wisselaandrijving
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
wisselaandrijving
IK ben benieuwd welke alternatieve wisselaandruivingen er gebruikt worden. Ik ga mijn baan uitvoeren met Fleischmann maar de standaard aandrijving is behalve te duur, niet langzaam. Ik zag de aandrijving van conrad maar betwijfel of die wel werkt op Fleischmann.
Iemand ervaring hiermee????
Iemand ervaring hiermee????
Re: wisselaandrijving
Je zou de wissel op 2 manier kunnen gaan aandrijven:
- de conrad aandrijving het bestaande palletje van de wissel laten omschakelen
- de conrad aandrijving rechtstreeks de wisseltongen laten omschakelen
In het eerste geval hoef je niets anders te doen dan een gaatje in het palletje te boren en het stangetje van Conrad erdoor steken.
In het tweede geval zal je de volledige Fleischmann mechaniek moeten verwijderen en zelf de spanning op de schakelende railsecties zetten met extra schakelaars ("denkend", puntstuk,...). Dat is niet zo evident.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, ik denk gewoon met je mee.
- de conrad aandrijving het bestaande palletje van de wissel laten omschakelen
- de conrad aandrijving rechtstreeks de wisseltongen laten omschakelen
In het eerste geval hoef je niets anders te doen dan een gaatje in het palletje te boren en het stangetje van Conrad erdoor steken.
In het tweede geval zal je de volledige Fleischmann mechaniek moeten verwijderen en zelf de spanning op de schakelende railsecties zetten met extra schakelaars ("denkend", puntstuk,...). Dat is niet zo evident.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, ik denk gewoon met je mee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: wisselaandrijving
Hoi Martin,
Begin hier eens te lezen, geeft misschien niet direct antwoord op jouw vraag, maar wel veel info:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 849465bd1a
Begin hier eens te lezen, geeft misschien niet direct antwoord op jouw vraag, maar wel veel info:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 849465bd1a
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
Op pagina 5 van dat topic zie je een foto van de conrad aandrijving. Als je volgens mij het hout als gewrichtspunt gebruikt en de draad in het hartstuk van de wisseltong laat uitkomen hoef je de mechanisme van de wissels niet te veriwjderen. Een gaatje van 1mm is denk ik voldoende om de tong vanuit het midden te besturen.
Of zie ik het nu verkeerd?
Of zie ik het nu verkeerd?
Re: wisselaandrijving
Het intern mechanisme van de Fleischmann wissel, schakelt elektrisch ook railstukjes en eventueel puntstuk. Indien je enkel de tongen beweegt, worden de interne schakelaartjes niet mee geschakeld, en heb je kans op kortsluiting of stroomloze railstukjes. Je kan dan beter het palletje van de wissel schakelen. Of, je gooit het mechanisme eruit, en polariseert alle railsegmenten (en puntstuk) zelf. Dat kan ook.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
Dat kan ook, wat bedoel je met puntstuk? dat gaat toch automatisch als je de aftakende sporen zelf voed?Michiel schreef:Het intern mechanisme van de Fleischmann wissel, schakelt elektrisch ook railstukjes en eventueel puntstuk. Indien je enkel de tongen beweegt, worden de interne schakelaartjes niet mee geschakeld, en heb je kans op kortsluiting of stroomloze railstukjes. Je kan dan beter het palletje van de wissel schakelen. Of, je gooit het mechanisme eruit, en polariseert alle railsegmenten (en puntstuk) zelf. Dat kan ook.
Re: wisselaandrijving
Niet bij Fleischmann. Het puntstuk is geïsoleerd van de railstukjes erachter, opdat de wissel "denkend" gemaakt kan worden. Maar met wat uitzoekwerk kan alles natuurlijk gelijktijdig geschakeld worden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
duidelijk, ik ga de standaard as gebruiken in combinatioe met de conrad aandrijving.
bedankt
bedankt
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: wisselaandrijving
Martin,
Met alle respect maar heb je dit gelezen. http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 694#p19694. Mijn antwoord had ook betrekking op deze topic.
het maakt mij verder niet uit het is jouw feest.
Met alle respect maar heb je dit gelezen. http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 694#p19694. Mijn antwoord had ook betrekking op deze topic.
het maakt mij verder niet uit het is jouw feest.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
Ja ik heb hem gelezen, maar mijn onderbuikgevoel zegt toch FM rails te gebruiken. Weet niet waarom ben er mee vertrouwd denk ik De kosten kom ik wel overheen maar geef wel toe dat Peco er beter uit ziet
in ieder geval bedankt voor de moeite
in ieder geval bedankt voor de moeite
Re: wisselaandrijving
Martin Domburg, dan zal ik je even uit de droom helpen, de wisselaandrijving van Conrad is alles behalve dan langzaam.
Die gaat net zo snel om als de standaard aandrijving van Fleischmann, maar met een hele hoop meer kabaal.
Wil je het wissel langzaam en geruisloos om laten gaan dan lukt dit eigenlijk alleen met een Servo.
De Fleischmann wissel is goed geschikt te maken voor dit soort aandrijvingen, daar is een beetje inzicht en durf voor nodig.
Mvg
Wim.
Die gaat net zo snel om als de standaard aandrijving van Fleischmann, maar met een hele hoop meer kabaal.
Wil je het wissel langzaam en geruisloos om laten gaan dan lukt dit eigenlijk alleen met een Servo.
De Fleischmann wissel is goed geschikt te maken voor dit soort aandrijvingen, daar is een beetje inzicht en durf voor nodig.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
Wim Ros schreef:Martin Domburg, dan zal ik je even uit de droom helpen, de wisselaandrijving van Conrad is alles behalve dan langzaam.
Die gaat net zo snel om als de standaard aandrijving van Fleischmann, maar met een hele hoop meer kabaal.
Wil je het wissel langzaam en geruisloos om laten gaan dan lukt dit eigenlijk alleen met een Servo.
De Fleischmann wissel is goed geschikt te maken voor dit soort aandrijvingen, daar is een beetje inzicht en durf voor nodig.
Mvg
Wim.
Ok, das jammer. Had gehoopt dat de beschrijving van Conrad ook hiervoor zou werken. Het is geen slecht idee om met de servo's te werken. Zal op zoek gaan naar een goede beschrijving. Bedankt voor de tip,
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: wisselaandrijving
Nou het is niet alleen het mooie hoor Ze zijn ook nog eens een stuk minder gevoelig als de Flm's.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: wisselaandrijving
http://www.sleutelspoor.nl/technieken/ServoSwitch.htm
http://www.mbtronik.de/wa5.html
Informatie omtrent Servo's en servo decoders.
Mvg
Wim.
http://www.mbtronik.de/wa5.html
Informatie omtrent Servo's en servo decoders.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
Heb een tip gekregen over Seep servo's (bedankt Wim en R Fongers). Zie de combinatie met de FM wissels wel zitten en denk wel dat ik hier mee aan de slag kan. Zonder me er nog verder in verdiept te hebben: kan je de seep zo koppelen aan de bediening koppelen of moet je nog iets doen met eindschakeling e.d.???
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: wisselaandrijving
Martin,
M.i.is dit wel heel verwarrend wat jij hier doet. Je kan die 2 draadjes beter aan elkaar (laten) koppelen...............
Maar een Seep is geen servo!!!! Het is een hele zware magneet spoel die je ook niet zomaar met een rijtrafo kan sturen. Je hebt inmiddels power genoeg in huis dus dat zal het probleem niet zijn.
Ennnn met een Seep een piccolo wissel aandrijven in dus iets wat je nooit moet doen .
M.i.is dit wel heel verwarrend wat jij hier doet. Je kan die 2 draadjes beter aan elkaar (laten) koppelen...............
Maar een Seep is geen servo!!!! Het is een hele zware magneet spoel die je ook niet zomaar met een rijtrafo kan sturen. Je hebt inmiddels power genoeg in huis dus dat zal het probleem niet zijn.
Ennnn met een Seep een piccolo wissel aandrijven in dus iets wat je nooit moet doen .
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselaandrijving
Ok, ik vind het ook erg verwarrend. ben op zoek naar een oplossing om mijjn FM wissels mooi te latens chakelen. krijg nu oplossingen die niet blijken te werken.R Fongers schreef:Martin,
M.i.is dit wel heel verwarrend wat jij hier doet. Je kan die 2 draadjes beter aan elkaar (laten) koppelen...............
Maar een Seep is geen servo!!!! Het is een hele zware magneet spoel die je ook niet zomaar met een rijtrafo kan sturen. Je hebt inmiddels power genoeg in huis dus dat zal het probleem niet zijn.
Ennnn met een Seep een piccolo wissel aandrijven in dus iets wat je nooit moet doen .
Of ik mis compleet de boot
Re: wisselaandrijving
Martin,
Als je handig bent en je bent niet bang om je Fleischmann wissel uit elkaar te halen en deze geschikt te maken voor een Servo aandrijving dan is het niet zo moeilijk. Alleen zijn de wissels van Fleischmann nu niet echt de makkelijkste of de meest geschikte wissels daarvoor.
Wat zeker niet geschikt is voor de Fleischmann wissels zoals al in de vorige antwoorden is aangegeven zijn de volgende aandrijvingen.
Seep is uitermate ongeschikt voor Fleischmann
Conrad is uitermate ongeschikt voor Fleischmann.
De engelse wissels van Fleischmann zijn ongeschikt voor iedere andere aandrijving dan die van Fleischmann zelf.
Wil je dus dat je wissels netjes en langzaam omgaan, m.b.v. een servo, is het beter om een ander merk rails te nemen. Bijvoorbeeld Peco code 80.
Mvg
Wim.
Als je handig bent en je bent niet bang om je Fleischmann wissel uit elkaar te halen en deze geschikt te maken voor een Servo aandrijving dan is het niet zo moeilijk. Alleen zijn de wissels van Fleischmann nu niet echt de makkelijkste of de meest geschikte wissels daarvoor.
Wat zeker niet geschikt is voor de Fleischmann wissels zoals al in de vorige antwoorden is aangegeven zijn de volgende aandrijvingen.
Seep is uitermate ongeschikt voor Fleischmann
Conrad is uitermate ongeschikt voor Fleischmann.
De engelse wissels van Fleischmann zijn ongeschikt voor iedere andere aandrijving dan die van Fleischmann zelf.
Wil je dus dat je wissels netjes en langzaam omgaan, m.b.v. een servo, is het beter om een ander merk rails te nemen. Bijvoorbeeld Peco code 80.
Mvg
Wim.
Re: wisselaandrijving
Is er iemand met ervaring met dat duitse printje?Wim Ros schreef:http://www.sleutelspoor.nl/technieken/ServoSwitch.htm
http://www.mbtronik.de/wa5.html
Informatie omtrent Servo's en servo decoders.
Mvg
Wim.
Die eerste (de ServoSwitch) die ken ik en werkt prima, maar die is helaas beperkt (lees: nu niet) leverbaar.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: wisselaandrijving
Niemand?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan