Beste allemaal,
Ik zie her en der geweldig leuke 3d print projecten verschijnen, maar voordat ik eraan begin heb ik nog 1 vraag die ik nog niet beantwoord heb gezien: hoe worden de ramen gemaakt (het glas). Kristal Klear ken ik, een laagje overhead folie erachter idem, maar beide vindt ik niet optimaal.
Kristal Klear voor 1 raampje o.i.d. of een lamp gaat nog wel, maar voor een compleet rijtuig vindt ik het niet mooi genoeg, overhead folie ligt achter de sponningen en weer niet er netjes in.
Maar goed.... wat dan....??? Vacuvorm ramen zijn wel te maken, maar dan moet de treinwand nog vlak zijn om plat op een plaat je kunnen liggen, dus dat lijkt mij ook weer niet te werken.
Hoe doen jullie dat?
3D printen en wat dan met de raampjes?
Re: 3D printen en wat dan met de raampjes?
Is er nog geen doorzichtig 3d print materiaal waarmee gelijk de ramen gemaakt zouden kunnen worden? (hoogstwaarschijnlijk te korrelig voor ramen) Of als er met behulp van 3d printen een mal gemaakt zou kunnen worden waarmee vervolgens met traditioneel doorzichtig giethars ramen gemaakt zouden kunnen worden die in de rijtuigen te plaatsen zouden zijn (dus alle ramen op een strip die doorloopt binnen het rijtuig)
norm
norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Trambaan (diorama)
Als dat er zou zijn, dan is het met vacuvorm denk ik ook te doen... maar helaas zijn die er niet. Is natuurlijk wel weer te maken, maar dan moet er wel voldoende vraag naar zijn denk ik???Of als er met behulp van 3d printen een mal gemaakt zou kunnen worden
Ik ben niet erg bekend met de werkwijze van vacuform, maar als de 3d print die je als uiteindelijke wagon gebruikt qua vorm niet voldoet om vacuform raampjes mee te maken zou je dus een deel van een wand kunnen maken voor de productie van de raampjes. Waarschijnlijk zal dit niet al te prijzig zijn, en daar je dezelfde type raampjes doorgaans op meer stukken van een rijtuig kunt gebruiken zou je maar een mal/wand voor enkele raampjes te hoeven 3dprinten.
norm
norm
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
Zie b.v. http://www.cybermodeler.com/hobby/tools ... lobe.shtml voor een voorbeeldje. Plastic warm maken, orgineel op de plaat, warm plastic erover en lucht wegzuigen onder het geheel. Zuig, slobber en je hebt een copie.
Met raampjes zou het ook zo kunnen, dan zuig je de ramen dus in de sponningen en ligt het glas daarna gelijk met de wand.
Met raampjes zou het ook zo kunnen, dan zuig je de ramen dus in de sponningen en ligt het glas daarna gelijk met de wand.
En na een test met een vacuform... werkt het dus niet goed genoeg naar mijn idee. De ramen worden bol aan de buitenkant. Ze liggen dan wel gelijk met de wand, maar in de hoeken draaien ze naar binnen waardoor je een lens krijgt ipv een vlak raam. Ziet er wel beter uit als een plaatje plastic achter de wand, maar niet voldoende.