spoor65 schreef:En dat is een goede stap om het advies op te volgen om eerst eens gewoon wat te schetsen.
Wil er toch graag nog even mijn visie op geven, met name op de punten in jouw wensenlijst voor wat je op de baan wilt realiseren.
Je zegt dat je een ruimte hebt van 4 a 5 meter, je wilt weliswaar in modules bouwen, maar dat maakt voor je ontwerp eigenlijk niets uit, want die modules wil je toch gewoon neer zetten, aan elkaar gekoppeld, omdat je wilt rijden op de baan.
Bedenk wel, wil je modules bouwen, omdat de baan af en toe ook mee moet naar b.v een beurs of evenement, of alleen omdat die mogelijk t.z.t. verhuisbaar moet zijn. In het laatste geval zou ik kiezen voor een soort van semie module bouw, maak ze zo groot mogelijk als door de deur cq de trap af kan.
Des te meer modules(kleinere) je gaat gebruiken, des te meer moet je rekening houden in het ontwerp, met de plek waar je wissels moeten komen te liggen, want die wil je niet net op een module overgang hebben.
Verder wil ik je adviseren om een prioriteiten lijstje te maken met jouw wensen.
wat je beslist wilt terug zien op de baan naar wat je dan toch het beste zou kunnen missen.
Waarom?, gewoon omdat je ook op 4 a 5 meter ruimte tekort gaat komen. en dus waarschijnlijk wensen moet gaan schrappen.
Want om even een voorbeeld te geven, kopstation met overloopwissels omdat je perron in A/B wilt verdelen, zodat er 2 treinen tegelijk kunnen staan.
Ken mij persoonlijk niet zo snel zo`n opstelling in kopstations voor de geest halen, de constructie ken ik wel op doorgaande perronsporen.
Een beetje trein, (los met 5a 6 rijtuigen (en dan kom je nog niet eens in de buurt van b.v. de internationale ic`s die hier vanuit duitsland, nerdeland binnen rijden met al een minimum van 8 a 9 rijtuigen) vraagt al snel een meter peronlengte, wil je er daar 2 van achter elkaar zetten, zit je al snel aan 2,5meter, omdat ook die overloopwissels er nog tussen moeten.
Alternatief zou kunnen zijn dat je dit soort treinen langs het hele perron kunt plaatsten en dan de A/B situatie alleen gebruikt voor korte treinstellen of regionale trein, dan kan het mss een half meter korter worden, dus pakweg 2 meter.
Voeg daar nog eens wisselstraat en opsteldporen aan toe, en je bent al dik over de 3,5 meter alleen voor het station met bijbehorende sporen.
Om al jouw wensen op deze lengte dus kwijt te kunnen, zal er heel veel op elkaar geschoven moeten worden, waardoor het al snel een hele drukke baan met rails gaat worden en de scenery ondergeschikt zal worden, omdat een realistiche opbouw erg lastig word.
En nee, ik schrijf dit niet om je te onmoedigen, maar eerder om teleurstelling/ontmoediging in de toekomst te voorkomen.
1 van de eerste probleempunten waar elke beginnende modelspoorders tegenaan lopen, is de ruimte,
Ja zelf als je kiest voor N spoor, misschien zelfs nog wel sneller dan met grotere schaal. je denkt al snel, heb kleine treinen gekocht, dus wat kan mij gebeuren, kan veel meer doen op de zelfde ruimte, Klopt helemaal, alleen, je ook ik trapte daar in, overschatte de beschikbare grote meerdere malen. hab heel veek opnieuw potlood en papier gepakt om opnieuw te gaan tekenen.
Tegenwoordig werk ik anders, ik stel dus die priotriteiten. heb ook al lang afgezien van hele grote stations, kost mij te veel ruimte aan dingen die ik liever zie en maak (passende scenery bij het thema, geen mega station dus als er alleen plaats is voor een dorp alla lutjebroek.
Ontwerp dus tegenwoordig alleen de belangrijke dingen als een station, een stukje goederen verwerking passend bij de grote van het station, klein extra halte plaatsje ergens elders op de baan, dat soort dingen, die schuif ik,op papier, op de plek waar ik ze hebben wil, en zie daarna wel hoe ik ze met overige sporen aan elkaar geknoopt krijg, want vaak, als je met 1 bent begonnen, en doorgaat met alle sporen te tekenen naar volgende thema`s , kom je met je laatste thema niet weg, omdat je de rest te ruim hebt opgezet.
Gewoon even enkele tips om te overwegen. en de belangrijkste tip, begin rustig op te bouwen, zowel op papier als straks op de tafels. en schrik niet als je dan toch tussentijds wijzigingen moet gaan aanbrengen in de plannen.
veel succes,
mvg Freddy
@Freddy
- De ruimte die ik heb, zal ind. in een rechte lijn 4-5 m bedragen, daarnaast kan ik altijd nog werken in een U vorm etc. Dus er kan wel nog meer lengte gecreëerd worden.
- De reden om in modules te werken, is als volgt; Momenteel zijn wij aan het orienteren, om te gaan verhuizen. Daar ik al geruime tijd wil starten met het maken van een baanplan, wil ik graag nu al iets kunnen starten, dmv module werk. Dit is ook de reden om het stationsgebied al te kunnen gaan realiseren. Nu hoor ik je denken, maar als je gaat verhuizen, dan weet je de afm. van de beschikbare ruimte toch nog niet ?! Nee dat klopt, maar bij "onze "zoektocht naar een nieuwe woning, worden deze ruimte's wel meegenomen in de keuze voor een huis

hahaha .. Met toestemming vd vrouw hoor
- De langste stationsporen moeten minimaal 1.40 zijn, ivm de lengte van de 10-delige Thalys van Kato, welke ik bezit. De rest wordt aangepast op deze lengte. Om terug te komen op de A/B sporen, deze worden puur gebruikt voor "stoptreinen " zoals bijv. de Piko Hondekop ( Deze heeft een lengte over de buffers van 320 mm ) of een Piko National Express ( Deze heeft een lengte over de buffers van 450mm ), welke ik in bezit heb. . Dus om daar een spoorlengte van 55-60 cm voor te reserveren, vindt ik voldoende.
Daarnaast mag een langer treinstel, zeker ook wel over de kruiswissel heen staan, dus daarbij hoeven dus niet beide zijde vd kruiswissel, nog 1.40 m lang te zijn.
- Het hoeft ook voor mij niet perse een Kopstation te worden, dacht alleen dat ik hierbij in lengte kon besparen, vanwege de wisselstraten. In 1e instantie heb ik station Sittard ( zie bijgevoegde foto ) in gedachte, met daarin wel iets minder opstelsporen.
- Het stationsgedeelte komt boven het maaiveld te liggen, waardoor ik eronder een busstation kan creeren. ( zie foto, zoals Tilburg ). Het stationsgebied wordt het belangrijkste stuk van mijn baan!
Ik hoop dat ik mijn ideeen zo iets uitgelegd hebt en ben benieuwd naar jou/jullie visie.
Groetjes,