Mijn vader had ooit een klein 'starter setje' (iets van 10 jaar terug ongeveer, misschien iets minder) voor mij, wat altijd van hem was geweest. Ik was nog erg klein (ik ben nu 15) en het interesseerde mij niet zo veel.
Nu lijkt het me echter wel heel leuk, en dat starter setje is al lang de deur uit. Graag zouden we weer willen beginnen, maar ik heb eerst een aantal vraagjes. Het is zeker dat we N spoor gaan rijden, en we beginnen klein, het zal waarschijnlijk ook niet erg groot worden, we hebben nl. geen ruimte te veel. Voor nu zullen we maar 1 trein laten rijden, misschien later een tweede. Gewoon passagierstreinen van de NS (lees ook vraag 4)
Ik heb al vrij veel opgezocht maar sommige vragen blijven onbeantwoord, dus hier zijn ze:
1) Ik neem aan dat digitaal duurder is. Wat zijn de voordelen van digitaal t.o.v analoog? Kan een digitaal-uitgeruste locomotief ook analoog rijden?
2) Als je analoog rijdt, kan je met hetzelfde spoor dan ook weer digitaal gaan rijden, wanneer je dat ooit wil? Of raden jullie meteen digitaal aan? Mijn gevoel zegt dat analoog niet echt meer verkrijgbaar is.
3) Wat is het verschil tussen 2-rail en 3-rail?
4) Weten jullie wat leuke sites voor allemaal (het liefst 2e hands) N-schaal NS meuk? (Plan V, 1600/1800, Koploper). Marktplaats is al afgezocht.
5) Het is toch geen probleem om bv. een trein van het merk x over een rail van het merk y te laten rijden? Het hoeft dus niet allemaal gelijk aan elkaar te zijn kwa merken?
6) Wat is een goede startset? Het liefst niet te duur.
Hartelijk dank!
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Mvg, Tristar