LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Michiel,
Leuke film, vooral dat versneld afspelen geeft een goede indruk van het treinverloop.
Hopelijk is er niks beschadigd door het ongeluk.
m.vr.gr.
Hans
Leuke film, vooral dat versneld afspelen geeft een goede indruk van het treinverloop.
Hopelijk is er niks beschadigd door het ongeluk.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Bedankt Marc en Hans. En de schade viel mee. Het was een lege trein, geen gewonden, zelfs de blikschade was minimaal. Dus geen paniek. Jammer dat ik vergeten ben om er een reportage van te maken... met twee nieuwsgierige dames op de voorgrond.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Je maakt het wel spannend in je filmpje!
Valt me nu pas op dat de treinen in België links rijden, vind ik als linkshandige veel mooier
Valt me nu pas op dat de treinen in België links rijden, vind ik als linkshandige veel mooier
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geweldig filmpje Michiel. Misschien ligt het aan mij, maar alle commentaar wordt in mijn hoofd met een licht Frans accent voorgelezen Accident klinkt dan zoveel leuker als ongeluk.
Overigens wel een vraag, op 0:18 van het filmpje rijdt er in het midden onder een trein binnen over wat mij lijkt een Y-wissel, deze komt mij enigszins vreemd voor, een rechter wissel lijkt me daar logischer. Is dit naar waarheid of eigen invulling?
Overigens wel een vraag, op 0:18 van het filmpje rijdt er in het midden onder een trein binnen over wat mij lijkt een Y-wissel, deze komt mij enigszins vreemd voor, een rechter wissel lijkt me daar logischer. Is dit naar waarheid of eigen invulling?
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De woordkeuze is bewust Belgisch met franse invloed, als aanvulling voor de sfeer: Brussel begin vorige eeuw. Ik zou ook een hoog-Hollandse taalgebruik kunnen hanteren, maar dat zou vloeken met het thema. Vandaar. En, een beetje Vlaams is toch steeds charmant, nee?
Betreffende de Y-wissel is het concept overgenomen van het origineel plan: de hoofdlijn loopt vloeiend door (de rechter boog op de Y-wissel), en de aftakking naar het perronspoor links gebeurt via het linker spoor van de Y-wissel. Daaropvolgend heb je weer een gelijkaardig verhaal bij de volgende wissel, en krijg je dus die zwalpende trein over de twee wissels. Ik zou het ook anders gedaan hebben, maar historisch ligt het nu eenmaal zo. Perfectie is soms ook saai, moet je maar denken.
En aan iedereen, bedankt voor de leuke commentaren, en dus ook de pertinente vraagjes.
Betreffende de Y-wissel is het concept overgenomen van het origineel plan: de hoofdlijn loopt vloeiend door (de rechter boog op de Y-wissel), en de aftakking naar het perronspoor links gebeurt via het linker spoor van de Y-wissel. Daaropvolgend heb je weer een gelijkaardig verhaal bij de volgende wissel, en krijg je dus die zwalpende trein over de twee wissels. Ik zou het ook anders gedaan hebben, maar historisch ligt het nu eenmaal zo. Perfectie is soms ook saai, moet je maar denken.
En aan iedereen, bedankt voor de leuke commentaren, en dus ook de pertinente vraagjes.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Serieuze zaak, zo'n ernstig accident. Ik hou het maar bij analoog rijden.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Vandaag heb ik het Tervuurs lijntje aangesloten, en in Koploper geconfigureerd. Het eerste stoomtreinstel (type 500) en het eerste dieseltreinstel (type 600) doen dienst voor de proefritten, net als rond 1931, toen de NMBS met deze ""moderne" treinstellen testritten deed op het Tervuurs lijntje 160. Maar een paar probleempjes worden snel merkbaar: 2 puntstukken blijken niet goed aangesloten, en hand Gods grijpt dus in...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Waar Gods hand al niet goed voor is. Leuk pendeltje Michiel!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Top Michiel
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Vandaag het ik de laatste twee wissels in het hoofdspoor voorzien van aandrijving, aangesloten en in Koploper geconfigureerd. Treinen kunnen nu in beide richtingen oversteken tot tegenspoor en zo het station naderen. Hierdoor komen er meer perronsporen beschikbaar voor de naderende treinen. Een filmpje ter illustratie dan maar?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Heel fraai Michel! Dat wordt een realistisch station. Bij de watertoren zie ik een haakse kruising van de uitrijsporen. Zelfbouw neem ik aan?
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Die haakse kruising is inderdaad zelfbouw. Kleine tip: bouw een haakse kruising nooit haaks. Hou de kruisende sporen onder de 90 graden, zoals 80 of zo. Nu vallen alle wielen tegelijk in de kruisende flensgroeven, en hobbelt de trein nogal hevig.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mooie baan wordt dit. Wat is de de afmeting van de baan, zonder het schaduwstation?
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat rijdt heel mooi allemaal Michiel. De dames zullen hier vast blij mee zijn
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het rijdt inderdaad steeds mooier, en ook heel betrouwbaar. Ik ben werkelijk heel gelukkig met deze nieuwe configuratie.
Sander, de afmetingen zonder schaduwstation zijn 530cm x 90cm. Let wel dat 90cm te diep is om maar langs 1 kant te kunnen bereiken. Als je een baan tegen de muur plaatst, is 70cm echt wel een maximum. Maar dat was niet je vraag.
Sander, de afmetingen zonder schaduwstation zijn 530cm x 90cm. Let wel dat 90cm te diep is om maar langs 1 kant te kunnen bereiken. Als je een baan tegen de muur plaatst, is 70cm echt wel een maximum. Maar dat was niet je vraag.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ziet er weer top uit hoor Michiel!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dit zijn wisselstraten naar mijn hart, fantastisch Michiel.
Mvg. Marc
Mvg. Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Alwin en Marc. Ik heb er ook plezier in, om de treinen te zien rijden, en zich door de wisselstraten te kronkelen. Alles rijdt werkelijk vlot en rustig. Heerlijk wanneer het zo even meezit, en de baan rijdt zoals men gehoopd had... Bedankt voor jullie waardering.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dank voor je reactie. Het kan nooit kwaad om een beetje meer info te geven dan waar om gevraagd wordt. Ik zie het als een gratis extraatje.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Zo michiel ik had ff een tijdje niet gekeken maar flinke vorderingen zie ik.
Fijn gevoel dat je weer kan rijden na de ombouw, als alles dan ook nog goed werkt is dat een fijn gevoel.
IK blijf je volgen.
Fijn gevoel dat je weer kan rijden na de ombouw, als alles dan ook nog goed werkt is dat een fijn gevoel.
IK blijf je volgen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Michiel,
Zoals al enkel hiervoor schreven een mooie update.
Heb dan ook direct de moeite genomen de vorige up-dates ook te bekijken (ben lang niet op het forum geweest )
De treinen rijden mooi door de wisselstraten heen en dat gaat zo te zien soepel.
Ik ken het gevoel: "als je wat gebouwd heb en het werkt" , dat geeft wel weer een kick
lekker doorgaan al zal het nu te heet zijn
mvrgr Bob
Zoals al enkel hiervoor schreven een mooie update.
Heb dan ook direct de moeite genomen de vorige up-dates ook te bekijken (ben lang niet op het forum geweest )
De treinen rijden mooi door de wisselstraten heen en dat gaat zo te zien soepel.
Ik ken het gevoel: "als je wat gebouwd heb en het werkt" , dat geeft wel weer een kick
lekker doorgaan al zal het nu te heet zijn
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Michiel,
Een hele mooie baan !! Ik volg het met veel belangstelling.
Vooral de drastische keuzes die je af-en-toe moet maken. Maar "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De treinen lopen heel mooi. En mis je nu de helixen??
groetjes,
Gerard
Een hele mooie baan !! Ik volg het met veel belangstelling.
Vooral de drastische keuzes die je af-en-toe moet maken. Maar "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De treinen lopen heel mooi. En mis je nu de helixen??
groetjes,
Gerard
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Wat is nu 8gr? Niets toch? Wel, in een aangedreven tender van een schaal-N loc is dat een groot verschil. Met 8 gram meer trekt ze meteen een paar wagons meer, of komt een helling op nu zonder doordraaiende wielen.
Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen. Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)
Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...
Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen. Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)
Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Zo, de tender is nu 8 gram zwaarder.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)