Opklapbare delen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
HighVoltage

Opklapbare delen

Bericht door HighVoltage »

Nog niet begonnen aan de treinbaan begonnen, maar al wel iets gevonden wat mogelijk een probleem kan gaan opleveren, er is namelijk een deur naar een klein balkonnetje en als ik met de treinbaan daar voor langs wil dan wil ik eigenlijk dat ik dat stuk kan opklappen zodat je eventueel nog naar het balkon zou kunnen.

Is hier een makkelijke methode voor, of gaat dit een hele moeilijk oplossing worden?

henry

Re: Opklapbare delen

Bericht door henry »

chris, je kunt dit maken met gewone scharnieren, echter zou ik als ik jouw was de klep naar beneden laten draaien en niet omhoog.
op deze wijze kun je alle scenerie vast plakken en hoef je niets te verwijderen.
als je fl rails gebruikt kun je dmv variorails de rails weer koppelen.
heb ik ook bij alle tafels gedaaan

groetjes henry

Onderwerp starter
HighVoltage

Opklappen, neerklappen, het maakt denk ik weinig verschil. Als de scenery vast zit, zit het vast. Of het luikje omhoog of omlaag gaat maakt dan ook niet uit ;)

En die variorails, wat moet ik me daarbij voorstellen? Alle rails zit toch met de verbindstukjes aan elkaar, hebben ze daar een speciale oplossing voor gevonden?

henry

Bericht door henry »

variorails van fl kun je uitschuiven.
als je de scenerie op je klep hebt vastzitten en de klep gaat omhoog komen de onderdelen tegen elkaar aan.
als je naar beneden laat scharnieren niet.
probeer het maar eens uit

groetjes henry

Onderwerp starter
HighVoltage

Dan zit je alleen nog met een deel aan de andere kant om alles aan vast te zetten, geen idee nog hoe ik dat ga doe dan. Opklappen is lekker simpel, een blokje eronder zetten en daar blijft hij op rusten...

Misschien iets met een paal eronder, maar weet niet of dat stabiel genoeg is...

Jos

Bericht door Jos »

Op mijn oude baan had ik dit ook, hieronder enkele foto's:

Het luik opengeklapt:

Afbeelding

Aan de andere zijde 2 uitschuifbare balkjes waar de plaat op rust als hij dicht is:

Afbeelding

En zo ziet het er in gesloten toestand uit:

Afbeelding

Aan de scharnierkant heb ik draadjes aan de rails gesoldeerd om de verbinding te maken, aan de andere kant variorails (uitschuifbaar) van Fleischmann.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
HighVoltage

Kijk, dat ziet er goed uit :)

De treinen ontsporen niet omdat er wat speling tussen de rails zit?

Hookies

Bericht door Hookies »

Het voorbeeld van Jos ziet er prima en degelijk uit. Maar wat nu als je bovenleiding gaat gebruiken. Volgens mij heb je dan toch een probleem met op- en neerklapbare delen. Hoe doet je het dan?

@Jos: ik meen me te herinneren dat je geen bovenleiding had, maar wel bovenleidingportalen. Ga je dat principe ook bij je nieuwe baan hanteren?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Jos

Bericht door Jos »

Nee, nooit ontsporing gehad daar.
Bovenleidingsdraden zijn vrij eenvoudig los te maken. Op deze baan stonden alleen de portalen, op de nieuwe baan waarschijnlijk met draad.

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi Hoogspanning,

Je hoeft echt niet bang te zijn voor de speling tussen de baandelen, eigenlijk vrij eenvoudig, leg in gesloten toestand je rails aan, en leg ze gewoon vast, laat een lange rail over je naad tussen het vaste deel en neerklapbare deel heen lopen.

Zodra het allemaal goed vast ligt, gewoon met de dremel de railstaven doorslijpen boven het schanierpunt en je bent klaar. ook bij vaste delen zul je op deze manier te werk kunnen gaan, zoals zo velen doen, om de bv detectie blokken te maken, en ook daar rijden de treinen moeiteloos over heen, dus zal ook bij een klapbrug prima werken.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
HighVoltage

Detectieblokken...nog nooit iets mee gedaan. Zoals ik aangaf in mijn voorsteltopic is het laatste wat ik met treintjes heb gedaan heel erg old-school en back-to-basic. Toen waren er nog geen detectieblokken en al dat soort dingen, alleen 1 trafo en 1 loc die op een spoortje konden rijden. In al deze materie moet ik mij gaan verdiepen, zowel het digitaal rijden als de meer geavanceerdere aansluittechnieken die men tegenwoordig gebruikt, zoals het vastsolderen van de voeding dmv een ringleiding en al dat soort dingen.

De termen begrijp ik allemaal wel, alleen hoe het allemaal precies in elkaar zit (nog) niet.

henry

Bericht door henry »

precies zoals ik het aangaf maar ja

groetjes henry

spoor65

Bericht door spoor65 »

Christian,

ben even een paar dagen afwezig geweest en had dus jouw voorstelrondje even gemist, bij deze natuurlijk ook van mij een welkom.

Voor wat betreft het dremelwerk, vergeet dan maar even de detectieblokken zo lang. leg ik het ff anders uit, de railstukken sluit je standaard aan elkaar met zogenaamde railschoentjes, waarmee je ze dus aan elkaar schuift, deze zijn normaal van metaal, echter kan het voorkomen dat je voor bepaalde dingen en deel van jouw spoor moet isoleren, dat kun je dan doen door ipv een metalen railschoemtje te gebruiken, die te vervangen voor een kunstof railschoentje. echter velen van ons doen het ook gewoon door de rail, op de plek waar je de stroomkring wilt onderbreken, door te slijpen met een dremel met dun slijpschijfje. voordeel is dat je het dan op elke gewenste plek kunt doen, zonder afhankelijk te zijn van een vaste standaard rail lengte. dat doorslijpem zou je dus dan ook gewoon kunnen doen op de plek waar jouw rail boven het schanierpunt zit. als je eerst alle rails goed vast heb zitten op de goede plek, en je slijpt hem dan door boven dat schanierpunt zit het in 1 keer goed, zal het altijd dus ook weer goed tegenover elkaar aansluiten als je de klep weer dicht doet.

Succes en hopelijk zien we snel eens een ontwerp.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Hookies

Bericht door Hookies »

In plaats van een dremel kun je ook het Rocozaagje gebruiken om de spoorstaven door te zagen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

@Jos,

Ik snap niet waarom je opnieuw begint :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Uniek man!!! Achteruit klimmende Koeien :geek: :geek: :geek:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie