[DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen in N
[DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen in N
Bij de NS hebben een aantal series slaaprijtuigen dienst gedaan van de door FIAT ontworpen en/of gebouwde CIWL type M uit de series 4700-4800.
De eerste drie rijtuigen 71 84 72-80 619 t/m 621 kwamen uit de serie 4796-4805, gebouwd door Donauworth en een vierde rijtuig 71 84 72-80 622 kwam uit de serie 4821-4840, gebouwd door FIAT.
De indeling van de rijtuigen bestond uit een zijgang met 12 slaapcompartimenten, elk voor drie reizigers waarbij naar wens drie plaatsen konden worden ingericht als zitplaatsen of slaapplaatsen. Ieder rijtuig telde voorts twee toiletten, een verblijf voor de begeleider en een opbergkast voor het beddegoed. De eerste drie rijtuigen hadden een ventilatiesysteem en het vierde rijtuig (622) een airconditioning systeem.
De tussen 1966 en 1970 gebouwde rijtuigen kwamen tussen 1971 en 1973 bij NS in dienst als type MU. Ze kwamen in de CIWL kleur blauw met gele biezen in dienst met CIWL logo en teksten onder de dakrand. De eerste drie rijtuigen 619 t/m 621) gingen in 1979 over naar het wagenpark van Wagon-Lits.
De 622 was eigendom van NS en kwam in dienst in dezelfde kleur maar dan zonder het CIWL logo en de bijbehorende teksten. Later werden de rijtuigen geheel in een nieuwe kleur blauw uitgevoerd met een witte band onder de ramen waarin de tekst "Voiture lits Vettura letti Schlafwagen Sleeping car" was aangebracht. De deuren werden zilvergrijs uitgevoerd. De 622 kreeg in december 1996 een nieuwe blauwe beschildering met een gele streep onder de ramen en afbeeldingen van sterren en de tekst "slaaprijtuig" op de zijkant. In 2004 ging het rijtuig over naar EETC.
In 1995 beëindigde de spoorwegmaatschappijen in Europa de Trans Euro Night-pool (TEN) en gingen de rijtuigen uit deze pool over naar de diverse spoorwegmaatschappijen. Twaalf van deze rijtuigen (uit de CIWL M series 4701-4740 in 1964 bij EIC gebouwd en 4761-4775 in 1965 door FIAT gebouwd) gingen hierbij over van de SNCF (waar de TEN pool was ingedeeld) naar de NS als type MU. De rijtuigen werden ondergebracht binnen de nummerreeks 71 84 72-70 502 t/m 729
De inrichting van deze rijtuigen was gelijk aan die van de vorige groep MU rijtuigen met het verschil dat door tussendeuren te openen per twee cabines deze konden worden vergroot. De rijtuigen kwamen in de blauwe TEN kleuren in dienst met witte band onder de ramen en zilvergrijze deuren. De wagens hebben echter maar korte tijd bij NS gediend en sommigen mogelijk zelfs helemaal niet. In juli 1996 werden namelijk twaalf door Wagon-Lits in Oostende, tot MUs verbouwde type M rijtuigen geleverd aan de NS waarna de 12 rijtuigen uit deze groep weer teruggingen naar Wagon-Lits.
In de jaren 1995 tot 1996 werden bij Wagon-Lits in Oostende de voormalige door FIAT in 1964 gebouwde CIWL rijtuigen 4741-4743, 4747, 4748, 4750, 4751, 4754 en 4757-4759 voor NS verbouwd en gemoderniseerd tot type MUs slaaprijtuigen. De rijtuigen kregen de nummers 61 84 72-71 311 t/m 313, 318, 320, 321, 324 en 327 t/m 330. Het waren oorspronkelijk derhalve ook type M rijtuigen en gelijkwaardig aan de type MU rijtuigen van NS. De wagens waren voorzien van airconditioning en kwamen gelijk in dienst in de nieuwe donkerblauwe kleur met gele bies en afbeeldingen van sterren. Eind 2002 beëindigde NS de nachttreinen en gingen de rijtuigen terug naar Wagon-Lits. Wagon-Lits heeft de rijtuigen nog langere tijd in NS uitvoering verhuurd tot ze in december 2004 voor sloop terzijde werden gesteld.
De 61 84 72-71 320-4 (4750) werd in 2007 aangekocht door het Spoorwegmuseum.
Het oorspronkelijke Type M van de CIWL
Voor nummers en vernummering zie: Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Bronnen:
Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Slaaprijtuigen MU, Somda/Railwiki
Slaaprijtuigen MUs, Somda/Railwiki
De eerste drie rijtuigen 71 84 72-80 619 t/m 621 kwamen uit de serie 4796-4805, gebouwd door Donauworth en een vierde rijtuig 71 84 72-80 622 kwam uit de serie 4821-4840, gebouwd door FIAT.
De indeling van de rijtuigen bestond uit een zijgang met 12 slaapcompartimenten, elk voor drie reizigers waarbij naar wens drie plaatsen konden worden ingericht als zitplaatsen of slaapplaatsen. Ieder rijtuig telde voorts twee toiletten, een verblijf voor de begeleider en een opbergkast voor het beddegoed. De eerste drie rijtuigen hadden een ventilatiesysteem en het vierde rijtuig (622) een airconditioning systeem.
De tussen 1966 en 1970 gebouwde rijtuigen kwamen tussen 1971 en 1973 bij NS in dienst als type MU. Ze kwamen in de CIWL kleur blauw met gele biezen in dienst met CIWL logo en teksten onder de dakrand. De eerste drie rijtuigen 619 t/m 621) gingen in 1979 over naar het wagenpark van Wagon-Lits.
De 622 was eigendom van NS en kwam in dienst in dezelfde kleur maar dan zonder het CIWL logo en de bijbehorende teksten. Later werden de rijtuigen geheel in een nieuwe kleur blauw uitgevoerd met een witte band onder de ramen waarin de tekst "Voiture lits Vettura letti Schlafwagen Sleeping car" was aangebracht. De deuren werden zilvergrijs uitgevoerd. De 622 kreeg in december 1996 een nieuwe blauwe beschildering met een gele streep onder de ramen en afbeeldingen van sterren en de tekst "slaaprijtuig" op de zijkant. In 2004 ging het rijtuig over naar EETC.
In 1995 beëindigde de spoorwegmaatschappijen in Europa de Trans Euro Night-pool (TEN) en gingen de rijtuigen uit deze pool over naar de diverse spoorwegmaatschappijen. Twaalf van deze rijtuigen (uit de CIWL M series 4701-4740 in 1964 bij EIC gebouwd en 4761-4775 in 1965 door FIAT gebouwd) gingen hierbij over van de SNCF (waar de TEN pool was ingedeeld) naar de NS als type MU. De rijtuigen werden ondergebracht binnen de nummerreeks 71 84 72-70 502 t/m 729
De inrichting van deze rijtuigen was gelijk aan die van de vorige groep MU rijtuigen met het verschil dat door tussendeuren te openen per twee cabines deze konden worden vergroot. De rijtuigen kwamen in de blauwe TEN kleuren in dienst met witte band onder de ramen en zilvergrijze deuren. De wagens hebben echter maar korte tijd bij NS gediend en sommigen mogelijk zelfs helemaal niet. In juli 1996 werden namelijk twaalf door Wagon-Lits in Oostende, tot MUs verbouwde type M rijtuigen geleverd aan de NS waarna de 12 rijtuigen uit deze groep weer teruggingen naar Wagon-Lits.
In de jaren 1995 tot 1996 werden bij Wagon-Lits in Oostende de voormalige door FIAT in 1964 gebouwde CIWL rijtuigen 4741-4743, 4747, 4748, 4750, 4751, 4754 en 4757-4759 voor NS verbouwd en gemoderniseerd tot type MUs slaaprijtuigen. De rijtuigen kregen de nummers 61 84 72-71 311 t/m 313, 318, 320, 321, 324 en 327 t/m 330. Het waren oorspronkelijk derhalve ook type M rijtuigen en gelijkwaardig aan de type MU rijtuigen van NS. De wagens waren voorzien van airconditioning en kwamen gelijk in dienst in de nieuwe donkerblauwe kleur met gele bies en afbeeldingen van sterren. Eind 2002 beëindigde NS de nachttreinen en gingen de rijtuigen terug naar Wagon-Lits. Wagon-Lits heeft de rijtuigen nog langere tijd in NS uitvoering verhuurd tot ze in december 2004 voor sloop terzijde werden gesteld.
De 61 84 72-71 320-4 (4750) werd in 2007 aangekocht door het Spoorwegmuseum.
Het oorspronkelijke Type M van de CIWL
Voor nummers en vernummering zie: Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Bronnen:
Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Slaaprijtuigen MU, Somda/Railwiki
Slaaprijtuigen MUs, Somda/Railwiki
Laatst gewijzigd door WilcoV op 19 apr 2019 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen
De NS MU is het type NS slaaprijtuig dat in N spoor door ACME en Arnold is geproduceerd:
ACME
16061
NS MU (eerste serie) 71 84 72-70 622-2
(blauw met witte band en TEN opschrift)
16062
NS MU (eerste serie) 71 84 72-70 622-2
(donkerblauw, gele bies, sterren, slaaprijtuig opschrift, deze variant zou eigenlijk het nummer 61 84 72-70 622-4 moeten dragen)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Arnold
3286
NS MU (tweede serie) 51 84 72-70 614-3
(blauw met witte band en NS logo)
3656
MUs NS 61 84 72-71 317-0
(donkerblauw met licht grijs dak, gele bies, sterren, slaaprijtuig opschrift)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KleiNspoor
732
Transfers voor slaaprijtuig MU
(combineren met 709)
ACME
16061
NS MU (eerste serie) 71 84 72-70 622-2
(blauw met witte band en TEN opschrift)
16062
NS MU (eerste serie) 71 84 72-70 622-2
(donkerblauw, gele bies, sterren, slaaprijtuig opschrift, deze variant zou eigenlijk het nummer 61 84 72-70 622-4 moeten dragen)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Arnold
3286
NS MU (tweede serie) 51 84 72-70 614-3
(blauw met witte band en NS logo)
3656
MUs NS 61 84 72-71 317-0
(donkerblauw met licht grijs dak, gele bies, sterren, slaaprijtuig opschrift)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KleiNspoor
732
Transfers voor slaaprijtuig MU
(combineren met 709)
Laatst gewijzigd door WilcoV op 15 apr 2019 16:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen
ACME 16061 was exclusief uitgegeven door Menzels Lokschuppen
ACME 16062 heeft als computernummer 71 84 72-70 622-2
De kleur is met een dunne, gele streep en links het witte NS-logo en rechts een paarse en twee gele sterren.
Dit is het kleurenschema van ca. 1996
Zie voor afbeelding bij onze sponsor: https://www.n-spoorstore.nl/acme-16062- ... 55?lang=nl
ACME 16062 heeft als computernummer 71 84 72-70 622-2
De kleur is met een dunne, gele streep en links het witte NS-logo en rechts een paarse en twee gele sterren.
Dit is het kleurenschema van ca. 1996
Zie voor afbeelding bij onze sponsor: https://www.n-spoorstore.nl/acme-16062- ... 55?lang=nl
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen
Dat is dan toch weer jammer, deze variant zou eigenlijk het computernummer 71 84 72-70 622-4 moeten dragen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen
De 622 is in december 1996 uiterlijk verandert en kreeg toen het nieuwe nummer volgens de website van Martijn Haman
ex-4832, in 1973 naar NS als 71 84 72-80 622-0, in 1995 nog werd dit 61 84 72-80 622-2 en in 1996, dus logischerwijs direct bij de nieuwe beschildering: 61 84 72-70 622-4.
Voor zover ik heb na kunnen gaan is de vernummering gelijk gedaan na de nieuwe beschildering omdat toen ook gelijk het verwarmingssysteem is aangepast (volgens Railwiki/Somda) maar ik laat me natuurlijk graag verrassen met foto's die me ongelijk geven.
Of bedoelde je dat ook Rick?
ex-4832, in 1973 naar NS als 71 84 72-80 622-0, in 1995 nog werd dit 61 84 72-80 622-2 en in 1996, dus logischerwijs direct bij de nieuwe beschildering: 61 84 72-70 622-4.
Voor zover ik heb na kunnen gaan is de vernummering gelijk gedaan na de nieuwe beschildering omdat toen ook gelijk het verwarmingssysteem is aangepast (volgens Railwiki/Somda) maar ik laat me natuurlijk graag verrassen met foto's die me ongelijk geven.
Of bedoelde je dat ook Rick?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen
Liever niet want dat is fout, 61 84 72-70 622-4
Ik vattum al, 61 in plaats van 71 typefoutje
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen
Dat controlenummer zit er niet voor niks op, hé?
Het rijtuig zou ook nog een grijs dak moeten hebben en niet het blauwe dak dat ACME heeft aangebracht maar ik heb nog niet de moed gehad om dat aan te passen.
Het rijtuig zou ook nog een grijs dak moeten hebben en niet het blauwe dak dat ACME heeft aangebracht maar ik heb nog niet de moed gehad om dat aan te passen.
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen in N
ACME
16061
NS MU (eerste serie) 71 84 72-70 622-2
Langs het perron van Middeldorp (zie gelijk dat ik een bord moet vastplakken)
16061
NS MU (eerste serie) 71 84 72-70 622-2
Langs het perron van Middeldorp (zie gelijk dat ik een bord moet vastplakken)
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen in N
Beide zijden van de Arnold 3656 met donkergrijs dak:
De 3286 van Arnold:
De 3286 van Arnold:
Re: [DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen in N
Leuke foto's Rick.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie