Over naar Digitaal?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Gehaktstaaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010 19:32

Over naar Digitaal?

Bericht door Gehaktstaaf »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier.
Sinds enkele weken ben ik weer bezig met mijn treinen. Echter nu ik toch wel vrij zeker weet dat ik een baan wil gaan bouwen heb ik toch wel een grote, omvangrijke vraag.
Gezien ik in de wereld van modelbanen nagenoeg onbekend ben weet ik dus niet zo goed, hoe & wat ik moet doen.
Ik ben van plan een middel-grote baan te maken, echter wil ik er na verloop van tijd toch zeker 6 á 7 treinen op laten rijden. Dat lijkt me analoog haast niet haalbaar.
Echter ben ik met een baan bij de supermarkt geen miljonair, dus moet het wel betaalbaar blijven. Dus ik heb ook geen idee of digitaal haalbaar is.
Nu heb ik wel een aantal eisen:
- Er moeten toch wel minimaal 8 á 10 loc's aangestuurd kunnen worden.
- Evt. mogelijkheid tot aansluiten op de computer (hoeft niet direct aangesloten te kunnen worden) maar dan via uitbreiding.
- Goede mogelijkheid tot uitbreiden.
Vragen:
- Hoe zit het met de besturing icm. de wissels? Bedien ik gewoon analoog, met van die motortjes de wissels? Volgt de Loc, en dan signaleert de bedieningseenheid dat in dat blok Loc 'x' rijdt?
(Sorry voor de onduidelijkheid, ik kon het niet verwoorden)

Zou iemand bereid zijn een overzichtje te maken, van apparatuur die goed bij mijn wensen zou aansluiten?
Dan kan ik een overzicht maken, en een prijsplaatje zien.

Zijn er nog dingen die ik niet over het hoofd moet zien?

Alle in-put is welkom!
Bedankt.
Mvg,
Martijn


Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door spoor65 »

Hallo Martijn.

Als eerste natuurlijk welkom.

Je zegt dat je weer bezig bent met jouw treinen, kan ik hiermee er van uitgaan dat je dus waarschijnlijk al wat materiaal hebt liggen.

Mijn advies, begin niet al te groot, maak bv eerst een eenvoudig station, b.v voor een nevenbaantje, welke je later kunt gaan uitbouwen naar een grotere baan. je leert op die manier op een rustige manier hoe alles werkt kwa aansturing, en met die leerschool zul je met veel meer plezier kunnen gaan verder bouwen aan jouw baan.

kwa kosten zit je dan ook gewoon een stuk beter. en ja dan kun je met een gerust hart direct digitaal beginnen.
een roco multimaus set, koop je voor rond de €80, daarmee heb je jouw eerste digitaal systeem, die toch al wel behoorlijk wat moelijkheden kent, en waarmee je ook wissels kunt aansturen. al zou je die in het begin ook nog gewoon analoog kunnen schakelen en later alsnog digitaal kunnen maken zonder al te veel werk.

Computer aansturing is later ook mogelijk, ook dat is een kwestie van uitbouwen, alleen dan al in het begin rekenschap er mee houden, door al vast de nodige isolatie punten te plannen. door dus al direct voorbereidingen te maken voor toekomstige blokken, welke je dan aan bezet en terug melder kunt gaan koppelen, zodat het besturings programma van de pc het kan herkennen.

Kortom, je hoeft echt niet met een groot begin kapitaal te komen om leuk te beginnen.

Nog vragen? Laat maar horen.

mvg

Freddy
kortom,


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Wim Ros »

Welkom,

Zal de meest gestelde vragen hier dan nog maar een keertje beantwoorden. ;)

Digitaal systeem: Multi-Maus tussen de 60,-- en 100,-- euro te koop via eBay, Beurzen e.d.

Wisseldecoders voor het aansturen van 8 wissels Kuehn WD10 35,-- euro

Lokdecoders tussen de 25,-- en 30,-- per stuk merken Kuehn type N025, of Tran DCX74 of DCX75

Computersturing RocoMotion. +/- 250,-- euro

of via een goedkoper alternatief de

s88XPressnetLI startset bestaande uit een interface en een terug/bezetmelder met 16 meldpunten 90,-- euro.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Gehaktstaaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010 19:32

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Gehaktstaaf »

Top heren!
Met deze antwoorden kan ik echt wat. Ik zal morgen even verder zoeken op internet. En als ik het nu zo hoor valt de overstap best te overzien, zeker nu ik nog maar 2 loc's heb. Is het nu een eenmalige goed betaalbare actie.
Mvg,
Martijn


Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door martindomburg »

Hoi Martijn,

Ik ben ook net begonnen met digitaal. Is erg lastig omdat er veel systemen zijn.

Ik heb zelf de overweging gemaakt door eerst te bepalen wat ik wou: decoder of analoog?

Er zijn twee manieren van digitaal rijden:

Decoder: Lenz, Multimaus e.d. (Kan Wim je alles over vertellen)
Voordeel is dat je per loc commando's geeft en de mogelijkheden zijn uitgebreider. Nadeel is dat je een decoder in moet bouwen.

Analoog: Dinamo (http://dinamo.vanperlo.net)
Dit werkt door je baan op te delen in blokken en pulsbreedtemodulatie. Voordeel is dat je je locs niet hoeft om te bouwen en je op een simpelere wijze de baan kan automatiseren. Het systeem werkt ook op digitale locmotieven dus je kan er met analoog en digitaal rijden. Tevens is het systeem opgezet door hobbyisten die ook op de diverse fora's zitten en de ondersteuning is enorm.

Nadeel t.o.v. decoder: je kan niet met twee locs in hetzelfde blok rijden tenzij ze dubbeltractie staan.

Persoonlijk heb ik nu voor Dinamo gekozen, is uiteindelijk net zo duur als decoder maar bied vind ik meer vrijheid. De keuze is natuurlijk aan jezelf.



Onderwerp starter
Gehaktstaaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010 19:32

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Gehaktstaaf »

@ Martin

Dat systeem klinkt ook erg interessant, alleen volgens mij best wel complex. Maar het voordeel is wel dat je niet met decoders ed. hoeft te werken.

Ik zie het inbouwen van decoders ook niet zo zitten, wanneer het op simpel aansluiten komt is het geen probleem. Maar mijn 1600 zal ook voorzien moeten worden van decoder. Maar ik las hier ergens op 't forum dat er te weinig ruimte is, dus dat er een dremel ed. aan te pas moet komen. Dat is dus iets wat ik echt weer niet zie zitten.

En over de werking van bv. de multimaus.
Heeft iemand misschien een link met uitgebreide beschrijving?
Want in een evt. te maken baan zou ik graag een schaduwstation creëren. Echter, de Multimaus is eigenlijk gewoon een handregelaar voor meerdere loc's. Dus hoe kan ik zien hoever op het opstelspoor mijn loc staat?

Mvg,
Martijn


Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3025
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Ron »

Martijn,

kijk eens op de site van Freebit.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door dentheo »

Gehaktstaaf schreef: Zijn er nog dingen die ik niet over het hoofd moet zien?
Dat de bedrading van een digitale baan net iets anders is dan analoog...alles dezelfde polariteit zodat alle wisselstraten mogelijk zijn.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door martindomburg »

Gehaktstaaf schreef:@ Martin

Dat systeem klinkt ook erg interessant, alleen volgens mij best wel complex. Maar het voordeel is wel dat je niet met decoders ed. hoeft te werken.

Ik zie het inbouwen van decoders ook niet zo zitten, wanneer het op simpel aansluiten komt is het geen probleem. Maar mijn 1600 zal ook voorzien moeten worden van decoder. Maar ik las hier ergens op 't forum dat er te weinig ruimte is, dus dat er een dremel ed. aan te pas moet komen. Dat is dus iets wat ik echt weer niet zie zitten.

En over de werking van bv. de multimaus.
Heeft iemand misschien een link met uitgebreide beschrijving?
Want in een evt. te maken baan zou ik graag een schaduwstation creëren. Echter, de Multimaus is eigenlijk gewoon een handregelaar voor meerdere loc's. Dus hoe kan ik zien hoever op het opstelspoor mijn loc staat?

Mvg,
Martijn
Hoi Martijn,

Dat was ook mijn idee, Dinamo is eigenlijk niet zo erg ingewikkeld.

Het werkt zo (in een notendop)

Je verdeelt je baan in secties (blokken) daarbij is elk opstelspoor, schaduwspoor, rangeerspoor, perronspoor noem maar op een blok. Elk blok is dus een klein stukje spoor wat Dinamo onder spanning kan zetten met een ingestelde waarde. Als je vervolgens elk blok verdeeld in twee secties creeer je detectie waardoor het systeem weet waar wat zit. Dat heb je met decoder ook nodig anders weet ook dat systeem niet waar de loc zit.

Een blok heeft een detectiezone en een stopzone. Het lijkt ingewikkeld maar dat is het niet, ik vind het logischer als een decoder met adres persoonlijk.

http://dinamo.vanperlo.net/ hier vind je een duidelijke uitleg van de werking.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Michiel »

Een klein vraagje dat ik me al langer stel ivm Dinamo: hoe wordt een complexe wisselstraat bestuurd? Stel: er rijden analoge en digitale treinen tegelijkertijd over het wisselcomplex. Hoe wordt dit opgevangen door Dinamo opdat elke loc zijn correcte stuurspaninng krijgt (analoog respectievelijk digitaal)?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door henry »

michiel,
een wisselstraat wordt door 1 lok tegelijk gebruikt.
hele complexe zul je gaan opdelen zodat er meerdere treinen doorheen kunnen.

groetjes henry


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door martindomburg »

Michiel schreef:Een klein vraagje dat ik me al langer stel ivm Dinamo: hoe wordt een complexe wisselstraat bestuurd? Stel: er rijden analoge en digitale treinen tegelijkertijd over het wisselcomplex. Hoe wordt dit opgevangen door Dinamo opdat elke loc zijn correcte stuurspaninng krijgt (analoog respectievelijk digitaal)?
Een wisselstraat word word gevoed door het blok wat aan de punt van de eerste wissel zit. Heb je een complexe wisselstraat kan je die weer voeden d.m.v. een aanvullend blok. Dinamo stuurt de spanning door middel van pulsbreedtemodulatie bij analoge locs en geeft bij een digitale loc dezelfde werking als elk ander systeem. Je kunt maar een loc tegelijk aansturen in een blok. Dat is de enige beperking t.o.v. decoders



Wim Ros

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:Hoi Martijn,
Persoonlijk heb ik nu voor Dinamo gekozen, is uiteindelijk net zo duur als decoder maar bied vind ik meer vrijheid. De keuze is natuurlijk aan jezelf.
Gehaktstaaf, als je echt vrijheid wil en niet gebonden wil zijn aan één specifieke ontwikkelaar en aanbieder. En als je gelijk wil rijden, zonder afhankelijk te zijn van een PC en een besturingsprogramma, dan zou ik je aanraden om voor de Multi-Maus, of een andere instap centrale te kiezen, zoals er ook nog een Profi-Boss is. Zelfde prijsklasse als de Multi-Maus, maar met nog net iets meer mogelijkheden.

Mvg
Wim.



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door henry »

martijn wim heeft gelijk.
kijk eerst naar je portmonee alvorens je beslist welk systeem je wilt gebruiken.


groetjes henry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Rob Fongers »

Henry,

Ik heb naar mijn portemonnee gekeken maar daar kan ik dus niets mee :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door henry »

he rob, heb jij er ook een waar een groot gat in zit :mrgreen: :mrgreen:

even wat anders, op beeld 2 en 3 loopt bij jouw alles soepel.
bij het linker beeld stottert het nog verder super om te zien


groetjes henry



Onderwerp starter
Gehaktstaaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010 19:32

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Gehaktstaaf »

Qua budget is inderdaad waar. Mijn richtlijn is ong. €150 uit te geven, om de digitale aansturing te hebben, en mijn 2 loc's van een decoder te hebben voorzien. Een beetje duurder kan geen kwaad, het is meer een richtlijn.
Een decoder, zeg Keuhn N025 kost €25. (Keuhn voor de V100)
Voor de 1600 werd een om de beperkte ruimte een Tran DCX decoder aangeraden. (het nummer weet ik niet) €32.
Dan zit ik op €57 voor de decoders, heb ik nog rond de €100 over voor de aansturing.
Ik kan alleen de aansturing niet vinden om Hans zijn website, klopt dat? Dus geen Multimaus of Profi-Boss ?

Maar dan zit ik nog steeds met de aansturing, de genoemde types is eigenlijk gewoon een handregelaar maar dan voor meerdere loc's.
Als ik in mijn baan een schaduwstation maak, kan ik dus niet zien hoever de loc op zijn opstelspoor staat. Dit is dus met zo'n regelaar ook niet te besturen?

Mvg,
Martijn


Mvg,
Martijn

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door dentheo »

Gehaktstaaf schreef: Als ik in mijn baan een schaduwstation maak, kan ik dus niet zien hoever de loc op zijn opstelspoor staat.

Martijn,
Toch nog verder informeren, centrales of handregelaars waarmee je kan "zien " hoever de lok staat in een schaduwstation ???
Ik geloof niet dat ze bestaan.
Met bezetmelders en/of een webcam en PC scherm kom je een eind, maar dat is een ander verhaal.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Gehaktstaaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010 19:32

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Gehaktstaaf »

Theo,
Daar doelde ik dus op, je weet niet hoever je lok staat.
Een pc webcam zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Maar ik bedacht me net ook dat ik een 'open' schaduw station zou kunnen maken. Dus dat je er tussen kunt kijken. Maakt het iets eenvoudiger.

Mvg,
Martijn


Mvg,
Martijn

FidOo
Berichten: 5849
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door FidOo »

Martijn,

Zoals inderdaad gezegd bestaan er tot zo ver ik weet bedieningsunits (multimaus o.i.d.) waar je bezet meldingen kunt zien.

Dit is alleen mogelijk Via PC besturing. maar een handig persoon kan ook eventueel met een lichtsluis werken. (dus een infrarood-straal die doorbroken wordt als er een lok doorheen rijdt) Deze sluit je dan aan op een ledje en je hebt een een melding als er wat staat.

Multimaus werkt bij mij overigens prima. en ik ga voorlopig analoog mijn baan aansturen dus ik sta voor dezelfde uitdagingen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door shoven »

Als je € 150 wilt uitgeven kun je digitaal rijden dmv 2 decoders en een Multimaus setje. De andere dingen die jij noemt als detectie waar je loc staat enz ga je niet redden binnen die 150 piek.

Het klinkt een beetje alsof je wilt rijden zoals je dat met de pc kunt, maar jij wilt het handmatig doen. De vraag is of dat handig is.
Als je locs wilt detecteren en je rijdt toch digitaal, denk dan ook door hoe je in een later stadium wilt rijden. Als dat met de pc is, zou ik geen dingen gaan doen (zoals lichtsluisjes of reedcontacten) die daar niet echt lekker bij aansluiten. Als je dat niet wilt, bedenk dan wel dat je met de hand slechts een paar treinen succesvol tegelijk kunt besturen (meer dan 3 wordt al lastig). Dus wat wil je, nu en op termijn?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Gehaktstaaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2010 19:32

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Gehaktstaaf »

Hallo Steven,

Daarin heb je gelijk! Het was meer een vraag, wat dus niet mogelijk blijkt.
Aansturing via een PC lijkt me heel mooi, ik denk alleen niet dat dat voor mij nu financieel haalbaar is. Gezien je dan heel wat extra apparatuur nodig hebt.
Ik denk dat met bediening met een multimaus een schaduwstation lastig is te realiseren.

Ik denk dat ik in mijn baanplan er voor moet zorgen dat er meerdere rondgaande circuits zijn, aangezien je met een multimaus niet elke loc tegelijk kunt regelen.

Ik heb met mijn ouders overlegd, en misschien krijg ik een ruimte tot mijn beschikking waar ik een baan in L-vorm kan maken. De lange achterwand van de L is iets meer als 3Meter, en de korte een krappe 1,5M. Het lijkt me dat hier toch wel wat moois te maken moet zijn.
Ik denk dat ik maar eens moet beginnen met tekenen. En mocht iemand ideeën hebben, meldt het ;)


Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door shoven »

Da's goed nieuws van die ruimte. Daar kun je heel wat moois maken!

Rijden met de PC valt kostentechnisch wel mee. Wat je extra nodig hebt zijn bezetmelders en een verbinding met de PC. Koploper is gratis.
Als je dus even uitgaat van die 150 piek van jou voor 2 decoders plus een MM setje, komt daar nog bij een S88XPressNetLI setje, kost iets van 89 euro bij Wim R. Dan heb je 16 meldpunten op stroomdetectie + een verbindingskastje voor de PC + kabels. Als je wissels hebt (lijkt me wel) heb je daar wisseldecoders voor nodig, kosten plm. €5 per wissel. Maar ook zonder PC-rijden heb je zoiets nodig, tenzij je de wissels met de hand gaat omzetten (wat je heel snel zat bent). En dan nog ergens een oud PC'tje opscharrelen; ik heb er laatst een voor de treinbaan gekocht voor 50 euro bij een 2e hands PC-boer op internet (die verkopen partijen afgeschreven bedrijfs-PC's), prima ding.
Je kunt een groeimodel hanteren, kun je ook wennen aan het rijden met dit soort spul: eerst MM + locdecoders, dan wisseldecoders, en vervolgens PC rijden. Geeft nog even tijd om te sparen ook. ;)
Dit zijn basisuitgaven; daarna kun je het zo gek maken als je wilt met rails, materieel enz.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door gdw1963 »

Het is toch ook mogelijk om een "traditionele" bezetmelding te maken, zelfs op basis van stroomdetecetie? Alleen in plaats van terugmelden via S88 of LocoNet gaat er een lampje/ledje op een paneel branden, dan weet je in ieder geval dat het spoor bezet is.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3025
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Over naar Digitaal?

Bericht door Ron »

Gerwin,

Misschien een heel stomme vraag, maar kan je uitleggen hoe dat gaat.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie