Diverse vragen...
Diverse vragen...
Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en heb me reeds voorgesteld: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=13605
Sinds de aanmelding op het forum heb ik mij natuurlijk wel geprobeerd in te lezen maar het is nog heel veel en niet alle definities begrijp ik. Waarschijnlijk heb ik ondertussen de antwoorden wel voorbij zien komen maar door de onkunde ze er nog niet uitgehaald. Vandaar dat ik, wat ik nog niet scherp heb even in dit draadje gooi.
In mijn handtekening heb ik wat info gezet over wat ik wil. Dit zal ik door de tijd heen aanpassen aan wat ik hier voor antwoorden krijg.
1. Kan ik, wanneer ik een Multi-Maus startsetje koop, er later nog een Multi-Maus bij hangen? Kan ik in beide alle locs zetten en kan ik dan samen met 1 van de kids alle treinen besturen of is dat in het protocol niet mogelijk?
2. Wanneer ik ongeveer een trien of 10 heb en ik wil er maximaal met 5 rijden (ik hoef geen geluid en licht) is dan een Multi-Maus systeen een goede keuze of moeit ik gelijk gaan zoeken naar boosters? Wat is anders een beter keuze?
3. Ik ben fan van de Fleischmann profirails. De keuze voor de N variant is snel gemaakt. Ook omdat dat veel 2ehands te vinden is. Het rijden vind ik belangrijker dan het esthetische. Is dat een goede keus of kom ik met andere rails beter en goedkoper uit?
Bedankt alvast voor de tijd en moeite.
Sinds de aanmelding op het forum heb ik mij natuurlijk wel geprobeerd in te lezen maar het is nog heel veel en niet alle definities begrijp ik. Waarschijnlijk heb ik ondertussen de antwoorden wel voorbij zien komen maar door de onkunde ze er nog niet uitgehaald. Vandaar dat ik, wat ik nog niet scherp heb even in dit draadje gooi.
In mijn handtekening heb ik wat info gezet over wat ik wil. Dit zal ik door de tijd heen aanpassen aan wat ik hier voor antwoorden krijg.
1. Kan ik, wanneer ik een Multi-Maus startsetje koop, er later nog een Multi-Maus bij hangen? Kan ik in beide alle locs zetten en kan ik dan samen met 1 van de kids alle treinen besturen of is dat in het protocol niet mogelijk?
2. Wanneer ik ongeveer een trien of 10 heb en ik wil er maximaal met 5 rijden (ik hoef geen geluid en licht) is dan een Multi-Maus systeen een goede keuze of moeit ik gelijk gaan zoeken naar boosters? Wat is anders een beter keuze?
3. Ik ben fan van de Fleischmann profirails. De keuze voor de N variant is snel gemaakt. Ook omdat dat veel 2ehands te vinden is. Het rijden vind ik belangrijker dan het esthetische. Is dat een goede keus of kom ik met andere rails beter en goedkoper uit?
Bedankt alvast voor de tijd en moeite.
Wat wil ik:
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Re: Diverse vragen...
1 ja dit kan zeker.
2 waarschijnlijk kun je zonder boosters af. Als je een 2e multimaus koopt met de versterker en voeding er bij kun je deze als booster gebruiken. Je hebt dan 2 handregelaars en 2 versterkers.
3 fleischmann rails is prima. Ook minitrix trouwens en kunnen zodder meer op elkaar aansluiten. Zelf kies ik voor peco code 55 (hier zijn genoeg discussies over geweest die je met de zoekfunctie kunt vinden)
En vanuit hier dan maar welkom.
2 waarschijnlijk kun je zonder boosters af. Als je een 2e multimaus koopt met de versterker en voeding er bij kun je deze als booster gebruiken. Je hebt dan 2 handregelaars en 2 versterkers.
3 fleischmann rails is prima. Ook minitrix trouwens en kunnen zodder meer op elkaar aansluiten. Zelf kies ik voor peco code 55 (hier zijn genoeg discussies over geweest die je met de zoekfunctie kunt vinden)
En vanuit hier dan maar welkom.
Re: Diverse vragen...
Er zijn een paar overwegingen voor en tegen.
+ Het ziet er leuk uit.
+/- Het is gebaseerd op 15 graden wissels. Daarmee is je emplacement iets compacter als met peco wissels maar als je de werkelijkheid dichter wil benaderen op een eenvoudige baan zijn de peco wissels wel mooier.
- Als je van plan bent ook grind naast de rail te leggen is de profi rail minder geschikt. Je krijgt altijd een structuur overgang tussen het profi-rail-grind en je eigen grind.
Re: Diverse vragen...
1. Kan ik, wanneer ik een Multi-Maus startsetje koop, er later nog een Multi-Maus bij hangen? Kan ik in beide alle locs zetten en kan ik dan samen met 1 van de kids alle treinen besturen of is dat in het protocol niet mogelijk?
Jazeker, je kan er in theorie zo veel bij aansluiten als jij wil en je kan zelfs de gegevens van de ene naar de andere overzetten.
2. Wanneer ik ongeveer een trien of 10 heb en ik wil er maximaal met 5 rijden (ik hoef geen geluid en licht) is dan een Multi-Maus systeen een goede keuze of moeit ik gelijk gaan zoeken naar boosters? Wat is anders een beter keuze?
Maakt in principe niet uit of je een systeem met MM gebruikt of een ander systeem. Je kan een x aantal treinen tegelijk aansturen afhankelijk van het verbruikte vermogen. Gebruik je meer vermogen dan heb je boosters nodig. Dat is echter ook bij andere systemen het geval.
3. Ik ben fan van de Fleischmann profirails. De keuze voor de N variant is snel gemaakt. Ook omdat dat veel 2ehands te vinden is. Het rijden vind ik belangrijker dan het esthetische. Is dat een goede keus of kom ik met andere rails beter en goedkoper uit?
Tsja, het is de keuze wat je zelf mooi vind. Qua rijzekerheid ben ik fan van Kato, maar dat is 2e hands zeker minder verkrijgbaar. Voordeel is wel dat de wissels gelijk compleet zijn dus inclusief wisselaandrijving en die is bij Kato niet zichtbaar. Ga je vooral voor prijs ten opzichte van gebruik dan is Fleischmann geen foute keuze. Wat betreft de bedrijfszekerheid. Welke rails je ook kiest, alles staat of valt met de wijze waarop je zelf de boel vastzet.
Jazeker, je kan er in theorie zo veel bij aansluiten als jij wil en je kan zelfs de gegevens van de ene naar de andere overzetten.
2. Wanneer ik ongeveer een trien of 10 heb en ik wil er maximaal met 5 rijden (ik hoef geen geluid en licht) is dan een Multi-Maus systeen een goede keuze of moeit ik gelijk gaan zoeken naar boosters? Wat is anders een beter keuze?
Maakt in principe niet uit of je een systeem met MM gebruikt of een ander systeem. Je kan een x aantal treinen tegelijk aansturen afhankelijk van het verbruikte vermogen. Gebruik je meer vermogen dan heb je boosters nodig. Dat is echter ook bij andere systemen het geval.
3. Ik ben fan van de Fleischmann profirails. De keuze voor de N variant is snel gemaakt. Ook omdat dat veel 2ehands te vinden is. Het rijden vind ik belangrijker dan het esthetische. Is dat een goede keus of kom ik met andere rails beter en goedkoper uit?
Tsja, het is de keuze wat je zelf mooi vind. Qua rijzekerheid ben ik fan van Kato, maar dat is 2e hands zeker minder verkrijgbaar. Voordeel is wel dat de wissels gelijk compleet zijn dus inclusief wisselaandrijving en die is bij Kato niet zichtbaar. Ga je vooral voor prijs ten opzichte van gebruik dan is Fleischmann geen foute keuze. Wat betreft de bedrijfszekerheid. Welke rails je ook kiest, alles staat of valt met de wijze waarop je zelf de boel vastzet.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Diverse vragen...
Heel erg bedankt allemaal. Dit is verhelderend en m'n blik is weer wat verruimd.
Dat Kato is ook erg mooi.
Ondertussen druk bezig met het opruimen van de H0 baan en ik hoop in het nieuwe jaar toch wel al begonnen te zijn met N. Het wachten is op een leuk aanbod op MP. Er staat nog niet zo heel veel leuks op dit moment.
Ondertussen zijn er nog wel een paar vragen opgekomen.
4. Ik zie diverse protocollen voorbij komen. Als ik zoek naar DCC zit ik volgens mij altijd goed met de multimaus, klopt dat?
5. Wanneer ik bij H0 een verhoging in het spoor wilde zat ik al snel vast aan 9 a 10cm hoogte verschil (geen gebruik van bovenleiding) wat betekende dat ik ongeveer 3 a 4 meter baan nodig had om dat voor elkaar te krijgen.
Hoe hoog is het hoogte verschil bij N en is het maximale percentage ook 3%?
Dat Kato is ook erg mooi.
Ondertussen druk bezig met het opruimen van de H0 baan en ik hoop in het nieuwe jaar toch wel al begonnen te zijn met N. Het wachten is op een leuk aanbod op MP. Er staat nog niet zo heel veel leuks op dit moment.
Ondertussen zijn er nog wel een paar vragen opgekomen.
4. Ik zie diverse protocollen voorbij komen. Als ik zoek naar DCC zit ik volgens mij altijd goed met de multimaus, klopt dat?
5. Wanneer ik bij H0 een verhoging in het spoor wilde zat ik al snel vast aan 9 a 10cm hoogte verschil (geen gebruik van bovenleiding) wat betekende dat ik ongeveer 3 a 4 meter baan nodig had om dat voor elkaar te krijgen.
Hoe hoog is het hoogte verschil bij N en is het maximale percentage ook 3%?
Laatst gewijzigd door Nocki op 29 dec 2019 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat wil ik:
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Re: Diverse vragen...
DCC is het meest voorkomende protocol, en belangrijker: fabrikant-onafhankelijk. Wat mij betreft de enige serieuze optie. De MM spreekt DCC.
Het hoogteverschil in N hangt er vanaf of je met de panto's omhoog rijdt. Ik doe dat, en hou 6,5 cm aan.
3% kan, minder is beter. 2,5% of lager zou mooi zijn.
Het hoogteverschil in N hangt er vanaf of je met de panto's omhoog rijdt. Ik doe dat, en hou 6,5 cm aan.
3% kan, minder is beter. 2,5% of lager zou mooi zijn.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Diverse vragen...
Wauw, dankje, Dat valt echt reuze mee die hoogte, Ik ben erg benieuwd naar welke lengtes ik kwijt ga kunnen met m'n nieuwe ontwerp. 4januari is er in de buurt een modelspoorbeursje dus ik hoop mn slag te kunnen gaan slaan.
Ik zat aan nog iets te denken, waarschijnlijk nog hersenspinsels uit het verleden.
Vroeger bouwde ik geautomatiseerde schaduwstations doormiddel van de Fleischmann wissels die bij het schakelen stroom op 1van de banen zette en de andere uitschakelde. Dit deed ik door middel van reedcontacten en een magneetje.
Kan dit nog steeds wanneer je een digitaal systeem gebruikt of zijn dit soort oplossingen vragen om problemen?
En waar kan ik duidelijke beginners info vinden om zoiets door middel van het digitale systeem in elkaar te zetten? Ik zie heel veel kreten voorbij komen als bezetmelders enzo maar hoe dat aan elkaar hangt en eruit ziet heb ik niet scherp. Is er een filmpje of duidelijke website? Zelfs de zoektermen voor google heb ik nog niet scherp. Bedankt weer!
Ik zat aan nog iets te denken, waarschijnlijk nog hersenspinsels uit het verleden.
Vroeger bouwde ik geautomatiseerde schaduwstations doormiddel van de Fleischmann wissels die bij het schakelen stroom op 1van de banen zette en de andere uitschakelde. Dit deed ik door middel van reedcontacten en een magneetje.
Kan dit nog steeds wanneer je een digitaal systeem gebruikt of zijn dit soort oplossingen vragen om problemen?
En waar kan ik duidelijke beginners info vinden om zoiets door middel van het digitale systeem in elkaar te zetten? Ik zie heel veel kreten voorbij komen als bezetmelders enzo maar hoe dat aan elkaar hangt en eruit ziet heb ik niet scherp. Is er een filmpje of duidelijke website? Zelfs de zoektermen voor google heb ik nog niet scherp. Bedankt weer!
Wat wil ik:
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Re: Diverse vragen...
Dat heeft geen enkele zin bij digitaal, je sporen blijven namelijk overal onder spanning staan. Een trein gaat rijden door een signaal van je besturing (Multimaus bijvoorbeeld).
Er zijn heel veel schema's, filmpjes enzovoorts. Bezetmelders, natuurlijk maar loop niet te snel vooruit.
Er is wel wat te vinden over digitaliseren, begin hier maar eens
Er zijn heel veel schema's, filmpjes enzovoorts. Bezetmelders, natuurlijk maar loop niet te snel vooruit.
Er is wel wat te vinden over digitaliseren, begin hier maar eens
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Diverse vragen...
Ja idd, misschien loop ik iets te snel vooruit. Ik heb het soort karakter wat alles wil weten en begrijpen...
Ik ben begonnen met het lezen van de link in ieder geval. Bedankt, dat is al verhelderend.
Wat ik nog niet snapte, en ik loop dan alweer als een sneltrein op de zaken vooruit. Wanneer een trein in een baanvak komt, er dus een melding gemaakt wordt en die melding wordt terug gekoppeld naar de multimaus. Hoe weet de multimaus dan welke trein hij moet stoppen?
Stel er rijden 3 treinen en 1 ervan komt op een baanvak waar hij gedetecteerd wordt en je wilt dat de trein die daar komt standaard stopt. Hoe weet de module dan welke trein dan is? Dat kan ik niet nog terug vinden in alle info die ik heb gelezen...
Edit: Wacht volgens mij lees ik dat. De centrale kan in een specifiek blok een signaal afgeven aan elke willekeurige trein dat deze moet stoppen?
Dus je kunt treinen specifiek op een adres aansturen maar door middel van blokken kun je in een blok ook een signaal afgeven aan een trein op een algemeen adres?
Ik ben begonnen met het lezen van de link in ieder geval. Bedankt, dat is al verhelderend.
Wat ik nog niet snapte, en ik loop dan alweer als een sneltrein op de zaken vooruit. Wanneer een trein in een baanvak komt, er dus een melding gemaakt wordt en die melding wordt terug gekoppeld naar de multimaus. Hoe weet de multimaus dan welke trein hij moet stoppen?
Stel er rijden 3 treinen en 1 ervan komt op een baanvak waar hij gedetecteerd wordt en je wilt dat de trein die daar komt standaard stopt. Hoe weet de module dan welke trein dan is? Dat kan ik niet nog terug vinden in alle info die ik heb gelezen...
Edit: Wacht volgens mij lees ik dat. De centrale kan in een specifiek blok een signaal afgeven aan elke willekeurige trein dat deze moet stoppen?
Dus je kunt treinen specifiek op een adres aansturen maar door middel van blokken kun je in een blok ook een signaal afgeven aan een trein op een algemeen adres?
Wat wil ik:
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Re: Diverse vragen...
Er zijn systemen die alleen met blokken werken maar je kan geen algemeen signaal op de rails zetten, een signaal heeft een adres nodig.
Bij adres denk aan postadressen, je kan geen brief sturen naar Nederland of Amsterdam, die komt niet aan.
Lees de de site waar Wilco je heenstuurde eens door, daar staan een heleboel wijsheden op.
Bij adres denk aan postadressen, je kan geen brief sturen naar Nederland of Amsterdam, die komt niet aan.
Lees de de site waar Wilco je heenstuurde eens door, daar staan een heleboel wijsheden op.
Re: Diverse vragen...
Duidelijk, Ik ben de pagina en de links er op aan het doornemen. Dankje
Wat wil ik:
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Re: Diverse vragen...
Allemaal erg bedankt. Ondertussen zijn we meer dan 2 weken verder en ondertussen heb ik een hele hoop spoor los gekocht, 2 locs, een treinstel en een rits wagons.
Ook heb ik de z21 met routertje en multimaus gekocht en vandaag voor het eerst gereden. Was enorm leuk om opeens een loc specifiek aan te sturen terwijl de ander doorrijd. Digitaal? Ik ben verkocht
Ik heb 2 piko 2200's besteld op internet en hoop dat de ESU decoders die ik heb gekocht daar in gaan kunnen. Mn eerste stappen zijn gemaakt.
Ook heb ik de z21 met routertje en multimaus gekocht en vandaag voor het eerst gereden. Was enorm leuk om opeens een loc specifiek aan te sturen terwijl de ander doorrijd. Digitaal? Ik ben verkocht
Ik heb 2 piko 2200's besteld op internet en hoop dat de ESU decoders die ik heb gekocht daar in gaan kunnen. Mn eerste stappen zijn gemaakt.
Wat wil ik:
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Nederlandse baan, tijdperk IV / V
Treinen digitaal, wissels analoog dmv paneeltje.
Verplaatsbare baan
Re: Diverse vragen...
Klein vraagje van mij kant. Ik lees veel over programmeerrails. Moet dat ook bij de z21start want die heeft geen aansluiting.
Gr Chris
Gr Chris
groetjes chris