Trafo en trein starterspakket
Trafo en trein starterspakket
Hallo allemaal,
Van mij als beginner een vraag waarvan ik het antwoord niet echt online kan vinden. Misschien een domme vraag, maar ik hoop het antwoord hier te vinden.
Ik heb een eenvoudige analoge baan van Minitrix. Hierbij gebruik ik een oude compact vario trafo.
Nu heb ik ook nog een starterspakket liggen (11134 - dit zou een trein moeten zijn die op een analoge baan zou moeten kunnen rijden) met daarin een trein die niet rijdt op de baan. De lampen knipperen iets maar hij rijdt niet. Als ik de middelste wielen van het spoor afhaal, dan draaien de wielen gekoppeld aan de motor wel.
Kan het zijn dat de Trafo niet sterk genoeg is? In de handleiding van de trein staat Analoog 15 volt, zie hieronder. Is het probleem opgelost als ik een sterkere trafo heb met meer volt? Er rijden alleen treinen op, maximaal drie. Wissels/seinen gaan via een andere. Als ik het juist heb, welke trafo bevelen jullie aan?
En, misschien een heel domme vraag, oude treintjes die op de oude trafo rijden, kunnen die een trafo met meer volt aan?
De antwoorden wacht ik graag af.
Groeten,
Theo
Van mij als beginner een vraag waarvan ik het antwoord niet echt online kan vinden. Misschien een domme vraag, maar ik hoop het antwoord hier te vinden.
Ik heb een eenvoudige analoge baan van Minitrix. Hierbij gebruik ik een oude compact vario trafo.
Nu heb ik ook nog een starterspakket liggen (11134 - dit zou een trein moeten zijn die op een analoge baan zou moeten kunnen rijden) met daarin een trein die niet rijdt op de baan. De lampen knipperen iets maar hij rijdt niet. Als ik de middelste wielen van het spoor afhaal, dan draaien de wielen gekoppeld aan de motor wel.
Kan het zijn dat de Trafo niet sterk genoeg is? In de handleiding van de trein staat Analoog 15 volt, zie hieronder. Is het probleem opgelost als ik een sterkere trafo heb met meer volt? Er rijden alleen treinen op, maximaal drie. Wissels/seinen gaan via een andere. Als ik het juist heb, welke trafo bevelen jullie aan?
En, misschien een heel domme vraag, oude treintjes die op de oude trafo rijden, kunnen die een trafo met meer volt aan?
De antwoorden wacht ik graag af.
Groeten,
Theo
Re: Trafo en trein starterspakket
Theo,
Is het een nieuwe trein of tweede hands ?
Als het een tweede hands is kan het zijn dat de vorige eigenaar analoog heeft uitgezet.
Dit kan je weer aanzetten door CV29 aan te passen, maar dan heb je wel een digitale interface nodig.
Normaal gesproken moet deze waarde 6 zijn, 2 (decoderstappen 28/126) + 4 (Analoog kunnen rijden) = 6
Als het een tweede hands is kan het zijn dat de vorige eigenaar analoog heeft uitgezet.
Dit kan je weer aanzetten door CV29 aan te passen, maar dan heb je wel een digitale interface nodig.
Normaal gesproken moet deze waarde 6 zijn, 2 (decoderstappen 28/126) + 4 (Analoog kunnen rijden) = 6
trafo maakt niets uit....
als deze te zwak zou zijn zou de trein alleen langzamer rijden.
neem aan dat je het ook met enkel 1 trein getest hebt ?
Maar bovenstaande vraag is een goede,
deze kun je digitaliseren. , dus is hij nieuw of 2de hands ?
Belangrijkste vraag is inderdaad, zit er een decoder in het trienstel of zit de analoge plug er in.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Het lijkt mij een contactprobleem. Waarom zou de decoder wel reageren als de middelste wielen van de rails worden gehaald?
Allemaal erg bedankt voor de reacties. Fijn om te merken dat veel mensen me willen helpen bij het opstarten van deze hobby!
Via het startpakket wordt de trein aangestuurd met een kleine trafo met een 9V batterij: https://asset.conrad.com/media10/isa/16 ... =600&y=600
Daarom dacht ik dat de trafo te zwak zou zijn.
Hij is nieuw aangeschaft.BenQ schreef:Theo,
Via het startpakket wordt de trein aangestuurd met een kleine trafo met een 9V batterij: https://asset.conrad.com/media10/isa/16 ... =600&y=600
Dat dacht ik ook. Het lijkt echter alsof de trafo het niet aankan, het lampje onder de draaiknop wordt dan iets lichter.Rick schreef:Het lijkt mij een contactprobleem. Waarom zou de decoder wel reageren als de middelste wielen van de rails worden gehaald?
Met een trein heb ik getest: een andere trein rijdt normaal, maar zodra deze op de baan staat rijdt er niets meer.StevedeM schreef:trafo maakt niets uit....
Contactprobleem kan, heb je al gekeken of er een decoder in is gezet of dat er nog een analoge print in zit?
De poster rijdt analoog, dus alle digitale info zal niet al te veel helpen ben ik bang.
De poster rijdt analoog, dus alle digitale info zal niet al te veel helpen ben ik bang.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Theo,
Het kan misschien ook kortsluiting zijn. Maar hoe dan ook: dit is niet zoals het hoort. Ik adviseer je terug te gaan naar de winkel. Je hebt garantie!
Ben
Het kan misschien ook kortsluiting zijn. Maar hoe dan ook: dit is niet zoals het hoort. Ik adviseer je terug te gaan naar de winkel. Je hebt garantie!
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 22 dec 2018 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Hallo
Je schrijft. "Als ik de middelste wielen van het spoor afhaal, dan draaien de wielen gekoppeld aan de motor wel".
Lijkt mij inderdaad erg op een contact probleem met wellicht de stroomafnemers op de wielen.
Maar idd wat Bjor zegt, als je het nieuw hebt gekocht, ga er niet aan rommelen maar direct dan terug om je garantie te claimen.
Groeten
Michael
Je schrijft. "Als ik de middelste wielen van het spoor afhaal, dan draaien de wielen gekoppeld aan de motor wel".
Lijkt mij inderdaad erg op een contact probleem met wellicht de stroomafnemers op de wielen.
Maar idd wat Bjor zegt, als je het nieuw hebt gekocht, ga er niet aan rommelen maar direct dan terug om je garantie te claimen.
Groeten
Michael
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Hier zeg je het al..TKF schreef:
Met een trein heb ik getest: een andere trein rijdt normaal, maar zodra deze op de baan staat rijdt er niets meer.
Zodra deze op de baan staat, rijd er niets meer.
Ik denk dat hij sluiting maakt dan
Hoi is er een van de buitenste asstellen gedraaid ,want je zegt dat hij op het middelste stel wel doet ?
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
net nieuw is mee terug gaan dealer zit garantie op
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Wat Sjaak en vele anderen noemen, het was een contactprobleem van het middelstre draaistel. Met een pincet een stel wielen er uit gehaald, en het ijzertje tussen de wielen rechtgezet (het was onderuitgezakt) en wielen terug en de trein rijdt nu zoals het hoort!Krab schreef:Hoi is er een van de buitenste asstellen gedraaid ,want je zegt dat hij op het middelste stel wel doet ?
mvg Sjaak
Dank voor alle tips. Fijn om te merken dat jullie willen helpen!
Groeten, Theo