Welkom bij mijn nieuwe project, Gzve en Gzva, de telegrafische afkortingen voor:
Gilze Vijf Eiken
Gilze Vijf Eiken aansluiting
Binnen de landmacht beter bekend als Kamp Rijen of Geniekamp Rijen.
Motivatie
Nu mijn [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] te groot is geworden om nog mee te nemen naar beurzen, de laatste keer was alweer in 2017 (!), mis ik het steeds vaker om met een handzaam baantje op beurzen te staan. Om deze lang gekoesterde wens. de vaste baan is ooit ook als beursbaan bedoeld geweest, in vervulling te laten gaan, is er een plan van eisen opgesteld.
- Handzame modules van lichtgewicht materiaal
- Op beurzen moet de baan alleen te bedienen en op/af te breken zijn
- Alles moet in de huidige auto passen om te worden vervoerd, geen bussen huren of vrachtwagens bij de baas lenen
- Er moet een frieslijst opkomen
- Het baantje moet opgesteld kunnen worden in de mancave en heeft daardoor de beperkte maten van slechts 225 cm x 50 cm maximaal.
- Het hele project moet te overzien blijven en grote investeringen zoals nieuwe besturingshardware of -software mogen niet
- Streven is een beurs in 2020 te bezoeken. Dit is echter een streven, geen doel op zich.
Bouw van de modules
Begin dit jaar kwam ik aan de praat met Mark van Markenburg, hij had nieuwe plannen om zijn assortiment uit te breiden en ja, met lasergesneden modules! Hij heeft een interessant concept uitgedacht met een modulair systeem. Verschillende grootte qua afmetingen, allen onderling koppelbaar en naar wens in te stellen. Door de lasergesneden onderdelen, past alles naadloos op elkaar. Doormiddel van een vernuftig, doch eenvoudig bout-schroef koppelsysteem laten de onderdelen zich gemakkelijk verbinden. In plaats van een houten basisplaat, is een module een soort lattenbodem van 12mm multiplex waarin een 4 cm dikke schuimlaag wordt aangebracht waarop de scenery wordt gemaakt.
Voor meer details: Kijk eens bij Markenburg of mail ze

Totaal overzicht van 1 module, in totaal heb ik 3 van deze sets.
Ik heb gekozen voor een systeem 'op maat gemaakt' qua frieslijst, maar met 'standaard' pakketten qua modulematen. In totaal zijn 3 modules gemaakt in de afmeting: 75 x 50 cm. Op 40 cm hoogte zit een frieslijst. Feitelijk bestaat een frieslijst ook uit een module met schuimlaag. Zou ik geen fries gebruiken, kan ik dus een baan van 6 modules maken. Echter, dat past weer niet in de auto, dus helaas zal er qua sporenplan geen heel spannend geheel gemaakt kunnen worden zoals een groot station ofzo. Kunt niet alles hebben!


Sporenplan
Het sporenplan is lange tijd voer voor discussie hier thuis geweest. Zoals jullie weten is mijn partner ook modeltrein fan en staat ze me met raad en daad bij. In dit project is dat niet anders. Sinds wij verhuisd zijn naar een plaats met spoorse geschiedenis, hebben we de wens die geschiedenis na te bouwen in 1:160. Dus is er gekeken of op deze 3 modules een baan is te realiseren die eer aan het oude emplacement doet. Dat bleek onbegonnen werk. Bovenal zou er dan extra geinvesteerd moeten worden in rails, wissels, rollend materieel en gebouwen. Het gave zou wel zijn dat we dan op rails en rollend materieel na eigenlijk een geheel uit Markenburg onderdelen baan kunnen bouwen.
Doch het paste niet zoals gezegd.
Dus werd er een andere wens van mij in vervulling gebracht...
In 2015 heb ik bij veldonderzoek en contacten links en rechts de spoorplannen van een van de raccordementen bij station Gilze-Rijen weten te bemachtigen, namelijk dat van het voormalige laad/los en oefenterrein van de landmacht. Veel mensen denken dat het aftakkende spoortje tussen station Gilze-Rijen en Breda richting het zuiden de aansluiting is naar de even verderop gelegen vliegbasis Gilze-Rijen. Dit is echter niet waar. De vliegbasis heeft welliswaar tot de jaren '80 een eigen aansluiting gehad, echter lag deze aansluiting nabij de Moerstraat, ten oosten van Station Gilze-Rijen, dus richting Tilburg. Dat spoor is al jaren opgebroken. De aansluiting Gilze Vijf Eiken is pas sinds 2015 weggehaald.
Het defensieterrein heeft een rustige geschiedenis van 'geniekamp' 'laad- en losplaats logistiek' tot heden ten dage oefenterrein. Op het terrein zijn veel oefeningen gehouden door defensie met ook treinen als onderwerp.
Het terrein kende een enkelspoor spooraansluiting die vertakte op het terrein met behulp van 2 wissels. Er ontstonden zo 3 vrij lange sporen waarlangs allerlei oefentreinen, containertreinen, platte assers etc. werden beladen en gelost. Er zijn zelfs foto's te vinden van een Beneluxstel wat als oefentrein dient en een heus gewonden-transport trein in speciaal omgebouwde ICR rijtuigen. Allerlei leuke motieven om uit te beelden.
Bovenstaande ziet er als volgt uit in Anyrail:

Het sporenplan, waarbij het schaduwstation gedeelte niet op schaal is getekend
Het sporenplan is een uitsnede uit mijn 'hoofdbaan' waarbij het spoor richting Oosterhout Vijf Eiken, de hoofdlijn Breda - Tilburg en Gvza, oftewel Gilze Vijf Eiken aansluiting te zien zijn. De hoofdbaan en het spoortje richting Oosterhout worden 'scenery' en zullen geen actief treinverkeer kennen.
Het gebruikte railsmateriaal is PECO code 55 flexrails en wissels.
Aansturing/besturingsoftware
DINAMO aangestuurd door iTrain 4.x
Scenery
Het terrein kenmerkte zich door een aantal loodsen voor opslag en goederen, als ook door een woning, bunkers en dus een laad/los mogelijkheid langs 3 sporen. 1 spoor lag gedeeltelijk in de straatstenen verwerkt.
Verder lag het terrein op een zandrug in de oude 'hei' rondom Gilze-Rijen. Dezelfde heide als waar even verderop ook het vliegveld op ligt.
Het raccordementsspoor richting de hoofdlijn loopt dwars door een dichtbegroeide aanplant langs de rand van de hei. De taken sloegen hier tegen de locs aan als zij hun wegbaande. Iets wat ik ook uit wil gaan beelden.
De kruising met de Oosterhoutse weg (hier nog geen Vijf Eiken weg) was eenvoudig van aard met betonnen langsliggers in het asfalt. Afzetting/waarschuwen van langskomende treinen geschiedde door toegesnelde militaire politie en later de Kon. Marechaussee. Eveneens een scene die in 1:1 op meerdere foto's is te vinden en ik in 1:160 na wil bouwen. Hiervoor wordt een busje van MINI's binnenkort verbouwd.
De gebouwen staan op foto's en het styreen is in huis om ze na te bouwen. De woning wordt een Markenburg creatie natuurlijk. De loodsen echter niet, omdat ik A het styreen al heb, B de kosten wil drukken en C het styreenbouwen ook weleens wil proberen.
Op het terrein wil ik enkele scenes uitbeelden, het laden/lossen van defensietreinen, trainende soldaten (er is ook een stormbaantje aanwezig) en werkende soldaten aan allerhande materieel.
Het hek wat het spoor afsluit van de hoofdbaan moet echt open en dicht kunnen, echter heb ik hier nog geen passende kandidaat voor gevonden. Dit moet zelfbouw gaan worden met servo aansturing.
Verder wordt het vooral een groene baan met oog voor natuurschoon, heidegrond en -begroeiing, maar niet teveel afleiding van het kamp zelf.
MCC
Ik twijfel nog. Momenteel zijn er geen mooie militaire voertuigen in 1:160 die ik om kan bouwen, maar gezien de ontwikkelingen op dat gebied, is het wellicht verstandig het wel gewoon aan te leggen. Het precieze plan daarvoor ga ik pas aan beginnen als de sporenbundel ligt.
Rollend materieel
Sinds PIKO zowel de NS2200 als ook de NS2400 met A-sein heeft uitgebracht en Minitrix al langer de geel-grijze NS6400 in het assortiment heeft, kan ik deze locs ook inzetten om 1:1 foto's om te zetten in 1:160. Iets wat ik op mijn vaste baan ook altijd probeer. Dat geeft mij extra motivatie.
Trekkende locs worden dus mijn:

PIKO 2454

Minitrix 6403, de Railion stickers zijn inmiddels verwijderd...

PIKO 2207 met hoog A-sein

PIKO 2342
Uiteraard met verschillende goederenwagons erachter. Welke precies ga ik nog wat uitzoeken...
Goed, ik heb enorm veel zin in de bouw van dit baantje. Afgelopen woensdag heb ik bij Markenburg de modules opgehaald en de afgelopen dagen ben ik begonnen met het puzzelen qua sporen en baanplan. En uiteraard later de scenery! Het doel is een rustig beursbaantje met genoeg 'eye candy' te creëren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje