sporen schoon maken op digitale baan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
micha

sporen schoon maken op digitale baan

Bericht door micha »

Nu ik bezig ben met het vergaren van rollend materiaal, kan ook het schoonmaak materiaal niet ontbreken. Ik heb daarover echter een aantal vragen, want ik weet niet wat nodig is. Eerst even dit: ik ben een beginner, maar wil het wel meteen goed aanpakken (Profi, volgens het Faller boek) en wil ik dus ook goed materiaal. De baan zal 100% digitaal worden, en alleen stoom/diesel treinen krijgen.

1) welke schoonmaak functies zijn nodig (stofzuiger, rails poetsen, magneet voor ijzerdeeltjes, rails slijpen)?
2) Wat is er op de nederlandse markt allemaal voorhanden aan baan schoonmaak materiaal (wagons, gemotoriseerd)?
3) zijn er goede alles in 1 karretjes of kun je beter een aantal wagons met ieder een eigen functie nemen?

Alvast bedankt weer !

EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70

martinb

Re: sporen schoon maken op digitale baan

Bericht door martinb »

Hoi Micha,

Ik heb op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... rails.html een overzicht gezet van mijn eigen ervaringen.

Met de standaard spullen gaat het prima (doeken en wasbenzine) en wat ook erg goed werkt is een locomotief die een wagon met poetsblokje (Roco, klik) en stofzuiger (Tomix digitaal) duwt, zo blijven ook de sporen op de lastig bereikbare plekken ook schoon en goed bereikbaar.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie