Hallo N-spoorliefhebbers,
Een lok veroorzaakt sluiting bij een bepaalde wissel. Misschien is het een kwestie van tolereanties.
Als deze lok met zijn 2x2 wielstel bij het puntstuk is aan de zijde van de wisseltongen, heb ik het idee dat het tweede wiel tegen het korte vaste rechte deel van de afbuigende tong vlak voor het plastic puntstuk tikt, daar waar beide rechte stuken dicht bij elkaar komen. Misschien is het een ouder type Fleischmann wissel, want bij andere typen lijkt het erop dat de binnenzijden van deze wissels iets geisoleerd zijn. Ook is de ruimte bij de probleem wissel 1mm, terwijl dat bij de andere 1,4mm is.
Wie hebben soortgelijke ervaringen?
sluiting bij wissel
sluiting bij wissel
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: sluiting bij wissel
Ronald,
Wat voor loc en wat voor een wissel+merk?
Wat voor loc en wat voor een wissel+merk?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: sluiting bij wissel
Rob,
De wissel is een Fleischmann, maar zo'n type waar tussen de vaste railsdelen voor het puntstuk een klein metalen rondje zit.
De lok is een Fleischmann 87 7752CH met ESU decoder.
Voorlopig heb ik het probleem ondervangen door het contactveertje, dat de afbuigende wisseltong van spanning voorziet te verwijderen.
De wissel is een Fleischmann, maar zo'n type waar tussen de vaste railsdelen voor het puntstuk een klein metalen rondje zit.
De lok is een Fleischmann 87 7752CH met ESU decoder.
Voorlopig heb ik het probleem ondervangen door het contactveertje, dat de afbuigende wisseltong van spanning voorziet te verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: sluiting bij wissel
Ron,
Je moet de flens afstand eens opmeten aan de binnenzijde. Ik ken het probleem en vaak is dat de reden dat het kortsluiting maakt. De afstand zou tussen de 7,4 en 7,6 mm moeten liggen
Je moet de flens afstand eens opmeten aan de binnenzijde. Ik ken het probleem en vaak is dat de reden dat het kortsluiting maakt. De afstand zou tussen de 7,4 en 7,6 mm moeten liggen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: sluiting bij wissel
Rob,
De afstand is 7,4mm. Ik vermoed dat het volgende gebeurt: De loc rijdt de wissel binnen aan de tongenzijde. De wissel staat recht door. We kijken even naar alle wielen ter rechterzijde. Toen het wisselveertje er nog in zat, kwam dus ook de (tegengestelde) spanning op de afbuigende wisseltong. Na het scharnierpunt van de wisseltongen gaat de rails over in twee rechte vaste stukken, die overlopen in het plastic puntstuk. Het voorste wielstel is al voorbij het puntstuk en staat op het rechte deel van de wissel en kijgt railsspanning. Van het achterste wielstel staat het voorste rechterwiel in het plastic puntstuk (?komt daardoor een fractie scheef te staan?) en de flens van het achterste wiel loopt tegen het andere vaste railstuk aan. En omdat alle rechterwielen met elkaar doorverbonden zijn, onstaat op dat punt kortsluiting.
Ik heb meer wissels van deze uitvoerting, waar niets gebeurt, dus het is waarschijnijk net een optelling van toevalligheden, afwijkingen. Ik zal eens proberen de binnenzijde van de railsstukken af te lakken. Wat ik al zei, andere uitvoeringen van wissels hebben een niet iets grotere 0.3mm "spouw".
De afstand is 7,4mm. Ik vermoed dat het volgende gebeurt: De loc rijdt de wissel binnen aan de tongenzijde. De wissel staat recht door. We kijken even naar alle wielen ter rechterzijde. Toen het wisselveertje er nog in zat, kwam dus ook de (tegengestelde) spanning op de afbuigende wisseltong. Na het scharnierpunt van de wisseltongen gaat de rails over in twee rechte vaste stukken, die overlopen in het plastic puntstuk. Het voorste wielstel is al voorbij het puntstuk en staat op het rechte deel van de wissel en kijgt railsspanning. Van het achterste wielstel staat het voorste rechterwiel in het plastic puntstuk (?komt daardoor een fractie scheef te staan?) en de flens van het achterste wiel loopt tegen het andere vaste railstuk aan. En omdat alle rechterwielen met elkaar doorverbonden zijn, onstaat op dat punt kortsluiting.
Ik heb meer wissels van deze uitvoerting, waar niets gebeurt, dus het is waarschijnijk net een optelling van toevalligheden, afwijkingen. Ik zal eens proberen de binnenzijde van de railsstukken af te lakken. Wat ik al zei, andere uitvoeringen van wissels hebben een niet iets grotere 0.3mm "spouw".
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: sluiting bij wissel
Ronald,
Dat is inderdaad juist, nu ligt het een beetje aan de uitvoering van de wissel. Je hebt erbij waarvan de wisseltongen dmv een nageltje gemonteerd zitten en dit tevens als draaipunt gebruiken om te bewegen. Dat nageltje wil ook wel eens de boosdoener zijn als die te hoog zit. Vuiligheid in dat gebied met name het plastic puntstuk idem.
Dat is inderdaad juist, nu ligt het een beetje aan de uitvoering van de wissel. Je hebt erbij waarvan de wisseltongen dmv een nageltje gemonteerd zitten en dit tevens als draaipunt gebruiken om te bewegen. Dat nageltje wil ook wel eens de boosdoener zijn als die te hoog zit. Vuiligheid in dat gebied met name het plastic puntstuk idem.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek