Peco rails en wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Peco rails en wissels

Bericht door martindomburg »

Zoals sommigen wellicht al hebben gelezen ben ik herintredend na 10 jaar afwezigheid. toen reed ik met code 83 rails van fleischmann.

ik heb binnenkort een nieuw huis en een grote zolder om mijn oude liefde weer op te pakken. behalve veel ideeën heb ik nu ook totaal 0 voorraad. dus vanaf niks beginnen.

ik ben geïntegreerd geraakt in de 55 reeks van peco. word wennen met plannen van de 10 graden wissels.

mijn grote vraag is welke lengte wissels gangbaar zijn. kort, medium of lang. welke voor emplacement het beste te gebruiken zijn.

wat is jullie ervaring hiermee?

Rob Fongers

Re: Peco rails en wissels

Bericht door Rob Fongers »

Tja ligt eraan wat je wilt Martin. Lange wissels voor de vrije baan, korte wissels voor emplacement want daar wordt toch met lage snelheid gereden. Medium ja misschien in de aanloop van het station.

Let wel het 10° gebeuren gaat ten koste van een groot station. Maar net zoals als alles in het leven zal je de compromissen zelf moeten maken.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

evo

Bericht door evo »

Ik zou zeggen, gebuik de langste die je kwijtkunt. In het algemeen: gebruik de grootste boogstraal die je kwijtkunt en verberg de krappe bochten onder een berg.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Michiel

Bericht door Michiel »

In code50 zijn er geen korte wissels, dacht ik; alleen maar medium en lang. Ik zou het verdelen een beetje zoals in 't echt: medium op zijlijnen, opstelsporen en ander plaatsen waar er met beperkte snelheid wordt gereden, en lange wissels op hoofdsporen, daar waar er met hogere snelheid door het aftakkend spoor gereden moet kunnen worden.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi,

Peco heeft dus meerdere type wissels.

en wel te weten met lengte van
123mm (short)
136.5mm (medium)
163.5mm (Long)

zoals al gemeld, het zijn 10gr wissels dus ze nemen natuurlijk altijd meer plaats in als de korte wissels van bv FLM of minitrix, maar je krijgt er wel een veel mooiere baan van, dus dat neemt een gebruiker van peco code 55 graag voor lief.

natuurlijk is het dus een kwestie van kiezen en bepalen in je baanplan, wat je het beste kunt gebruiken op jouw beschikbare ruimte, en binnen het kader van jouw benodigde perron/opstelspooren lengte.

Wat daarnaast misschien nog makkelijk is om te weten, wanneer je uitgaat van een spoorafstand, welke gelijk is aan de schaarwissel van peco, dat je dan met de medium wissels precies gelijk uit komt zonder tussen de 2 afbuigende sporen een stukje te moeten opvullen, wat bij de small wissel wel zal moeten.

Voor de rest dus eigenlijk allemaal uitstekend te gebruiken, en natuurlijk het grote voordeel, dat je buiten jouw wissels om, alleen maar gebruik maakt van flex rails, dus elk probleem is een oplosbaar probleem, daar je toch altijd alles zelf op lengte moet maken.

Kortom peco code 55, een uitstekende keus. ongeacht welke wissel je zult kiezen. kies wat het best op jouw ruimte uitkomt.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

mooie reacties allemaal, dank u hiervoor. Ik ben aan het tekenen gegaan en ben toto de conclucsie gekomen dat mijn wensen in de ruimte niet te realiseren zijn met peco helaas. Baal er wel van want het is een realistischer beeld.

Op mijn baan komen al mijn wensen als kleine jongen tot leven en daarvoor moet ik weer terugvallen op mijn vertrouwde Fleischmann rails en wissels. Iedereen bednakt voor de hulp, heb een andere topic geopend over de wisselaandruiving.

Rob Fongers

Martin,

Wat is je alternatief?

Ja toch de gebruikelijke producenten. Maar er is ook Peco 80 en die hebben de ST5-ST6 wissels in het programma. Deze wissels hebben een hoek van 22,5° en een radius 228 mm en lengte van 87 mm. En ook alle andere mogelijkheden welke Code 55 ook heeft. Ik heb er 28 stuks in mijn 4de schaduwstation liggen en die geven nooit een probleem.

Afbeelding

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

evo

Bericht door evo »

Ik werk ook overal "onder de grond" met Peco code 80 en met de ST5/6 wissels. Je moet alleen bij de overgang van 55 naar 80 een beetje vijlen.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Rob Fongers

Maar of je nu Fleischmann of Peco 55 bovengronds wil gebruiken maakt dus helemaal niets uit, nou ja de prijs.

Voor ca 11- 12 pond (halve kilo :o ) hen je een ST-5 met een Seep. de herrie is gratis

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Wat houd een Seep in??

Klopt het btw dat de railafstand bij peco 28mm is bij paralell? Bij FM is dat 33,6mm

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:Wat houd een Seep in??
Google is ook de vriend van menig modelspoorder, dus zo nu ook.

http://www.cravenmodels.com/SEEP.htm

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

ahhh super, waar koop je die???

Rob Fongers

Grtzz Rob

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:ahhh super, waar koop je die???
Laten we samen even op Google zoeken.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dat snap ik ook wel, maar ik vind geen winkel in NL die ze importeerd. Je moet ze in de UK kopen. Is niks mis mee.

Rob Fongers

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

bedankt

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Een Seep maakt herrie en zet de wissel nog sneller om als de Conrad motoren. Elders wordt er gesproken over servo aansturing, is dat niet de betere route om te volgen?

Mij maakt het niet uit, maar je springt nu van de "hak op de tak", is het niet verstandiger om eerst eens een eigen onderzoekje te starten naar wissel aandrijvingen in het algemeen, zodat je voor jezelf een goed beeld kunt vormen van wat er allemaal is? Er is in de afgelopen jaren best wel wat veranderd en eigenlijk nog steeds. Servo aandrijvingen bestaan al langer maar het is eigenlijk nu pas op een prijsniveau gekomen dat het de concurrentie aan kan gaan met traditionele wissel aandrijvingen.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Plaats reactie