Mijn naam is Fenna en ongeveer 30 jaar geleden was ik tijdens mijn studie ook begonnen aan N spoor modeltreinen. Destijds had ik me aardig verdiept in de toenmalige techniek. Om een beetje het tijdsbeeld te geven: analoog rijden was de standaard en hier en daar begon de digitalisering door te breken en de merken waren nog hun eigen merk.
Al snel was mijn affiniteit bij duitse enkelsporige zijlijnen met gemengde stoom/diesel tractie. Hoewel er wat uitstapjes waren naar electrische tractie, groeide mijn treinen bestand ook in die richting.
Een baantje om op te rijden ... hmmm tja .. ahum ..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Anyway na jaren stilstand wordt het tijd om daar dus iets aan te doen en daarvoor heb ik een oud idee nieuw leven ingeblazen. Of beter gezegd het stof eraf
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
De oppervlakte om op te werken is 120x50 cm en moet plaats bieden aan een eindstation met omloopspoor en een aftakspoor naar de goederen loods. Het andere eind van de lijn is een schaduw station waar een stuk of wat treinen kunnen worden opgesteld. Het rollend materieel: stoom: 1x80, 1x81, 1x98. Diesel: 1xköf2, 1x261 1xvt75 (met bijwagen) verder nog de nodige 2 assige rijtuigen en goederenwagons om treinen samen te stellen. De 261 is een standby loc voor als er (gefingeerde) storing is aan een stoom loc
Kleiner schalen is compromissen sluiten, dus de maximale treinlengte is 30cm. Met deze maximale treinlengte kan ik met wat fantasie ook als grapje nog mijn wadloper af en toe laten zien.
De hele handel voorzien van een dcc decoder (de huidige ongeveer standaard, hier wil ik niemand voor het hoofd stoten of een analoog/digitaal discussie aanslingeren, het is slechts mijn indruk en eenieder is volledig vrij om te rijden zoals het bij de persoon zelf past) is inmiddels technisch mogelijk (ook bij de köf2 van Arnold), maar gezien de omvang van het wagenpark iets om even achter de oren te krabben, want niets daarvan is ook maar voorzien van enige voorbereiding op digitaal, dus daar liggen wel wat kosten en uitdagingen. Dan daarbij nog de centrale, bezet detecties wisseldecoders, software licenties en wat er nog meer bij komt kijken, zie ik een kostenplaatje van een slordige €500,- Best geld om een paar oude treintjes te laten rijden. Dat geld stop ik liever in de versnellingsbak van mijn oude landrover.
Blijft over om analoog te rijden. Dat is me ook weer een beetje te flauw
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Het schaduw station heeft 100x30 cm beschikbaar en daarop moet ruimte zijn om 4 of 5 stammetjes op te stellen en te rangeren (er zijn stammetjes waar de loc moet omlopen en er zijn stammetjes die zo kunnen pendelen). Voor uitgebreide wisselstraten is geen ruimte! Voor deze uitdaging zag ik de oplossing in de Faller segment draaischijf. Een segment draaischijf waar een hele stam op past (zoals eerder gezegd maximale treinlengte=30cm), past achter een omloop sectie wel in die beschikbare 100cm lengte. Met een offset uit de rand, kan ik ook een extra spoor leggen langs de draaischijf, zodat ik eventueel in de toekomst dit schaduw station ook nog kan passeren naar een andere module.
De uitdaging die ik me stel: het schaduw station functioneert als een black-box waar het omlopen (indien van toepassing) automatisch gaat een waar ik 'met een druk op een knop' een trein klaar zet die naar voren mag komen. Ook wil ik automatisch een dienstregeling kunnen draaien en als ik een storing fingeer voor een stoomloc dat dan automatisch de 261 voor het betreffende stammetje komt te staan.
Er ligt dus wat automatiseringswerk ....
Hiervoor denk ik aan een raspberry-pi V3 B. Deze computer omdat die bij uitstek geschikt is voor I/O geneuzel en draait op linux (waar ik aardig in thuis ben) De V3 B heeft genoeg onboard geheugen om een database te draaien die het belangrijkste rekenwerk gaat doen om bij te houden wat er waar aan de hand is op de hele baan. Aangezien het materieel analoog is, gaat dat op basis van 'dead reckoning'. Voor de pi ligt er ook genoeg spul op de plank om tamelijk kosten effectief (Het budget voor de electronica is €150,- tot €200,-) mijn uitdaging aan te gaan.
Voor de bediening wil ik een traditioneel bedien tableau met drukknoppen, lampjes en rijregelaars
Tot zover deze uitgebreide introductie
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
groetjes, Fenna