materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bochten

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bochten

Bericht door micha »

Hallo,

Even een vraagje over bochten met radius R1 en R2. Ik heb wat materiaal op het oog waarbij er 4 assen heel dicht bij elkaar liggen (zowel een locs, als wagons). Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn die assen soms in staat om een beetje naar links en rechts te schuiven? Want hoe moet dat anders door die R1 en R2 straal bochten heen met 4 assen zo dicht bij elkaar...

Weet iemand of dat werkt.

Als voorbeeld: de marine museum set van Fleischmann bevat een dieplader met 2 setjes van 4 assen met een onderzeeer erop. Kan dat normaal door R1 / R2 bochten heen? Zijn er met zoiets problemen met wissels?


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70

tv_man
Berichten: 1565
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door tv_man »

Bij verschillende dergelijke locomotieven kunnen de middelste assen wat vrijer bewegen. Ik durf je geen garantie te geven over hoe je dieplader door de bochten en wissels zal komen. Als ik jou was zou ik een testbaantje bouwen met wat moeilijke bochten en kijken hoe ze erdoor komen. Als je op safe wil spelen kan je natuurlijk grote radiussen kiezen..

norm


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

micha,
ik heb slechte ervaringen opgedaan met r1 bochten en ben bezig deze allemaal te vervangen door r2.
dus als ik jouw was zou ik er niet aan beginnen

groetjes henry


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door shoven »

Als je R1 kunt vermijden: doe dat.
Ga altijd voor de maximale radius.
(maar ja, soms lukt dat niet...)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

RaceDuck
Berichten: 275
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:34
Locatie: Ergens tussen spoor 1 en 13 in

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door RaceDuck »

Let ook op de boekjes bij sommige locs

vaak word radius 1 afgeraden (lees de garantie vervalt)
dit met name bij stoomlocs maar andere wagens en locs kunnen hier natuurlijk ook onder vallen


De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door micha »

Bedankt allemaal,

het is dus duidelijk: alle R1 uit de startset meteen vervangen en een baan maken met overal minimaal R2. Bedankt voor al die nuttige info!


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70

EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door EVR »

Heren,

Er wordt veel gesproken over het vermijden van R1 van Fleischmann. Ik begrijp niet helemaal waarom men tegen het gebuik is van deze R1. Uiteraard voor het zicht zijn R1 en ook R2 minder mooi, maar ik heb zelf nog nooit problemen gehad met R1 bochten, alles rijdt er prima en soepel doorheen indien alles netjes is uitgemeten, zelfs met 4% stijging. Kan een van u mij vertellen waar de knelpunten met R1 en bepaalde merken of soorten materieel zitten, b.v. ontsporen, klem komen te zitten?


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Michiel »

Hallo Ed,

Niet van horen zeggen, maar eigen ervaring met R1 bochten van Fleischmann. De lange rijtuigen van Roco halen de bocht net niet. Ze schuren en knellen. De draaistellen hebben net niet genoeg draairuimte. Mits wat vijlwerk langs de binnenkant van de kast is dit euvel te herstellen.

De voorloper van de Arnold stoomlok BR 74 loopt wel erg snel uit het spoor in een R1 bocht. De flenzen van deze voorlopers schrapen tegen de zijkant van de buitenrail, en bij de minste onregelmatigheid wipt ie uit het spoor. En ik leg mijn rails echt wel netjes.

De Kato Bigboy rijdt wel door R2, niet door R1 (nee, ik heb 'm niet zelf)

De gebogen wissels van Fleischmann hebben ook een R1 als kleinste bocht, en ook alleen maar veel problemen mee, zoals hierboven.

Ik heb ook een Amerikaanse 6assige diesellok gehad van Life-like (type weet ik niet meer PF7 of zo) dat de R1 bocht niet haalde. Meteen weer verkocht.

De Roco-clean wagon kan niet door de R1 bocht. Het schuurblokje valt naast het spoor, en de wagon ontspoort. Mits handig knutselwerk kan dit aangepast worden.

Het rotterend schuurschijfje van de Tomix stofzuiger vallen naast het spoor in een R1 bocht. Niet te gebruiken als spoorreiniger in dit geval, alleen als stofzuiger heeft ie geen probleem.

Dus, er loopt een hele hoop materieel probleemloos door de R1 bocht, maar je moet er gewoon rekening mee houden de R1 te krap is voor sommige rijtuigen en locomotieven. Dat is mijn ervaring.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 6011
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door FidOo »

en voeg aan dat lijstje de volgende 2 toe:

1 de hobbytrain dubbeldekkers tijdperk 3. Daar ik toch al niet zo te spreken ben over de rijeigenschappen. Deze gaan niet zonder aanpassingen door r1.
Op de site mtkb.de is meer te vinden over de oplossing voor dit probleem.

2 de roco br232 6assige diesel ontspoort ook in r1.

Daarnaast vinden de meeste grote stoomloks het niet heel prettig, maar gaan er wel doorheen


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

tgv gaat er ook niet door,
alle kortkoppelingen hebben hier een probleem mee.
dit is al vele malen besproken en telkens begint het nu opnieuw, vreemd hoor


groetjes henry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Rob Fongers »

Tja Henry,

Hier gaat er wel alles door incl. TGV :shock: :shock: nou ja Thalys :o bijna hetzelfde ;)

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je moet proberen R1 te vermijden maar gezien plaats etc. moet je toch blijven schipperen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door EVR »

Tja, zonder discussiepunten en "vraag en antwoord" hebben we natuurlijk geen forum....

Welke TGV bedoel je precies, want Kato's TGV POS en Duplex hebben r=192mm mogelijk op de doos staan, leveren die echt problemen op in FL R1 (r=192mm)? Of bedoel je de vroegere Kato TGV Reseau of La Ligne de Coeur, die hebben een minimale aanbevolen straal van iets van 245mm, wat meer is dan R2, maar bij mij prima past door R1. Bedoel je dus nu de oude of de nieuwe Kato's?


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

rob bij mij gaat die dubbeldecker van kato alsook de ice van fl eruit, de waggonnen komen in de r1 tegen elkaar aan en je ziet ze omhoog komen.
ik ben nu bezig om mijn baan aan te passen en alle r1 eruit, zekerheid voor alles.

groetjes henry



Wim Ros

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Wim Ros »

henry schreef:tgv gaat er ook niet door,
alle kortkoppelingen hebben hier een probleem mee.
dit is al vele malen besproken en telkens begint het nu opnieuw, vreemd hoor
Hier absoluut geen problemen met R1 van Fleischmann, werkelijk alles gaat er door heen. Geen enkel probleem met kortkoppelingen o.i.d.
Ook de stoomloks (BR01, BR50) e.d. Ook met de meegebogen wissels zijn er geen problemen. Ook gaat alles netjes langs elkaar heen zonder te raken. Kwestie van netjes neerleggen.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Michiel »

Hoi Wim,

heb je ook geen problemen met de Rococlean, Tomix als railreiniger, Kato Bigboy en langste Roco rijtuigen? Het heeft echt niets met "netjes leggen" te maken, dat kan ik je alvast vertellen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Wim Ros »

Ook geen problemen met de RocoClean of met de Tomix. Met de andere geen ervaring.

Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 26 mei 2010 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

bij de een loopt het mooi en bij de andere loopt het niet, ik heb de rails superstrak gelegd maar dit snap ik niet.
wel is er een stijging in de bocht maar ook ald de trein naar beneden gaat door een r1 loopt het niet.
en ik had nog wel een ovaal en geen rondje in mijn helix.
als het bij wim en rob goed loopt hebben ze volgens mij veel mazzel.
de grote stoomloks lopen er bij mij wel doorheen maar met veel vrijving


groetjes henry



Wim Ros

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Wim Ros »

Als je het baanplan van Rob kent, dan weet dat daar heel veel R1 bogen inzitten en ook in de helix.
http://fantasia.nordkappe.nl/baan/db.html En je kunt het bijna iedere dag live bekijken dat al het materiaal overal door heen zoeft.

Mvg
Wim.



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

klopt dat bekijk ik ook bijna dagelijks maar de problemen wegen niet op tegen de gok of het wel of niet goed gaat, mijn beslissing staat vast en voorkomen lijkt mij beter dan achteraf het gedoe, ben zelf ook een :twisted: geweest en moet nu aanpassingen doen wat niet leuk is.


groetjes henry



Wim Ros

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Wim Ros »

Henry, ieder zijn feestje zullen we maar denken. ;)

Suc6


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Rob Fongers »

Henry,

Het is natuurlijk veel handiger als je iets neerlegt en dat test en waar nodig aanpassingen maak. Een ieder heeft natuurlijk zijn eigen way of working. Dat heeft niets met geluk te maken. Ik test altijd met de langste wagons zoals de IC/EC restaurant wagons want als die rondkomen en ook onderling elkaar niet beroeren dan is het goed.

Het is altijd beter om de radius zo groot mogelijk te nemen.............


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

klopt rob, hier ben ik ook achter gekomen.
in de helix wil nu alles goed omhoog en omlaag dus daar is het probleem over.
nu nog de tafel van het bergdorp aanpakken.
ben weer met die verdomde bekabeling bezig :twisted:

groetjes henry



Wim Ros

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Wim Ros »

henry schreef:k
ben weer met die verdomde bekabeling bezig :twisted:
Is dat de prijs die je betaald door het gebruik van het gebruikte besturings systeem? :roll: :roll: ;)

Mvg
Wim.



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door henry »

nou wim daar kunnen we weer domweg een lang verhaal van maken maar welk systeem je ook gebruikt, draadjes moeten er aan worden gesoldeert of je het nou leuk vindt of niet.

ga me nou niet vertellen dat er bij jouw systeem geen draadjes nodig zijn zucht

groetjes henry



Wim Ros

Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht

Bericht door Wim Ros »

henry schreef: ga me nou niet vertellen dat er bij jouw systeem geen draadjes nodig zijn zucht
Het zou je sieren als je op een normale manier reageert. Die zucht is nu werkelijk nergens goed voor.

En om je vraag te beantwoorden, nee het digitale systeem wat ik gebruik werkt ook met draadjes, alleen zijn de korter en worden de-centraal aangesloten. Dus niet in een grote draadboom naar een Centraal aansluitpunt. En de snelheidsregeling zit in de lok, en niet in het baanvak.
Geen enkel systeem is perfect, maar laat nu niet overkomen dat jouw systeem alles zaligmakend is. De systemen die ik hier in gebruik heb zijn dat ook niet.

bvd
Wim.


Plaats reactie