Ik zie op het forum diverse banen met bovenleiding. Ik ga dat zelf tzt ook doen.
Wat ik me nu afvraag: in de niet-zichtbare delen breng je (lijkt me) geen bovenleiding aan. Op enig moment rijdt een loc dus van het deel zonder bovenleiding naar het deel met bovenleiding. De pantograaf moet dan dus 'gevangen' worden en ingedrukt, zodat hij netjes tegen de draad aan komt.
Hoe doen jullie dat? (liefst met foto's)
Panto's vangen
Panto's vangen
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Panto's vangen
Steven,
Je ziet ook dat er bovenleiding zit maar dan ±1 mm boven de panto's, je moet dan alleen alle panto's op dezelfde hoogte zetten.
Je ziet ook dat er bovenleiding zit maar dan ±1 mm boven de panto's, je moet dan alleen alle panto's op dezelfde hoogte zetten.
Re: Panto's vangen
Bij sommige panto's kan je de hoogte enigszins regelen door aan de voet een stukje papier in het mechanisme te steken.
Re: Panto's vangen
Steven,
Huib Maaskant heeft daar wat over geschreven bij de buren: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... _u_dat_aan
Scroll naar afb. 6.
Ben
Huib Maaskant heeft daar wat over geschreven bij de buren: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... _u_dat_aan
Scroll naar afb. 6.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Panto's vangen
Ik zet mijn pantografen vast op een standaard hoogte, net onder de bovenleiding.
Wat jij bedoeld Steven is het laten afglijden en vervolgens weer opvangen van de pantograaf door de bovenleiding zelf.
Dit gebeurd overigens in het echt (1:1) ook bij de stroomloze bruggen (bij de meeste stroomloze bruggen in Nederland hoeft de machinist de stroomafnemer niet meer te laten zakken).
Je laat, inderdaad zoals in de link door Ben aangedragen, de bovenleiding buiten zicht langzaam omhoog lopen (ik zou het niet zo overdreven doen als op het fotootje in de link wordt uitgebeeld maar een stuk geleidelijker) tot de pantografen los komen, dan kan je stoppen met de bovenleiding. Aan de andere zijde doe je hetzelfde. Hoe geleidelijker je dit kan doen, des te mooier lopen je pantografen van en tegen de bovenleiding.
Wat jij bedoeld Steven is het laten afglijden en vervolgens weer opvangen van de pantograaf door de bovenleiding zelf.
Dit gebeurd overigens in het echt (1:1) ook bij de stroomloze bruggen (bij de meeste stroomloze bruggen in Nederland hoeft de machinist de stroomafnemer niet meer te laten zakken).
Je laat, inderdaad zoals in de link door Ben aangedragen, de bovenleiding buiten zicht langzaam omhoog lopen (ik zou het niet zo overdreven doen als op het fotootje in de link wordt uitgebeeld maar een stuk geleidelijker) tot de pantografen los komen, dan kan je stoppen met de bovenleiding. Aan de andere zijde doe je hetzelfde. Hoe geleidelijker je dit kan doen, des te mooier lopen je pantografen van en tegen de bovenleiding.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Panto's vangen
Stukje koper oid. buigen
net iets hoger dan de laatste paal en een korst stukje bovenleiding schuin monteren.
werkt hier al jaren zo en de loks rijden met de panto tegen het draad.
IMG_20181024_143533 by Ron Boogers, on Flickr
gr. Ron
net iets hoger dan de laatste paal en een korst stukje bovenleiding schuin monteren.
werkt hier al jaren zo en de loks rijden met de panto tegen het draad.

gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Panto's vangen
Ik doe het op de zelfde manier, maar dan zonder de ijzeren beugel.
2x een stukje bovenleiding opofferen en schuin omhoog laten lopen.

En voor de helix simpel een stukje koperdraad.

Gr.
2x een stukje bovenleiding opofferen en schuin omhoog laten lopen.

En voor de helix simpel een stukje koperdraad.

Gr.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.