[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Hallo allemaal!
Welkom bij mijn nieuwe project, Gzve en Gzva, de telegrafische afkortingen voor:
Gilze Vijf Eiken
Gilze Vijf Eiken aansluiting
Binnen de landmacht beter bekend als Kamp Rijen of Geniekamp Rijen.
Motivatie
Nu mijn [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] te groot is geworden om nog mee te nemen naar beurzen, de laatste keer was alweer in 2017 (!), mis ik het steeds vaker om met een handzaam baantje op beurzen te staan. Om deze lang gekoesterde wens. de vaste baan is ooit ook als beursbaan bedoeld geweest, in vervulling te laten gaan, is er een plan van eisen opgesteld.
- Handzame modules van lichtgewicht materiaal
- Op beurzen moet de baan alleen te bedienen en op/af te breken zijn
- Alles moet in de huidige auto passen om te worden vervoerd, geen bussen huren of vrachtwagens bij de baas lenen
- Er moet een frieslijst opkomen
- Het baantje moet opgesteld kunnen worden in de mancave en heeft daardoor de beperkte maten van slechts 225 cm x 50 cm maximaal.
- Het hele project moet te overzien blijven en grote investeringen zoals nieuwe besturingshardware of -software mogen niet
- Streven is een beurs in 2020 te bezoeken. Dit is echter een streven, geen doel op zich.
Bouw van de modules
Begin dit jaar kwam ik aan de praat met Mark van Markenburg, hij had nieuwe plannen om zijn assortiment uit te breiden en ja, met lasergesneden modules! Hij heeft een interessant concept uitgedacht met een modulair systeem. Verschillende grootte qua afmetingen, allen onderling koppelbaar en naar wens in te stellen. Door de lasergesneden onderdelen, past alles naadloos op elkaar. Doormiddel van een vernuftig, doch eenvoudig bout-schroef koppelsysteem laten de onderdelen zich gemakkelijk verbinden. In plaats van een houten basisplaat, is een module een soort lattenbodem van 12mm multiplex waarin een 4 cm dikke schuimlaag wordt aangebracht waarop de scenery wordt gemaakt.
Voor meer details: Kijk eens bij Markenburg of mail ze
Totaal overzicht van 1 module, in totaal heb ik 3 van deze sets.
Ik heb gekozen voor een systeem 'op maat gemaakt' qua frieslijst, maar met 'standaard' pakketten qua modulematen. In totaal zijn 3 modules gemaakt in de afmeting: 75 x 50 cm. Op 40 cm hoogte zit een frieslijst. Feitelijk bestaat een frieslijst ook uit een module met schuimlaag. Zou ik geen fries gebruiken, kan ik dus een baan van 6 modules maken. Echter, dat past weer niet in de auto, dus helaas zal er qua sporenplan geen heel spannend geheel gemaakt kunnen worden zoals een groot station ofzo. Kunt niet alles hebben!
Sporenplan
Het sporenplan is lange tijd voer voor discussie hier thuis geweest. Zoals jullie weten is mijn partner ook modeltrein fan en staat ze me met raad en daad bij. In dit project is dat niet anders. Sinds wij verhuisd zijn naar een plaats met spoorse geschiedenis, hebben we de wens die geschiedenis na te bouwen in 1:160. Dus is er gekeken of op deze 3 modules een baan is te realiseren die eer aan het oude emplacement doet. Dat bleek onbegonnen werk. Bovenal zou er dan extra geinvesteerd moeten worden in rails, wissels, rollend materieel en gebouwen. Het gave zou wel zijn dat we dan op rails en rollend materieel na eigenlijk een geheel uit Markenburg onderdelen baan kunnen bouwen.
Doch het paste niet zoals gezegd.
Dus werd er een andere wens van mij in vervulling gebracht...
In 2015 heb ik bij veldonderzoek en contacten links en rechts de spoorplannen van een van de raccordementen bij station Gilze-Rijen weten te bemachtigen, namelijk dat van het voormalige laad/los en oefenterrein van de landmacht. Veel mensen denken dat het aftakkende spoortje tussen station Gilze-Rijen en Breda richting het zuiden de aansluiting is naar de even verderop gelegen vliegbasis Gilze-Rijen. Dit is echter niet waar. De vliegbasis heeft welliswaar tot de jaren '80 een eigen aansluiting gehad, echter lag deze aansluiting nabij de Moerstraat, ten oosten van Station Gilze-Rijen, dus richting Tilburg. Dat spoor is al jaren opgebroken. De aansluiting Gilze Vijf Eiken is pas sinds 2015 weggehaald.
Het defensieterrein heeft een rustige geschiedenis van 'geniekamp' 'laad- en losplaats logistiek' tot heden ten dage oefenterrein. Op het terrein zijn veel oefeningen gehouden door defensie met ook treinen als onderwerp.
Het terrein kende een enkelspoor spooraansluiting die vertakte op het terrein met behulp van 2 wissels. Er ontstonden zo 3 vrij lange sporen waarlangs allerlei oefentreinen, containertreinen, platte assers etc. werden beladen en gelost. Er zijn zelfs foto's te vinden van een Beneluxstel wat als oefentrein dient en een heus gewonden-transport trein in speciaal omgebouwde ICR rijtuigen. Allerlei leuke motieven om uit te beelden.
Bovenstaande ziet er als volgt uit in Anyrail:
Het sporenplan, waarbij het schaduwstation gedeelte niet op schaal is getekend
Het sporenplan is een uitsnede uit mijn 'hoofdbaan' waarbij het spoor richting Oosterhout Vijf Eiken, de hoofdlijn Breda - Tilburg en Gvza, oftewel Gilze Vijf Eiken aansluiting te zien zijn. De hoofdbaan en het spoortje richting Oosterhout worden 'scenery' en zullen geen actief treinverkeer kennen.
Het gebruikte railsmateriaal is PECO code 55 flexrails en wissels.
Aansturing/besturingsoftware
DINAMO aangestuurd door iTrain 4.x
Scenery
Het terrein kenmerkte zich door een aantal loodsen voor opslag en goederen, als ook door een woning, bunkers en dus een laad/los mogelijkheid langs 3 sporen. 1 spoor lag gedeeltelijk in de straatstenen verwerkt.
Verder lag het terrein op een zandrug in de oude 'hei' rondom Gilze-Rijen. Dezelfde heide als waar even verderop ook het vliegveld op ligt.
Het raccordementsspoor richting de hoofdlijn loopt dwars door een dichtbegroeide aanplant langs de rand van de hei. De taken sloegen hier tegen de locs aan als zij hun wegbaande. Iets wat ik ook uit wil gaan beelden.
De kruising met de Oosterhoutse weg (hier nog geen Vijf Eiken weg) was eenvoudig van aard met betonnen langsliggers in het asfalt. Afzetting/waarschuwen van langskomende treinen geschiedde door toegesnelde militaire politie en later de Kon. Marechaussee. Eveneens een scene die in 1:1 op meerdere foto's is te vinden en ik in 1:160 na wil bouwen. Hiervoor wordt een busje van MINI's binnenkort verbouwd.
De gebouwen staan op foto's en het styreen is in huis om ze na te bouwen. De woning wordt een Markenburg creatie natuurlijk. De loodsen echter niet, omdat ik A het styreen al heb, B de kosten wil drukken en C het styreenbouwen ook weleens wil proberen.
Op het terrein wil ik enkele scenes uitbeelden, het laden/lossen van defensietreinen, trainende soldaten (er is ook een stormbaantje aanwezig) en werkende soldaten aan allerhande materieel.
Het hek wat het spoor afsluit van de hoofdbaan moet echt open en dicht kunnen, echter heb ik hier nog geen passende kandidaat voor gevonden. Dit moet zelfbouw gaan worden met servo aansturing.
Verder wordt het vooral een groene baan met oog voor natuurschoon, heidegrond en -begroeiing, maar niet teveel afleiding van het kamp zelf.
MCC
Ik twijfel nog. Momenteel zijn er geen mooie militaire voertuigen in 1:160 die ik om kan bouwen, maar gezien de ontwikkelingen op dat gebied, is het wellicht verstandig het wel gewoon aan te leggen. Het precieze plan daarvoor ga ik pas aan beginnen als de sporenbundel ligt.
Rollend materieel
Sinds PIKO zowel de NS2200 als ook de NS2400 met A-sein heeft uitgebracht en Minitrix al langer de geel-grijze NS6400 in het assortiment heeft, kan ik deze locs ook inzetten om 1:1 foto's om te zetten in 1:160. Iets wat ik op mijn vaste baan ook altijd probeer. Dat geeft mij extra motivatie.
Trekkende locs worden dus mijn:
PIKO 2454
Minitrix 6403, de Railion stickers zijn inmiddels verwijderd...
PIKO 2207 met hoog A-sein
PIKO 2342
Uiteraard met verschillende goederenwagons erachter. Welke precies ga ik nog wat uitzoeken...
Goed, ik heb enorm veel zin in de bouw van dit baantje. Afgelopen woensdag heb ik bij Markenburg de modules opgehaald en de afgelopen dagen ben ik begonnen met het puzzelen qua sporen en baanplan. En uiteraard later de scenery! Het doel is een rustig beursbaantje met genoeg 'eye candy' te creëren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Welkom bij mijn nieuwe project, Gzve en Gzva, de telegrafische afkortingen voor:
Gilze Vijf Eiken
Gilze Vijf Eiken aansluiting
Binnen de landmacht beter bekend als Kamp Rijen of Geniekamp Rijen.
Motivatie
Nu mijn [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] te groot is geworden om nog mee te nemen naar beurzen, de laatste keer was alweer in 2017 (!), mis ik het steeds vaker om met een handzaam baantje op beurzen te staan. Om deze lang gekoesterde wens. de vaste baan is ooit ook als beursbaan bedoeld geweest, in vervulling te laten gaan, is er een plan van eisen opgesteld.
- Handzame modules van lichtgewicht materiaal
- Op beurzen moet de baan alleen te bedienen en op/af te breken zijn
- Alles moet in de huidige auto passen om te worden vervoerd, geen bussen huren of vrachtwagens bij de baas lenen
- Er moet een frieslijst opkomen
- Het baantje moet opgesteld kunnen worden in de mancave en heeft daardoor de beperkte maten van slechts 225 cm x 50 cm maximaal.
- Het hele project moet te overzien blijven en grote investeringen zoals nieuwe besturingshardware of -software mogen niet
- Streven is een beurs in 2020 te bezoeken. Dit is echter een streven, geen doel op zich.
Bouw van de modules
Begin dit jaar kwam ik aan de praat met Mark van Markenburg, hij had nieuwe plannen om zijn assortiment uit te breiden en ja, met lasergesneden modules! Hij heeft een interessant concept uitgedacht met een modulair systeem. Verschillende grootte qua afmetingen, allen onderling koppelbaar en naar wens in te stellen. Door de lasergesneden onderdelen, past alles naadloos op elkaar. Doormiddel van een vernuftig, doch eenvoudig bout-schroef koppelsysteem laten de onderdelen zich gemakkelijk verbinden. In plaats van een houten basisplaat, is een module een soort lattenbodem van 12mm multiplex waarin een 4 cm dikke schuimlaag wordt aangebracht waarop de scenery wordt gemaakt.
Voor meer details: Kijk eens bij Markenburg of mail ze
Totaal overzicht van 1 module, in totaal heb ik 3 van deze sets.
Ik heb gekozen voor een systeem 'op maat gemaakt' qua frieslijst, maar met 'standaard' pakketten qua modulematen. In totaal zijn 3 modules gemaakt in de afmeting: 75 x 50 cm. Op 40 cm hoogte zit een frieslijst. Feitelijk bestaat een frieslijst ook uit een module met schuimlaag. Zou ik geen fries gebruiken, kan ik dus een baan van 6 modules maken. Echter, dat past weer niet in de auto, dus helaas zal er qua sporenplan geen heel spannend geheel gemaakt kunnen worden zoals een groot station ofzo. Kunt niet alles hebben!
Sporenplan
Het sporenplan is lange tijd voer voor discussie hier thuis geweest. Zoals jullie weten is mijn partner ook modeltrein fan en staat ze me met raad en daad bij. In dit project is dat niet anders. Sinds wij verhuisd zijn naar een plaats met spoorse geschiedenis, hebben we de wens die geschiedenis na te bouwen in 1:160. Dus is er gekeken of op deze 3 modules een baan is te realiseren die eer aan het oude emplacement doet. Dat bleek onbegonnen werk. Bovenal zou er dan extra geinvesteerd moeten worden in rails, wissels, rollend materieel en gebouwen. Het gave zou wel zijn dat we dan op rails en rollend materieel na eigenlijk een geheel uit Markenburg onderdelen baan kunnen bouwen.
Doch het paste niet zoals gezegd.
Dus werd er een andere wens van mij in vervulling gebracht...
In 2015 heb ik bij veldonderzoek en contacten links en rechts de spoorplannen van een van de raccordementen bij station Gilze-Rijen weten te bemachtigen, namelijk dat van het voormalige laad/los en oefenterrein van de landmacht. Veel mensen denken dat het aftakkende spoortje tussen station Gilze-Rijen en Breda richting het zuiden de aansluiting is naar de even verderop gelegen vliegbasis Gilze-Rijen. Dit is echter niet waar. De vliegbasis heeft welliswaar tot de jaren '80 een eigen aansluiting gehad, echter lag deze aansluiting nabij de Moerstraat, ten oosten van Station Gilze-Rijen, dus richting Tilburg. Dat spoor is al jaren opgebroken. De aansluiting Gilze Vijf Eiken is pas sinds 2015 weggehaald.
Het defensieterrein heeft een rustige geschiedenis van 'geniekamp' 'laad- en losplaats logistiek' tot heden ten dage oefenterrein. Op het terrein zijn veel oefeningen gehouden door defensie met ook treinen als onderwerp.
Het terrein kende een enkelspoor spooraansluiting die vertakte op het terrein met behulp van 2 wissels. Er ontstonden zo 3 vrij lange sporen waarlangs allerlei oefentreinen, containertreinen, platte assers etc. werden beladen en gelost. Er zijn zelfs foto's te vinden van een Beneluxstel wat als oefentrein dient en een heus gewonden-transport trein in speciaal omgebouwde ICR rijtuigen. Allerlei leuke motieven om uit te beelden.
Bovenstaande ziet er als volgt uit in Anyrail:
Het sporenplan, waarbij het schaduwstation gedeelte niet op schaal is getekend
Het sporenplan is een uitsnede uit mijn 'hoofdbaan' waarbij het spoor richting Oosterhout Vijf Eiken, de hoofdlijn Breda - Tilburg en Gvza, oftewel Gilze Vijf Eiken aansluiting te zien zijn. De hoofdbaan en het spoortje richting Oosterhout worden 'scenery' en zullen geen actief treinverkeer kennen.
Het gebruikte railsmateriaal is PECO code 55 flexrails en wissels.
Aansturing/besturingsoftware
DINAMO aangestuurd door iTrain 4.x
Scenery
Het terrein kenmerkte zich door een aantal loodsen voor opslag en goederen, als ook door een woning, bunkers en dus een laad/los mogelijkheid langs 3 sporen. 1 spoor lag gedeeltelijk in de straatstenen verwerkt.
Verder lag het terrein op een zandrug in de oude 'hei' rondom Gilze-Rijen. Dezelfde heide als waar even verderop ook het vliegveld op ligt.
Het raccordementsspoor richting de hoofdlijn loopt dwars door een dichtbegroeide aanplant langs de rand van de hei. De taken sloegen hier tegen de locs aan als zij hun wegbaande. Iets wat ik ook uit wil gaan beelden.
De kruising met de Oosterhoutse weg (hier nog geen Vijf Eiken weg) was eenvoudig van aard met betonnen langsliggers in het asfalt. Afzetting/waarschuwen van langskomende treinen geschiedde door toegesnelde militaire politie en later de Kon. Marechaussee. Eveneens een scene die in 1:1 op meerdere foto's is te vinden en ik in 1:160 na wil bouwen. Hiervoor wordt een busje van MINI's binnenkort verbouwd.
De gebouwen staan op foto's en het styreen is in huis om ze na te bouwen. De woning wordt een Markenburg creatie natuurlijk. De loodsen echter niet, omdat ik A het styreen al heb, B de kosten wil drukken en C het styreenbouwen ook weleens wil proberen.
Op het terrein wil ik enkele scenes uitbeelden, het laden/lossen van defensietreinen, trainende soldaten (er is ook een stormbaantje aanwezig) en werkende soldaten aan allerhande materieel.
Het hek wat het spoor afsluit van de hoofdbaan moet echt open en dicht kunnen, echter heb ik hier nog geen passende kandidaat voor gevonden. Dit moet zelfbouw gaan worden met servo aansturing.
Verder wordt het vooral een groene baan met oog voor natuurschoon, heidegrond en -begroeiing, maar niet teveel afleiding van het kamp zelf.
MCC
Ik twijfel nog. Momenteel zijn er geen mooie militaire voertuigen in 1:160 die ik om kan bouwen, maar gezien de ontwikkelingen op dat gebied, is het wellicht verstandig het wel gewoon aan te leggen. Het precieze plan daarvoor ga ik pas aan beginnen als de sporenbundel ligt.
Rollend materieel
Sinds PIKO zowel de NS2200 als ook de NS2400 met A-sein heeft uitgebracht en Minitrix al langer de geel-grijze NS6400 in het assortiment heeft, kan ik deze locs ook inzetten om 1:1 foto's om te zetten in 1:160. Iets wat ik op mijn vaste baan ook altijd probeer. Dat geeft mij extra motivatie.
Trekkende locs worden dus mijn:
PIKO 2454
Minitrix 6403, de Railion stickers zijn inmiddels verwijderd...
PIKO 2207 met hoog A-sein
PIKO 2342
Uiteraard met verschillende goederenwagons erachter. Welke precies ga ik nog wat uitzoeken...
Goed, ik heb enorm veel zin in de bouw van dit baantje. Afgelopen woensdag heb ik bij Markenburg de modules opgehaald en de afgelopen dagen ben ik begonnen met het puzzelen qua sporen en baanplan. En uiteraard later de scenery! Het doel is een rustig beursbaantje met genoeg 'eye candy' te creëren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Goed, afgelopen woensdag mocht ik al de modules ophalen bij Markenburg. Ik had ze een week eerder pas bestelt en de levering zou ongeveer 3 weken duren. Ik was dus erg blij verrast met het telefoontje dat een en ander op mij stond te wachten. Heel fijn, want de komende week heb ik wat verlof, dus kan ik lekker bouwen!
Onder bezielende leiding van Mark, van Markenburg, bouwde we samen de verschillende modules in elkaar met het volgende resultaat:
Hoogte is 105 cm. Mogelijk wat te laag, maar dat zal de ervaring uit gaan wijzen op de beurs. Eventueel kunnen er langere poten onder en dan staat de baan op 120 cm hoogte.
Eenmaal thuis werden alle onderdelen in een matte blanke lak gespoten. Ik houd de populieren multiplex liefst zo naturel mogelijk.
De roetvegen en vlekken die na het laseren van het hout zijn ontstaan verwijder je overigens heel eenvoudig met een iets vochtige doek en/of een vlakgom.
Dan is het tijd om een en ander in de mancave in te gaan passen. Afgelopen weken is er veel 'rommel' naar het stort gebracht, waardoor de oude modulekast ruimte kan bieden aan dit nieuwe project. Wanneer de modules geschakeld zijn, passen ze alle 3 naast elkaar op de kast. Echter zijn ze nog niet geschakeld hier, dus staan er maar 2 op. Dit voor een eerste indruk.
Eerste railspassing, globaal, nu over 2 bakken om te kijken of er niet nu al aan m'n wensen voldaan kan worden. Helaas is het raccordements lijntje zelf niet lang genoeg om de scenery in de bossen mooi genoeg te maken. Dus worden het 3 bakken. Morgen maar eens kijken hoe dat uitkomt.
Ook de lengte van de sporen getest, de oefen benelux/mat '57 werd gebracht tussen 2 plan E's en enkele koppelwagens. In totaal zou dat model zo'n 70 cm lang worden. Het langste opstelspoor incl. wissels kan hem huisvesten, dus dat is mooi. Zeker als de sporen op 3 bakken komen, komt er opstelruimte bij. Sporen op 2 bakken zijn 50 cm. Wanneer ze op 3 bakken liggen en ik ze niet strak langs de rand leg maar met een lichte boog, wordt dit al snel 75 - 80 cm voor het langste spoor. -jeej-
Komende dagen eerst Pasen vieren, maar volgende week dus lekker aan de gang met de modules verder opbouwen en dan de eerste sporen leggen. Ook moet ik nog hout halen voor achterwanden, die zitten niet bij de gelaserde onderdelen. Doel is die ook lichtgewicht uit te voeren op hardboard of dunner multiplex (6 - 9 mm.) Alle benodigde electronica kan dan mooi aan die plaat bevestigd worden.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Goed, afgelopen woensdag mocht ik al de modules ophalen bij Markenburg. Ik had ze een week eerder pas bestelt en de levering zou ongeveer 3 weken duren. Ik was dus erg blij verrast met het telefoontje dat een en ander op mij stond te wachten. Heel fijn, want de komende week heb ik wat verlof, dus kan ik lekker bouwen!
Onder bezielende leiding van Mark, van Markenburg, bouwde we samen de verschillende modules in elkaar met het volgende resultaat:
Hoogte is 105 cm. Mogelijk wat te laag, maar dat zal de ervaring uit gaan wijzen op de beurs. Eventueel kunnen er langere poten onder en dan staat de baan op 120 cm hoogte.
Eenmaal thuis werden alle onderdelen in een matte blanke lak gespoten. Ik houd de populieren multiplex liefst zo naturel mogelijk.
De roetvegen en vlekken die na het laseren van het hout zijn ontstaan verwijder je overigens heel eenvoudig met een iets vochtige doek en/of een vlakgom.
Dan is het tijd om een en ander in de mancave in te gaan passen. Afgelopen weken is er veel 'rommel' naar het stort gebracht, waardoor de oude modulekast ruimte kan bieden aan dit nieuwe project. Wanneer de modules geschakeld zijn, passen ze alle 3 naast elkaar op de kast. Echter zijn ze nog niet geschakeld hier, dus staan er maar 2 op. Dit voor een eerste indruk.
Eerste railspassing, globaal, nu over 2 bakken om te kijken of er niet nu al aan m'n wensen voldaan kan worden. Helaas is het raccordements lijntje zelf niet lang genoeg om de scenery in de bossen mooi genoeg te maken. Dus worden het 3 bakken. Morgen maar eens kijken hoe dat uitkomt.
Ook de lengte van de sporen getest, de oefen benelux/mat '57 werd gebracht tussen 2 plan E's en enkele koppelwagens. In totaal zou dat model zo'n 70 cm lang worden. Het langste opstelspoor incl. wissels kan hem huisvesten, dus dat is mooi. Zeker als de sporen op 3 bakken komen, komt er opstelruimte bij. Sporen op 2 bakken zijn 50 cm. Wanneer ze op 3 bakken liggen en ik ze niet strak langs de rand leg maar met een lichte boog, wordt dit al snel 75 - 80 cm voor het langste spoor. -jeej-
Komende dagen eerst Pasen vieren, maar volgende week dus lekker aan de gang met de modules verder opbouwen en dan de eerste sporen leggen. Ook moet ik nog hout halen voor achterwanden, die zitten niet bij de gelaserde onderdelen. Doel is die ook lichtgewicht uit te voeren op hardboard of dunner multiplex (6 - 9 mm.) Alle benodigde electronica kan dan mooi aan die plaat bevestigd worden.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Die lasercut modules zien er ideaal uit voor een klein baantje. Alleen je linkje naar Markenburg werkt niet
Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Wat ga je met je oude baan doen? Afbraak of gaat hij dan thuis een plekje krijgen?
Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Wat ga je met je oude baan doen? Afbraak of gaat hij dan thuis een plekje krijgen?
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Mijn oude baan blijft gewoon bestaan. Ik bouw daar ook nog aan verder.
Het linkje krijg ik niet werkend helaas, www.markenburg.nl is de site.
Groetjes
Hoontje
Het linkje krijg ik niet werkend helaas, www.markenburg.nl is de site.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Mooi uitgedacht plan! Die modules zien er fantastisch uit. Dat moet ik onthouden voor mijn toekomstige ‘munitietrein van Oisterwijk’ project.
Ik ga je ontwikkelingen volgen. Hoop op een ‘Hoontjes How To zet ik een Markenburg lasercut module in elkaar...’
Ik ga je ontwikkelingen volgen. Hoop op een ‘Hoontjes How To zet ik een Markenburg lasercut module in elkaar...’
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Hoi Geert, die how to komt er helaas niet. Ik had geen film mogelijkheden op de bouwlocatie van deze modules. Ben wel aan het kijken of en hoe ik de aanleg van een DINAMO systeem, aansluiten wissels op OC32 enzo in beeld kan brengen. Hopelijk voldoet dat ook?
Ik ga nu gauw verder met het in elkaar zetten van de baan (1 set modules heeft nog niet alle inslagmoeren) en vandaag eens profisorisch rails leggen!
Groetjes,
Hoontje
Ik ga nu gauw verder met het in elkaar zetten van de baan (1 set modules heeft nog niet alle inslagmoeren) en vandaag eens profisorisch rails leggen!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Hoi Alwin,
Wat een mooie strakke module-bakken.
Daar zul je veel plezier van hebben.
Jammer dat ze (nog) niet op de site van Markenburg staan.
Ben benieuwd naar alle mogelijkheden / prijzen.
Groet,
Frank.
Wat een mooie strakke module-bakken.
Daar zul je veel plezier van hebben.
Jammer dat ze (nog) niet op de site van Markenburg staan.
Ben benieuwd naar alle mogelijkheden / prijzen.
Groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Leuk projectje om weer te volgen Alwin
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Tof om de markenburg modules in actie te zien!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dank heren en welkom bij het volgen van dit project(je)
Bouwupdate:
Vanochtend eens de modules opgebouwd zoals ze op een beurs zouden staan. Dit werkt qua hoogte niet optimaal als ik aan de modules werk merk ik, maar qua kijklijn is het wel heel mooi. Hoe zeggen ze dat ook weer? Wie mooi is, moet pijn lijden toch?
In totaal een dikke 225 cm in de lengte en 50 cm in de breedte. Het lijkt zo toch wel een flink bakbeest te worden stiekem...
De gecombineerde scenery/schaduwstation bak. Hier een eerste proefopstelling. Je ziet links de boog van het schaduwstation, de bedoeling is dat dit minimaal 2 sporen gaan worden. Maar hoe dat precies moet gaan worden, weet ik nog niet.
Dan zie je 4 schuine sporen rechts onder. 4 Sporen? Jazeker, op foto's zie je de Curver ook liggen en in deze hoek komen dus ook die sporen + fabriekspanden. Dan het spoor naar Oosterhout, de hoofdbaan Breda-Tilburg v.v. en dus het aftakkende spoortje richting 'kamp Rijen'. Omdat ik ook het Curver spoor kan leggen, gaat hier ook meer scenery komen. Doel is een goederenwagon met vorkheftruck die gelost wordt ofzo. Of een oefening van de bedrijfsbrandweer, of een gewoon industrieel gebied met verschillende scenes... Het bruist van de ideeën!
Het meetlint schuin over de bak geeft de scheidingswand aan die ik nog moet gaan plaatsen. De scheidingswand schermt het schaduwstation af en zorgt voor gerichte kijklijnen op de baan. Het wordt gewoon een dunne multiplex plaat, net als de achterwand.
Eerste proefpassing van de 'midden bak'. Hier komt veel bewegende scenery in de vorm van een spoorwegovergang met Marechaussee beveiliging, open en dichtslaande hekwerken en vooral veel heide en bossages waar de trein doorheen moet ploeteren...
Ook zie je rechts de eerste mockups van gebouwen. Hier stond een woonhuis (Artitec) en enkele barakken. Ik heb mijn oog laten vallen op de barakken van DM-toys, maar ben nog niet helemaal zeker.
Het gele meetlint geeft de achterplaat aan. Deze komt tegen de poten aan, zodat hierachter de electronica aangebracht kan worden. Onder de baan gaat dat moeilijk i.v.m. de schuimplaat-constructie.
De eerste proefopstelling op de meest rechter module van de drie. Hier ligt de spoorwaaier van het geniekamp zelf. Elk uiteinde kende een gebouw en stootblok. Er was geen verhoogde kopse of zijlading mogelijk. Ik denk dat ik ga smokkelen en die er wel bij eentje ga maken. Ook zie je de mockups van de grote loodsen die hier parallel aan het meest zuidelijke opstelspoor stonden.
Elk spoor heeft een minimale lengte van 50 cm. effectief. Dus er kunnen mooie, maar korte goederentreinen op staan.
Proefpassen van een van de combinaties die erop komt te rijden. Deze Benelux mat '57 is in 1989 gebruikt als oefenobject voor de ordetroepen. Tevens is het mijn lievelingstrein, dus die moet zeker een plaatsje krijgen. De werkelijke combinatie was een NS 2400 met plan E, koppelwagen, Mat '57, koppelwagen, mat '57, koppelwagen en plan E. In model ruim 85 cm trein, dus dat gaat niet passen helaas. Ik haal dus wat koppelwagens er tussenuit denk ik.
Na al het proefpassen, de eerste sporen ook op lengte gebracht en netjes aangelegd. Ze liggen nog los, maar dit geeft wel een beter inzicht in hoe het nu werkelijk wordt. Doel is om de sporen speels te plaatsen en niet gelijk aan de module randen. Veel wordt bepaald door de hoek van de scenery sporen op de linker modulebak en de lengte van het 'heide' spoor tussen hoofdbaan en kamp Rijen. Dat moet ik allemaal nog op maat maken.
De op maat gemaakte sporen hier zijn allen 55+ cm geworden in elk geval! Ook de mockups liggen op de 'vaste' plaatsen. Zij staan allen onder een bepaalde hoek aan het spoor in de originele tekeningen. Dat wordt op de baan natuurlijk ook gedaan.
Op de middelste module ligt het wissel zo'n 10 cm uit de kant van de modulebak rand. Hier komt de ingang van kamp Rijen voor het wegvervoer. Daardoor wordt het stuk door de heide jammer genoeg maar zo'n 40 cm. Maar de concessie is nodig, omdat anders het kamp zelf niet mooi uit de verf gaat komen. In deze opstelling is er helaas ook geen ruimte voor MCC, maar misschien is dat geen gemis, als het echt om de treinen draait...
Morgen met alle paasverplichtingen waarschijnlijk geen ruimte om te bouwen. Hoop stiekem van wel, want als de sporen liggen, kan ik gelijk beginnen met aansluiten en aanleggen van de electra en gaan testrijden...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Bouwupdate:
Vanochtend eens de modules opgebouwd zoals ze op een beurs zouden staan. Dit werkt qua hoogte niet optimaal als ik aan de modules werk merk ik, maar qua kijklijn is het wel heel mooi. Hoe zeggen ze dat ook weer? Wie mooi is, moet pijn lijden toch?
In totaal een dikke 225 cm in de lengte en 50 cm in de breedte. Het lijkt zo toch wel een flink bakbeest te worden stiekem...
De gecombineerde scenery/schaduwstation bak. Hier een eerste proefopstelling. Je ziet links de boog van het schaduwstation, de bedoeling is dat dit minimaal 2 sporen gaan worden. Maar hoe dat precies moet gaan worden, weet ik nog niet.
Dan zie je 4 schuine sporen rechts onder. 4 Sporen? Jazeker, op foto's zie je de Curver ook liggen en in deze hoek komen dus ook die sporen + fabriekspanden. Dan het spoor naar Oosterhout, de hoofdbaan Breda-Tilburg v.v. en dus het aftakkende spoortje richting 'kamp Rijen'. Omdat ik ook het Curver spoor kan leggen, gaat hier ook meer scenery komen. Doel is een goederenwagon met vorkheftruck die gelost wordt ofzo. Of een oefening van de bedrijfsbrandweer, of een gewoon industrieel gebied met verschillende scenes... Het bruist van de ideeën!
Het meetlint schuin over de bak geeft de scheidingswand aan die ik nog moet gaan plaatsen. De scheidingswand schermt het schaduwstation af en zorgt voor gerichte kijklijnen op de baan. Het wordt gewoon een dunne multiplex plaat, net als de achterwand.
Eerste proefpassing van de 'midden bak'. Hier komt veel bewegende scenery in de vorm van een spoorwegovergang met Marechaussee beveiliging, open en dichtslaande hekwerken en vooral veel heide en bossages waar de trein doorheen moet ploeteren...
Ook zie je rechts de eerste mockups van gebouwen. Hier stond een woonhuis (Artitec) en enkele barakken. Ik heb mijn oog laten vallen op de barakken van DM-toys, maar ben nog niet helemaal zeker.
Het gele meetlint geeft de achterplaat aan. Deze komt tegen de poten aan, zodat hierachter de electronica aangebracht kan worden. Onder de baan gaat dat moeilijk i.v.m. de schuimplaat-constructie.
De eerste proefopstelling op de meest rechter module van de drie. Hier ligt de spoorwaaier van het geniekamp zelf. Elk uiteinde kende een gebouw en stootblok. Er was geen verhoogde kopse of zijlading mogelijk. Ik denk dat ik ga smokkelen en die er wel bij eentje ga maken. Ook zie je de mockups van de grote loodsen die hier parallel aan het meest zuidelijke opstelspoor stonden.
Elk spoor heeft een minimale lengte van 50 cm. effectief. Dus er kunnen mooie, maar korte goederentreinen op staan.
Proefpassen van een van de combinaties die erop komt te rijden. Deze Benelux mat '57 is in 1989 gebruikt als oefenobject voor de ordetroepen. Tevens is het mijn lievelingstrein, dus die moet zeker een plaatsje krijgen. De werkelijke combinatie was een NS 2400 met plan E, koppelwagen, Mat '57, koppelwagen, mat '57, koppelwagen en plan E. In model ruim 85 cm trein, dus dat gaat niet passen helaas. Ik haal dus wat koppelwagens er tussenuit denk ik.
Na al het proefpassen, de eerste sporen ook op lengte gebracht en netjes aangelegd. Ze liggen nog los, maar dit geeft wel een beter inzicht in hoe het nu werkelijk wordt. Doel is om de sporen speels te plaatsen en niet gelijk aan de module randen. Veel wordt bepaald door de hoek van de scenery sporen op de linker modulebak en de lengte van het 'heide' spoor tussen hoofdbaan en kamp Rijen. Dat moet ik allemaal nog op maat maken.
De op maat gemaakte sporen hier zijn allen 55+ cm geworden in elk geval! Ook de mockups liggen op de 'vaste' plaatsen. Zij staan allen onder een bepaalde hoek aan het spoor in de originele tekeningen. Dat wordt op de baan natuurlijk ook gedaan.
Op de middelste module ligt het wissel zo'n 10 cm uit de kant van de modulebak rand. Hier komt de ingang van kamp Rijen voor het wegvervoer. Daardoor wordt het stuk door de heide jammer genoeg maar zo'n 40 cm. Maar de concessie is nodig, omdat anders het kamp zelf niet mooi uit de verf gaat komen. In deze opstelling is er helaas ook geen ruimte voor MCC, maar misschien is dat geen gemis, als het echt om de treinen draait...
Morgen met alle paasverplichtingen waarschijnlijk geen ruimte om te bouwen. Hoop stiekem van wel, want als de sporen liggen, kan ik gelijk beginnen met aansluiten en aanleggen van de electra en gaan testrijden...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Mooi ziet het er nu al uit Hoontje. We gaan dit draadje met plezier volgen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Afgelopen dagen veel met de andere hobby veel tijd kwijt geweest. Dus weinig aan de baan kunnen doen helaas.
Wel mooie vorderingen gemaakt al zeg ik het zelf.
Alle bedrading aangebracht. De baan wordt met DINAMO aangestuurd, wat betekent dat er behoorlijk wat draden gesoldeerd mochten worden. Dankzij het vooraf bepalen van alle bloklengtes en scheidingen etc. was het een 'eenvoudig' doch tijdrovend karwei.
Eenmaal de draadjes door de bodem gestoken, oogt het gelijk opgeruimder...
Waar straks vooral groen en/of ballast komt, heb ik een en ander al een bruine bodem gegeven in de vorm van Acrylverf...
Het smoelt gelijk ook anders...
Eerste roestlaag op de rails. Ik heb gekozen voor 'dark rust' van Anita Decor. Het raccordement werd weinig gebruikt, dus ik wil lekker verroeste spoorstaven hebben. (en treinen op batterijen )
Nu verder met schilderen, pas 1 module gedaan...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen dagen veel met de andere hobby veel tijd kwijt geweest. Dus weinig aan de baan kunnen doen helaas.
Wel mooie vorderingen gemaakt al zeg ik het zelf.
Alle bedrading aangebracht. De baan wordt met DINAMO aangestuurd, wat betekent dat er behoorlijk wat draden gesoldeerd mochten worden. Dankzij het vooraf bepalen van alle bloklengtes en scheidingen etc. was het een 'eenvoudig' doch tijdrovend karwei.
Eenmaal de draadjes door de bodem gestoken, oogt het gelijk opgeruimder...
Waar straks vooral groen en/of ballast komt, heb ik een en ander al een bruine bodem gegeven in de vorm van Acrylverf...
Het smoelt gelijk ook anders...
Eerste roestlaag op de rails. Ik heb gekozen voor 'dark rust' van Anita Decor. Het raccordement werd weinig gebruikt, dus ik wil lekker verroeste spoorstaven hebben. (en treinen op batterijen )
Nu verder met schilderen, pas 1 module gedaan...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Jammer, gelukkig hebben we de foto’s nog!
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Voortgang! Nice!
Ik ben mijn Peco code 55 rails anders gaan aansluiten. Ik heb een zeer fijne soldeerpunt op 400graden. Ik verwijder het stukje plastic aan de onderkant van de rails tussen 2 bielzen. Daar soldeer ik de aansluitingen over dwars zodat de draad in het midden van de rails door een gat naar de onderkant van de module kan. Zo lukt het om de aansluitingen volledig onzichtbaar te maken. Het kost iets meer tijd en is iets meer secuur werk (dat de bielzen niet smelten) maar ik ben erg tevreden over het resultaat.
Eventuele ruimte in het gat vul ik zelf met wat lijm of klei zodat de ballast er niet doorheen zakt.
Ik ben mijn Peco code 55 rails anders gaan aansluiten. Ik heb een zeer fijne soldeerpunt op 400graden. Ik verwijder het stukje plastic aan de onderkant van de rails tussen 2 bielzen. Daar soldeer ik de aansluitingen over dwars zodat de draad in het midden van de rails door een gat naar de onderkant van de module kan. Zo lukt het om de aansluitingen volledig onzichtbaar te maken. Het kost iets meer tijd en is iets meer secuur werk (dat de bielzen niet smelten) maar ik ben erg tevreden over het resultaat.
Eventuele ruimte in het gat vul ik zelf met wat lijm of klei zodat de ballast er niet doorheen zakt.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Hoi Erik, dat is een mooie methode. Ik heb nu de "klassieke-aan-de-zijkant-solderen-methode" gekozen.
Inmiddels een en ander in de ballast gelegd. Vandaag extra hout gehaald voor de achterwand. Op maat gezaagde panelen, erg mooi. Foto's volgen een andere keer.
Groetjes
Hoontje
Inmiddels een en ander in de ballast gelegd. Vandaag extra hout gehaald voor de achterwand. Op maat gezaagde panelen, erg mooi. Foto's volgen een andere keer.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Afgelopen dagen bezig geweest met stukjes ballasten. En extra hout gehaald voor de achterplaten. Deze zijn op maat gezaagde panelen van 70 x 40 cm. De panelen bestaan uit 12mm dik multiplex, zo heb ik wat vlees voor de electronica die hier wordt opgehangen. Ik durf het niet aan om de electronica aan de hardschuimen platen te maken namelijk. Opnieuw verbaas ik me over de werking die zo'n achterwand heeft!
Goed, enkel plaatjes:
Het eerste wissel op het terrein in de ballast. De rails is verroest met verf van Anita Decor, Dark Rust.
Op de foto's en 1:1 situatie lag dit wissel in een bed van donkerbruine ballast. Echter lag het ook 'verzonken' in de bodem van bosbedekking/bladeren/takken en zand. Nu lijkt het juist op een dijkje te liggen... Mogelijk ga ik de rest van de baan niet op, maar in het schuim leggen om dat effect te verkrijgen. Eerst nog een proefstukje maken waarbij ik de rails op het schuim leg en van groen voorzie. Mogelijk valt het allemaal wel mee...
Bij een houtwerkplaats enkele houten panelen laten maken van 12mm dik multiplex. Deze gaan dienen als achterwand...
één van de panelen komt schuin op de bak te staan om het schaduwstation te 'verstoppen'. Er blijft genoeg ruimte over voor scenery!
Alleen hoe ik dat met de achtergrondfoto op moet lossen weet ik nog niet. Ooit heeft @Diederik een mooi raadplaatje foto geplaatst waarbij je als het ware 'in de spoorbaan' keek bij station Gilze-Rijen. Die foto kan ik natuurlijk niet meer vinden. Als iemand weet waar ik het over heb, of Diederik als jij dit leest, pb me ff of en hoe ik aan een kopie van die foto kan komen. (Misschien moet ik hem zelf gewoon gaan maken bedenk ik me nu terwijl ik dit typ...)
Het paneel bij 1 van de 2 'normale' bakken. Hij valt tussen de poten, dit is express, omdat dan de bevestiging met simpele haakse hoekjes kon. De 8,5 cm achter de wand kan mooi gebruikt worden om de electronica veilig te bevestigen!
Morgen dienst, net als 3/4e hulpverlenend Nederland, maar hopelijk zondag nog even aan de knutsel, dat wordt dan draden aansluiten en hopelijk de eerste testrit meters!!!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen dagen bezig geweest met stukjes ballasten. En extra hout gehaald voor de achterplaten. Deze zijn op maat gezaagde panelen van 70 x 40 cm. De panelen bestaan uit 12mm dik multiplex, zo heb ik wat vlees voor de electronica die hier wordt opgehangen. Ik durf het niet aan om de electronica aan de hardschuimen platen te maken namelijk. Opnieuw verbaas ik me over de werking die zo'n achterwand heeft!
Goed, enkel plaatjes:
Het eerste wissel op het terrein in de ballast. De rails is verroest met verf van Anita Decor, Dark Rust.
Op de foto's en 1:1 situatie lag dit wissel in een bed van donkerbruine ballast. Echter lag het ook 'verzonken' in de bodem van bosbedekking/bladeren/takken en zand. Nu lijkt het juist op een dijkje te liggen... Mogelijk ga ik de rest van de baan niet op, maar in het schuim leggen om dat effect te verkrijgen. Eerst nog een proefstukje maken waarbij ik de rails op het schuim leg en van groen voorzie. Mogelijk valt het allemaal wel mee...
Bij een houtwerkplaats enkele houten panelen laten maken van 12mm dik multiplex. Deze gaan dienen als achterwand...
één van de panelen komt schuin op de bak te staan om het schaduwstation te 'verstoppen'. Er blijft genoeg ruimte over voor scenery!
Alleen hoe ik dat met de achtergrondfoto op moet lossen weet ik nog niet. Ooit heeft @Diederik een mooi raadplaatje foto geplaatst waarbij je als het ware 'in de spoorbaan' keek bij station Gilze-Rijen. Die foto kan ik natuurlijk niet meer vinden. Als iemand weet waar ik het over heb, of Diederik als jij dit leest, pb me ff of en hoe ik aan een kopie van die foto kan komen. (Misschien moet ik hem zelf gewoon gaan maken bedenk ik me nu terwijl ik dit typ...)
Het paneel bij 1 van de 2 'normale' bakken. Hij valt tussen de poten, dit is express, omdat dan de bevestiging met simpele haakse hoekjes kon. De 8,5 cm achter de wand kan mooi gebruikt worden om de electronica veilig te bevestigen!
Morgen dienst, net als 3/4e hulpverlenend Nederland, maar hopelijk zondag nog even aan de knutsel, dat wordt dan draden aansluiten en hopelijk de eerste testrit meters!!!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dit is een ware uitdaging: een expobaantje met een beetje interessant treinverkeer. Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit project.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Dank Michiel!
Bouwupdate:
Een kleintje. Vandaag bezig geweest met het definitief bevestigen van de achterwanden door middel van haakse hoekjes. Een precisiewerkje, ik wil dat ze goed aansluiten. Daarna het ballasten verder opgepakt. Maar voordat ik dat af kon werken, nog wat kleine frutsels in elkaar gezet, zoals wisselstoelen en stootjukken. Deze komen namelijk direct mee in de ballast, dus eerst die op kleur gebracht.
Het gaat om 3d prints van 3dBuilder.
De stootjukken. Elk spoor krijgt er 1...
2 Wisselstoelen voor de wissels op het terrein zelf. De wissel in de hoofdbaan wordt aangedreven door een wisselmotor. Dat model moet ik nog eens een keer kopen bij Rob Bisschop...
Stootjuk geplaatst...
Detailopname van de voetjes die om de spoorstaaf heen grijpen. De dikke klodders lijm heb ik net gauw weggepoetst hoor!
Wisselstoel geplaatst. 2 Bielzen die over waren van het rails leggen zijn wat vlak gemaakt en daarop staat de stoel. Als alles droog is, leg ik ook nog een dun draadje naar het wissel zelf...
Het is helaas door de constructie van het wissel niet mogelijk om de bielzen 'van onder' het wissel te laten verschijnen. De open ruimte vult zichzelf straks met een graspolletje of ballast...
Toch leuk deze kleine details, geeft de baan direct wat leven mee. Vorige week bij Ndetail.de hekwerk bestelt. Hopelijk is dit snel binnen, zodat ik kan gaan testen met een openslaand hek bij de toegang. Maar eerst... ballasten... Draadjes aansluiten en testen, testen, testen...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Bouwupdate:
Een kleintje. Vandaag bezig geweest met het definitief bevestigen van de achterwanden door middel van haakse hoekjes. Een precisiewerkje, ik wil dat ze goed aansluiten. Daarna het ballasten verder opgepakt. Maar voordat ik dat af kon werken, nog wat kleine frutsels in elkaar gezet, zoals wisselstoelen en stootjukken. Deze komen namelijk direct mee in de ballast, dus eerst die op kleur gebracht.
Het gaat om 3d prints van 3dBuilder.
De stootjukken. Elk spoor krijgt er 1...
2 Wisselstoelen voor de wissels op het terrein zelf. De wissel in de hoofdbaan wordt aangedreven door een wisselmotor. Dat model moet ik nog eens een keer kopen bij Rob Bisschop...
Stootjuk geplaatst...
Detailopname van de voetjes die om de spoorstaaf heen grijpen. De dikke klodders lijm heb ik net gauw weggepoetst hoor!
Wisselstoel geplaatst. 2 Bielzen die over waren van het rails leggen zijn wat vlak gemaakt en daarop staat de stoel. Als alles droog is, leg ik ook nog een dun draadje naar het wissel zelf...
Het is helaas door de constructie van het wissel niet mogelijk om de bielzen 'van onder' het wissel te laten verschijnen. De open ruimte vult zichzelf straks met een graspolletje of ballast...
Toch leuk deze kleine details, geeft de baan direct wat leven mee. Vorige week bij Ndetail.de hekwerk bestelt. Hopelijk is dit snel binnen, zodat ik kan gaan testen met een openslaand hek bij de toegang. Maar eerst... ballasten... Draadjes aansluiten en testen, testen, testen...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Ga vooral door met dat gefrutsel. Met dergelijke details ziet het er inderdaad meteen een pank boeiender uit.
Een klein puntje van kritiek: Misschien iets minder enthoesiast met verf volgende keer? Beter meerdere dunne laagjes dan proberen meteen in 1 keer alles dekkend dicht te schilderen. 't Is maar een suggestie, meer niet, want je bent goed bezig.
Een klein puntje van kritiek: Misschien iets minder enthoesiast met verf volgende keer? Beter meerdere dunne laagjes dan proberen meteen in 1 keer alles dekkend dicht te schilderen. 't Is maar een suggestie, meer niet, want je bent goed bezig.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Maar het zijn dunne laagjes over elkaar
Zo ingezoomd oogt het wel verschrikkelijk, dat ben ik met je eens... Zal volgende keer een andere techniek toepassen
Groetjes,
Hoontje
Zo ingezoomd oogt het wel verschrikkelijk, dat ben ik met je eens... Zal volgende keer een andere techniek toepassen
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Je hebt wel gelijk. Met macrolens kruip je veel dichter op een voorwerp dan dat we het normaal zien. Macroopnames zijn onvergefelijk. Het is inderdaad goed mogelijk dat het op normale kijkafstand er heel goed uit ziet. Mijn kritiek is dus met voorbehoud.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Deze week qua scenery de laatste sporen aangelegd. Ben ook enthousiast dat er nog een stuk Curver te zien gaat zijn! Ook zijn de hekwerken van Ndetail.de al binnen. Dit zou en week of 3 duren, dat werden 5 dagen. Inmiddels al een succesvolle proefopstelling gemaakt met servo's om het hek voor de trein te openen. Binnenkort alles eens goed plaatsen op de baan en meenemen in de testritten.
Goed wat plaatjes...
Alle sporen geplaatst. Linksvoor het spoor op het Curver terrein, dan de stamlijn richting Oosterhout, de hoofdbaan richting Breda, hoofdbaan richting Tilburg met het wissel naar Gilze Vijf Eiken...
Tussen het Curver terrein en de andere sporen ligt een geluidswal. Met rest stukken schuim ga ik die nabootsen. Hier de ruwbouw die een nacht gaat drogen nu...
Een van de sets van Ndetail.de . De set is uit geëtst nieuw zilver en zeer filigrein...
Enkele detailopnamen van de verschillende delen...
Eerste proefopstelling op de baan. De hekken zijn op een verenstaal van 0.5mm gesoldeerd. Ze staan nu scheef en los. Moeten ook nog gekleurd worden. M'n eerste indruk is positief!
De verenstaal gaan beide door een afzonderlijke messing buis naar de Servo. Die moeten nog geplaatst worden echter...
Het hekwerk zwart gespoten met een spuitbus matte zwarte lak van de Action...
Close up van een van de poorten met gesoldeerde verenstaal. Alles is matzwart gespoten...
Morgen verder! Eens kijken wat er dan allemaal af komt...
Tot zover,
Groetjes
Hoontje
Deze week qua scenery de laatste sporen aangelegd. Ben ook enthousiast dat er nog een stuk Curver te zien gaat zijn! Ook zijn de hekwerken van Ndetail.de al binnen. Dit zou en week of 3 duren, dat werden 5 dagen. Inmiddels al een succesvolle proefopstelling gemaakt met servo's om het hek voor de trein te openen. Binnenkort alles eens goed plaatsen op de baan en meenemen in de testritten.
Goed wat plaatjes...
Alle sporen geplaatst. Linksvoor het spoor op het Curver terrein, dan de stamlijn richting Oosterhout, de hoofdbaan richting Breda, hoofdbaan richting Tilburg met het wissel naar Gilze Vijf Eiken...
Tussen het Curver terrein en de andere sporen ligt een geluidswal. Met rest stukken schuim ga ik die nabootsen. Hier de ruwbouw die een nacht gaat drogen nu...
Een van de sets van Ndetail.de . De set is uit geëtst nieuw zilver en zeer filigrein...
Enkele detailopnamen van de verschillende delen...
Eerste proefopstelling op de baan. De hekken zijn op een verenstaal van 0.5mm gesoldeerd. Ze staan nu scheef en los. Moeten ook nog gekleurd worden. M'n eerste indruk is positief!
De verenstaal gaan beide door een afzonderlijke messing buis naar de Servo. Die moeten nog geplaatst worden echter...
Het hekwerk zwart gespoten met een spuitbus matte zwarte lak van de Action...
Close up van een van de poorten met gesoldeerde verenstaal. Alles is matzwart gespoten...
Morgen verder! Eens kijken wat er dan allemaal af komt...
Tot zover,
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Bouwupdate:
Vandaag tegen alle verwachting in toch naar Houten. Met een klein boodschappenlijstje voor de baan. Ik heb nog electronica nodig in de vorm van een nieuwe voeding (15V - 7A) en een TM44 voor het schaduwstation. Daarnaast de eerste scenery benodigdheden, zoals een paar busjes van Mini's voor de Marechaussee bussen die de spoorwegovergang gaan beveiligen. Helaas was niets van dit alles te vinden bij mijn 'huis leveranciers' dus ga ik alles maar bestellen. Wel een leuke middag weggeweest en ditmaal ging mijn vriendin ook mee, dus dat was extra leuk!
Bij thuiskomst lekker kunnen knutselen! Dus, foto's...
In Houten onder andere dit scenery pakket opgehaald. Wissel toebehoren van TRUE NL. Verkocht via Bisschop Modelbouw. Alles om de scene rondom een wissel anno 1980-ish aan te leggen...
Ik heb het 'moderne' setje genomen, dat is vanaf ongeveer 1985 in zwang bij het grootspoor. Een mooi geel kastje met de elektronica voor de wisselmotor, een potje voor de beveiliging en een vrijbalk zien we hier in 1:160. Deze zaken leg ik aan, voordat ik de boel ballast. Des te mooier valt het straks allemaal in elkaar weg...
Het potje en de vrijbalk geplaatst en in de verse ballast. Vervuilen gebeurd als de boel droog is, met poeders van Artitec...
Rondom het wissel was er even wat gepruts nodig. Het pinnetje op de wisselarm heb ik afgesneden, zodat de wisselmotor zoals bij het grootspoor geplaatst kan worden. Bij de PECO wissels zit een soort randje net boven de wisselarm voor de servo, waar prima 1 lipje van de motor past. Heeeeeeel weinig lijm, zodat het systeem niet vast komt te zitten en de motor zit op zijn plaats! Het gele Kastje staat op een verhoging van enkele kartonnen plaatjes om zo op gelijke hoogte met de motor te komen staan. Straks in de ballast zie je niets van deze rommelige ondergrond...
Ballast tijd!!! Doormiddel van de 'verdunde houtlijm methode'. Dus eerst ballast strooien, dan nat sprayen met plantenspuit en indruppelen met verdunde houtlijm...
Resultaat van een paar uur instrooien, losse ballast goed kwasten met penseeltjes en daarna indruppelen. Er zijn meerdere kleuren door elkaar gebruikt, allen van Woodland Scenics (B71, B72, B74 en BUSCH ?? ). Ook zijn de voeten voor de bovenleidingsportalen (M4 bouten) geplaatst. Deze zijn eerst op kleur gebracht met Revell SM374 (oude serie) om de beton-look te krijgen. Rechtsonderin het grote gat is voor een van deze voeten, maar die had ik nog niet geplaatst bij het maken van deze foto...
Het spoortje op het terrein van de Curver lag in een groenstrook tussen een van de productie hallen en de toegangsweg in mooie grijze ballast/grind toen ik er anno 2015 foto's ging maken voor de grote baan. Deze ballast dus alvast ingestrooid. Waar het stootblok komt, lagen extra hopen ballast, dus dat heb ik ook nagebootst...
Net voor 20:00u nog snel de achterwand voorzien van een doorgang. Deze is 6,5 cm breed en 5 cm hoog. Precies de maat van een bovenleidingsportaal...
Door op 2 cm afstand van de doorgang een portaal te plaatsen, hoop ik als je op 'preiser-niveau' naar de baan kijkt, de doorgang niet heel erg opvalt...
Even het portaal apart. Ik blijf het geweldige portalen van 3dBuilder vinden, ze brengen gelijk de juiste sfeer en plaatsen de baan direct in het 'Brabantsche land'. De definitieve plaatsing geschied pas als de achterwand ook vaststaat en voorzien is van een achtergrond. Daar ben ik alleen nog altijd mijn hoofd over aan het breken...
Ook de eerste electronica geplaatst. Een voeding (die nu dus van m'n programmeerspoor afkomt), de RM-C (besturingsunit), een TM-44 (blokkaart) en een OC32. (multifunctionele 'decoder-unit') Allen vormen de basis van een DINAMO-systeem...
De lasklemmen tegenover de TM-44 zijn voor de A-staaf. Om de 20 cm ongeveer zit een draad aan deze staaf die in de blokken gewoon doorloopt, dus niet per sectie doorgenomen wordt. Al deze draden, meestal meer dan 4, in de klem frotten van de TM-44 lijdt vaak tot storingen. Dus klem ik ze in een lasklem en trek 1 draad naar de TM-44 zelf. Zo voorkom ik vreemde storingen en het werkt nog makkelijker ook!
In iTrain is de baan inmiddels ingetekend met de juiste bloklengten, bezetmelders, wissels etc. etc. Dus morgen de draden trekken en netjes wegwerken, rails poetsen en dan testrijden!!! (mits de ballast droog is...)
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Vandaag tegen alle verwachting in toch naar Houten. Met een klein boodschappenlijstje voor de baan. Ik heb nog electronica nodig in de vorm van een nieuwe voeding (15V - 7A) en een TM44 voor het schaduwstation. Daarnaast de eerste scenery benodigdheden, zoals een paar busjes van Mini's voor de Marechaussee bussen die de spoorwegovergang gaan beveiligen. Helaas was niets van dit alles te vinden bij mijn 'huis leveranciers' dus ga ik alles maar bestellen. Wel een leuke middag weggeweest en ditmaal ging mijn vriendin ook mee, dus dat was extra leuk!
Bij thuiskomst lekker kunnen knutselen! Dus, foto's...
In Houten onder andere dit scenery pakket opgehaald. Wissel toebehoren van TRUE NL. Verkocht via Bisschop Modelbouw. Alles om de scene rondom een wissel anno 1980-ish aan te leggen...
Ik heb het 'moderne' setje genomen, dat is vanaf ongeveer 1985 in zwang bij het grootspoor. Een mooi geel kastje met de elektronica voor de wisselmotor, een potje voor de beveiliging en een vrijbalk zien we hier in 1:160. Deze zaken leg ik aan, voordat ik de boel ballast. Des te mooier valt het straks allemaal in elkaar weg...
Het potje en de vrijbalk geplaatst en in de verse ballast. Vervuilen gebeurd als de boel droog is, met poeders van Artitec...
Rondom het wissel was er even wat gepruts nodig. Het pinnetje op de wisselarm heb ik afgesneden, zodat de wisselmotor zoals bij het grootspoor geplaatst kan worden. Bij de PECO wissels zit een soort randje net boven de wisselarm voor de servo, waar prima 1 lipje van de motor past. Heeeeeeel weinig lijm, zodat het systeem niet vast komt te zitten en de motor zit op zijn plaats! Het gele Kastje staat op een verhoging van enkele kartonnen plaatjes om zo op gelijke hoogte met de motor te komen staan. Straks in de ballast zie je niets van deze rommelige ondergrond...
Ballast tijd!!! Doormiddel van de 'verdunde houtlijm methode'. Dus eerst ballast strooien, dan nat sprayen met plantenspuit en indruppelen met verdunde houtlijm...
Resultaat van een paar uur instrooien, losse ballast goed kwasten met penseeltjes en daarna indruppelen. Er zijn meerdere kleuren door elkaar gebruikt, allen van Woodland Scenics (B71, B72, B74 en BUSCH ?? ). Ook zijn de voeten voor de bovenleidingsportalen (M4 bouten) geplaatst. Deze zijn eerst op kleur gebracht met Revell SM374 (oude serie) om de beton-look te krijgen. Rechtsonderin het grote gat is voor een van deze voeten, maar die had ik nog niet geplaatst bij het maken van deze foto...
Het spoortje op het terrein van de Curver lag in een groenstrook tussen een van de productie hallen en de toegangsweg in mooie grijze ballast/grind toen ik er anno 2015 foto's ging maken voor de grote baan. Deze ballast dus alvast ingestrooid. Waar het stootblok komt, lagen extra hopen ballast, dus dat heb ik ook nagebootst...
Net voor 20:00u nog snel de achterwand voorzien van een doorgang. Deze is 6,5 cm breed en 5 cm hoog. Precies de maat van een bovenleidingsportaal...
Door op 2 cm afstand van de doorgang een portaal te plaatsen, hoop ik als je op 'preiser-niveau' naar de baan kijkt, de doorgang niet heel erg opvalt...
Even het portaal apart. Ik blijf het geweldige portalen van 3dBuilder vinden, ze brengen gelijk de juiste sfeer en plaatsen de baan direct in het 'Brabantsche land'. De definitieve plaatsing geschied pas als de achterwand ook vaststaat en voorzien is van een achtergrond. Daar ben ik alleen nog altijd mijn hoofd over aan het breken...
Ook de eerste electronica geplaatst. Een voeding (die nu dus van m'n programmeerspoor afkomt), de RM-C (besturingsunit), een TM-44 (blokkaart) en een OC32. (multifunctionele 'decoder-unit') Allen vormen de basis van een DINAMO-systeem...
De lasklemmen tegenover de TM-44 zijn voor de A-staaf. Om de 20 cm ongeveer zit een draad aan deze staaf die in de blokken gewoon doorloopt, dus niet per sectie doorgenomen wordt. Al deze draden, meestal meer dan 4, in de klem frotten van de TM-44 lijdt vaak tot storingen. Dus klem ik ze in een lasklem en trek 1 draad naar de TM-44 zelf. Zo voorkom ik vreemde storingen en het werkt nog makkelijker ook!
In iTrain is de baan inmiddels ingetekend met de juiste bloklengten, bezetmelders, wissels etc. etc. Dus morgen de draden trekken en netjes wegwerken, rails poetsen en dan testrijden!!! (mits de ballast droog is...)
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Wow wat een temp en super details weer. Wat ga je doen voor de kabelgoten?
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"
Hoi Erik, dank voor het compliment!
Welke kabelgoten bedoel je? In de scenery komen er geen helaas... Voor de bedrading gebruik ik kabelgoten uit de bouwmarkt die ik over heb van de installatie van de verlichting op mijn vaste baan.
Groetjes
Hoontje
Welke kabelgoten bedoel je? In de scenery komen er geen helaas... Voor de bedrading gebruik ik kabelgoten uit de bouwmarkt die ik over heb van de installatie van de verlichting op mijn vaste baan.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid