Altwied im Westerwald
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Inmiddels heb ik nog wel een beetje geprutst met tunnelportalen, maar vanwege veel overwerk schiet het niet op. En in het kleine beetje vrije tijd dat dan na een lange werkdag over blijft, ga ik toch liever even met m'n dochtertje wandelen
Desalniettemin heb ik nog wel iets anders gedaan: de achtergrondplaat die links van de tunnel moet komen te staan is inmiddels op maat gezaagd en staat al in de 1e laag verf. Daar moet nog een 2e laag op. Geen fotos, die komen later deze week wel.
Groet, Wim
Desalniettemin heb ik nog wel iets anders gedaan: de achtergrondplaat die links van de tunnel moet komen te staan is inmiddels op maat gezaagd en staat al in de 1e laag verf. Daar moet nog een 2e laag op. Geen fotos, die komen later deze week wel.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Tunnel uit XPS - deel 3
Goed, bij deze dan een paar fotos van de voortgang. Ik heb een nieuw stuk XPS schuim genomen en ook de papieren mock up van wat meer details voorzien zodat duidelijker is wat het uiteindelijk moet worden. Met een stoomlok en een boompje er voor lijkt het dan al heel wat:
Vervolgens poging 2 met XPS. Met de figuurzaag ging het uitzagen van de opening al veel netter. Een beetje bewerken met een schuurpapiertje en dan krijgen we dit:
Tenslotte het echte werk; het maken van het patroon van de stenen. Ik dacht dat dit vrij eenvoudig zou zijn, maar het viel me tegen om het netjes te doen. Dit is het voorlopige resultaat:
De binnenkant is ook van stenen voorzien. Lastig om het daar netjes te doen, maar als het goed is zie je er later weinig van. Sowieso moet er nog een laag verf over. Uiteraard moet de voorkant van het portaal ook nog een patroon krijgen. En er komen nog frutsels op om het op te leuken. Kantelen, een jaartal, enz. Ik wil nu eerst de rest van de binnenkant van de tunnel maken. Dan alles in de verf en dan vastplakken.
Groet, Wim
Goed, bij deze dan een paar fotos van de voortgang. Ik heb een nieuw stuk XPS schuim genomen en ook de papieren mock up van wat meer details voorzien zodat duidelijker is wat het uiteindelijk moet worden. Met een stoomlok en een boompje er voor lijkt het dan al heel wat:
Vervolgens poging 2 met XPS. Met de figuurzaag ging het uitzagen van de opening al veel netter. Een beetje bewerken met een schuurpapiertje en dan krijgen we dit:
Tenslotte het echte werk; het maken van het patroon van de stenen. Ik dacht dat dit vrij eenvoudig zou zijn, maar het viel me tegen om het netjes te doen. Dit is het voorlopige resultaat:
De binnenkant is ook van stenen voorzien. Lastig om het daar netjes te doen, maar als het goed is zie je er later weinig van. Sowieso moet er nog een laag verf over. Uiteraard moet de voorkant van het portaal ook nog een patroon krijgen. En er komen nog frutsels op om het op te leuken. Kantelen, een jaartal, enz. Ik wil nu eerst de rest van de binnenkant van de tunnel maken. Dan alles in de verf en dan vastplakken.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Het stenenpatroon aan de binnenkant ziet er al prima uit. Ben benieuwd hoe het portaal geverfd en wel er uiteindelijk uit gaat zien.
Het stenenpatroon aan de binnenkant ziet er al prima uit. Ben benieuwd hoe het portaal geverfd en wel er uiteindelijk uit gaat zien.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank je Ronald!
Ik ben zelf eigenlijk ook wel erg benieuwd!
Groet, Wim
Ik ben zelf eigenlijk ook wel erg benieuwd!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Gaat goed zo, de kleur van de XPS is die van nature zo, bij mij is die veel lichter geel.
Iemand heeft ook stoeptegels op de lichtblauwe versie gekrast zag er ook zo mooi uit.
Gaat goed zo, de kleur van de XPS is die van nature zo, bij mij is die veel lichter geel.
Iemand heeft ook stoeptegels op de lichtblauwe versie gekrast zag er ook zo mooi uit.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Ja het is oranje van nature. Het is een klein afvalstukje dat ik een keer heb "gered". Mijn vrouw wilde het weggooien, maar dat vond ik zonde. Dat kan ik vast nog wel een keer "ergens" voor gebruiken...
En zie daar, 2 jaar later is het een tunnelportaal
Wim
En zie daar, 2 jaar later is het een tunnelportaal
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Tunnel uit XPS - deel 4
Inmiddels ben ik weer ietsje verder. Het effect van de stenen aan de binnenkant van de tunnel vond ik zo leuk, dat ik besloten heb dat nog een stukje verder voort te zetten. Ik heb de verlenging van de tunnelwand uit een stuk dunnere (grijze) XPS plaat gemaakt, door er in de lengte een licht gebogen profiel in te zagen/schuren. Dat ging redelijk, maar niet perfect. Het sluit dus niet helemaal precies aan op het tunnelportaal. Om die reden heb ik besloten maar een nis in de zijwand te maken. Daar kan de Streckenlaufer in vluchten als er plotseling een trein aankomt. Tegelijkertijd valt de overgang tussen de 2 stukken XPS dan (hopelijk) iets minder op.
Uit dun karton heb ik stenen geknipt en rond de nis geplakt. Met houtlijm, want alleslijm blijkt dwars door het XPS te vreten. Gelukkig had ik het eerst uitgetest op een afvalstukje...
Hieronder ook de andere tunnelwand. Deze heeft geen nis (want toch niet te zien als je voor de baan staat), en is alvast van een eerste laag verf voorzien. In de wand met de nis zijn nu ook stenen gekrast. Of beter gezegd, gesneden met een mesje. De linkerwand was gekrast met een dikke naald, maar dat geeft toch een grover resultaat. Met een mesje en dan nog een keer met de naald verbreden gaat beter/netter:
Nadat de andere wand en het portaal ook een laagje verf hebben gekregen, kon ik een proefpassing op de baan uitvoeren:
Ik ben niet ontevreden. De boog van het portaal moet nog wel even worden bewerkt met een schuurpapiertje, maar dat komt goed. Daarna ook stenen snijden in de voorzijde van het portaal en ook dat in de verf zetten. En daarna moet ik ook de steunmuren aan de zijkant gaan maken. Genoeg te doen dus.
Groet, Wim
Inmiddels ben ik weer ietsje verder. Het effect van de stenen aan de binnenkant van de tunnel vond ik zo leuk, dat ik besloten heb dat nog een stukje verder voort te zetten. Ik heb de verlenging van de tunnelwand uit een stuk dunnere (grijze) XPS plaat gemaakt, door er in de lengte een licht gebogen profiel in te zagen/schuren. Dat ging redelijk, maar niet perfect. Het sluit dus niet helemaal precies aan op het tunnelportaal. Om die reden heb ik besloten maar een nis in de zijwand te maken. Daar kan de Streckenlaufer in vluchten als er plotseling een trein aankomt. Tegelijkertijd valt de overgang tussen de 2 stukken XPS dan (hopelijk) iets minder op.
Uit dun karton heb ik stenen geknipt en rond de nis geplakt. Met houtlijm, want alleslijm blijkt dwars door het XPS te vreten. Gelukkig had ik het eerst uitgetest op een afvalstukje...
Hieronder ook de andere tunnelwand. Deze heeft geen nis (want toch niet te zien als je voor de baan staat), en is alvast van een eerste laag verf voorzien. In de wand met de nis zijn nu ook stenen gekrast. Of beter gezegd, gesneden met een mesje. De linkerwand was gekrast met een dikke naald, maar dat geeft toch een grover resultaat. Met een mesje en dan nog een keer met de naald verbreden gaat beter/netter:
Nadat de andere wand en het portaal ook een laagje verf hebben gekregen, kon ik een proefpassing op de baan uitvoeren:
Ik ben niet ontevreden. De boog van het portaal moet nog wel even worden bewerkt met een schuurpapiertje, maar dat komt goed. Daarna ook stenen snijden in de voorzijde van het portaal en ook dat in de verf zetten. En daarna moet ik ook de steunmuren aan de zijkant gaan maken. Genoeg te doen dus.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Altwied im Westerwald
Ziet netjes uit Wim. Xps is hier ideaal voor.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Altwied im Westerwald
Leuk om te zien hoe je het doet en het resultaat is prachtig. Weer een inspiratie voor mij om ook (ooit) met XPS aan de slag te gaan.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Test
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Nou, de forumsoftware heeft de wifi thuis op de zwarte lijst gezet. Ik kan dus geen berichten plaatsen.
De test hierboven was om te zien of het via mn mobiel wel lukt (zonder wifi). Dat werkt dus.
Momenteel zit ik op mn werk (via mobiele telefoon) en lukt het dus ook. Er wordt aan gewerkt, ik ga vanavond thuis weer eens testen op de laptop. Dat typt toch wat fijner...
Groet, Wim
De test hierboven was om te zien of het via mn mobiel wel lukt (zonder wifi). Dat werkt dus.
Momenteel zit ik op mn werk (via mobiele telefoon) en lukt het dus ook. Er wordt aan gewerkt, ik ga vanavond thuis weer eens testen op de laptop. Dat typt toch wat fijner...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Tunnel uit XPS - deel 5
Ik had ondertussen nog wel wat zit rommelen met het portaal, maar was er nog niet aan toegekomen om de voortgang op het forum te laten zien. Gisteren wilde ik dat wel doen, maar de forumsoftware heeft mij (of in ieder geval mijn IP adres) op een zwarte lijst gezet en belet mij berichten te plaatsen. Er wordt aan gewerkt en inmiddels kan ik via een omweg (mobiel) wel posten.
Goed, de tunnel. Ik heb aan de voorzijde nu ook steentjes gekrast/gesneden. Het gaat steeds beter, al doende leert men. Dit ziet er al weer veel netter uit dan het 1e muurtje. Maar dat was de binnenkant van de tunnelbuis en die zie je niet. Dit is de buitenkant van het portaal en dat ligt wel in het zicht:
Er moeten nog wel wat versiersels op, maar die voeg ik later wel toe. Ik moet nog even kijken of ik ze uit karton en/of polystyreen maak.
Omdat ik veel te lui ben om overal alle steentjes te krassen èn omdat ik nog een paar hardschuim platen van Noch had liggen, heb ik de zijmuren niet zelf gemaakt. Een stukje kant-en-klaar muur van Noch moet hier voldoende zijn. De stenen hebben vrijwel dezelfde afmetingen als die ik in het portaal had gekrast, dus als het goed is valt het niet op. Niet na het schilderen (hoop ik).
Hieronder de muren tijdelijk op hun plek.
De zijmuren lijken nog wel wat massief, maar dat ga ik nog aanpassen. Er komt een rij (smallere) afdekstenen op. En de rest verdwijnt toch in het landschap.
Tenslotte nog een frontaalaanzicht:
Ik twijfel alleen nog of ik de zijmuren verticaal plaats (zoals de rechter muur) of toch iets schuin (linker muur). Ik neig naar een beetje schuin.
Uiteraard moet overal nog verf over. En een wash, en highlights. En er moeten nog afvoerpijpen in de muren komen voor water. Misschien nog een klein schuurtje voor gereedschap/seinborden bij de tunnelingang. En een telegraaf-afspanmast... Nog genoeg te doen dus.
Groet, Wim
Ik had ondertussen nog wel wat zit rommelen met het portaal, maar was er nog niet aan toegekomen om de voortgang op het forum te laten zien. Gisteren wilde ik dat wel doen, maar de forumsoftware heeft mij (of in ieder geval mijn IP adres) op een zwarte lijst gezet en belet mij berichten te plaatsen. Er wordt aan gewerkt en inmiddels kan ik via een omweg (mobiel) wel posten.
Goed, de tunnel. Ik heb aan de voorzijde nu ook steentjes gekrast/gesneden. Het gaat steeds beter, al doende leert men. Dit ziet er al weer veel netter uit dan het 1e muurtje. Maar dat was de binnenkant van de tunnelbuis en die zie je niet. Dit is de buitenkant van het portaal en dat ligt wel in het zicht:
Er moeten nog wel wat versiersels op, maar die voeg ik later wel toe. Ik moet nog even kijken of ik ze uit karton en/of polystyreen maak.
Omdat ik veel te lui ben om overal alle steentjes te krassen èn omdat ik nog een paar hardschuim platen van Noch had liggen, heb ik de zijmuren niet zelf gemaakt. Een stukje kant-en-klaar muur van Noch moet hier voldoende zijn. De stenen hebben vrijwel dezelfde afmetingen als die ik in het portaal had gekrast, dus als het goed is valt het niet op. Niet na het schilderen (hoop ik).
Hieronder de muren tijdelijk op hun plek.
De zijmuren lijken nog wel wat massief, maar dat ga ik nog aanpassen. Er komt een rij (smallere) afdekstenen op. En de rest verdwijnt toch in het landschap.
Tenslotte nog een frontaalaanzicht:
Ik twijfel alleen nog of ik de zijmuren verticaal plaats (zoals de rechter muur) of toch iets schuin (linker muur). Ik neig naar een beetje schuin.
Uiteraard moet overal nog verf over. En een wash, en highlights. En er moeten nog afvoerpijpen in de muren komen voor water. Misschien nog een klein schuurtje voor gereedschap/seinborden bij de tunnelingang. En een telegraaf-afspanmast... Nog genoeg te doen dus.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Tunnel uit XPS - deel 6
Inmiddels ben ik weer ietsje verder. De zijmuren hebben afdekstenen gekregen. Die heb ik uit een strook polystyreen van Plastruct gemaakt. Door ze om de 7 mm met een mesje in te kerven en daarna met een vijltje verder te bewerken, begint het wel op steen te lijken.
De zijmuren ga ik schuin plaatsen. Dat zie ik op de meeste voorbeeldfotos (hoewel er vaak helemaal geen zijmuren zijn). Om de afdekstenen toch recht te krijgen, heb ik er nog een reepje karton onder geplakt. Gelukkig kan Noch schuim wel tegen alleslijm, dus het lijmen ging vrij soepel.
Vervolgens het portaal zelf. Ook hier heb ik afdekstenen geplaatst. En extra versiersels en ook nog een paar (schiet?)openingen om het toch nog een beetje op een kasteeltje te laten lijken. Per slot van rekening is Burg Altwied nog geen 100 meter verderop te vinden... Net buiten de modelbaan zodat ik hem niet hoef na te bouwen. Misschien schilder ik hem nog op de achtergrond.
Het enige wat ik nu nog wil aanbrengen is een steen boven de tunnelopening met het jaartal waarin de tunnel is gebouwd (1893). Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik dat doe. Misschien een stukje DAS klei waar ik het jaartal in kan krassen.
Hieronder de 3 delen bij elkaar. De linker muur is ook van een rijtje afdekstenen voorzien.
Groet, Wim
Inmiddels ben ik weer ietsje verder. De zijmuren hebben afdekstenen gekregen. Die heb ik uit een strook polystyreen van Plastruct gemaakt. Door ze om de 7 mm met een mesje in te kerven en daarna met een vijltje verder te bewerken, begint het wel op steen te lijken.
De zijmuren ga ik schuin plaatsen. Dat zie ik op de meeste voorbeeldfotos (hoewel er vaak helemaal geen zijmuren zijn). Om de afdekstenen toch recht te krijgen, heb ik er nog een reepje karton onder geplakt. Gelukkig kan Noch schuim wel tegen alleslijm, dus het lijmen ging vrij soepel.
Vervolgens het portaal zelf. Ook hier heb ik afdekstenen geplaatst. En extra versiersels en ook nog een paar (schiet?)openingen om het toch nog een beetje op een kasteeltje te laten lijken. Per slot van rekening is Burg Altwied nog geen 100 meter verderop te vinden... Net buiten de modelbaan zodat ik hem niet hoef na te bouwen. Misschien schilder ik hem nog op de achtergrond.
Het enige wat ik nu nog wil aanbrengen is een steen boven de tunnelopening met het jaartal waarin de tunnel is gebouwd (1893). Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik dat doe. Misschien een stukje DAS klei waar ik het jaartal in kan krassen.
Hieronder de 3 delen bij elkaar. De linker muur is ook van een rijtje afdekstenen voorzien.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Ziet er heel netjes uit met die afdekstenen! Waar styreen al niet goed voor kan zijn. En wat betreft Burg Altwied: ik zou misschien een bordje met "Burg Altwied 100m -->" plaatsen waarbij het kasteel zelf toevallig nét achter wat bomen schuilgaat zodat je het nét niet ziet. Kan de toeschouwer zijn fantasie de vrije loop laten gaan over hoe het er echt uitziet.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Ziet er goed uit, vooral die openingen voor de kettingen van de ophaalbrug.
Nou nog een mooi kleurtje.
Ziet er goed uit, vooral die openingen voor de kettingen van de ophaalbrug.
Nou nog een mooi kleurtje.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Ben,
Openingen voor de kettingen van de ophaalbrug! Brilliant! Daar had ik nog niet aan gedacht!
Ik had de inspiratie voor mijn portaal gehaald uit andere portalen in het Westerwald (en omgeving). Oa de Marienthaler Tunnel, waar ook een paar kleine openingen zitten:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... m_1883.jpg
Verder zijn er op de volgende website veel fotos te vinden van het baanvak Engers-Au, niet alleen van tunnels.
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... gersAu.htm
Oa de Burgtunnel (km 4.4) en de Grenzauer Tunnel (km 11.2) hebben her en der gaten/openingen.
De Teufelsbergtunnel (km 7.2) heeft geen gaten, maar was qua uiterlijk ook een inspiratie voor mijn tunnel.
Vandaag of morgen gaat er een likje verf over de muren. Dat moet het meer een eenheid maken.
Groet, Wim
Openingen voor de kettingen van de ophaalbrug! Brilliant! Daar had ik nog niet aan gedacht!
Ik had de inspiratie voor mijn portaal gehaald uit andere portalen in het Westerwald (en omgeving). Oa de Marienthaler Tunnel, waar ook een paar kleine openingen zitten:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... m_1883.jpg
Verder zijn er op de volgende website veel fotos te vinden van het baanvak Engers-Au, niet alleen van tunnels.
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... gersAu.htm
Oa de Burgtunnel (km 4.4) en de Grenzauer Tunnel (km 11.2) hebben her en der gaten/openingen.
De Teufelsbergtunnel (km 7.2) heeft geen gaten, maar was qua uiterlijk ook een inspiratie voor mijn tunnel.
Vandaag of morgen gaat er een likje verf over de muren. Dat moet het meer een eenheid maken.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank je Norman! Ja, het is vrij snel te maken, en kost bijna niks! Een beetje tijd, dat dan weer wel. Maar ik heb nu wel een uniek portaal op mn baan
Dat is een goed idee! Aan de straatkant van de halte kan sowieso een bordje met toeristische info komen. Dat is misschien niet heel goed zichtbaar omdat het haltegebouw er voor staat. Maar ik plan nog een wandelpad langs de tunnel. Als ik daar een splitsing maak, kan (moet) er ook een wegwijzer bij. Die is dan wel goed zichtbaar want aan de voorkant van de baan.tv_man schreef: ↑10 okt 2019 07:24En wat betreft Burg Altwied: ik zou misschien een bordje met "Burg Altwied 100m -->" plaatsen waarbij het kasteel zelf toevallig nét achter wat bomen schuilgaat zodat je het nét niet ziet. Kan de toeschouwer zijn fantasie de vrije loop laten gaan over hoe het er echt uitziet.
Ik ga eens kijken of het gaat passen. Bedankt voor de tip!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Heel fraai portaal geworden Wim!
Die afwerking met polystyreen strips doet het goed. Is het portaal inmiddels al geschilderd?
Die afwerking met polystyreen strips doet het goed. Is het portaal inmiddels al geschilderd?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Tunnel uit XPS - deel 7
Dank je Harry! Inmiddels zit de eerste laag verf er op. Ik ben vanavond nog even bezig geweest met een wash van donkerbruine Lasurfarbe van Heki. Omdat foto's meer zeggen dan mijn prietpraat:
Eergisteren had ik al een basislaag matte muurverf aangebracht (testpotje van de Praxis). Het hecht geweldig, zowel op het XPS schuim, de Noch muur en de polystyreen strips. Zoals te zien moet ik nog steeds de randjes van de opening van het portaal wat netter maken. Met het blote oog valt het veel minder op, dus vergeet ik dat steeds...
Ook zijn de frutseltjes die ik als versiering had aangebracht niet helemaal kaarsrecht... Nou ja, het is niet anders. Bij het volgende portaal kan ik het netter doen.
In de zijmuur is ook nog een pijpje te zien voor de afvoer van water dat achter de muur ophoopt. Deze heb ik gemaakt uit een stukje aluminiumfolie. Door dit om een metaaldraad (1 mm diameter) te wikkelen, krijg je een mooi klein buisje met een wanddikte van nul-komma-weinig. Vastplakken in een gaatje in de muur en klaar. Een leuk detail dat in een mum van tijd gemaakt is.
Vanavond heb ik ook een wash aangebracht. Hier tijdens het proces:
Het effect is geweldig! Het effen grijs van de verf is in 1 keer omgetoverd tot een stenen muur! Zoals ik schreef is het donkerbruine Lasurfarbe van Heki, wel flink verdund met water en met relatief veel afwasmiddel er in om het goed te laten vloeien. Daarna wel horizontaal laten drogen, anders druipt alles er via de voegen aan de onderkant weer uit (gelukkig kwam ik daar op tijd achter...)
Nadat alle muren behandeld waren konden ze drogen. Na een uurtje heb ik ze weer op de baan geplaatst. Een 212 mocht poseren:
Het effect van de wash is na drogen minder geworden. Er mag dus nog een wash over. En de afdekstenen rechts zijn iets te vlekkerig, dat moet ik ook nog even bijwerken. Maar het begint toch zeker te lijken op wat ik voor ogen had. Uiteraard moet er ook nog een drybrush over, en wat vervuilen met donkergrijs boven het portaal om de het effect van decennia lang rook van de stoomloks na te bootsen.
Komende week zal ik echter weinig aan het bouwen toekomen, dus het duurt nog even voordat ik daarmee verder kan.
Groet, Wim
Dank je Harry! Inmiddels zit de eerste laag verf er op. Ik ben vanavond nog even bezig geweest met een wash van donkerbruine Lasurfarbe van Heki. Omdat foto's meer zeggen dan mijn prietpraat:
Eergisteren had ik al een basislaag matte muurverf aangebracht (testpotje van de Praxis). Het hecht geweldig, zowel op het XPS schuim, de Noch muur en de polystyreen strips. Zoals te zien moet ik nog steeds de randjes van de opening van het portaal wat netter maken. Met het blote oog valt het veel minder op, dus vergeet ik dat steeds...
Ook zijn de frutseltjes die ik als versiering had aangebracht niet helemaal kaarsrecht... Nou ja, het is niet anders. Bij het volgende portaal kan ik het netter doen.
In de zijmuur is ook nog een pijpje te zien voor de afvoer van water dat achter de muur ophoopt. Deze heb ik gemaakt uit een stukje aluminiumfolie. Door dit om een metaaldraad (1 mm diameter) te wikkelen, krijg je een mooi klein buisje met een wanddikte van nul-komma-weinig. Vastplakken in een gaatje in de muur en klaar. Een leuk detail dat in een mum van tijd gemaakt is.
Vanavond heb ik ook een wash aangebracht. Hier tijdens het proces:
Het effect is geweldig! Het effen grijs van de verf is in 1 keer omgetoverd tot een stenen muur! Zoals ik schreef is het donkerbruine Lasurfarbe van Heki, wel flink verdund met water en met relatief veel afwasmiddel er in om het goed te laten vloeien. Daarna wel horizontaal laten drogen, anders druipt alles er via de voegen aan de onderkant weer uit (gelukkig kwam ik daar op tijd achter...)
Nadat alle muren behandeld waren konden ze drogen. Na een uurtje heb ik ze weer op de baan geplaatst. Een 212 mocht poseren:
Het effect van de wash is na drogen minder geworden. Er mag dus nog een wash over. En de afdekstenen rechts zijn iets te vlekkerig, dat moet ik ook nog even bijwerken. Maar het begint toch zeker te lijken op wat ik voor ogen had. Uiteraard moet er ook nog een drybrush over, en wat vervuilen met donkergrijs boven het portaal om de het effect van decennia lang rook van de stoomloks na te bootsen.
Komende week zal ik echter weinig aan het bouwen toekomen, dus het duurt nog even voordat ik daarmee verder kan.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Interessante techniek om dunne buisjes te maken van aluminiumfolie. Misschien ook iets om hele fijne dakgoten en dergelijke van te maken. Ik neem aan dat het redelijk fragiel is dat buisje? Is het nog vastgelijmd in buisvorm of blijft het in vanzelf in vorm zitten?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Norman,
Ik had een dekseltje van een bekertje yoghurt gebruikt. Dat is net iets dikker dan alufolie van een rol.
Het pijpje is trouwens niet heel fragiel. Doordat het zo klein is opgerold, is het verrassend stevig. Voor dakgoten moet het ook wel bruikbaar zijn, maar omdat je dan maar een halve cylinder hebt, zal dat minder stevig worden.
Ik had de pijpjes met een klein drupje houtlijm vastgezet, maar dat was eigenlijk niet nodig. Het klemt uit zichzelf in het gaatje in de muur. En na schilderen werkt de verf ook als lijm.
Groet, Wim
Ik had een dekseltje van een bekertje yoghurt gebruikt. Dat is net iets dikker dan alufolie van een rol.
Het pijpje is trouwens niet heel fragiel. Doordat het zo klein is opgerold, is het verrassend stevig. Voor dakgoten moet het ook wel bruikbaar zijn, maar omdat je dan maar een halve cylinder hebt, zal dat minder stevig worden.
Ik had de pijpjes met een klein drupje houtlijm vastgezet, maar dat was eigenlijk niet nodig. Het klemt uit zichzelf in het gaatje in de muur. En na schilderen werkt de verf ook als lijm.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Altwied im Westerwald
Dat wordt mooi!
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Wim,
Heb vandaag eens de moeite genomen om de laatste paarbladzijden van je draadje eens goed te bekijken.
Mooie tunnel portalen heb je gemaakt (ben je aan het maken) mijn complimenten.
Ben erg benieuwd naar de afwerking kwa kleuren want dat wordt natuurlijk een hele klus omdat een beetje natuurgetrouw te krijgen.
mvrgr Bob
Heb vandaag eens de moeite genomen om de laatste paarbladzijden van je draadje eens goed te bekijken.
Mooie tunnel portalen heb je gemaakt (ben je aan het maken) mijn complimenten.
Ben erg benieuwd naar de afwerking kwa kleuren want dat wordt natuurlijk een hele klus omdat een beetje natuurgetrouw te krijgen.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Wim,
bedankt voor de uitleg. Dit gaan we een keertje uitproberen!
bedankt voor de uitleg. Dit gaan we een keertje uitproberen!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)