Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Hallo eenieder,
Ik ben bezig mijn Kato ICE 4 te digitaliseren met de bijpassende decoders voor de witte Z21. Bij de motorwagens is dat gelukt. Met de stuurstandrijtuigen wil het nog niet zo. Zonder decoder brandde de front- en sluitverlichting op digitale rails volgens verwachting tegelijk. Na het inbouwen van de decoders brandt alleen de sluitverlichting aan beide zijden constant. Uitlezen of programmeren van het adres wil niet. Nu had ik dit laatste probleem ook met het stuurstandrijtuig van de Railjet. Daar heb ik het opgelost door deze tegelijk met de loc te programmeren. Deze truc werkt nu echter niet. Wat doe ik fout?
Mvg, Albert
Ik ben bezig mijn Kato ICE 4 te digitaliseren met de bijpassende decoders voor de witte Z21. Bij de motorwagens is dat gelukt. Met de stuurstandrijtuigen wil het nog niet zo. Zonder decoder brandde de front- en sluitverlichting op digitale rails volgens verwachting tegelijk. Na het inbouwen van de decoders brandt alleen de sluitverlichting aan beide zijden constant. Uitlezen of programmeren van het adres wil niet. Nu had ik dit laatste probleem ook met het stuurstandrijtuig van de Railjet. Daar heb ik het opgelost door deze tegelijk met de loc te programmeren. Deze truc werkt nu echter niet. Wat doe ik fout?
Mvg, Albert
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
welke (lok-, functie) decoders gebruik je ?
Maar het kan zijn dat je voor de lokdecoder en de functiedecoder verschillende CV's moet programmeren voor de verlichting.
groetjes,
Gerard
zegt me niets. Elke normale DCC decoder zou "geschikt" moeten zijn voor de z21.bijpassende decoders voor de witte Z21
Maar het kan zijn dat je voor de lokdecoder en de functiedecoder verschillende CV's moet programmeren voor de verlichting.
Hoe programmeer je, CV of POM. Bij POM (Program On Main) moeten de lok- en functie decoders dan hetzelfde adres hebben.opgelost door deze tegelijk met de loc te programmeren
groetjes,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Bij mijn weten kan de z21 alleen CV wijzigen middels POM. Welke decoders gebruik je voor dit treinstel?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Ik heb zelf een z21 start. Via de MM en de Z21 app kan ik dan zowel in de POM mode als in de CV mode de CV-waardes van de decoders wijzigen.
Met de Z21 app is het ook mogelijk om de ingestelde CV waarden uit te lezen.
Maar om bij het probleem van Albert te blijven, zouden we graag weten welke decoders hij gebruikt??
groetjes,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Sorry Gerard,
Volgens mij heeft de z21 geen aansluiting voor een programmeerspoor en wordt derhalve alles via POM geregeld. Anders worden alle locs die in het boosterbereik van de centrale zelf staan, dus gevoed worden door de track-out, gewijzigd.
Edit: "Anders …." toegevoegd.
Volgens mij heeft de z21 geen aansluiting voor een programmeerspoor en wordt derhalve alles via POM geregeld. Anders worden alle locs die in het boosterbereik van de centrale zelf staan, dus gevoed worden door de track-out, gewijzigd.
Edit: "Anders …." toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Rinus (sorry Albert)
Je hebt gelijk, in de CV mode worden alle loks die op de baan staan gewijzigd. De hele baan wordt als het ware als programmerspoor gebruikt. Maar het kan wel. Anders zou je het adres van een lok niet kunnen wijzigen.
Ik gebruik hiervoor een apart geïsoleerd stuk spoor wat ik als programmeer spoor gebruik en met een relais maak ik dan de rest van de baan stroomloos.
Groetjes,
Gerard
Je hebt gelijk, in de CV mode worden alle loks die op de baan staan gewijzigd. De hele baan wordt als het ware als programmerspoor gebruikt. Maar het kan wel. Anders zou je het adres van een lok niet kunnen wijzigen.
Ik gebruik hiervoor een apart geïsoleerd stuk spoor wat ik als programmeer spoor gebruik en met een relais maak ik dan de rest van de baan stroomloos.
Groetjes,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Gerard,
Bedankt voor de terugkoppeling en ik ben ook weer wat wijzer geworden.
Ik vind het overigens wel van belang welke decoders Albert gebruikt. Indien er verschillende merken worden gebruikt (Railjet werkte wel) en ICE 4 (werkt niet) zou het mogelijk aan de gebruikte decoder kunnen liggen.
Bedankt voor de terugkoppeling en ik ben ook weer wat wijzer geworden.
Ik vind het overigens wel van belang welke decoders Albert gebruikt. Indien er verschillende merken worden gebruikt (Railjet werkte wel) en ICE 4 (werkt niet) zou het mogelijk aan de gebruikte decoder kunnen liggen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Ik denk dat de door Zimo uitgebrachte decoderset voor de ICE4 wordt bedoelt.
Bij de soortgelijk opgebouwde decoders van Digitrax had ik een contactprobleem, even wat wiebelen in de aansluiting verhielp dat. Werkt de lichtwisseling wel? Als ze nog hetzelfde werken als de Digitrax moet één van de decoders omgedraaid in het rijtuig geplaatst worden.
De MM-set heeft ook geen programmeerspoor maar kan zowel CV als POM programmeren, ik neem aan dat de z21 ook zo werkt (en dat je dus moet opletten in welke modus je werkt).
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Albert,
Als het de Zimo decoders zijn, lees dan de waarde van CV 144 eens uit.
Als het de Zimo decoders zijn, lees dan de waarde van CV 144 eens uit.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Geen standaard decoders, zijn specifiek voor de ICE 4 geloovik,
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... tandwagens
Wel Zimo blijkbaar.
Mvg, Albert
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... tandwagens
Wel Zimo blijkbaar.
Mvg, Albert
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Albert,
Inderdaad een Zimo decoder. Volgens de Japanse website zou deze decoder vergelijkbaar moeten zijn aan de "nomale" Zimo's
Ik zou het hele stel op een programmeerspoor zetten en in de CV mode de lok- en functie decoders hetzelfde adres geven.
(als je geen programmeerspoor hebt; gewoon op de baan en alle andere (!) loks en andere wagons met een functie decoder er vanaf halen)
Dat zou al het juiste resultaat moeten geven.
CV 144, die Rinus noemt, kan de decoder in een programmeer lock zetten. Deze moet 0 zijn.
Als je CV waarden kun uitlezen dan kun je dat eerst even doen om er zeker van te zijn dat je de decoders wel kunt programmeren.
groetjes,
Gerard
Inderdaad een Zimo decoder. Volgens de Japanse website zou deze decoder vergelijkbaar moeten zijn aan de "nomale" Zimo's
Ik zou het hele stel op een programmeerspoor zetten en in de CV mode de lok- en functie decoders hetzelfde adres geven.
(als je geen programmeerspoor hebt; gewoon op de baan en alle andere (!) loks en andere wagons met een functie decoder er vanaf halen)
Dat zou al het juiste resultaat moeten geven.
CV 144, die Rinus noemt, kan de decoder in een programmeer lock zetten. Deze moet 0 zijn.
Als je CV waarden kun uitlezen dan kun je dat eerst even doen om er zeker van te zijn dat je de decoders wel kunt programmeren.
groetjes,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Volgens mij moet alles hetzelfde adres hebben , maar één van de functiedecoders moet wel weten dat hij andersom rijdt, anders wordt het niks.Appie173 schreef: ↑03 okt 2019 17:04 Bij de motorwagens is dat gelukt. Met de stuurstandrijtuigen wil het nog niet zo. Zonder decoder brandde de front- en sluitverlichting op digitale rails volgens verwachting tegelijk. Na het inbouwen van de decoders brandt alleen de sluitverlichting aan beide zijden constant.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
ik heb vele kato treinen maar ook deze samen met de motor
wagen op het programmaspoor zetten een nummer geven .Is dan de rijverlichting niet goed. (rood/wit) de functie decoder 360 graden omdraaien en weer terug plaatsen en hij rijdt als een zonnetje
klaas
wagen op het programmaspoor zetten een nummer geven .Is dan de rijverlichting niet goed. (rood/wit) de functie decoder 360 graden omdraaien en weer terug plaatsen en hij rijdt als een zonnetje
klaas
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
CV-waarden lezen gaat ook niet. De Z21 heeft überhaupt niet door dat er iets programmeerbaars op het spoor staat.
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Als je in de POM mode programmeert dan merk je ook niets aan de lok of aan de z21.
Waar programmeer je mee? Multi Maus of Z21 app of....?
Groetjes,
Gerard
Waar programmeer je mee? Multi Maus of Z21 app of....?
Groetjes,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Hoi,
Reageert de functie decoder wel op adres 3, m.a.w. wisselt hij dan van rood naar wit? Volgens de gebruiksaanwijzing van lemke kan je de waardes veranderen in cv 33 en 34, echter alleen als de decoder op adres 3 staat. Ook zou het moeten werken door de decoders 180* te draaien zoals eerder gememoreerd. https://www.lemkecollection.de/media/fi ... CE%204.pdf
En een functiedecoder wordt ook meestal niet "gezien" door een centrale. Trein met motorwagen zou moeten werken wanneer je programmeert.
Reageert de functie decoder wel op adres 3, m.a.w. wisselt hij dan van rood naar wit? Volgens de gebruiksaanwijzing van lemke kan je de waardes veranderen in cv 33 en 34, echter alleen als de decoder op adres 3 staat. Ook zou het moeten werken door de decoders 180* te draaien zoals eerder gememoreerd. https://www.lemkecollection.de/media/fi ... CE%204.pdf
En een functiedecoder wordt ook meestal niet "gezien" door een centrale. Trein met motorwagen zou moeten werken wanneer je programmeert.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Alle decoders hebben adres 3 als je ze koopt.Volgens de gebruiksaanwijzing van lemke kan je de waardes veranderen in cv 33 en 34, echter alleen als de decoder op adres 3 staat
Als je adres verandert kun je in de POM mode alleen maar de CV's aanpassen als je het juiste lok-, of functie decoder adres selecteert.
Het adres van de decoder kun je alleen maar aanpassen in de CV mode.
@Albert,
je bent een beetje summier met de informatie hoe en waarmee je probeert de Kato ICE te programmeren.
Je hebt een z21 zeg je, een kleine "z" dus de witte.
Ik neem even aan dat je een Multi Maus hebt waarmee je de baan bestuurt.
Doe als volgt:
- zet het hele ICE stel op een programmeerspoor
- druk shift-menu op de MM
- ga met pijlte naar link of naar rechts naar de optie "progr"
- druk OK
- dan met pijltje links of rechts naar "mode" of "modus" afhankelijk van de taal
- druk OK
- dan met pijltje links of rechts naar "CV" (als je klaar bent weer terugzetten op POM)
- druk OK
- dan met pijltje links of rechts naar "aanpassen" of zo iets in een andere taal
- druk ok
- dan staat er C of CV in het scherm, hier geen je aan welke CV je wilt instellen. Voor het adres is dit 1
- tik 1
- druk ok
- dan krijg je in het scherm W= of V= en er staat al een getal
- verander dan getal in het adres dat je het treinstel wilt geven, bijvoorbeeld 23
- druk ok
- druk een paar keer op stop tot dat je weer in het normale scherm zit van de MM
- het adres van alle decoders op het programmeer spoor zou nu 23 moeten zijn.
Het kan zijn dat de sluitlichten van de stuurstand met de functie decoder en de front lichten van de lok met de lok decoder nu nog niet juist aangaan;
Aan beide kanten sluit-, of aan beide kanten frontlichten
Dan moet je front en sluit lichten van 1 van beide decoders aanpassen.
Daarvoor moet je dan alleen de stuurstand op het programmeerspoor zetten en met CV33 en CV34 omdraaien:
CV#33 0,1 1 F0v steuert FA0v/weiße
CV#34 0,2 2 F0r steuert FA0r/rotes Licht
Misschien is bovenstaande allemaal al gesneden koek voor jou. Dan mijn excuses daarvoor en misschien heeft iemand anders er dan wat aan.
met vriendelijke groet,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
@Hube /Gerard
Je kan 33 en 34 veranderen( mijn mening) als je motorwagen ook op het spoor staat.Echter, zie boven( ik vertaal einzeln als enkel)
Hoop dat de topicstarter er uit komt en antwoord kan/wil geven op de vraag: reageren de functiedecoders op het veranderen van de rijrichting.
uit de gebruiksaanwijzing van lemke/kato. Ik lees: dat alleen 33 en 34 veranderd kunnen worden enkel als decoder op adres 3 staat. (en ik wist dat alle decoders standaard op 3 geleverd worden ) Vandaar mijn reactie. Op 1 zu 160 staan ook berichten van niet functioneren van de functiedecoders. Ook te maken met slechte contacten.Sollte dennoch die Stirnbeleuchtung „falsch herum“ leuchten, kann der Decoder einzeln über die DCC Adresse 3 programmiert werden. CV #33 = 2 (default Wert 1) und CV #34= 1 (default Wert 2).
Je kan 33 en 34 veranderen( mijn mening) als je motorwagen ook op het spoor staat.Echter, zie boven( ik vertaal einzeln als enkel)
Hoop dat de topicstarter er uit komt en antwoord kan/wil geven op de vraag: reageren de functiedecoders op het veranderen van de rijrichting.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Nou ik ben eruit! De functiedecoders vallen in een afgepast vakje en zitten dan meteen redelijk vast. De aanwijzing om de decoder "ganz nach hinten zu schieben", had ik overheen gelezen. Daarbij zijn de decoders zo vormgegeven dat ze er ook ondersteboven en achterstevoren in passen en uiteraard heb je bij de vierde poging pas de juiste positie te pakken.
Maar goed, het werkt nu weer naar behoren. Bedankt voor het meedenken.
Mvg, Albert
Maar goed, het werkt nu weer naar behoren. Bedankt voor het meedenken.
Mvg, Albert
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Albert,
Je hoeft me niet te bedanken voor het meedenken.
Je hebt het helemaal zelf gedaan, goed werk!
Al mijn geleuter had je niet nodig,
Veel plezier met je ICE,
Groetjes,
Gerard
Je hoeft me niet te bedanken voor het meedenken.
Je hebt het helemaal zelf gedaan, goed werk!
Al mijn geleuter had je niet nodig,
Veel plezier met je ICE,
Groetjes,
Gerard
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Hallo allemaal,
Als ik naar de afbeeldingen zie, zijn de Zimo decoders eigenlijk uitgebracht door Kato.
De motordecoder heeft dezelfde opbouw als de EM13 van Kato.
En de functiedecoder ziet er hetzelfde uit als de FL12 van Kato.
Vraag me nu wel af of er andere software ingebakken is in de decoder, dat zou natuurlijk wel kunnen.
Groet,
Marco
Als ik naar de afbeeldingen zie, zijn de Zimo decoders eigenlijk uitgebracht door Kato.
De motordecoder heeft dezelfde opbouw als de EM13 van Kato.
En de functiedecoder ziet er hetzelfde uit als de FL12 van Kato.
Vraag me nu wel af of er andere software ingebakken is in de decoder, dat zou natuurlijk wel kunnen.
Groet,
Marco
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Andersom Marco,
Zimo is waarschijnlijk gewoon de leverancier van de Kato decoders
net zoals Minitrix decoders in de basis gewoon Doehler&Haass decoders zijn, waar minitrix ze laat maken.
of er afwijkingen zijn in software zou best kunnen, maar daar kunnen anderen waarschijnlijk meer over vertellen dan ik.
mvg
Freddy
Zimo is waarschijnlijk gewoon de leverancier van de Kato decoders
net zoals Minitrix decoders in de basis gewoon Doehler&Haass decoders zijn, waar minitrix ze laat maken.
of er afwijkingen zijn in software zou best kunnen, maar daar kunnen anderen waarschijnlijk meer over vertellen dan ik.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
De EM13 en FL12 zijn gemaakt door Digitrax voor Kato. Ik ga er niet vanuit die die de software aan concurrent Zimo hebben gegeven.
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
Niet alle Minitrix decoders zijn door D&H gemaakt. De NEM651 decoder (66841) in ieder geval niet. Info web-side D&H.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Programmeren Kato ICE 4 stuurstanden
yep, van daar ook "in de basis"
maar de bedoeling van mijn bericht lijkt mij toch wel duidelijk, dat ik er mee aan geef, dat nagenoeg alle decoders, die fabrikanten als B.V. Minitrix, Fleischmann, Brawa, …… veelal geen eigen decoders ontwikkelen en maken, maar de andere wel bekende fabrikanten, die zich daar in hebben gespecialiseerd, gebruiken en daar decoders laten maken onder eigen naam, soms gewoon 1 op 1 een standaard decoder van de leverancier, maar ook regelmatig met een net ff andere software.
maar de bedoeling van mijn bericht lijkt mij toch wel duidelijk, dat ik er mee aan geef, dat nagenoeg alle decoders, die fabrikanten als B.V. Minitrix, Fleischmann, Brawa, …… veelal geen eigen decoders ontwikkelen en maken, maar de andere wel bekende fabrikanten, die zich daar in hebben gespecialiseerd, gebruiken en daar decoders laten maken onder eigen naam, soms gewoon 1 op 1 een standaard decoder van de leverancier, maar ook regelmatig met een net ff andere software.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2