materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bochten
materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bochten
Hallo,
Even een vraagje over bochten met radius R1 en R2. Ik heb wat materiaal op het oog waarbij er 4 assen heel dicht bij elkaar liggen (zowel een locs, als wagons). Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn die assen soms in staat om een beetje naar links en rechts te schuiven? Want hoe moet dat anders door die R1 en R2 straal bochten heen met 4 assen zo dicht bij elkaar...
Weet iemand of dat werkt.
Als voorbeeld: de marine museum set van Fleischmann bevat een dieplader met 2 setjes van 4 assen met een onderzeeer erop. Kan dat normaal door R1 / R2 bochten heen? Zijn er met zoiets problemen met wissels?
Even een vraagje over bochten met radius R1 en R2. Ik heb wat materiaal op het oog waarbij er 4 assen heel dicht bij elkaar liggen (zowel een locs, als wagons). Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn die assen soms in staat om een beetje naar links en rechts te schuiven? Want hoe moet dat anders door die R1 en R2 straal bochten heen met 4 assen zo dicht bij elkaar...
Weet iemand of dat werkt.
Als voorbeeld: de marine museum set van Fleischmann bevat een dieplader met 2 setjes van 4 assen met een onderzeeer erop. Kan dat normaal door R1 / R2 bochten heen? Zijn er met zoiets problemen met wissels?
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Bij verschillende dergelijke locomotieven kunnen de middelste assen wat vrijer bewegen. Ik durf je geen garantie te geven over hoe je dieplader door de bochten en wissels zal komen. Als ik jou was zou ik een testbaantje bouwen met wat moeilijke bochten en kijken hoe ze erdoor komen. Als je op safe wil spelen kan je natuurlijk grote radiussen kiezen..
norm
norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
micha,
ik heb slechte ervaringen opgedaan met r1 bochten en ben bezig deze allemaal te vervangen door r2.
dus als ik jouw was zou ik er niet aan beginnen
groetjes henry
ik heb slechte ervaringen opgedaan met r1 bochten en ben bezig deze allemaal te vervangen door r2.
dus als ik jouw was zou ik er niet aan beginnen
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Als je R1 kunt vermijden: doe dat.
Ga altijd voor de maximale radius.
(maar ja, soms lukt dat niet...)
Ga altijd voor de maximale radius.
(maar ja, soms lukt dat niet...)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Let ook op de boekjes bij sommige locs
vaak word radius 1 afgeraden (lees de garantie vervalt)
dit met name bij stoomlocs maar andere wagens en locs kunnen hier natuurlijk ook onder vallen
vaak word radius 1 afgeraden (lees de garantie vervalt)
dit met name bij stoomlocs maar andere wagens en locs kunnen hier natuurlijk ook onder vallen
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Bedankt allemaal,
het is dus duidelijk: alle R1 uit de startset meteen vervangen en een baan maken met overal minimaal R2. Bedankt voor al die nuttige info!
het is dus duidelijk: alle R1 uit de startset meteen vervangen en een baan maken met overal minimaal R2. Bedankt voor al die nuttige info!
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Heren,
Er wordt veel gesproken over het vermijden van R1 van Fleischmann. Ik begrijp niet helemaal waarom men tegen het gebuik is van deze R1. Uiteraard voor het zicht zijn R1 en ook R2 minder mooi, maar ik heb zelf nog nooit problemen gehad met R1 bochten, alles rijdt er prima en soepel doorheen indien alles netjes is uitgemeten, zelfs met 4% stijging. Kan een van u mij vertellen waar de knelpunten met R1 en bepaalde merken of soorten materieel zitten, b.v. ontsporen, klem komen te zitten?
Er wordt veel gesproken over het vermijden van R1 van Fleischmann. Ik begrijp niet helemaal waarom men tegen het gebuik is van deze R1. Uiteraard voor het zicht zijn R1 en ook R2 minder mooi, maar ik heb zelf nog nooit problemen gehad met R1 bochten, alles rijdt er prima en soepel doorheen indien alles netjes is uitgemeten, zelfs met 4% stijging. Kan een van u mij vertellen waar de knelpunten met R1 en bepaalde merken of soorten materieel zitten, b.v. ontsporen, klem komen te zitten?
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Hallo Ed,
Niet van horen zeggen, maar eigen ervaring met R1 bochten van Fleischmann. De lange rijtuigen van Roco halen de bocht net niet. Ze schuren en knellen. De draaistellen hebben net niet genoeg draairuimte. Mits wat vijlwerk langs de binnenkant van de kast is dit euvel te herstellen.
De voorloper van de Arnold stoomlok BR 74 loopt wel erg snel uit het spoor in een R1 bocht. De flenzen van deze voorlopers schrapen tegen de zijkant van de buitenrail, en bij de minste onregelmatigheid wipt ie uit het spoor. En ik leg mijn rails echt wel netjes.
De Kato Bigboy rijdt wel door R2, niet door R1 (nee, ik heb 'm niet zelf)
De gebogen wissels van Fleischmann hebben ook een R1 als kleinste bocht, en ook alleen maar veel problemen mee, zoals hierboven.
Ik heb ook een Amerikaanse 6assige diesellok gehad van Life-like (type weet ik niet meer PF7 of zo) dat de R1 bocht niet haalde. Meteen weer verkocht.
De Roco-clean wagon kan niet door de R1 bocht. Het schuurblokje valt naast het spoor, en de wagon ontspoort. Mits handig knutselwerk kan dit aangepast worden.
Het rotterend schuurschijfje van de Tomix stofzuiger vallen naast het spoor in een R1 bocht. Niet te gebruiken als spoorreiniger in dit geval, alleen als stofzuiger heeft ie geen probleem.
Dus, er loopt een hele hoop materieel probleemloos door de R1 bocht, maar je moet er gewoon rekening mee houden de R1 te krap is voor sommige rijtuigen en locomotieven. Dat is mijn ervaring.
Niet van horen zeggen, maar eigen ervaring met R1 bochten van Fleischmann. De lange rijtuigen van Roco halen de bocht net niet. Ze schuren en knellen. De draaistellen hebben net niet genoeg draairuimte. Mits wat vijlwerk langs de binnenkant van de kast is dit euvel te herstellen.
De voorloper van de Arnold stoomlok BR 74 loopt wel erg snel uit het spoor in een R1 bocht. De flenzen van deze voorlopers schrapen tegen de zijkant van de buitenrail, en bij de minste onregelmatigheid wipt ie uit het spoor. En ik leg mijn rails echt wel netjes.
De Kato Bigboy rijdt wel door R2, niet door R1 (nee, ik heb 'm niet zelf)
De gebogen wissels van Fleischmann hebben ook een R1 als kleinste bocht, en ook alleen maar veel problemen mee, zoals hierboven.
Ik heb ook een Amerikaanse 6assige diesellok gehad van Life-like (type weet ik niet meer PF7 of zo) dat de R1 bocht niet haalde. Meteen weer verkocht.
De Roco-clean wagon kan niet door de R1 bocht. Het schuurblokje valt naast het spoor, en de wagon ontspoort. Mits handig knutselwerk kan dit aangepast worden.
Het rotterend schuurschijfje van de Tomix stofzuiger vallen naast het spoor in een R1 bocht. Niet te gebruiken als spoorreiniger in dit geval, alleen als stofzuiger heeft ie geen probleem.
Dus, er loopt een hele hoop materieel probleemloos door de R1 bocht, maar je moet er gewoon rekening mee houden de R1 te krap is voor sommige rijtuigen en locomotieven. Dat is mijn ervaring.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
en voeg aan dat lijstje de volgende 2 toe:
1 de hobbytrain dubbeldekkers tijdperk 3. Daar ik toch al niet zo te spreken ben over de rijeigenschappen. Deze gaan niet zonder aanpassingen door r1.
Op de site mtkb.de is meer te vinden over de oplossing voor dit probleem.
2 de roco br232 6assige diesel ontspoort ook in r1.
Daarnaast vinden de meeste grote stoomloks het niet heel prettig, maar gaan er wel doorheen
1 de hobbytrain dubbeldekkers tijdperk 3. Daar ik toch al niet zo te spreken ben over de rijeigenschappen. Deze gaan niet zonder aanpassingen door r1.
Op de site mtkb.de is meer te vinden over de oplossing voor dit probleem.
2 de roco br232 6assige diesel ontspoort ook in r1.
Daarnaast vinden de meeste grote stoomloks het niet heel prettig, maar gaan er wel doorheen
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
tgv gaat er ook niet door,
alle kortkoppelingen hebben hier een probleem mee.
dit is al vele malen besproken en telkens begint het nu opnieuw, vreemd hoor
groetjes henry
alle kortkoppelingen hebben hier een probleem mee.
dit is al vele malen besproken en telkens begint het nu opnieuw, vreemd hoor
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Tja Henry,
Hier gaat er wel alles door incl. TGV nou ja Thalys bijna hetzelfde
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je moet proberen R1 te vermijden maar gezien plaats etc. moet je toch blijven schipperen.
Hier gaat er wel alles door incl. TGV nou ja Thalys bijna hetzelfde
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je moet proberen R1 te vermijden maar gezien plaats etc. moet je toch blijven schipperen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Tja, zonder discussiepunten en "vraag en antwoord" hebben we natuurlijk geen forum....
Welke TGV bedoel je precies, want Kato's TGV POS en Duplex hebben r=192mm mogelijk op de doos staan, leveren die echt problemen op in FL R1 (r=192mm)? Of bedoel je de vroegere Kato TGV Reseau of La Ligne de Coeur, die hebben een minimale aanbevolen straal van iets van 245mm, wat meer is dan R2, maar bij mij prima past door R1. Bedoel je dus nu de oude of de nieuwe Kato's?
Welke TGV bedoel je precies, want Kato's TGV POS en Duplex hebben r=192mm mogelijk op de doos staan, leveren die echt problemen op in FL R1 (r=192mm)? Of bedoel je de vroegere Kato TGV Reseau of La Ligne de Coeur, die hebben een minimale aanbevolen straal van iets van 245mm, wat meer is dan R2, maar bij mij prima past door R1. Bedoel je dus nu de oude of de nieuwe Kato's?
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
rob bij mij gaat die dubbeldecker van kato alsook de ice van fl eruit, de waggonnen komen in de r1 tegen elkaar aan en je ziet ze omhoog komen.
ik ben nu bezig om mijn baan aan te passen en alle r1 eruit, zekerheid voor alles.
groetjes henry
ik ben nu bezig om mijn baan aan te passen en alle r1 eruit, zekerheid voor alles.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Hier absoluut geen problemen met R1 van Fleischmann, werkelijk alles gaat er door heen. Geen enkel probleem met kortkoppelingen o.i.d.henry schreef:tgv gaat er ook niet door,
alle kortkoppelingen hebben hier een probleem mee.
dit is al vele malen besproken en telkens begint het nu opnieuw, vreemd hoor
Ook de stoomloks (BR01, BR50) e.d. Ook met de meegebogen wissels zijn er geen problemen. Ook gaat alles netjes langs elkaar heen zonder te raken. Kwestie van netjes neerleggen.
Mvg
Wim.
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Hoi Wim,
heb je ook geen problemen met de Rococlean, Tomix als railreiniger, Kato Bigboy en langste Roco rijtuigen? Het heeft echt niets met "netjes leggen" te maken, dat kan ik je alvast vertellen.
heb je ook geen problemen met de Rococlean, Tomix als railreiniger, Kato Bigboy en langste Roco rijtuigen? Het heeft echt niets met "netjes leggen" te maken, dat kan ik je alvast vertellen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Ook geen problemen met de RocoClean of met de Tomix. Met de andere geen ervaring.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 26 mei 2010 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
bij de een loopt het mooi en bij de andere loopt het niet, ik heb de rails superstrak gelegd maar dit snap ik niet.
wel is er een stijging in de bocht maar ook ald de trein naar beneden gaat door een r1 loopt het niet.
en ik had nog wel een ovaal en geen rondje in mijn helix.
als het bij wim en rob goed loopt hebben ze volgens mij veel mazzel.
de grote stoomloks lopen er bij mij wel doorheen maar met veel vrijving
groetjes henry
wel is er een stijging in de bocht maar ook ald de trein naar beneden gaat door een r1 loopt het niet.
en ik had nog wel een ovaal en geen rondje in mijn helix.
als het bij wim en rob goed loopt hebben ze volgens mij veel mazzel.
de grote stoomloks lopen er bij mij wel doorheen maar met veel vrijving
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Als je het baanplan van Rob kent, dan weet dat daar heel veel R1 bogen inzitten en ook in de helix.
http://fantasia.nordkappe.nl/baan/db.html En je kunt het bijna iedere dag live bekijken dat al het materiaal overal door heen zoeft.
Mvg
Wim.
http://fantasia.nordkappe.nl/baan/db.html En je kunt het bijna iedere dag live bekijken dat al het materiaal overal door heen zoeft.
Mvg
Wim.
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
klopt dat bekijk ik ook bijna dagelijks maar de problemen wegen niet op tegen de gok of het wel of niet goed gaat, mijn beslissing staat vast en voorkomen lijkt mij beter dan achteraf het gedoe, ben zelf ook een geweest en moet nu aanpassingen doen wat niet leuk is.
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Henry, ieder zijn feestje zullen we maar denken.
Suc6
Suc6
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Henry,
Het is natuurlijk veel handiger als je iets neerlegt en dat test en waar nodig aanpassingen maak. Een ieder heeft natuurlijk zijn eigen way of working. Dat heeft niets met geluk te maken. Ik test altijd met de langste wagons zoals de IC/EC restaurant wagons want als die rondkomen en ook onderling elkaar niet beroeren dan is het goed.
Het is altijd beter om de radius zo groot mogelijk te nemen.............
Het is natuurlijk veel handiger als je iets neerlegt en dat test en waar nodig aanpassingen maak. Een ieder heeft natuurlijk zijn eigen way of working. Dat heeft niets met geluk te maken. Ik test altijd met de langste wagons zoals de IC/EC restaurant wagons want als die rondkomen en ook onderling elkaar niet beroeren dan is het goed.
Het is altijd beter om de radius zo groot mogelijk te nemen.............
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
klopt rob, hier ben ik ook achter gekomen.
in de helix wil nu alles goed omhoog en omlaag dus daar is het probleem over.
nu nog de tafel van het bergdorp aanpakken.
ben weer met die verdomde bekabeling bezig
groetjes henry
in de helix wil nu alles goed omhoog en omlaag dus daar is het probleem over.
nu nog de tafel van het bergdorp aanpakken.
ben weer met die verdomde bekabeling bezig
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Is dat de prijs die je betaald door het gebruik van het gebruikte besturings systeem?henry schreef:k
ben weer met die verdomde bekabeling bezig
Mvg
Wim.
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
nou wim daar kunnen we weer domweg een lang verhaal van maken maar welk systeem je ook gebruikt, draadjes moeten er aan worden gesoldeert of je het nou leuk vindt of niet.
ga me nou niet vertellen dat er bij jouw systeem geen draadjes nodig zijn zucht
groetjes henry
ga me nou niet vertellen dat er bij jouw systeem geen draadjes nodig zijn zucht
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
Het zou je sieren als je op een normale manier reageert. Die zucht is nu werkelijk nergens goed voor.henry schreef: ga me nou niet vertellen dat er bij jouw systeem geen draadjes nodig zijn zucht
En om je vraag te beantwoorden, nee het digitale systeem wat ik gebruik werkt ook met draadjes, alleen zijn de korter en worden de-centraal aangesloten. Dus niet in een grote draadboom naar een Centraal aansluitpunt. En de snelheidsregeling zit in de lok, en niet in het baanvak.
Geen enkel systeem is perfect, maar laat nu niet overkomen dat jouw systeem alles zaligmakend is. De systemen die ik hier in gebruik heb zijn dat ook niet.
bvd
Wim.