Hoi Wim,
zonder enig andere bedoeling dan gezonde nieuwsgierigheid, maar heb je ook een schaal-N modelbaan? Je hebt het over ervaring met R1 bochten. Is dat op je eigen baan? Ik ben toch wel benieuwd hoe die er zou uit zien. (fotootje?)
materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bochten
Re: materiaal met 4 assen dicht bij elkaar in R1 en R2 bocht
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Ja, Michiel ik heb al ongeveer 30 jaar een N-Spoor modelbaan. Zal eens kijken of ik hier nog ergens een foto van heb. Hij staat op dit moment op zijn kant, en is er alleen een klein baantje actief op basis van het Toporama 9491. Daar zijn wel ergens filmpies van te vinden op dit forum o.a.
Tevens zijn er modules volgens de NedTrak norm, waarmee we met de landelijk NedTrak vereniging al stonden op de eerste of tweede RAIL, toen nog in de Brabanthallen (koeienstallen).
Mvg
Wim.
Tevens zijn er modules volgens de NedTrak norm, waarmee we met de landelijk NedTrak vereniging al stonden op de eerste of tweede RAIL, toen nog in de Brabanthallen (koeienstallen).
Mvg
Wim.
wow, dit topic heeft wel heftige discussies opgeleverd . Nou, ik ga gewoon R1 en R2 laten voor wat het is en zal alleen gebruik maken van R3 t/m 6 (ik ga met Minitrix werken..). Heb gisteren ook die twee marine museum sets van FL besteld dus we gaan het na de zomer zien hoe dat gaat lopen. Ben nu alleen benieuwd of die piek van die onderzeeer door de standaard tunnels heen kan... Ik weet niet hoe hoog dat ding is..
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Micha,
Als je met minitrix rails wilt gaan werken, kijk dan ook eens naar de combinatie van rails va zowel minitrix als de rails zonder bedding van Fleischmann (voormalig roco rails als je 2e hands wilt gaan gebruiken)
De rails van minitrix en roco zijn namelijk zeer goed te combineren, sterker nog ze vullen elkaar kwa bogen zelfs uitstekend aan.
R1 en R2 zijn exact gelijk, maar daarna het grote verschil:
roco R3 en R3a vullen het gat op wat minitrix laat liggen
Minitris R3 en R4 zijn respectievelijk gelijk aan roco R4 en R5.
Mijn ervaring, voor een baan waar je niet al te ruime bogen kunt leggen, maar wel wilt afzien van R1,
gebruik dan roco/minitrix R2 en Roco R3, je zult dan al geen problemen meer hebben met rijtuigen die elkaar raken in de bogen, en toch op redelijk beperkte ruimte mooie bogen kunnen maken.
mvg
Freddy
Als je met minitrix rails wilt gaan werken, kijk dan ook eens naar de combinatie van rails va zowel minitrix als de rails zonder bedding van Fleischmann (voormalig roco rails als je 2e hands wilt gaan gebruiken)
De rails van minitrix en roco zijn namelijk zeer goed te combineren, sterker nog ze vullen elkaar kwa bogen zelfs uitstekend aan.
R1 en R2 zijn exact gelijk, maar daarna het grote verschil:
roco R3 en R3a vullen het gat op wat minitrix laat liggen
Minitris R3 en R4 zijn respectievelijk gelijk aan roco R4 en R5.
Mijn ervaring, voor een baan waar je niet al te ruime bogen kunt leggen, maar wel wilt afzien van R1,
gebruik dan roco/minitrix R2 en Roco R3, je zult dan al geen problemen meer hebben met rijtuigen die elkaar raken in de bogen, en toch op redelijk beperkte ruimte mooie bogen kunnen maken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Hoi Freddy,
bedankt voor die aanvullende tip . Het gaat me idd om rails zonder bedding, want dat wil ik zelf maken.
bedankt voor die aanvullende tip . Het gaat me idd om rails zonder bedding, want dat wil ik zelf maken.
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Micha,
begreep al dat je dus rail zonder bedding wilt gaan gebruiken, daar je aangaf dat je met minitrix rail gaat werken.
Als je dus in de Fleischmann catalogus kijkt (2009/2010) dan zie je daar dus naast de gebruikelijke FLM rail met bedding, ook nog rail zonder bedding staan. Dit is het assortiment dat ze overgenomen hebben uit de roco boedel, oftewel,
Roco leverde dit eerder maar sinds FLM en roco onder 1 vlag zitten heeft de eigenaar besloten dat roco geen N-spoor meer maakt, en dit nu verkocht gaat worden via FLM.
Dus de FLM rails zonder bedding kun je uitstekend combineren met minitrix. rechte rails hebben de zelfde afmetingen, en boograils dus ook, met dien verstande dat roco meer radiusen kent waardoor ze dus zeer goed aanvullen op minitrix.
succes
mvg
Freddy
begreep al dat je dus rail zonder bedding wilt gaan gebruiken, daar je aangaf dat je met minitrix rail gaat werken.
Als je dus in de Fleischmann catalogus kijkt (2009/2010) dan zie je daar dus naast de gebruikelijke FLM rail met bedding, ook nog rail zonder bedding staan. Dit is het assortiment dat ze overgenomen hebben uit de roco boedel, oftewel,
Roco leverde dit eerder maar sinds FLM en roco onder 1 vlag zitten heeft de eigenaar besloten dat roco geen N-spoor meer maakt, en dit nu verkocht gaat worden via FLM.
Dus de FLM rails zonder bedding kun je uitstekend combineren met minitrix. rechte rails hebben de zelfde afmetingen, en boograils dus ook, met dien verstande dat roco meer radiusen kent waardoor ze dus zeer goed aanvullen op minitrix.
succes
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Wat betreft de Fleischmann rails zonder bedding: weet een van jullie hoe goed de Fleischmann rails zonder bedding aansluit op de Fleischmann rails met bedding? Dus zijn de overgangen hetzelfde, geen hoogteverschil of andere raillassen? Ik ben van plan deze rails zonder bedding te gaan gebruiken voor een klimspiraal, namelijk R2 en R3 aangezien deze radii van dit type netjes naast elkaar passen. Deze spiraal zal dan aangesloten gaan worden op de zichtbare baan die bestaat uit rails met bedding. Iemand een idee hoe goed dit past?
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Hoi Ed ,
heb net de test even voor je gedaan en het gaat fleischmann picolo rail 9100 op minitrix 4604 .
Maar je moet wel iets de rail van minitrix ophogen daar die ongeveer een halve mm lager is .
Bovenkant rails is gelijk ,doordat fleischmann bedding iets hoger is .
groetjesss Sjaak
heb net de test even voor je gedaan en het gaat fleischmann picolo rail 9100 op minitrix 4604 .
Maar je moet wel iets de rail van minitrix ophogen daar die ongeveer een halve mm lager is .
Bovenkant rails is gelijk ,doordat fleischmann bedding iets hoger is .
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093