R1 bochten
R1 bochten
Hallo,
Ik lees hier en daar dat R1 bochten van fleischmann vermeden dienen te worden.
Ik heb echter een vraag.
R1 van fleischmann heeft een radius van 192 mm. Minitrix heeft een radius van 194.6mm.
Sommige treinstellen komen moeilijk of niet de R1 van fleischmann door maar hoe zit dit met Minitrix?
Kan iemand hier iets over zeggen?
m.v.g.
Hans
Ik lees hier en daar dat R1 bochten van fleischmann vermeden dienen te worden.
Ik heb echter een vraag.
R1 van fleischmann heeft een radius van 192 mm. Minitrix heeft een radius van 194.6mm.
Sommige treinstellen komen moeilijk of niet de R1 van fleischmann door maar hoe zit dit met Minitrix?
Kan iemand hier iets over zeggen?
m.v.g.
Hans
Re: R1 bochten
Ik rijdt minitrix en ik kan het gewoon beamen!
Niet doen. Buiten het feit dat het er niet realistisch uit ziet gaat er geheid ergens een lok of wagon problemen geven.
Uiteraard als je alleen met klein spul rijdt zal het niks uitmaken.
Niet doen. Buiten het feit dat het er niet realistisch uit ziet gaat er geheid ergens een lok of wagon problemen geven.
Uiteraard als je alleen met klein spul rijdt zal het niks uitmaken.
Re: R1 bochten
Heren,
Ik ben het niet helemaal met jullie eens , heb de r1 gewoon in de baan gebruikt en van alle soorten treinen gaan er gewoon doorheen .
heb het met de TGV van kato en een 2-tal fleischmann stoonmloc`s en geen enkel probleem.
alleen moet de rails perfect liggen , dat moet ik er bij zeggen .
Gr jan
Ik ben het niet helemaal met jullie eens , heb de r1 gewoon in de baan gebruikt en van alle soorten treinen gaan er gewoon doorheen .
heb het met de TGV van kato en een 2-tal fleischmann stoonmloc`s en geen enkel probleem.
alleen moet de rails perfect liggen , dat moet ik er bij zeggen .
Gr jan
Re: R1 bochten
Idem aan deze kant. Fl* R1, geen probleem. Maar goed, het is wel een feit dat er modellen zijn die er niet goed doorheen gaan (die zal ik dan (nog) niet hebben...) en als het een beetje kan is het dan toch netter om R1 dan beter te vervangen door R2.
Re: R1 bochten
Beste allemaal,
Dus toch verschillende meningen.
Natuurlijk is het vermijden van R1 in het zicht de bedoeling, maar als ik het goed kan samen vatten is dat de lengte van de treinstellen bepalen of je het wel kan gebruiken of niet.
Is er dan een grens te bepalen van de lengte van treinstellen?
m.v.g.
Hans
Dus toch verschillende meningen.
Natuurlijk is het vermijden van R1 in het zicht de bedoeling, maar als ik het goed kan samen vatten is dat de lengte van de treinstellen bepalen of je het wel kan gebruiken of niet.
Is er dan een grens te bepalen van de lengte van treinstellen?
m.v.g.
Hans
Re: R1 bochten
Nee, dat is het niet. Het heeft te maken met de constructie van sommige locomotieven en niet met de lengte van het geheel. Daardoor is het ook niet hard te zeggen wanneer het exact fout gaat, maar wel dat de kans relatief groot is dat het ooit fout zal gaan.
En eerlijk is eerlijk... in het zicht liggende R1 bochten zien er ook niet echt fraai uit.....
En eerlijk is eerlijk... in het zicht liggende R1 bochten zien er ook niet echt fraai uit.....
Re: R1 bochten
Hallo ,
Als je kijkt naar de website van rob fongers baan ``FANTASIA`` die heeft zelfs r1 in een spiraal .
staat een filmpje op de site van die spiraal. dat zegt meer dan genoeg vindt ik.
ook wat treinlengte aangaat valt het niet tegen.
Gr Jan
Als je kijkt naar de website van rob fongers baan ``FANTASIA`` die heeft zelfs r1 in een spiraal .
staat een filmpje op de site van die spiraal. dat zegt meer dan genoeg vindt ik.
ook wat treinlengte aangaat valt het niet tegen.
Gr Jan
-
- Moderator
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: R1 bochten
Hoho
R1 is prima bruikbaar voor een industrieaansluiting waar een KÖF-je een enkel tweeassig goederenwagentje moet brengen. Stapvoets rijdend uiteraard (zal wel een stevige klus zijn met zo licht, 2 assig dingetje).
De lengte van treinstellen is niet bepalend (tenminste puur kijkend naar modelspoortechnische dingen). Het grootste probleem zijn loks met meer dan drie gekoppelde assen achter elkaar, je raad het al stoomloks. Hoe groter het aantal assen achter elkaar en hoe dichter deze assen op vaste onderdelen van het frame staan des te groter de problemen. Het meest extreme voorbeeld is BR 45 van minitrix, die heeft eigenlijk minimaal R3 nodig om fatsoenlijk te kunnen rijden. R2 gaat net maar dan loopt de voorloper-as al tegen het frame aan en draait niet meer. Dit soort problemen kan je ook bij andere stoomloks verwachten. Overigens ook 6-assige E-loks vinden R1 minder geslaagd (al hoewel het meestal wel lukt).
Een ander probleem vormen moderne 26,4 meter rijtuigen (16,5 cm in model), deze zijn dusdanig lang dat de overhang van het midden van de bak enorm wordt (probeer dan maar eens een seinpaaltje of een bovenleidingsmast naast het spoor te plaatsen in de binnenbocht), en laten we maar zwijgen over de torpedopan- en transformatorwagen van minitrix. Die laatste hebben vele centimeters overhang in R1 bochten.
Robert
edit: wat Jos ook al aangaf
R1 is prima bruikbaar voor een industrieaansluiting waar een KÖF-je een enkel tweeassig goederenwagentje moet brengen. Stapvoets rijdend uiteraard (zal wel een stevige klus zijn met zo licht, 2 assig dingetje).
De lengte van treinstellen is niet bepalend (tenminste puur kijkend naar modelspoortechnische dingen). Het grootste probleem zijn loks met meer dan drie gekoppelde assen achter elkaar, je raad het al stoomloks. Hoe groter het aantal assen achter elkaar en hoe dichter deze assen op vaste onderdelen van het frame staan des te groter de problemen. Het meest extreme voorbeeld is BR 45 van minitrix, die heeft eigenlijk minimaal R3 nodig om fatsoenlijk te kunnen rijden. R2 gaat net maar dan loopt de voorloper-as al tegen het frame aan en draait niet meer. Dit soort problemen kan je ook bij andere stoomloks verwachten. Overigens ook 6-assige E-loks vinden R1 minder geslaagd (al hoewel het meestal wel lukt).
Een ander probleem vormen moderne 26,4 meter rijtuigen (16,5 cm in model), deze zijn dusdanig lang dat de overhang van het midden van de bak enorm wordt (probeer dan maar eens een seinpaaltje of een bovenleidingsmast naast het spoor te plaatsen in de binnenbocht), en laten we maar zwijgen over de torpedopan- en transformatorwagen van minitrix. Die laatste hebben vele centimeters overhang in R1 bochten.
Robert
edit: wat Jos ook al aangaf
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: R1 bochten
Hallo,
Ik kan ook alleen maar aanraden ze niet te gebruiken op dubbelsporige banen.
Oww zeker zullen er enkelen onder ons geen probleem mee hebben, maar zoals al opgemerkt, dan moeten ze wel uiterst nauwkeurig geplaatst zijn.
Buiten het punt dat het gewoon niet mooi staat op een zichtbaar deel, vooral uit het oogpunt dat er toch redelijk veel materiaal te koop is dat er gewoonweg niet lekker door wil.
Laten we wel wezen, de meesten beginnen met redelijk eenvoudig rijdend materiaal, wat er meestal geen probleem mee heeft, maar vroeg of laat ga je toch ook grotere modellen kopen, of modellen die door hun constructie er al niet door willen, veel modellen hebben zelfs een waarschuwing staan bij de tekst dat ze niet van R1 houden (bv roco vt11,5 welke binnenkort door FLM weer word uitgebracht)
ook mijn ervaring is, dat als je lange rijtuigen gebruikt (de modellen van de 26,4 meter rijtuigen) en je komt met 2 van die stellen elkaar tegen in een boog van R1 en R2, je dan de ongevallentrein ook kunt gaan inzetten, niet alleen de overhang cq uitzwaai van de wagons in de R1 binnenboog is erg groot, maar ook de inloop van de wagon op de R2 buitenboog
is dusdanig dat ze elkaar zeer waarschijnlijk zullen gaan raken, in het gunstigste geval schrapen ze alleen langs elkaar, anders gaat de boel gewoon uit de rail.
Wil je toch graag om de beschikbare ruimte zo klein mogelijke bogen,
kies dan voor roco/fleischmann rails zonder bedding, en ga dan voor de radius R2 en R3.
R2 is in dit geval gelijk aan de minitrix R2, R3 is een aanvullende rails die Minitrix niet heeft, maar perfect aansluit,
R3a van roco/FLM sluit wederom perfect aan op R3, waarna R4 en R5 van roco vervolgens weer gelijk zijn met R3 en R4 van Minitrix.
Ga voor zeker zodat je later geen problemen zult hebben, en opnieuw moet beginnen of de boel aan moet passen.
Mvg
Freddy
Ik kan ook alleen maar aanraden ze niet te gebruiken op dubbelsporige banen.
Oww zeker zullen er enkelen onder ons geen probleem mee hebben, maar zoals al opgemerkt, dan moeten ze wel uiterst nauwkeurig geplaatst zijn.
Buiten het punt dat het gewoon niet mooi staat op een zichtbaar deel, vooral uit het oogpunt dat er toch redelijk veel materiaal te koop is dat er gewoonweg niet lekker door wil.
Laten we wel wezen, de meesten beginnen met redelijk eenvoudig rijdend materiaal, wat er meestal geen probleem mee heeft, maar vroeg of laat ga je toch ook grotere modellen kopen, of modellen die door hun constructie er al niet door willen, veel modellen hebben zelfs een waarschuwing staan bij de tekst dat ze niet van R1 houden (bv roco vt11,5 welke binnenkort door FLM weer word uitgebracht)
ook mijn ervaring is, dat als je lange rijtuigen gebruikt (de modellen van de 26,4 meter rijtuigen) en je komt met 2 van die stellen elkaar tegen in een boog van R1 en R2, je dan de ongevallentrein ook kunt gaan inzetten, niet alleen de overhang cq uitzwaai van de wagons in de R1 binnenboog is erg groot, maar ook de inloop van de wagon op de R2 buitenboog
is dusdanig dat ze elkaar zeer waarschijnlijk zullen gaan raken, in het gunstigste geval schrapen ze alleen langs elkaar, anders gaat de boel gewoon uit de rail.
Wil je toch graag om de beschikbare ruimte zo klein mogelijke bogen,
kies dan voor roco/fleischmann rails zonder bedding, en ga dan voor de radius R2 en R3.
R2 is in dit geval gelijk aan de minitrix R2, R3 is een aanvullende rails die Minitrix niet heeft, maar perfect aansluit,
R3a van roco/FLM sluit wederom perfect aan op R3, waarna R4 en R5 van roco vervolgens weer gelijk zijn met R3 en R4 van Minitrix.
Ga voor zeker zodat je later geen problemen zult hebben, en opnieuw moet beginnen of de boel aan moet passen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: R1 bochten
Ik heb zelf een Arnold BR95. Deze loopt letterlijk vast in R1 bochten (alle rails zijn minitrix). Op het moment heb ik nauwelijks R2 om goed te kunnen testen. De rest is R5 en R6.
Ook rijdt er een KATO class 66 rond en een minitrix svt137. Beide nemen de R1 bochten wel maar er komt dan een ander geluid dan normaal van binnenuit de loc. Lijkt erop dat iets knelt in de overbrenging oid. Of dit gezond is weet ik niet.
Een blue tiger van mehano rijdt ook rond en heeft evenveel assen als de class 66 maar dan nog net iets langer echter deze hoor je niet klagen in R1 bochten..
Nu wil ik wel de R1 verwijderen en kijken of R3 goed gaat. R2 lijkt me een twijfelgeval zeker in het geval van de BR95. Gezien de ruimte en al vrij veel R5/R6 blijft er niet al teveel ruimte over om veel te ruime bochten te gaan nemen.
M.v.g.
Guut.
Ook rijdt er een KATO class 66 rond en een minitrix svt137. Beide nemen de R1 bochten wel maar er komt dan een ander geluid dan normaal van binnenuit de loc. Lijkt erop dat iets knelt in de overbrenging oid. Of dit gezond is weet ik niet.
Een blue tiger van mehano rijdt ook rond en heeft evenveel assen als de class 66 maar dan nog net iets langer echter deze hoor je niet klagen in R1 bochten..
Nu wil ik wel de R1 verwijderen en kijken of R3 goed gaat. R2 lijkt me een twijfelgeval zeker in het geval van de BR95. Gezien de ruimte en al vrij veel R5/R6 blijft er niet al teveel ruimte over om veel te ruime bochten te gaan nemen.
M.v.g.
Guut.
Re: R1 bochten
Nou mijn BR95 gaat gewoon door R1, zelfs als deze niet zo netjes ligt. (okay er zitten geen knikken in)
De enige die problemen geven zijn de dubbeldekkers van hobbytrain, waar overigens gewoon wat aan te doen is met een hobbymesje.
en mijn BR232 van roco. Mijn BR52 en BR85 klagen niet (5 assige stomers).
Maar neem het advies maar ten harte om het zoveel mogelijk te mijden, inderdaad zeker in dubbelsporige trajecten. Er zijn uitzonderingen, maar zelfs bij fantasia heeft rob er bewust voor gekozen om nu een ruimere spiraal te nemen.
De enige die problemen geven zijn de dubbeldekkers van hobbytrain, waar overigens gewoon wat aan te doen is met een hobbymesje.
en mijn BR232 van roco. Mijn BR52 en BR85 klagen niet (5 assige stomers).
Maar neem het advies maar ten harte om het zoveel mogelijk te mijden, inderdaad zeker in dubbelsporige trajecten. Er zijn uitzonderingen, maar zelfs bij fantasia heeft rob er bewust voor gekozen om nu een ruimere spiraal te nemen.
Re: R1 bochten
lees mijn draadje en je ziet welke problemen ik achteraf ben tegengekomen.
de tgv en de ice tilden zichzelf op en wilden niet meer verder dus als je de mogelijkheid hebt om de r1 te vermijden doe het dan. er zijn al veel discussies geweest dus een gewaarschuwd man (vrouw) telt toch voor 2 of niet
groetjes henry
de tgv en de ice tilden zichzelf op en wilden niet meer verder dus als je de mogelijkheid hebt om de r1 te vermijden doe het dan. er zijn al veel discussies geweest dus een gewaarschuwd man (vrouw) telt toch voor 2 of niet
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: R1 bochten
Het verschilt per loc/wagon. De BR101 van Roco komt er niet doorheen zonder aanpassingen (draaistellen kunnen niet ver genoeg uitwijken door de kapconstructie). Sommige rijtuigen duwen zichzelf uit de rails bij R1 (Roco SBB rijtuigen). Zes-assers gaan er bij mij wel doorheen (Class 66 en Roco staalwagons).
Maar om dit soort gedoe te vermijden heb ik inmiddels alle R1 verwijderd.
Maar om dit soort gedoe te vermijden heb ik inmiddels alle R1 verwijderd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Re: R1 bochten
Ik heb met R1 absoluut geen problemen, alle treinen rijden er goed doorheen. Soms kun je, vanwege ruimtegebrek, niet om R1 heen. Het ziet er misschien minder mooi uit, maar het is nu eenmaal niet de werkelijkheid. Als je dit in gedachte houdt, kun je er goed mee leven.
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Re: R1 bochten
Ik ben het helemaal met je eens, ook ik gebruik R1 bochten i.v.m ruimtegebrek. (inderdaad niet heel mooi maar is niet anders) En ook ik heb nog met geen enkele loc of wagon problemen gehad.
Re: R1 bochten
Misschien is dit de reden dat Peco code 55 met z'n lage profiel geen R1 bochten kent.henry schreef:lees mijn draadje en je ziet welke problemen ik achteraf ben tegengekomen.
de tgv en de ice tilden zichzelf op en wilden niet meer verder dus als je de mogelijkheid hebt om de r1 te vermijden doe het dan. er zijn al veel discussies geweest dus een gewaarschuwd man (vrouw) telt toch voor 2 of niet
groetjes henry
Groetjes Ton
Re: R1 bochten
Ik wil graag iedereen bedanken voor zijn mening over R1.
Als ik alles op een rijtje zet kan ik eigenlijk de conclusie trekken dat voor sommige toepassingen R1 toch voldoet.
De kleine treinen en wagons gaan goed de bochten door mits R1 goed gelegd is.
Voor mij houdt dit in dat de hoofdbaan in mijn baanplan R2 en groter wordt.
Afsplitsingen waar aleen klein verkeer is kan R1 worden.
Op mijn baan zal vanwege ruimte daarvoor R1 gebruikt gaan worden.
m.v.g.
Hans
Als ik alles op een rijtje zet kan ik eigenlijk de conclusie trekken dat voor sommige toepassingen R1 toch voldoet.
De kleine treinen en wagons gaan goed de bochten door mits R1 goed gelegd is.
Voor mij houdt dit in dat de hoofdbaan in mijn baanplan R2 en groter wordt.
Afsplitsingen waar aleen klein verkeer is kan R1 worden.
Op mijn baan zal vanwege ruimte daarvoor R1 gebruikt gaan worden.
m.v.g.
Hans