Hallo Nico,
Ok, ik begrijp nu hoe je de kopsporen als opstelsporen wilt gebruiken, ook voor getrokken treinen (dmv achteruit rijden). Desalniettemin zou het niet mijn eerste keus zijn. Als je plaats genoeg hebt, zou ik het simpel houden en doorrijsporen in je schaduwstation aanleggen. Het achteruit terug rijden kost best veel tijd, en houdt de rest van het treinverkeer op. Maar ik begrijp ook dat bij jou juist het automatiseren een deel van de hobby is
Dan het verkeerd spoor rijden (als een treinstel de bruine opstelsporen in het "bergstation" verlaat). Ja, het kan wel, maar je gaat direct een enorme bottleneck voor het treinverkeer vormen. Dat kun je dan wel oplossen door her en der weer passeersporen te maken, maar waarom zou je zo moeilijk doen? Ook in het groot wordt "verkeerd spoor rijden" zelden gebruikt. Het voordeel van een dubbel sporig baanvak is juist dat de treinen per richting een spoor hebben en elkaar daardoor niet lastig vallen.
Er zijn wel weer uitzonderingen op, bv door het linker spoor te gebruiken voor een "fliegender Ueberholung". Dat werd bv in Duitsland langs de Rijn wel gebruikt. Het is echter echt een uitzondering. Zo snel de inhaalactie voorbij was, werd er via overloopwissels weer naar het rechter spoor gewisseld (met als doel het linkerspoor zsm weer vrij te maken voor het verkeer uit de tegenrichting).
Terug naar jou baanplan: stel je rijdt inderdaad "verkeerd spoor" vanaf de bruine opstelsporen naar beneden. Dan blijft die trein tegen de richting inrijden, totdat je bij het schaduwstation rechtsonder aankomt. Er zijn namelijk nergens mogelijkheden om terug naar het rechterspoor te gaan. Ik zie in je schaduwstation trouwens richtingspijlen staan. Daar gaat een verkeerd spoor rijdende trein tegen die pijl in. Het kan wel, maar waarom zou je?
Als je het kruisen van treinen een interessant concept vindt, dan kun je misschien beter een enkelsporige lijn nemen, met her en der stations om te kruisen. Of eventueel een dubbelsporige lijn die op bepaalde stukken enkelsporig is (zoals bv de Lahntalbahn, of de Siegstrecke).
Je schreef ook dat je huiverig bent voor overloopwissels, omdat die direct 2 keerlussen creeren. Dat klopt, maar dat is toch geen probleem? Er zijn hele simpele oplossing voor. Kant en klaar te koop. De kosten zijn het ook niet (vergeleken met de kosten voor alle railmateriaal in dit baanontwerp).
Tenslotte schreef je nog iets over het direct aansluiten van de lichtblauwe zijlijn op het ovaalspoor in het schaduwstation. Dat kan wel, maar dan creer je ook daar een keerlus en heb je dus een keerlusmodule nodig.
Groet, Wim