Maglev
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
- Locatie: Eindhoven
Maglev
Hoi allemaal,
ik wil een keer een eigen projectje maken!
ik wil namelijk een Maglev kap laten printen,, en hier een onderstelletje opzetten.
de baan wil ik ook als een echte maglev maken, maar dan zal het "treintje" gewoon op een spoor rijden, het spoor zal dan zoveel mogelijk weggewerkt worden zodat het op een trambaan achtig iets lijkt (zodat het treintje nog gewoon kan rijden)
ik zit hier maar even weg te dromen,, maar is dit denken jullie haalbaar? een trein die een maglev moet voorstellen,, dus zonder de magneten.
en zal het er dan ook leuk uitzien?
edit:
plaatje erbij
ik wil een keer een eigen projectje maken!
ik wil namelijk een Maglev kap laten printen,, en hier een onderstelletje opzetten.
de baan wil ik ook als een echte maglev maken, maar dan zal het "treintje" gewoon op een spoor rijden, het spoor zal dan zoveel mogelijk weggewerkt worden zodat het op een trambaan achtig iets lijkt (zodat het treintje nog gewoon kan rijden)
ik zit hier maar even weg te dromen,, maar is dit denken jullie haalbaar? een trein die een maglev moet voorstellen,, dus zonder de magneten.
en zal het er dan ook leuk uitzien?
edit:
plaatje erbij
- Bijlagen
-
- maglevb.jpg (55.24 KiB) 5326 keer bekeken
Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Re: Maglev
Waarom ga je niet meteen de hele uitdaging aan, en bouw je een echte maglev (in 't klein)? Permanente magneet in je voertuig, een uitgerolde rotor als spoorbaan... niet onoverkomelijk, lijkt me.
groetjes,
groetjes,
Re: Maglev
he michiel,
in hamburg hebben ze er ook 1 gemaakt in ho maar deze staat bijna altijd stil door storingen.
gewaarschuwd man telt voor 2
groetjes henry
in hamburg hebben ze er ook 1 gemaakt in ho maar deze staat bijna altijd stil door storingen.
gewaarschuwd man telt voor 2
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Maglev
Zou het dan toch moeilijker zijn dan het lijkt?
(als ik ooit verloren tijd vind, dan probeer ik het toch eens...)
groetjes,
(als ik ooit verloren tijd vind, dan probeer ik het toch eens...)
groetjes,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Maglev
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Maglev
het heeft volgens mij ook te maken met gewicht, je moet de hoeveelheid electrische lading om machnetisme te maken afstemmen op het gewicht.
in het echt is dit natiirlijk veel stabieler dan in 1 op 160.
dit zweeft niet maar vliegt weg
gr
henry
in het echt is dit natiirlijk veel stabieler dan in 1 op 160.
dit zweeft niet maar vliegt weg
gr
henry
- Bijlagen
-
- Afbeelding 232 (Medium).jpg (74.58 KiB) 5264 keer bekeken
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Maglev
Knal er gewoon wat normale wieltjes/rollers onder (en aan de zijkanten) en je hebt een goedkope baanconstructie omdat je rails kan weglaten. De wielen/rollers zie je uiteraard niet door de overlopende bouw van de MagLev.
Rollers lijken me ideaal hierbij: hierbij stel ik me een asje voor waar wat rubber omheen zit. Goedkoop en klein.
Een echte magneetbaan maken lijkt me een duur grapje, maar qua uitdaging wel erg leuk. Ik wil dat sowieso nog een keer doen, maar dan is een goedlijkend model wel het laatste waar ik aan denk. Denk dat je qua priegelwerk (met elektronica dus) niet op 1:160 wil werken bij een MagLev.
mvg, nico
Rollers lijken me ideaal hierbij: hierbij stel ik me een asje voor waar wat rubber omheen zit. Goedkoop en klein.
Een echte magneetbaan maken lijkt me een duur grapje, maar qua uitdaging wel erg leuk. Ik wil dat sowieso nog een keer doen, maar dan is een goedlijkend model wel het laatste waar ik aan denk. Denk dat je qua priegelwerk (met elektronica dus) niet op 1:160 wil werken bij een MagLev.
mvg, nico
Re: Maglev
kan je niet een vlakke baan maken, en dan een PU-schuim trein laten zweven op droog ijs (CO2 in vaste vorm) en met een propellortje voor uit laten bewegen op een batterij?
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Maglev
wordt een duur baantje als je telkens droogijs moet bestellen
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Maglev
Naar mijn bescheiden mening, als je een maglev wilt bouwen, doe je dat toch niet voor het uiterlijk, maar om de techniek. Een maglev is een maglev omdat het magnetisch zweeft. Ik denk dat je met permanente magneten (magneetstrips zoals voor ijskastdeuren) al een heel eind komt.
Een droge-ijsbaantrein is weer iets heel anders.
Nu, ik geef toe dat ik eerder geboeid wordt door een toegepaste techniek, dan hoe het verpakt wordt.
groetjes,
Een droge-ijsbaantrein is weer iets heel anders.
Nu, ik geef toe dat ik eerder geboeid wordt door een toegepaste techniek, dan hoe het verpakt wordt.
groetjes,
Re: Maglev
Ik kan je alvast verklappen dat je het niet gaat lukken op schaal. Simpelweg omdat je niet 1 rij lineare magneten hebt, maar 3.
1 voor het zweef effect + aandrijving en 1 aan elke zijkant om de trein op het "spoor" te houden.
Deze componenten zullen niet te verkrijgen zijn in deze schaalverhoudingen. Zowel dan zullen deze niet binnen het budget vallen van Jan modaal.
Hoewel de techniek fascinerend is, denk ik dat bij dit project het uiterlijk voor zal gaan!
1 voor het zweef effect + aandrijving en 1 aan elke zijkant om de trein op het "spoor" te houden.
Deze componenten zullen niet te verkrijgen zijn in deze schaalverhoudingen. Zowel dan zullen deze niet binnen het budget vallen van Jan modaal.
Hoewel de techniek fascinerend is, denk ik dat bij dit project het uiterlijk voor zal gaan!
Re: Maglev
Zo onoverkomelijk lijkt me dat niet: 2 magneetstrips in V, of 4 (2 horz, en 2 vert) in een U dat horizontale en verticale geleiding tegelijk magnetisch wordt doorgevoerd. en voor de aandrijving gebruik je een magneet als wortel aan een draad dat het wagonnetje meesleept. Maar goed, het is niet mijn project, maar het lijken me wel leuke testjes om te proberen.
groetjes,
groetjes,
Re: Maglev
Alleen dan heb je nog geen maglev, aangezien ze in het echt niet met continue actieve magneten werkt maar met elektro-magneten. (anders is de techniek nog niet het zelfde)
Deze zorgen voor de aandrijving. Door er de magneet te activeren voor de trein zal deze hem aantrekken en de magneet onder de trein en achter de trein stoten af om deze te laten zweven en weg te duwen.
Hierdoor heb je het zweef effect en de aandrijving. (dit is even beknopt) Voor de complete werking zul je even moeten googlen.
Dus het model met gelijke werking is niet "mogelijk". Dus ik denk persoonlijk dat een besturing met rollers (zoals een achtbaan het beste zal zijn)
Alleen hoge snelheden zou weleens lastig kunnen worden. Maar goed dat is aan de gene die het gaat maken
Deze zorgen voor de aandrijving. Door er de magneet te activeren voor de trein zal deze hem aantrekken en de magneet onder de trein en achter de trein stoten af om deze te laten zweven en weg te duwen.
Hierdoor heb je het zweef effect en de aandrijving. (dit is even beknopt) Voor de complete werking zul je even moeten googlen.
Dus het model met gelijke werking is niet "mogelijk". Dus ik denk persoonlijk dat een besturing met rollers (zoals een achtbaan het beste zal zijn)
Alleen hoge snelheden zou weleens lastig kunnen worden. Maar goed dat is aan de gene die het gaat maken
Re: Maglev
De naam MagLev, lijkt me van "Magnetic Levitation" te komen en elke magnetisch zweefsysteem beantwoordt daar aan, perment of electro-magnetisch. Ik weet dat een "echte" Maglev electromagnetisch werkt (een uitgerolde rotor, met draaistroom propulsie), maar dat is een detail. Als je een voertuig magnetisch kan laten zweven, dan heb je naar mijn idee een Maglev. De propulsie moet maar op een inventieve manier gebeuren (zwaartekracht-aandrijving misschien ?)
groetjes,
groetjes,
Re: Maglev
Piko heeft zoiets ooit gemaakt in zijn DDR tijd in H0. Op http://sites.google.com/site/pikomonorail/home zie je de aandrijving zitten, wellicht dat dit wat ideeen geeft.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Maglev
Het lijkt mij erg duur om te ontwikkelen. Je zal aan de onderkant van het treinstel een rollersysteem moeten maken zodat de trein niet te hoog kan komen en schuine rollers die zorgt dat de trein zich in de bochten beheersbaar gedaagd. Het treinstel zal je tevens moeten voorzien van passieve magneten die allemaal dezelfde kant op staan.
Dan het moeilijkste is om in de baan te voorzien van elektromagneten die om en om wisselen van inductie.
De voorste trekt aan de achterste stoot af (om en om met de juiste snelheid). Een beetje het idee als je twee magneten bij elkaar houd. Positief tegen positief stoot af, positief tegen negatief trekt aan. Maarja dat zal volgens mij erg kostbaar worden om een heel stuk daarmee te voorzien en zou ik zelf voor een wat goedkopere manier kiezen, namelijk;
Door extra onder het treinstel smalle rollers te plaatsen om wrijving te voorkomen en dan een soort systeem te nemen waar ook vrachtauto's op de baan gebruik van maken. Je moet dan weliswaar de accu steeds opladen, maar dat is mijns inziens betaalbaarder en handiger dan met vele elektromagneten en grotere kans van slagen omdat z'n systeem al voorhanden is van Faller Car.
Dan het moeilijkste is om in de baan te voorzien van elektromagneten die om en om wisselen van inductie.
De voorste trekt aan de achterste stoot af (om en om met de juiste snelheid). Een beetje het idee als je twee magneten bij elkaar houd. Positief tegen positief stoot af, positief tegen negatief trekt aan. Maarja dat zal volgens mij erg kostbaar worden om een heel stuk daarmee te voorzien en zou ik zelf voor een wat goedkopere manier kiezen, namelijk;
Door extra onder het treinstel smalle rollers te plaatsen om wrijving te voorkomen en dan een soort systeem te nemen waar ook vrachtauto's op de baan gebruik van maken. Je moet dan weliswaar de accu steeds opladen, maar dat is mijns inziens betaalbaarder en handiger dan met vele elektromagneten en grotere kans van slagen omdat z'n systeem al voorhanden is van Faller Car.
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Maglev
Inderdaad zou ik hier ook een Faller Car system aandrijving voor gebruiken.
En lekker met rollers / wieltjes werken. Overigens zal de snelheid moeilijk na te bootsen zijn.
En lekker met rollers / wieltjes werken. Overigens zal de snelheid moeilijk na te bootsen zijn.