Wissels schakelen niet altijd

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ouwerling

Wissels schakelen niet altijd

Bericht door ouwerling »

Ik rijd met N spoor, Fleischmann Piccolo, IB Basic en Koploper.
Ik heb in mijn proefbaan 14 wissels waarvan er 2 de ene keer wel en de andere keer niet goed schakelen.
Dit uiteraard met de nodige gevolgen als je automatisch rijdt.
Wissels zijn 2e hands, maar met "handbediening" (met de centrale of met de PC) werken ze prima.
Wat kan ik hieraan doen?
Vr Gr Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

Michiel

Re: Wissels schakelen niet altijd

Bericht door Michiel »

Hallo Jos,

Ik had met mijn vorige baan gelijkaardige symptomen. De oorzaak bleek een te zwakke voeding. Ik heb toen een trafo van 16V/32VA toegewezen voor uitsluitend wisselsturing. Vanaf toen schakelde alle wissels betrouwbaar en krachtig.

Nu, of jouw wisselprobleem dezelfde oorzaak heeft, dat weet ik natuurlijk niet.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
ouwerling

Bericht door ouwerling »

Ik heb de wissels via de wisseldecoder op een aparte Uhlenbrock trafo van 70va gezet.
dus dat zou voldoende moeten zijn.
Misschien de wissels die het slecht doen wisselen voor "nieuwere" ?

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

henry

Bericht door henry »

jos heb je ze al geprobeert voor je ze digitaal hebt aangestuurd.

groetjes henry

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik had ook 1 algemene trafo, voor centrale, treinen, lichtjes, seinen en wissels. Dat bleek voor de meeste wissels OK, maar een paar bleken last te hebben met het schakelen. Het werd alleen maar erger met de tijd (lees uitbreiding van de baan).

Je kan in Koploper eventueel de tijd tussen opeenvolgende wisselopdrachten gelijk zetten aan de bekrachtigingstijd van de wissel (vb 300ms). Dan maximaliseer je de tijd dat de wissel stroom krijgt om te schakelen zonder dat er overlap van bekrachtiging is. 't Is maar een idee.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie