De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Uitermate indrukwekkend, zowel de omvang van de baan als nonstop probleemloos rijden van tig treinen gedurende zowat 8 minuten. Mijn diep respect.
Maar als ik je baan zo bekijk, moet ik me zorgen maken over de bereikbaarheid van alle technische onderdelen? Het lijkt dat zowel elektronica als bepaalde bekabeling nogal ver en diep onderin geplaatst zijn. Kan je daar nog bij in geval van probleem?
De ondergondse halte (Schellenbach) is ook geweldig goed geworden, een echte aandachtstrekker.
Maar als ik je baan zo bekijk, moet ik me zorgen maken over de bereikbaarheid van alle technische onderdelen? Het lijkt dat zowel elektronica als bepaalde bekabeling nogal ver en diep onderin geplaatst zijn. Kan je daar nog bij in geval van probleem?
De ondergondse halte (Schellenbach) is ook geweldig goed geworden, een echte aandachtstrekker.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Bereikbaarheid is nergens een probleem. Ik kan overal goed bij!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Zoals beloofd hierbij mijn hersenspinsel voor het zichtbare scenery gedeelte
Schellenbach V8 by Martin Domburg, on Flickr
Beginnend bij de rechter helix van het huidige gedeelte rijd de trein eerst een wisselstraat op waar hij linksaf kan naar het goederen emplancement. Een enkelspoor lijnt die op het nul niveau (+8 cm) tevoorschijn komt en in het midden uitkomt op een goederen sorteer emplancement voor de nog te ontwerpen kolen raffinaderij aan de linker zijde. Ook zit er een aftakking naar een leuk project: Loc kerkhof. Voor het emplacement komt een bushalte met toegang tot het ondergronds station.
De andere normale keuze is rechtdoor gaan en dan stijgt hij achterlangs via een twee laags helix om helemaal links op 25 cm hoogte tevoorschijn te komen bij Bahnhof Stadt Schellenbach. Een gebogen station met 3 perronsporen, een inhaal en parkeerspoor. Het station is gebaseerd op Station Osterburken van Kibri. De perrons zijn 150 cm lang en licht gebogen. Rechts van het station rijd de trein over een serie overloopwissels naar rechtsonder om via een korte helix naar 13 cm te dalen. Deze Helix heeft een schaduwfunctie doordat hij 4 spoors is uitgerust.
Hier rijdt de loc een lang paradespoor op met een brug over het goederenlijntje. Dit spoor sluit aan op de linker helix van het huidige gedeelte.
Over het gehele lagen niveau wil ik ook MCC auto's laten rijden.
Schellenbach7 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Less is more zeg maar
Schellenbach7 zichtbaar_3D by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-2 by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-3 by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach V8 by Martin Domburg, on Flickr
Beginnend bij de rechter helix van het huidige gedeelte rijd de trein eerst een wisselstraat op waar hij linksaf kan naar het goederen emplancement. Een enkelspoor lijnt die op het nul niveau (+8 cm) tevoorschijn komt en in het midden uitkomt op een goederen sorteer emplancement voor de nog te ontwerpen kolen raffinaderij aan de linker zijde. Ook zit er een aftakking naar een leuk project: Loc kerkhof. Voor het emplacement komt een bushalte met toegang tot het ondergronds station.
De andere normale keuze is rechtdoor gaan en dan stijgt hij achterlangs via een twee laags helix om helemaal links op 25 cm hoogte tevoorschijn te komen bij Bahnhof Stadt Schellenbach. Een gebogen station met 3 perronsporen, een inhaal en parkeerspoor. Het station is gebaseerd op Station Osterburken van Kibri. De perrons zijn 150 cm lang en licht gebogen. Rechts van het station rijd de trein over een serie overloopwissels naar rechtsonder om via een korte helix naar 13 cm te dalen. Deze Helix heeft een schaduwfunctie doordat hij 4 spoors is uitgerust.
Hier rijdt de loc een lang paradespoor op met een brug over het goederenlijntje. Dit spoor sluit aan op de linker helix van het huidige gedeelte.
Over het gehele lagen niveau wil ik ook MCC auto's laten rijden.
Schellenbach7 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Less is more zeg maar
Schellenbach7 zichtbaar_3D by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-2 by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-3 by Martin Domburg, on Flickr
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Ziet er fantastisch uit.
Is het wellicht een optie om modernere bovenleidingsmasten neer te zetten in het ondergrondse station.
Bijv. Sommerfeldt 400 of 432?
Is het wellicht een optie om modernere bovenleidingsmasten neer te zetten in het ondergrondse station.
Bijv. Sommerfeldt 400 of 432?
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Een klein detail betreffende het sporenplan van het hoofdstation: links heb je na de kruiswissel twee wissels na elkaar in het doorgaande hoofdspoor zitten. Men zal gebruikeljk maar 1 wissel in het hoofdpoor plaatsen, en op het aftakkend spoor de andere wissel(s), zoals je ook rechts-onderaan hebt gedaan.
Voor de rest, prima modern sporenplan. En, wat is een kolenraffinaderij?
Voor de rest, prima modern sporenplan. En, wat is een kolenraffinaderij?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Waar kolen gewonnen worden.
De scissor links heb ik expres zo gedaan omdat ik anders niet aan fatsoenlijke perronlengte kan komen. Als ik die wisselstraat uitvoer zoals ik rechts heb gedaan houd ik maar perrons over van net 1 meter en dan kan geen van de intercity's stoppen.
Ik heb wel het baanplan iets aangepast. Zo is de helix rechts achterin weg omdat ik het spoor links wat heb verlegd en het station een helling heb gegeven van 1 cm over de totale lengte van dat stuk. Ook is de aansluiting op de brug van de helix onderin verbeterd.
Schellenbach8 by Martin Domburg, on Flickr
Groetjes
De scissor links heb ik expres zo gedaan omdat ik anders niet aan fatsoenlijke perronlengte kan komen. Als ik die wisselstraat uitvoer zoals ik rechts heb gedaan houd ik maar perrons over van net 1 meter en dan kan geen van de intercity's stoppen.
Ik heb wel het baanplan iets aangepast. Zo is de helix rechts achterin weg omdat ik het spoor links wat heb verlegd en het station een helling heb gegeven van 1 cm over de totale lengte van dat stuk. Ook is de aansluiting op de brug van de helix onderin verbeterd.
Schellenbach8 by Martin Domburg, on Flickr
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De kruiswissel (scissor zoals jij die noemt) is prima. Het gaat om de twee volgende wissels in het hoofdspoor. Normaal ligt er maar 1 in het hoofdspoor, de tweede wissel ligt meestal in het aftakkend spoor. Maar belangrijk is het niet.
Steenkoolmijn dus. Een raffinaderij gaat men stoffen raffineren (een chemische process om vb een product te "kraken"). Maar het is niet de bedoeling om op woorden te vitten. In het tegendeel, ik vroeg me af wat je er ging bouwen. Je plan is prima! Beter zo, zonder die lus onder het station.
Steenkoolmijn dus. Een raffinaderij gaat men stoffen raffineren (een chemische process om vb een product te "kraken"). Maar het is niet de bedoeling om op woorden te vitten. In het tegendeel, ik vroeg me af wat je er ging bouwen. Je plan is prima! Beter zo, zonder die lus onder het station.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Perfect!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De werkwijze welke je nu toepast mbt de wissels (zoals Michiel bedoeld) heeft inderdaad de voorkeur bij doorgaande sporen. Hierbij wordt voornamelijk gecreëerd dat op het hoofdspoor met hogere snelheid dan, in Nederland bijvoorbeeld 40 km/u over het doorgaande spoor kan worden doorgereden door treinen die niet hoeven te stoppen (Internationale treinen, Goederentreinen enz.). Het wordt echter zeker niet overal toegepast. Daar waar het in werkelijkheid NIET wordt toegepast zie je dan ook dat de plaatselijke snelheid veelal met borden drastisch wordt teruggebracht naar bijvoorbeeld die 40 km/u (of hoger als de wissels het toelaten).
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Met de opendag in zicht komt ook de tijd voor het afwerken.Gisteren heb ik de onderdelen voor de omkisting van de helixxen en de omlijsting van de baan gezaagd, vanavond na wat administratief werk de delen maar even in elkaar geschroefd.
IMG_20180625_214645 by Martin Domburg, on Flickr
Mooie bak rondom de rechter helix
IMG_20180625_214652 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt een simpele afscherming
2018-06-25_10-14-29 by Martin Domburg, on Flickr
Het frontpaneel van het ondergronds station. Na het schilderen komt er plexiglas achter de doorkijk.
Het paneel is kantelbaar via een viertal scharnieren en word met twee magneten overeind gehouden.
IMG_20180625_215351 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180625_215406 by Martin Domburg, on Flickr
Ook heb ik de ledstrips van het ondergronds station aangebracht. 3 ledstrips die boven het plafond zitten.
IMG_20180625_214631 by Martin Domburg, on Flickr
Ik vind het ergens nog te zacht. Ik voed de strips met 15V maar dan worden de leds best warm. Omdat ze richting het witte karton zijn gericht vind ik dat niet zo'n prettig idee. Nu heb ik het gedimd met een 180 Ohm weerstand in de GND van de strips. Wil eens kijken wat er met 120 Ohm en 100 Ohm gebeurd. Ook heb ik de VVP even geprobeerd maar het vermogen genereerde best wat warmte in de spanningsregelaar. Vandaar dat ik het met weerstanden probeer.
Morgen voordat ik begin met werken maar even plamuren en schilderen
Groetjes
IMG_20180625_214645 by Martin Domburg, on Flickr
Mooie bak rondom de rechter helix
IMG_20180625_214652 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt een simpele afscherming
2018-06-25_10-14-29 by Martin Domburg, on Flickr
Het frontpaneel van het ondergronds station. Na het schilderen komt er plexiglas achter de doorkijk.
Het paneel is kantelbaar via een viertal scharnieren en word met twee magneten overeind gehouden.
IMG_20180625_215351 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180625_215406 by Martin Domburg, on Flickr
Ook heb ik de ledstrips van het ondergronds station aangebracht. 3 ledstrips die boven het plafond zitten.
IMG_20180625_214631 by Martin Domburg, on Flickr
Ik vind het ergens nog te zacht. Ik voed de strips met 15V maar dan worden de leds best warm. Omdat ze richting het witte karton zijn gericht vind ik dat niet zo'n prettig idee. Nu heb ik het gedimd met een 180 Ohm weerstand in de GND van de strips. Wil eens kijken wat er met 120 Ohm en 100 Ohm gebeurd. Ook heb ik de VVP even geprobeerd maar het vermogen genereerde best wat warmte in de spanningsregelaar. Vandaar dat ik het met weerstanden probeer.
Morgen voordat ik begin met werken maar even plamuren en schilderen
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De open dag is nog twee nachtje slapen......
Maar we hebben het gered Tussen het ombouwen en een beurs door de laatste puntjes op de i kunnen zetten:
De frontpanelen hebben een enkele laklaag gekregen. Ik heb bewust maar 1 laag gedaan want we hebben goed nieuws! We gaan verhuizen Pas eind van het jaar hoor, maar toch. We hebben een huis gekocht in Ermelo dicht bij de locatie waar ik workshops geef. DTS en de modelbaan krijgen een permanente plek in de loods in Ermelo. Ik zal daar een werkplaats gaan bouwen met voldoende ruimte voor ombouwen, demonstreren en natuurlijk de modelspoorbaan.
Maar nu terug naar de update:
IMG_20180626_124120 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180626_124125 by Martin Domburg, on Flickr
Nice kleurtje al zeg ik hetzelf.
Afgelopen zaterdag kreeg ik van Mark de resterende onderdelen van het station en gisteravond heb ik alles af kunnen maken.
IMG_20180703_230514 by Martin Domburg, on Flickr
De inwoners van Schellenbach check,
secondelijm check,
pincet check
En het plaatsen kan beginnen:
IMG_20180703_230510 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180703_230459 by Martin Domburg, on Flickr
Ook is de kiosk geplaatst waar men de wachttijd kan doden met een kopje chino of iets lekkers.
Maar na een avondje prutsen en voor god spelen heb ik dan ook wel een heel erg mooi resultaat behaald
IMG_20180704_021020 by Martin Domburg, on Flickr
Opa gaat een dagje uit, de zuster helpt hem naar zijn trein
IMG_20180704_021029 by Martin Domburg, on Flickr
Lang wachten zo, iTroRailTrein heeft nog wat vertraging
IMG_20180704_021036 by Martin Domburg, on Flickr
Aan beide zijden een roltrap en gewone trap naar de bovenwereld. Twee hulpverleners hebben geen zin hierin en kiezen voor de lift.
IMG_20180703_230505 by Martin Domburg, on Flickr
Wat zou ze vanavond eten? Andijvie.....
IMG_20180704_020948 by Martin Domburg, on Flickr
De man met de koffer had niet verwacht dta het perron zo lang was, de man in de witte jas is het allang gewend.
IMG_20180704_021002 by Martin Domburg, on Flickr
Handig een lift, is toch voor betaald. Dan gebruiken we hem ook gewoon.
IMG_20180704_021010 by Martin Domburg, on Flickr
Druk in de kiosk zeg... hé ligt daar nu een euro op de vloer?
IMG_20180705_183751 by Martin Domburg, on Flickr
Het geheel achter een mooie dikke plexi glasplaat, met dank aan Ton Edders!
Zoal sje kan zien is ook de verlichting een flink stuk verbeterd, Ik heb een 12V VSP module gebruikt en nu worden de leds niet meer warm en geven ze ruim licht in het geheel. Wel moest ik nog even de tunnels aanpakken. Met de 3D printer heb ik mallen geprint om zo een kartonnen donkere tunnel te maken.
IMG_20180705_183633 by Martin Domburg, on Flickr
Nou, pfoe. Gelukkig is het zaterdag niet zo warm als vandaag. Lekker de hele dag rijden en met een geschat bezoekersaantal van 40 kijkers word het bere gezellig.
Groetjes
Maar we hebben het gered Tussen het ombouwen en een beurs door de laatste puntjes op de i kunnen zetten:
De frontpanelen hebben een enkele laklaag gekregen. Ik heb bewust maar 1 laag gedaan want we hebben goed nieuws! We gaan verhuizen Pas eind van het jaar hoor, maar toch. We hebben een huis gekocht in Ermelo dicht bij de locatie waar ik workshops geef. DTS en de modelbaan krijgen een permanente plek in de loods in Ermelo. Ik zal daar een werkplaats gaan bouwen met voldoende ruimte voor ombouwen, demonstreren en natuurlijk de modelspoorbaan.
Maar nu terug naar de update:
IMG_20180626_124120 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180626_124125 by Martin Domburg, on Flickr
Nice kleurtje al zeg ik hetzelf.
Afgelopen zaterdag kreeg ik van Mark de resterende onderdelen van het station en gisteravond heb ik alles af kunnen maken.
IMG_20180703_230514 by Martin Domburg, on Flickr
De inwoners van Schellenbach check,
secondelijm check,
pincet check
En het plaatsen kan beginnen:
IMG_20180703_230510 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180703_230459 by Martin Domburg, on Flickr
Ook is de kiosk geplaatst waar men de wachttijd kan doden met een kopje chino of iets lekkers.
Maar na een avondje prutsen en voor god spelen heb ik dan ook wel een heel erg mooi resultaat behaald
IMG_20180704_021020 by Martin Domburg, on Flickr
Opa gaat een dagje uit, de zuster helpt hem naar zijn trein
IMG_20180704_021029 by Martin Domburg, on Flickr
Lang wachten zo, iTroRailTrein heeft nog wat vertraging
IMG_20180704_021036 by Martin Domburg, on Flickr
Aan beide zijden een roltrap en gewone trap naar de bovenwereld. Twee hulpverleners hebben geen zin hierin en kiezen voor de lift.
IMG_20180703_230505 by Martin Domburg, on Flickr
Wat zou ze vanavond eten? Andijvie.....
IMG_20180704_020948 by Martin Domburg, on Flickr
De man met de koffer had niet verwacht dta het perron zo lang was, de man in de witte jas is het allang gewend.
IMG_20180704_021002 by Martin Domburg, on Flickr
Handig een lift, is toch voor betaald. Dan gebruiken we hem ook gewoon.
IMG_20180704_021010 by Martin Domburg, on Flickr
Druk in de kiosk zeg... hé ligt daar nu een euro op de vloer?
IMG_20180705_183751 by Martin Domburg, on Flickr
Het geheel achter een mooie dikke plexi glasplaat, met dank aan Ton Edders!
Zoal sje kan zien is ook de verlichting een flink stuk verbeterd, Ik heb een 12V VSP module gebruikt en nu worden de leds niet meer warm en geven ze ruim licht in het geheel. Wel moest ik nog even de tunnels aanpakken. Met de 3D printer heb ik mallen geprint om zo een kartonnen donkere tunnel te maken.
IMG_20180705_183633 by Martin Domburg, on Flickr
Nou, pfoe. Gelukkig is het zaterdag niet zo warm als vandaag. Lekker de hele dag rijden en met een geschat bezoekersaantal van 40 kijkers word het bere gezellig.
Groetjes
-
- Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Oh die tunnelbuizen schreeuwen gewoon om leuke doorkijkjes!
Kleine gaten erin waar je bv een groep ratten ziet, of een zwerver bij een ton met vuur of een ontsnapte gevangene, of Batman... De turtles...
Tot zaterdag!
Kleine gaten erin waar je bv een groep ratten ziet, of een zwerver bij een ton met vuur of een ontsnapte gevangene, of Batman... De turtles...
Tot zaterdag!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Het is al een poosje stil in dit draadje, maar daar gaat verandering in komen.
Vanwege een verhuizing moet de modelspoorbaan verkassen. Met Domburg Train Support betrek ik een grote nieuwe werkplaats welke ik nu aan het verbouwen ben. Maar voor dat die afgebouwd kan gaan worden moet de modelspoorbaan wel eerst in die ruimte geplaatst worden. Anders komt het gevaarte van 4x3 meter niet meer binnen.
IMG_20180830_213344 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe locatie is 9x3,5 meter en bied ruim plaats voor de modelspoorbaan.
Deze week heb ik de baan transporteerbaar gemaakt. Zo heb ik al het rijdende materiaal verwijderd en opgeslagen. De helixxen gedemonteerd en de modelspoorbaan electrisch afgekoppeld. En nu staat het geheel klaar in de wacht voor wat komen gaat.
IMG_20180920_142218 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180920_142212 by Martin Domburg, on Flickr
En wat gaat er komen:
Begin volgende week word de garagedeur hersteld en dan kan de baan naar buiten. Met hondjes willen we het geheel op een auto ambulance rollen en zo in zijn geheel vervoeren naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we nu het geheel gemakkelijk de ruimte in rollen en een plekje geven in het midden van de ruimte. Als de wanden daarna verder zijn afgewerkt en geschilderd dan zal de baan zijn definitieve plek krijgen en ook zal de frieslijst weer worden opgehangen.
Er gaat wel wat veranderen:
- De lussen links en rechts ga ik anders maken,
- De Helixxen worden vast gemonteerd en de overgangen opnieuw aangebracht. Er is straks voldoende ruimte rondom bij de helix te kunnen.
- Er komt een nieuw programmeer-, ijk- en testspoor.
Nou, tot volgende week, spannend allemaal.
Groetjes
Vanwege een verhuizing moet de modelspoorbaan verkassen. Met Domburg Train Support betrek ik een grote nieuwe werkplaats welke ik nu aan het verbouwen ben. Maar voor dat die afgebouwd kan gaan worden moet de modelspoorbaan wel eerst in die ruimte geplaatst worden. Anders komt het gevaarte van 4x3 meter niet meer binnen.
IMG_20180830_213344 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe locatie is 9x3,5 meter en bied ruim plaats voor de modelspoorbaan.
Deze week heb ik de baan transporteerbaar gemaakt. Zo heb ik al het rijdende materiaal verwijderd en opgeslagen. De helixxen gedemonteerd en de modelspoorbaan electrisch afgekoppeld. En nu staat het geheel klaar in de wacht voor wat komen gaat.
IMG_20180920_142218 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180920_142212 by Martin Domburg, on Flickr
En wat gaat er komen:
Begin volgende week word de garagedeur hersteld en dan kan de baan naar buiten. Met hondjes willen we het geheel op een auto ambulance rollen en zo in zijn geheel vervoeren naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we nu het geheel gemakkelijk de ruimte in rollen en een plekje geven in het midden van de ruimte. Als de wanden daarna verder zijn afgewerkt en geschilderd dan zal de baan zijn definitieve plek krijgen en ook zal de frieslijst weer worden opgehangen.
Er gaat wel wat veranderen:
- De lussen links en rechts ga ik anders maken,
- De Helixxen worden vast gemonteerd en de overgangen opnieuw aangebracht. Er is straks voldoende ruimte rondom bij de helix te kunnen.
- Er komt een nieuw programmeer-, ijk- en testspoor.
Nou, tot volgende week, spannend allemaal.
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Heel veel succes en we hopen natuurlijk op updates !!!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Veel succes Martin! En de foto's zien we wel weer verschijnen
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Zo de verhuizing is achter de rug, viel me echt 100 % mee eigenlijk. Samen met mijn vader, Christian en Vincent hebben we de baan opgepakt en op de aanhanger gezet. Na het zekeren van de baan op de aanhanger kon de karavaan vertrekken. Wel zonder de helixxen en de frieslijst. Die staan daar nu alleen maar in de weg, en zijn later makkelijk te vervoeren.
Nadat de baan op de nieuwe locatie was gearriveerd hebben we hem naar binnen getilt en in het midden van de ruimte geplaatst. Voor de zekerheid in geplakt met plastic folie tegen stof en verf. Nu kunnen de wanden gesloten worden en de wanden afgewerkt worden.
De schade?
- twee plintjes die in de weg zaten......
Hier een foto reportage:
IMG_20180925_190017 by Martin Domburg, on Flickr
Klaar voor transport
IMG_20180925_192859 by Martin Domburg, on Flickr
Ook de kleine man helpt flink mee, stoere boy.
IMG_20180925_194801 by Martin Domburg, on Flickr
Daar gaat die dan!
IMG_20180925_201528 by Martin Domburg, on Flickr
Daar staat die dan, op zijn nieuwe onderkomen.
Nou al met al was het met 45 minuten geklaard, ben zeer tevreden! En belangrijker nog, Schellenbach kan weer voort!
Groetjes
Nadat de baan op de nieuwe locatie was gearriveerd hebben we hem naar binnen getilt en in het midden van de ruimte geplaatst. Voor de zekerheid in geplakt met plastic folie tegen stof en verf. Nu kunnen de wanden gesloten worden en de wanden afgewerkt worden.
De schade?
- twee plintjes die in de weg zaten......
Hier een foto reportage:
IMG_20180925_190017 by Martin Domburg, on Flickr
Klaar voor transport
IMG_20180925_192859 by Martin Domburg, on Flickr
Ook de kleine man helpt flink mee, stoere boy.
IMG_20180925_194801 by Martin Domburg, on Flickr
Daar gaat die dan!
IMG_20180925_201528 by Martin Domburg, on Flickr
Daar staat die dan, op zijn nieuwe onderkomen.
Nou al met al was het met 45 minuten geklaard, ben zeer tevreden! En belangrijker nog, Schellenbach kan weer voort!
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Dat is nog een spoor vervoer. Dat is nog al spanend mooi dat alles goed is gegaan:)
ps mooi station
ps mooi station
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Wow, wat een operatie! Goed dat alles soepel verlopen is!
Die zijn inderdaad stukken kleinermartindomburg schreef: Wel zonder de helixxen en de frieslijst. Die staan daar nu alleen maar in de weg, en zijn later makkelijk te vervoeren.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Langer aan het rijden geweest, dan ik heb mogen werken.
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Tijd geleden dat er weer wat gepost is hier. We zijn bezig geweest met het voorbereiden van de reanimatie na de verhuizing. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om de layout wat te gaan wijzigen. De grootste wijziging komt aan de linkerzijde waar we de helix een kwartslag gaan draaien. Dit omdat we aan die zijde ruim 60cm extra ruimte hebben.
De komende weken gaan we de baan uitlijnen en de beide helixxen opnieuw afstellen. De overgangen worden permanent bevestigd en de linker helix gaat nieuwe ingangen krijgen. Als dat gereed is zal de gehele frieslijst en de omlijsting van de baan vernieuwd gaan worden en voorzien van een verse nette laklaag. Het doel is om dit met de open dag van 16 maart geraliseerd te hebben.
In het voorjaar wil ik een start gaan maken aan het doel van dit project: De Scenery, waarvan ik heb besloten een nieuw ontwerp te maken. Door de extra lengte ontstaan nieuwe mogelijkheden en zag ik een weg om mijn oorspronkelijke 4 vereisten zonder compromissen te kunnen realiseren: Lang paradespoor, groot station, stoomdepot en goedenoverslag.
Nou dat ziet er dan zo uit:
Schellenbach V11 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach V11 by Martin Domburg, on Flickr
Even een walktrough:
vanaf de onderlaag kan het station van onder en boven betreden worden. De bovenste entree kent een derde spoor welke zal leiden naar een dubbel servicespoor boven de werktafel. Aan de onderzijde kan de trein kiezen om linksaf te slaan naar het station, of rechtdoor te gaan en via een stijgspoor achterlangs te stijgen naar 10 cm hoogte. Aan de linkerzijde komt dat stijgspoor dan terecht op het lange paradespoor, welke aan de onderzijde een keerlus heeft met drie opstelsporen voor een schaduwstation functie.
Het station kent twee doorrijdsporen, één in het midden en één bovenin. Links een drietal opstelsporen voor treinstellen en daaronder een goederenoverslag. Aan de rechterzijde komt een middelgroot stoomdepot met draaischijf.
De bruine vlakken zijn bergen, de grijze vlak onderin moet een dorp of stad worden. Tussen het station en het paradespoor wil ik een doorgaande weg maken met wat retail en horeca.
Vind het idee zo wel geslaagd, nu nog bouwen. (zou het dan toch dat versie 11 van het ontwerp de realiteit gaat worden?)
Groetjes Martin
De komende weken gaan we de baan uitlijnen en de beide helixxen opnieuw afstellen. De overgangen worden permanent bevestigd en de linker helix gaat nieuwe ingangen krijgen. Als dat gereed is zal de gehele frieslijst en de omlijsting van de baan vernieuwd gaan worden en voorzien van een verse nette laklaag. Het doel is om dit met de open dag van 16 maart geraliseerd te hebben.
In het voorjaar wil ik een start gaan maken aan het doel van dit project: De Scenery, waarvan ik heb besloten een nieuw ontwerp te maken. Door de extra lengte ontstaan nieuwe mogelijkheden en zag ik een weg om mijn oorspronkelijke 4 vereisten zonder compromissen te kunnen realiseren: Lang paradespoor, groot station, stoomdepot en goedenoverslag.
Nou dat ziet er dan zo uit:
Schellenbach V11 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach V11 by Martin Domburg, on Flickr
Even een walktrough:
vanaf de onderlaag kan het station van onder en boven betreden worden. De bovenste entree kent een derde spoor welke zal leiden naar een dubbel servicespoor boven de werktafel. Aan de onderzijde kan de trein kiezen om linksaf te slaan naar het station, of rechtdoor te gaan en via een stijgspoor achterlangs te stijgen naar 10 cm hoogte. Aan de linkerzijde komt dat stijgspoor dan terecht op het lange paradespoor, welke aan de onderzijde een keerlus heeft met drie opstelsporen voor een schaduwstation functie.
Het station kent twee doorrijdsporen, één in het midden en één bovenin. Links een drietal opstelsporen voor treinstellen en daaronder een goederenoverslag. Aan de rechterzijde komt een middelgroot stoomdepot met draaischijf.
De bruine vlakken zijn bergen, de grijze vlak onderin moet een dorp of stad worden. Tussen het station en het paradespoor wil ik een doorgaande weg maken met wat retail en horeca.
Vind het idee zo wel geslaagd, nu nog bouwen. (zou het dan toch dat versie 11 van het ontwerp de realiteit gaat worden?)
Groetjes Martin
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Dat ziet erg indrukwekkend uit!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Martin,
Een fraai ontwerp! En ik vond de baan al zo mooi als hij was!
Een fraaie ruimte ook. Alleen vraag ik me af wanneer de volgende verhuizing is ?
Maar zonder gekheid: ik heb de laatste activiteiten met bewondering nog eens rustig doorgelezen. Wat een werk!
Jouw ondergrondse station vind ik heel mooi getroffen. Een prachtige lengte en uitgebalanceerde kleuren. Zie ik het goed dat het grotendeels uit gelaserd karton is gemaakt?
En de achterwand heb je laten printen?
Ben
Een fraai ontwerp! En ik vond de baan al zo mooi als hij was!
Een fraaie ruimte ook. Alleen vraag ik me af wanneer de volgende verhuizing is ?
Maar zonder gekheid: ik heb de laatste activiteiten met bewondering nog eens rustig doorgelezen. Wat een werk!
Jouw ondergrondse station vind ik heel mooi getroffen. Een prachtige lengte en uitgebalanceerde kleuren. Zie ik het goed dat het grotendeels uit gelaserd karton is gemaakt?
En de achterwand heb je laten printen?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162