Hoe moet ik dit oplossen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
EJvH

Hoe moet ik dit oplossen?

Bericht door EJvH »

Hoi.

Misschien hebben jullie dit ook al op een andere forum gezien maar aan gezien dat ik een N spoorder ben , dacht ik kom laat ik het hier ook maar zien.

Het gaat om het volgende , ik heb 2 wissels die naar een kruising gaan (gewone kruising)
De linker spoor van de linkse wissel komt van het station. (vertrek van de treinen)

De rechter spoor van de linkse wissel gaat over de kruising naar de linker spoor komt ook van het station via de andere kant van de baan(vertrek van de treinen)

De linker spoor van de rechter wissel gaat over de kruising naar het station.( binnenkomende treinen)
De rechter spoor van de rechter wissel gaat naar de andere kant van het station ( binnenkomende treinen)

Ik ga digitaal rijden met de centrale DR5000 en in de toekomst itrain

Mvg
Erik
Ps foto volgt zo snel mogelijk deze is helaas te groot voor het forum!

shoven

Re: Hoe moet ik dit oplossen?

Bericht door shoven »

Een plaatje zou enorm helpen.
Erik, als je je foto even aanpast qua grootte kun je hem uploaden (kan gewoon met Windows Paint, gebruik Ctrl+W). 5 tellen werk.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dwarsligger

Bericht door dwarsligger »

Inderdaad heb ik het daar ook gezien. Als ik de oplossingen dan lees denk ik, man man wat moeilijk allemaal weer.

Mijn oplossing is meer KISS, maar waarschijnlijk niet de goedkoopste.

Ik behandel de kruising als een wissel. Dat deed ik toen ik analoog reed en nu ik digitaal de wissels aanstuur opnieuw. Je kunt de kruising namelijk maar op 1 manier tegelijk bereiden, nooit op beide tegelijk. Ik gebruik 1 bipolair relais welke ik aanstuur via een wisseldecoder. In koploper heb ik 2 normale wisselsymbolen tegen elkaar aangelegd en hetzelfde wisseladres gegeven. zo lijkt het een kruising en als je in koploper op 1 wissel klik gaat de ander ook om. Ik houd koploper zo een beetje voor de gek. Waarschijnlijk kan dit ook wel in iTrain.

Ik zal zo een foto maken van het aansluitschema. Je moet alleen de eerste keer goed meten met de multimeter hoe het relais geschakeld is. Ik gebruik conrad art nr 507441 AZ850P124. (eigenlijk moet je hiervan de 9v versie hebben. Deze is 12v en wordt niet door iedere wisseldecoder geschakeld).

Ook als je analoog de wissels aanstuurt zou ik de kruising als een wissel behandelen, dat kan met 1 dpdt schakelaar, meer heb je niet nodig voor analoog.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

dwarsligger

Afbeelding

Sorry voor mijn belabberde tekenkunsten en ook symbolen en benamingen zijn niet je van het, Maar principe is volgens mij wel duidelijk.

Oh ja, kruising volledig isoleren van alle aansluitende sporen

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
EJvH

Bericht door EJvH »

Ik snap de princiepe van digitaal tot nu toe wel om bezetpunten te maken stuk bv 20cm isoleren daar een draad solderen en aan de bezetmelder vast maken .

Maar dit is toch even iets anders wat ik ook al zei op de andere forum, dacht ik o dat lijkt me simpel ik heb 2 wissels en 1 kruising en van die kruising isoleer ik alleen de binnenste sporen van en klaar Dus niet.

Mvg
Erik

dwarsligger

Oké Erik, geeft niet.

Stap voor stap komen we er wel. Waarmee schakel je nu de wissels? ITrain en wisseldecoder?

En tip voor moeilijke wissel aansluitingen etc. Alles isoleren en daarna stuk voor stuk aansluiten.

In dit geval heb ik bij mij alle 3 de kruisingen volledig geïsoleerd , dus alle 8 spoorstaven.

Stap 1: hoe schakel je de andere wissels?

Hannes

Onderwerp starter
EJvH

Bericht door EJvH »

Ik gebruik nog geen Itrain heb eerst de proef licentie gekregen na de nodige stappen te hebben genomen.

Ik gebruik de servo decoder van digikeijs en rosoft maar tot nu toe heb ik nog geen succes gehad om deze decoders te programmeren , dus bij de eerste wissel alles eraf gehaald en ik bedien deze 2 gewoon met de hand.

Oja wat ook belangrijk is ik gebruik dus Peco wisels electrofrog en ook de kruising is electrofrog.

Erik

mini rijder

Bericht door mini rijder »

Hoi Erik,
Als ik me niet vergis, heeft @shoven zo'n zelfde situatie in zijn baan bij de aftakking naar zijn station.
Misschien dat hij je wil uitleggen hoe hij dit heeft aangesloten.

groetjes: Robby

Hube

Bericht door Hube »

Ik heb nog niet een compleet beeld van het eigenlijke probleem. Daarvoor zou ik toch een (compleet) plaatje moeten zien.
Maar is het in het algemeen bij digitaal aangestuurde banen niet eenvoudiger om stations en emplacementen in z’n geheel dezelfde polariteit te geven en daarbuiten een keerlus oplossing toe te passen ?.

Met vriendelijke groeten,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

EJvH schreef: 14 dec 2019 13:01 Ik gebruik nog geen Itrain heb eerst de proef licentie gekregen na de nodige stappen te hebben genomen.

Ik gebruik de servo decoder van digikeijs en rosoft maar tot nu toe heb ik nog geen succes gehad om deze decoders te programmeren , dus bij de eerste wissel alles eraf gehaald en ik bedien deze 2 gewoon met de hand.

Oja wat ook belangrijk is ik gebruik dus Peco wisels electrofrog en ook de kruising is electrofrog.

Erik
Het programmeren van de Rosoft ServoSwitch is een eitje. Helemaal niets moeilijks aan.
De wissel van Peco daar gebruik je de puntstuk omschakeling van je ServoSwitch voor, zit daar speciaal voor op.
Kruis is een ander verhaal die is afhankelijk van de wisselstand. Je kunt daar een relais met een gewone wisseldecoder voor gebruiken die gelijk omgaat en dus hetzelfde adres heeft als het wissel wat aansluit op het kruis. Zie hier het schema.
Voor de scissor is er een soortgelijke oplossing.
Bijlagen
ServometKruis.png
ServometKruis.png (36.16 KiB) 4407 keer bekeken

Onderwerp starter
EJvH

Bericht door EJvH »

Afbeelding

Ja eindelijk hehe na engelen geduld te hebben is hier dan eindelijk de foto waar het dus omgaat.
Hoe de sittautie is heb ik al in het begin vermeld .

Oja nog iets jullie praten allemaal over relais maar wat voor relais dan en siccors ?? :?:
Mvg
Erik

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Een bistabiele dubbelpolig relais zoals al eerder getekend.
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings#Wiring_Crossings

Scissors is een echt kruiswissel.
deze dus
https://peco-uk.com/products/scissors-c ... ium-radius

shoven

Bericht door shoven »

mini rijder schreef: 14 dec 2019 15:34 Hoi Erik,
Als ik me niet vergis, heeft @shoven zo'n zelfde situatie in zijn baan bij de aftakking naar zijn station.
Misschien dat hij je wil uitleggen hoe hij dit heeft aangesloten.

groetjes: Robby
Wim is me al voor geweest.
Ik heb 2 van dit soort situaties in de baan. Het kruis wordt m.b.v. een WDD-4 wisseldecoder i.c.m. een relais aangestuurd. En de wissels met een Servoswitch.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dwarsligger

Erik,

Het lijkt me verstandig dat je de basis van digitaal eerst onder de knie krijgt, je kunt niet in 1x van 0 naar 100. Probeer eerst eens een proef baantje in iTrain te maken. Bijvoorbeeld een ovaal met 1 in haalspoor. Als dat allemaal lukt dan kun je daarna groter gaan bouwen.

En nog even ten aanzien van het kruis. Volgens mij gebruik je hier het verkeerde kruis. Zoals Willem getekend heeft heb je bij een normale splitsing 2 sporen die recht uitgaan en 2 die afslaan. Daarvoor heb je dan een slank 10 graden kruis nodig, dat is SL-E394F.

Het kruis dat jij daar (20 graden SL-E393F) hebt is om bijvoorbeeld een scissor te maken. Je kant het ook gebruiken om een Y splitsing te maken. Dan heb je 2 Y wissels nodig SL-E397F.

De kombinatie die je nu hebt gaat niet echt werken, de sporen komen te dicht bij elkaar te liggen.

Maar nogmaals. Probeer eerst een simpel ovaal aan te sturen via iTrain, daarmee leer je de basis. Daarna zal het aansturen van een kruis met een relais meer begrijpbaar zijn.

Hannes

BenQ

Bericht door BenQ »

In de map Veel gestelde vragen op het iTrain-forum staat Stap voor Stap 4.1, daarin wordt een baanplan gemaakt die de eerste beginselen van iTrain beschrijft.
Deze leidraad heb ik een paar jaar geleden op verzoek van een paar gebruikers gemaakt.
Zij wilden iets van 2 bladzijden maar dat is niet gelukt, het werden er 12.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
EJvH

Bericht door EJvH »

Hoi
Na lang zoek werk en met samen werking van Marin van Domburg support zijn we tot een oploosing gekomen dat deze print het geschikt zou zijn en ook het makkelijkste.

Het wordt een HPP4 relais module maar zonder een servo decoder de wissel worden bediend met een tuimelschakelaar.

Gr.
Erik

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Mij lijkt hier nu niets eenvoudiger aan.

Groetjes.

dwarsligger

Ik kan niet helemaal peilen of de reactie van Wim nou sarcastisch is of niet. Maar ik hoop m wel zo te moeten lezen.

Als ik de handleiding van dat ding lees en het via de pc moet instellen, het ding 25 euro kost, je de andere wissels schakelt via een schakelaar, dan zou ik dus echt nooit kiezen voor een dpdt schakelaar van €2,20. Maar goed dat is mijn mening.

Gelukkig verdient iemand er nog iets aan.

Hannes

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Hij wil de kruis met de hand omzetten en de wissels nog niet aansturen met servos.

Vandaar de keuze om een relais met een tuimel om te zetten. Tuurlijk hebben we ook andere opties besproken.

Ieder zo zijn eigen motivatie om een weg te kiezen.

Onderwerp starter
EJvH

Bericht door EJvH »

Wat Martin aangaf dat klopt ook ik wil de wissels met de hand bedienen zodat tegelijk de polariteit van de kruis omgezet wordt.

dwarsligger

Oh zeker iedereen mag z’n mening hebben.

Maar nu heb je dus een pc nodig om 1 relais aan te sturen terwijl alles verder via schakelaars wordt aangestuurd. :? :? :?

Hannes

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Nee niet, geen PC bij nodig. Hier is behoeft aan kleine stapjes. Zoals hier al genoemd werd, eerst een trein rondjes laten rijden als je de techniek niet machtig bent.

Na veel opties bekeken te hebben had Erik gewoon het beste gevoel bij een simpelere oplossing om later daarmee verder te gaan.

Wat we hier gaan doen
Een ASB om beide wissels met een tuimelschakelaar te bedienen en toch de puntstukken te polariseren. Die tevens een relais op een HPP4 gebruikt om het kruis om te zetten.

Dan eerst een rondje laten rijden met iTrain en daarna de wissels automatiseren. De ASB kan je dan vervangen voor een servo decoder, of direct aansturen via schakeldecoder.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Even aanvullend voor anderen die dit draadje lezen met hetzelfde probleem:

Normaal pak je een relais op een schakeldecoder en laat je iTrain het kruis schakelen. Los van de wissels.

Rij je met een tablet zoals de z21 app dan sluit je het relais aan op een schakeldecoder en geef je het in op als adres van het kruis.

dwarsligger

Oké, ik werd even op het verkeerde been gezet door de oc32 in de handleiding. Je schakelt de print dus met een normale schakelaar, voordeel is dus dat dit een kant en klare module is en er niet gesoldeerd hoeft te worden. Plug en Play.

@Erik, kijk aub nog even naar de gebruikte wissel/kruis combinatie. Volgens mij past dit niet bij elkaar, maar dat staat verder los van het aansturen ervan.

Hannes

Onderwerp starter
EJvH

Bericht door EJvH »

Inderdaad wil eerst gewoon met de centrale en bezetmelders een trein laten rijden en de rest komt later

Gr
Erik

Plaats reactie