Warmte.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Warmte.
Hallo allemaal.
Ik hoef jullie niet te vertellen dat het in Nieuwegein nu 36 Gr is.
Maar door deze hitte kom ik wel op mijn vraag in zijn algemeenheid.
NS en Prorail hebben de nodige hulptroepen langs het spoor gestationeerd voor reparaties aan wissels en rails (spoorspatting) en uiteraard voor de reizigers in de gestrande reituigen watervoorziening.
Spoorspatting is het uitzetten van staal door verhitting.
Nu begrijp ik dat dat uitzetten zodanig kan zijn dat hele stukken rail uit de stoelen worden gedrukt en rails dan krom en zeker niet evenwijdig naast elkaar liggen met als gevolg treinen die niet verder kunen of erger ontsporen.
Nu vraag ik mij af onze banen liggen in huis op de meest hete plaatsen/kamers/zolders.
Hebben wij met zijn allen, of wie heeft dit ook bemerkt dat onze banen met deze extreme hitte daar ook last van hebben???
Ik merk bij mij wel voorzichtig wat kronkels in de flexrailsen dus vandaar de vraagstelling.
Ik hoef jullie niet te vertellen dat het in Nieuwegein nu 36 Gr is.
Maar door deze hitte kom ik wel op mijn vraag in zijn algemeenheid.
NS en Prorail hebben de nodige hulptroepen langs het spoor gestationeerd voor reparaties aan wissels en rails (spoorspatting) en uiteraard voor de reizigers in de gestrande reituigen watervoorziening.
Spoorspatting is het uitzetten van staal door verhitting.
Nu begrijp ik dat dat uitzetten zodanig kan zijn dat hele stukken rail uit de stoelen worden gedrukt en rails dan krom en zeker niet evenwijdig naast elkaar liggen met als gevolg treinen die niet verder kunen of erger ontsporen.
Nu vraag ik mij af onze banen liggen in huis op de meest hete plaatsen/kamers/zolders.
Hebben wij met zijn allen, of wie heeft dit ook bemerkt dat onze banen met deze extreme hitte daar ook last van hebben???
Ik merk bij mij wel voorzichtig wat kronkels in de flexrailsen dus vandaar de vraagstelling.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 5345
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Warmte.
Ik heb in het verleden ook wel eens spoorspattingen gehad doordat de rails meer uitzette als waar ik ruimte voor had gelaten.
Wat OV betreft, met die trolley's moet je nu echt rustig aan rijden om niet te ontsporen. De bovenleiding is bij trolleybussen niet afgespannen dus dat hangt extreem slap nu en gaat door de druk van de veren van de trolley's in combinatie met de snelheid erg snel slingeren waardoor je snel ontspoort.
Op somda lees ik ook veel over oververhitte tractie motoren, vooral bij de Traxxen. Verder staat er zeer veel VIRM defect aan de kant en word DDAR niet ingezet nu. Gister middag zat ik een tijd op Arnhem Centraal en het was daar een onnavolgbaar zooitje op somda schreef ik daarover het volgende:
Ah=Arnhem Centraal
Nm=Nijmegen
Tl=Tiel
Zl=Zwolle
Rsd=Roosendaal
Ffm=Frankfurt am Main Hbf
Wc=Wijchen
Zp=Zutphen
Ahp=Arnhem Verperpoort
Ut=Utrecht Centraal
Groetjes Michiel
Wat OV betreft, met die trolley's moet je nu echt rustig aan rijden om niet te ontsporen. De bovenleiding is bij trolleybussen niet afgespannen dus dat hangt extreem slap nu en gaat door de druk van de veren van de trolley's in combinatie met de snelheid erg snel slingeren waardoor je snel ontspoort.
Op somda lees ik ook veel over oververhitte tractie motoren, vooral bij de Traxxen. Verder staat er zeer veel VIRM defect aan de kant en word DDAR niet ingezet nu. Gister middag zat ik een tijd op Arnhem Centraal en het was daar een onnavolgbaar zooitje op somda schreef ik daarover het volgende:
Aangezien het hier geen somda is even de verkortingen:Gister tussen 16.45u en 18.00u een grote bende op Ah, er werd een defecte trein gemeld, eerst tussen Ah en Nm, daarna tussen Nm en Wc en weer later tussen Ah en Ahp. Ik heb al die tijd op spoor 3/4 gezeten en wat er nu precies loos was is me niet duidelijk geworden. 3600en kregen in beide richtingen vertragingen tot +30 of werden opgeheven. Een 7600 naar Zp viel uit, 2 treinen naar Tl( van 16.38u en 17.08u vielen uit terwijl het materieel ervan wel binnen kwam. Alles op Nm-Ut v.v. reed met +15 ongeveer.
Uiteraard zeer veel spoorwijzigingen want spoor 4 was al die tijd bezet door de GTW die om 16.38u naar Tl had gemoeten. Deze zou toen ik om 17.55u weg liep om 18.08u als nog gaan. De trein van 17.38u naar Tl is ook op 4 bezet gekeerd en om 17.55u kwam er een SGM bezet binnen aan de oostzijde op 4 wat net wel/net niet achter die GTW paste.
Op spoor 10 of 11 heeft heel lang een DDZ gestaan. De 3600 naar Rsd van 16.53u werd opgeheven, deze zou eerst volgens de omroep berichten om 17.11u naar Zl gaan maar werd vervolgens toch leeg gemaakt om leeg rond 17.25u richting Nm te verdwijnen. De 3600 van 17.11u kwam toch nog uit Nm met DDZ10 en ging met +28 richting Zl gewoon vanaf spoor 3. Daarna is de 3600 van 17.23u naar Rsd met +30 ook op spoor 3 behandeld.
De ICE van 15.37u vertrok rond 17.50u uit Ah richting Ffm.
Later op de avond rond 22.00 toen ik er weer even was kwam er nog een ICE leeg door Ah richting Ut.
Ah=Arnhem Centraal
Nm=Nijmegen
Tl=Tiel
Zl=Zwolle
Rsd=Roosendaal
Ffm=Frankfurt am Main Hbf
Wc=Wijchen
Zp=Zutphen
Ahp=Arnhem Verperpoort
Ut=Utrecht Centraal
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Warmte.
Een jaar of 15 geleden laadden we onze auto's uit voor een tentoonstelling, waarbij de modules een tijdlang in de nazomerzon bleven staan. Dat halve uur was genoeg om de rails van een keerlus (ca 3m rails) helemaal los van de ondergrond te krijgen. Sindsdien hebben we de regel om de 60-90 cm een mm rails weg te zagen. Nooit meer problemen gehad. NB: De rails van de keerlus werkten dat weekend wel gewoon, want de stroomdraadjes waren gelukkig niet losgegaan.
Ab
Ab
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Warmte.
Ik heb het niet meegemaakt maar ik weet dat er zelfs op't forum hier mensen zijn geweest waarbij dit is gebeurd. Dit probleem komt dus ook op schaal voor.
Op mijn zolder is het nu gegokt rond de 40 graden wanneer niet warmer. Gelukkig geen last van spoorspatting. Dit omdat de baan in veel korte secties is gedeeld en er dus regelmatig een sleuf in de railstaven zit.
Op mijn zolder is het nu gegokt rond de 40 graden wanneer niet warmer. Gelukkig geen last van spoorspatting. Dit omdat de baan in veel korte secties is gedeeld en er dus regelmatig een sleuf in de railstaven zit.
Re: Warmte.
Allereerst is een spoorspatting niet dat de rails uit de 'stoelen' wordt gedrukt maar simpelweg dat de spanning die normaal op de rails staat door oververhitting er voor zorgt dat een deel van de rails, inclusief dwarsliggers verschuift en er een kromming ontstaat. Dit gebeurd meestal met beide railstaven evenwijdig aan elkaar waardoor een 'slinger' in het spoor ontstaat.
De laatste keer dat we in Nederland dit extreem mee hebben gemaakt was in 2006 toen op meerder plaatsen in het land spoorspattingen zijn ontstaan met zelfs een ontsporing bij Zwammerdam (Bodegraven-Alphen a/d/ Rijn)
rapport spoorspatting Zwammerdam
De spoorspatting bij Zwammerdam in 2006
Wat mijn modelbaan betreft, merk ik er gelukkig weinig van.
De laatste keer dat we in Nederland dit extreem mee hebben gemaakt was in 2006 toen op meerder plaatsen in het land spoorspattingen zijn ontstaan met zelfs een ontsporing bij Zwammerdam (Bodegraven-Alphen a/d/ Rijn)
rapport spoorspatting Zwammerdam
De spoorspatting bij Zwammerdam in 2006
Wat mijn modelbaan betreft, merk ik er gelukkig weinig van.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Warmte.
Wat NS betreft (Arriva had het niet veel beter met de vele uitvallende treinen in Limburg) kan ik aangeven dat er vooral problemen waren met oververhitting van de ventilatie/koeling/airco in de DDZ en VIRM waarbij bij de DDZ veel oliekoelingsproblemen meespeelden. Daarnaast zijn diverse SGMm stellen uit de dienst gehaald door te hoge temperaturen in cabines en reizigersgedeelten waarbij het onverantwoord was hier mensen mee te vervoeren. Vanwege de vele defecten is er vandaag ook een aangepaste dienstregeling ingesteld. De DDAR en DDM1 stellen waren uit voorzorg uit de dienst gehaald met uitzondering van een enkele stellen in de spits omdat anders er dan ritten moesten uitvallen.
Gistermiddag/avond had ik rangeerdienst in Nijmegen en de ene na de andere DDZ werd defect binnen gebracht.
Vanmiddag mag ik weer, mijn dienst is volledig aangepast en we gaan zien wat er vandaag weer allemaal gebeurd op het spoor.
Gistermiddag/avond had ik rangeerdienst in Nijmegen en de ene na de andere DDZ werd defect binnen gebracht.
Vanmiddag mag ik weer, mijn dienst is volledig aangepast en we gaan zien wat er vandaag weer allemaal gebeurd op het spoor.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Warmte.
Hoi Allen,
dank voor jullie inbreng.
ik kwam op deze vraag omdat ik er achter kwam dat op een bepaald traject op mijn baan de flexrails er ongeveer zo bij ligt zoals op de foto door Wilco geplaatst.
op mijn kamer is de hoogst gemeten temp 41 gr.
nu is dat misschien en ik denk wel zeker mijn eigen schuld want betreffende stuk rails is gewoon vergeten in zijn geheel vast te zetten.
ligt nu alleen vast aan de beide kopse kanten.
wacht nu eerst op koelere tijden alvorens vast te leggen want weet niet of als het weer koeler wordt betreffende stuk ook weer krimpt anders zal ik dat stuk moeten inkorten
nogmaals dank voor jullie inbreng die op zich ook weer leerzaam was betreffende de info over het groot spoor.
dank voor jullie inbreng.
ik kwam op deze vraag omdat ik er achter kwam dat op een bepaald traject op mijn baan de flexrails er ongeveer zo bij ligt zoals op de foto door Wilco geplaatst.
op mijn kamer is de hoogst gemeten temp 41 gr.
nu is dat misschien en ik denk wel zeker mijn eigen schuld want betreffende stuk rails is gewoon vergeten in zijn geheel vast te zetten.
ligt nu alleen vast aan de beide kopse kanten.
wacht nu eerst op koelere tijden alvorens vast te leggen want weet niet of als het weer koeler wordt betreffende stuk ook weer krimpt anders zal ik dat stuk moeten inkorten
nogmaals dank voor jullie inbreng die op zich ook weer leerzaam was betreffende de info over het groot spoor.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 5345
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Warmte.
Ja Jan, metaal krimpt gewoon weer als het afkoelt.
Je zou evt. nu de rails door kunnen slijpen zodat de spanning er af gaat, want zoals gezegd de rails ruimte geven om uit te zetten is de enige definitieve oplossing.
Groetjes Michiel
Je zou evt. nu de rails door kunnen slijpen zodat de spanning er af gaat, want zoals gezegd de rails ruimte geven om uit te zetten is de enige definitieve oplossing.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: Warmte.
Of je kalkt de hele zaak gewoon wit, zoals de ÖBB dat dezer dagen deed...
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Warmte.
ja dat zou een optie zijn maaaaar ik denk dat er een hoop forumleden zullen zijn die dit niet in dank zullen gebruiken omdat die met bloed zweet en tranen bezig geweest zijn om hun rails een roestig kleurtje te geven en dan nu weer wit maken?????? denk het niet
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Warmte.
Op mijn zolder is het 31°, maar er is geen invallend zonlicht op de baan. Mijn rails liggen er nog mooi strak bij.
Hier wordt niet gespat .
Ben
Hier wordt niet gespat .
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Warmte.
In de garage was het 34 graden op een oude buiten thermometer
en zag dat er sommige zaag dicht naar elkaar gingen gelukkig zijn die schuin over de rails gemaakt .
Even maar wachten dat het afgekoeld is , anders werken de bezetmelders raar
mvg Sjaak
en zag dat er sommige zaag dicht naar elkaar gingen gelukkig zijn die schuin over de rails gemaakt .
Even maar wachten dat het afgekoeld is , anders werken de bezetmelders raar
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Warmte.
Ach het gaat toch om realisme? Als je een ÖBB rijder bent is het dus nu heel realistisch om je modelsporen ook wit te maken
Flexrails is nu eenmaal iets zachter/flexibeler metaal en zal dus ook sneller reageren op temperatuurverschillen en inderdaad is dit één van de redenen waarom het nut heeft je rails in zijn geheel vast te zetten.
Als grootspoor al problemen heeft met de warmte, dan reken er maar op dat de nog veel meer geautomatiseerde modelsporen er ook last van hebben.
Flexrails is nu eenmaal iets zachter/flexibeler metaal en zal dus ook sneller reageren op temperatuurverschillen en inderdaad is dit één van de redenen waarom het nut heeft je rails in zijn geheel vast te zetten.
Als grootspoor al problemen heeft met de warmte, dan reken er maar op dat de nog veel meer geautomatiseerde modelsporen er ook last van hebben.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Warmte.
ik heb mijn rails inmiddels wel weer op zijn normale plaats terug gebracht door er van beide railstaven 1 mm af te halen en nu wel over de hele vastgezet.
wat ik in ieder geval met mijn vraagstelling heb hopen te bereiken is dat er meerdere mensen hun baan door deze belachelijke temperaturen sceptisch hebben nagelopen op (spatting ) en daar eventueel lering uit hebben getrokken.
hier op de kamer is de temp alweer richting de 30 gr en dan is het pas half elf dus dat wordt weer weinig doen hier vandaag.
wens jullie allemaal weer sterkte voor hen die niet in het zuiden des lands wonen want daar schijnt het inmiddels een stuk aangenamer te zijn. misschien wel met een hoop herrie door onweer en misschien wel wateroverlast maar ja je kan niet alles hebben
wat ik in ieder geval met mijn vraagstelling heb hopen te bereiken is dat er meerdere mensen hun baan door deze belachelijke temperaturen sceptisch hebben nagelopen op (spatting ) en daar eventueel lering uit hebben getrokken.
hier op de kamer is de temp alweer richting de 30 gr en dan is het pas half elf dus dat wordt weer weinig doen hier vandaag.
wens jullie allemaal weer sterkte voor hen die niet in het zuiden des lands wonen want daar schijnt het inmiddels een stuk aangenamer te zijn. misschien wel met een hoop herrie door onweer en misschien wel wateroverlast maar ja je kan niet alles hebben
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Warmte.
Ik denk dat mensen die een automatische treinenloop hebben met blokdetectie hier geen/minder last van zullen hebben omdat daar al spooronderbrekingen zijn. Wat wel weer kan is onjuiste detectie omdat 2 secties versmelten tot 1 bij uitgezette railstaven die elkaar raken.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Warmte.
Ook op mijn trein kamer onder het schuine dak op het zuiden is het bloedheet geweest.Geen spoorspatting, maar uitdroging. Diverse locs hebben echt moeite met rijden. Dat is dus schoonmaken en smeren en oliën geblazen. Uiteraard zeer met mate.
Zo schiet nieuwbouw niet op.
Zo schiet nieuwbouw niet op.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Re: Warmte.
Op mijn zolder was het afgelopen week 30 graden. Sinds vorig jaar liggen mijn loks in de zomer in hun doosjes een verdieping lager, waar het zo'n 24 á 25 graden is. Het is nu toch boven te heet om te rijden.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Warmte.
Leuk dat het topic nog even actief wordt. Ik had al gezegd dat ik geen last van spoorspatting had, maar de hitte heeft toch iets veroorzaakt. Namelijk een soldeerlas die gebarsten is. Daardoor is nu een stuk rail in het hoofdspoor stroomloos. Heb nog niet de hele baan bereden dus misschien dat er nog meer schade is. Of dit uiteindelijk aan de warmte toe te schrijven is weet ik natuurlijk niet.
Re: Warmte.
Soldeerverbindingen zijn erg gevoelig voor vermoeiing en kunnen als gevolg daarvan scheuren.
Deze vermoeiing kan ontstaan door sterke temperatuurwisselingen. Dit risico is groter als het soldeer als een soort plamuur gebruikt wordt om een holte tussen de geleiders cq spoorstaven op te vullen. Deze les heb ik ook aan den lijve ondervonden. Dus altijd een railschoen gebruiken en het soldeer zo netjes mogelijk in de kleine ruimtes laten vloeien
groetjes,
Gerard
Deze vermoeiing kan ontstaan door sterke temperatuurwisselingen. Dit risico is groter als het soldeer als een soort plamuur gebruikt wordt om een holte tussen de geleiders cq spoorstaven op te vullen. Deze les heb ik ook aan den lijve ondervonden. Dus altijd een railschoen gebruiken en het soldeer zo netjes mogelijk in de kleine ruimtes laten vloeien
groetjes,
Gerard
Re: Warmte.
Wat je zegt Gerard klopt wel inderdaad. De soldeer is tussen 2 stukken railstaaf gebruikt omdat er een onderbreking was gemaakt met de dremel op de verkeerde plek. Dit is helaas gedaan nadat de rails al volledig in de ballast gelijmd lag. Dus een railschoen is geen optie meer. Ga er nu een stukje vertint draad tussen zetten.
Re: Warmte.
Geinig draadje wel, dit.
Even een mededeling van mijn kant. Iedereen die met 35+ op de zolder gaat zitten pielen verdient een standbeeld, en is officieel echt knettergek. Ik ga bijna nog liever in mijn donkere auto zitten, die ik in de zon parkeer en dan lekker een kwartiertje de verwarming op volle bak warm terwijl ik het record rode pepers eten wegspoel met warme cola light, genietend van een CD met krijsende baby's op standje burenruzie.
Goed, dat was even ter illustratie. Ik heb ooit eens spoorspatting gehad, omdat ik de flexrails destijds met 1 spijkertje per meter spoor had vastgezet. Afgelopen dagen nog even een paar keer gereden, toen het net bovenstaand verhaal -1 graag Celsius was, en geen problemen.
Nou, schieten maar!
Even een mededeling van mijn kant. Iedereen die met 35+ op de zolder gaat zitten pielen verdient een standbeeld, en is officieel echt knettergek. Ik ga bijna nog liever in mijn donkere auto zitten, die ik in de zon parkeer en dan lekker een kwartiertje de verwarming op volle bak warm terwijl ik het record rode pepers eten wegspoel met warme cola light, genietend van een CD met krijsende baby's op standje burenruzie.
Goed, dat was even ter illustratie. Ik heb ooit eens spoorspatting gehad, omdat ik de flexrails destijds met 1 spijkertje per meter spoor had vastgezet. Afgelopen dagen nog even een paar keer gereden, toen het net bovenstaand verhaal -1 graag Celsius was, en geen problemen.
Nou, schieten maar!
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Warmte.
Ik weet dat ik dit draadje heb opgezet wegens de heersende warmte/hitte Maaaaar hier op hobbykamer is het een behaaglijke 21 Gr.
Zweten komt nu bij mij door frustratie
Zie draadje raadseltje
Zweten komt nu bij mij door frustratie
Zie draadje raadseltje
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Warmte.
Dan kom maar op met dat standbeeld dan.... Mag 1 op 160 zijn. Maar knettergek... Ik ben voor erger uit gemaakt. .
Overigens ik heb geen thermometer op de hobbykamer, maar de slaapkamers er onder waren 31 graden, en boven was het merkbaar warmer. (ik gok tegen de 40 aan op de heette dagen.)
Overigens ik heb geen thermometer op de hobbykamer, maar de slaapkamers er onder waren 31 graden, en boven was het merkbaar warmer. (ik gok tegen de 40 aan op de heette dagen.)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Warmte.
Heb geen andere keuze helaas, de schoorsteen moet roken. (Iets met een dwaas die denkt van zijn hobby zijn werk te maken)
Ik heb zelf destijds ervoor gekozen om alle blok- en sectiescheidingen schuin in te slijpen. In het echt hebben ze dat ook tegen de warmte en om spoorspatting tegen te gaan. Sindsdien heb ik er geen last meer van, dus ergens werkt het wel.
Maar helaas faalt techniek vaak met warmte dus echt rijden met dit warme weer is een drama.
Ik heb zelf destijds ervoor gekozen om alle blok- en sectiescheidingen schuin in te slijpen. In het echt hebben ze dat ook tegen de warmte en om spoorspatting tegen te gaan. Sindsdien heb ik er geen last meer van, dus ergens werkt het wel.
Maar helaas faalt techniek vaak met warmte dus echt rijden met dit warme weer is een drama.