ET 425 van KATO
Geschiedenis
Deze keer een beknopt verhaaltje. De oudere ET 420jes die DB AG als S-Bahn door alle onder- en bovengrondse lijnen stuurde bleken begin 2000 toch echt uit elkaar te vallen. Een vervanger werd gezocht. Nu is er geen eenduidige vervanger voor de 420, maar een van de bekendere is toch wel de serie 425/426. In deze materieeltest testen we de 425 van KATO. De 426 is een 2-delig treinstel en die is so far nog niet beschikbaar in model. Deze is wél aangekondigd voor 2012 bij Lemke.
De ET 425 heeft alles weg van modern S-bahn materieel. Hij is licht, een lage instap, en in tegenstelling tot de 420 kun je er makkelijker doorheen lopen. Hier heeft de fabrikant in voorzien door het gebruik van Jakobs-draaistellen en daaroverheen kortgekoppelde bakken met een slurf om naar de volgende wagon te lopen. Uiteraard zijn de stellen te combineren gebruikmakend van de bekende Scharfenbergkoppeling. Na wat problemen met de remmen en de daar bijbehorende limitatie op de maximum snelheid is het stel nu weer gecertificeerd om met maximum 160 Stundenkilometer over het staal te knallen.
Model
Na erg lang wachten kwam hij dan toch. Ein-de-lijk modern S-bahn materieel voor op de modelbaan. Lang heeft Arnold de 420 in model uitgebracht, maar zowel het grote voorbeeld als het model zijn erg schaars geworden. Overigens heb ik me laten informeren dat er nog wel een nieuwe serie de revue staat te wachten. Als je tijdperk V rijdt kan dit prima, maar bij VI is dit wat lastiger geworden, aangezien de DBAG de 420jes richting museum of schroothoop heeft gestuurd. Maar we weten hoe het gaat bij de oosterburen: de meest rare combinaties schijnt men daar normaal te vinden.
(hoe ga ik de link nou weer leggen...?)
Verpakking open en op tafel
Enfin, ik probeer het nog eens: DÉ 425 van KATO dus. In een bescheiden doosje wordt hij mij thuisgebracht. Modellbahn Union stopt ongeveer 2 wagons in een dergelijke verpakking, maar KATO dondert er een heel treinstel in. Nou is het ook maar een klein stelletje, dus waar maak ik me ook druk om? Het is in ieder geval stevig verpakt.
Doos open, plastic eraf, trein op tafel. Ongekoppeld zien de onderlinge bakjes er niet uit. Gelukkig is dat ook niet de bedoeling. Het blijkt al snel de achterkant van de doos de belangrijkste bron van informatie is. Een verdere beschrijving, naast de opengewerkte tekening met de kosten van de onderlinge onderdelen, zit er niet bij. Dus maar even koppelen en verder kijken. Het koppelen gaat makkelijk en zonder geflauwekul. Gewoon tegen elkaar aan duwen met een beetje kracht en klaar. Ontkoppelen is licht trekken. Prima systeem. Wat opvalt is dat het treintje erg licht is.
Het model zelf
We lopen er even langs. De kopvormen zijn goed, en geen ontsierende koppeling erop. Een mooie Scharfenberg koppel-imitatie is erop gemonteerd. Nice! Het verkeersrood is ook echt VerkehrsRot. Mooi dekkend zijn de decals erop, en er schijnt geen rood door. Genoeg te lezen ook op de zijkant met de Regio DB- en NRW logo's.
De daksecties zijn ook goed gedetailleerd, met name de aircobakken vind ik erg mooi gedaan met decals erop. Verder is er niet zoveel te zien op het dak. Wat echt wel een beetje tegenvalt is de pantograaf. Deze is van plastic en ik moest eraan wennen. Het sleepstuk is dan wel mooi smal, maar daar valt het plastic tegen. Dat had van metaal gemoeten, stelletje Jappen! Verder zit er geen veertje in, wat dan wel positief is. Ook qua functionaliteit met bovenleiding is dat dus handig, want deze panto blijft nergens haken. Hij zal helaas wel altijd het laagste puntje van de bovenleiding volgen, en vaak dus onder je draden 'zweven'. Maar enkel met foto's valt dat op. Persoonlijk wil ik 'm toch ombouwen, want het zou uit de toon vallen bij de rest van mijn materieel.
De draaistellen vind ik ook wat plasticjes. De wielen vallen in goede zin op omdat ze niet opvallen, en zijn erg klein. Het treinstel staat ook lekker laag op de rails, wat het realisme sterkt. Ik mis qua details niet echt iets. De ruitenwissers zijn vrijwel onzichtbaar en hadden wat mij betreft iets nadrukkelijker gemogen.
Op de rails staat ie prachtig. Lekker laag, mooi kortgekoppeld en ready-to-run. Behalve.....
Digitalen die hap!
Het grote drama van dit treinstel is 'm digitaliseren. Maar liefst 4 (!) decoders zijn nodig om het ding digitaal met schakelbare binnenverlichting (niet standaard voorzien) en wisselende front- en sluitverlichting over je baan te jagen. Belachelijk!
U, zei 4 (vier) decoders? Jawel:
-1 rijdecoder (KATO)
-2 frontsein decoders (KATO, één per kant)
-1 binnenverlichtings decoder. (Ja, ook van KATO)
Vrij beknopt staat achter op de doos hoe je een en ander moet installeren. Summier, maar het is duidelijk en werkt goed, mits je de KATO (ik haat dat woord inmiddels) rommel gebruikt. Ik had moeite met de decoder van de frontseinen, aangezien dit zo'n gaar ding is om te progammeren. Met wat hulp van -verhuisde- forumbewoners was dit uiteindelijk allemaal een succes.
Rij-eigenschappen
Hij rijdt...prachtig! Zoemt zachtjes over de rails, zoals we van KATO (….) gewend zijn. Laat zich goed regelen verder, en over het rijden in het algemeen niks dan lof. Ook kruipen kan het treinstelletje mooi. Eén draaistel is aangedreven, en hier komt het geringe gewicht wel ten goede. Ik verwacht dan ook geen problemen op hellingen, maar dit heb ik niet getest. De frontseinen zijn keurig, subtiel, realistisch en schijnen niet in elkaar door. De bestemmingsaanduiding is keurig verlicht en goed leesbaar. Wisselende bestemmingen zijn mogelijk, gebruikmakend van een bijgesloten stickervel. Goed detail!
Opmerkingen
De bijgevoegde paperassen bieden weinig soelaas. De achterkant van de doos is duidelijk, maar ik wil gewoon een papiertje met instructies en geen treinendoosje bij de hand. Gelukkig werkt het KATO-systeem wel . De nodige decoders komen in kleine verpakkingen met uitstekende details en beschrijvingen in het ...Japans! Moshi, moshi! Zijn we gek geworden?! Ik ontwaarde een aantal Westerse tekens tussen de sushi, en voordat ik harakiri wilde plegen met mijn samurai-zwaard wist ik uiteindelijk toch om welke decoders het ging. Op het nippertje....
KATO zorgt ervoor dat je je 425 kunt pimpen naar gelang de regio en bestemming. Ook een variant met het Deutsche Fussballmeisterblaabla is voorhanden, wat ik een goeie ontwikkeling vind. Meer reclame-treinen zijn namelijk altijd welkom! Er zijn in totaal ongeveer 7 versies beschikbaar, dus voor elk wat wils qua regio's in Duitsland.
Eindoordeel
Mooi ding, en we hadden 'm nodig! Dit materieel is echt de honden-, paarden-, koeien- of apekop van het Duitse spoor. Hij is prachtig, rijdt lekker, aantrekkelijk geprijst maar al die KATO-decoders die erin moeten maken 'm toch vrij duur als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de FLIRT van Liliput (2 motoren, binnenverlichting, wisselende verlichting met één Kühn-decoder van 23 EUR).
Als ze dat nou even aanpassen, ben ik blij met verdere S-bahn dingen uit het land van de rijzende zon!
Auteur: Jeroen Mentink
Fotoverantwoording: Jeroen Mentink [alle foto's, m.u.v. bovenste], Duisburgerjunge02.de.tl[bovenste foto]
DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
Laatst gewijzigd door Jeroen op 21 jan 2012 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
Mooi verslag Jeroen. Vind het wel een mooi treinstel, dus wie weet komt ie ook nog een keer langs Hooters Ville,
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Moderator
- Berichten: 2157
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
帽子 een prima testverslag...
Robert
(帽子 = chapeau )
Robert
(帽子 = chapeau )
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
Hallo,
Kan deze trein een radius van R150 aan?
Groeten,
Edwin.
Kan deze trein een radius van R150 aan?
Groeten,
Edwin.
-
- Moderator
- Berichten: 4694
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
R150 als in een radius van 15 cm / 150mm? Dat lijkt me niet, N materieel kan vaak maar tot minimaal 19,5 cm / 195mm en dat zijn de kleine locomotieven.
R1,5 tussen R1 en R2 weet ik niet. Als je dat bedoeld wil ik dat vd week wel even testen, ik heb dit treinstel van KATO namelijk. Rijdt bij mij mooi door boogstralen van 25cm.
Groetjes
Hoontje
R1,5 tussen R1 en R2 weet ik niet. Als je dat bedoeld wil ik dat vd week wel even testen, ik heb dit treinstel van KATO namelijk. Rijdt bij mij mooi door boogstralen van 25cm.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: DB Regio krijgt versterking: de ET 425 van KATO
Ja ik bedoel 150mm. Heb een baan over kunnen nemen van Noch Bergun 83860 en deze heeft Kato N-spoor met bochten van 150mm. Noch adviseert de Kato Allegra of Glacier Express, deze kunnen met deze bochten overweg. Dacht dat de ET 425 dit ook kon, maar blijkbaar niet.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin