Hallo Erik,
In je laatste beschrijving proef ik dat je welliswaar een dubbelsporig ovaal wilt, maar dat in beide richtingen wilt berijden. Persoonlijk zou ik dat niet doen; het wordt er nogal gecompliceerd van. Ik zou voor elk spoor een vaste richting nemen, net zoals dat (doorgaans) in het groot ook wordt gedaan. Voor een Nederlands of Duits thema is dat dus rechtsrijdend.
Vervolgens de vraag over je schaduwstation. Je kunt ieder spoor in je schaduwstation bereikbaar maken vanuit elke richting, maar dat maakt het ook onnodig gecompliceerd. Het gaat je veel wissels kosten zonder dat dat veel oplevert (nagenoeg niets naar mijn mening). Ook hier zou ik het simpel houden: 2 sporen per richting. Overloopwissels tussen het binnenste en buitenste ovaal zijn dus niet nodig.
In het onderstaande schetsje heb ik aangegeven wat ik bedoel:

De 4 schaduwsporen worden overdekt. Hier kun je het landschap bouwen dat je zelf al aangaf.
Je zichtbare station is in principe goed. De twee hoofdsporen liggen netjes in het dubbelsporig ovaal. Het 3e spoor kan worden gebruikt om treinen te laten inhalen (bv een stoptrein die op dit spoor wordt binnen genomen zodat de IC hem op het hoofdspoor kan inhalen).
Daarnaast heb je ook alle overwissels al op de juiste manier geplaatst zodat dit zijspoor vanuit beide richtingen te gebruiken is.
Als extra variatie heb ik nog een pendellijntje toegevoegd (rode spoor). Dit takt vanaf het zijspoor in je station af en loopt via een 180 graden boog naar een kopstationnetje. Door het zijlijntje te laten stijgen, kan het eindstation iets hoger dan het hoofdstation komen te liggen. Welliswaar niet hoog genoeg om boven je schaduwsporen te komen (want dan wordt de helling veel te steil), maar op ongeveer 4 cm. Hierdoor krijg je een effect dat het landschap geleidelijk naar achteren oploopt.
Tussen de sporen van het eindstation en die van het schaduwstation kun je nog een keermuur bouwen, die het laatste stukje hoogteverschil overbrugt. Boven het schaduwstation heb je dan het plateau met bergdorpje en/of uitkijkplaats.
Afhankelijk van het type trein waarmee je gaat pendelen kan het eindstation nog simpeler. Als je een treinstel neemt (bv een railbus) dan heb je daar geen omloopmogelijkheid nodig. Dat scheelt weer een wissel. Met getrokken treinen heb je ze wel nodig. Ook heb ik nog een kort kopspoortje voor het laden van bv boomstammen ingetekend. Dat kan ook worden weggelaten.
Groet, Wim