Seinen aansluiten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Virmpje

Seinen aansluiten

Bericht door Virmpje »

Goedemorgen,

Ik ben sinds net nieuw hier, en ik ben al een tijdje bezig met een modelbaan te bouwen (sinds 2007). Nu ben ik zover gekomen dan ik seinen wil gaan plaatsen. Maar ik heb nu totaal geen idee hoe ik dat zou moeten dan. Want toen ik het aan de modelbouwzaak vroeg, had hij een tekening gemaakt. Alleen kan ik er nu geen wijs uit worden. Hij zei wel dat je een railstaaf moest isoleren.

Wie kan mij meer vertellen, alvast bedankt!

Mathijs

Michiel

Re: Seinen aansluiten

Bericht door Michiel »

Hallo Mathijs,

je zal nog wel even moeten vertellen met welk systeem je rijdt. Is dat digitaal handmatig of geautomatiseerd per computer. Of is dat misschien analoog...? Wil je je seinen actief kunnen gebruiken, of passief?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Virmpje

Bericht door Virmpje »

Ik rij analoog fleischmann, dus alles gaat nog met kastjes en trafo's. Wat bedoel je met actief en passief?

groeten,

Mathijs

Michiel

Bericht door Michiel »

Passief: seinen zijn een weergave of de rijweg vrij is. De treinen worden door een ander systeem beïnvloed (relais, schakelaars,...)
Actief: seinen worden expliciet gezet (rood/groen), en het treinverkeer wordt gestopt voor en door een rood sein.

Ga je ook Fleischmann seinen gebruiken (vb artikel nummer 9205)?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Virmpje

Bericht door Virmpje »

Ik denk dan dat het actief is.

Ik wil henckens seinen gaan gebruiken, omdat het een Nederlandse baan moet gaan worden! http://www.henckens-seinen.nl/henckenss ... 012web.JPG

Guut

Bericht door Guut »

Je moet dan een stuk rail (alleen maar 1 spoorstaaf) isoleren zodat deze standaard geen spanning krijgt. Dit kun je doen door bv isoleer-asjes te plaatsen ipv metalen verbindings-asjes. Dat stuk geisoleerde rail kun je dan vanuit een schakeling voorzien van spanning (bij groen licht).
Vanuit diezelfde schakeling wordt het sein aangestuurd.
De makkelijkste manier zorgt ervoor dat de trein in een keer geen spanning meer krijgt op dat geisoleerde stuk bij rood licht en zal stoppen. Op het moment dat het licht groen wordt moet er weer spanning op komen te staan.
Een simpele manier om dit te realiseren is met een relais. Maar je kunt het zo ingewikkeld maken als dat je zelf wilt natuurlijk (rem / optrek vertraging etc.)
Alternatief is dat je bij rood licht zelf actie zal moeten ondernemen om de trein tot stilstand te krijgen. Hier hoef je alleen maar een aansturing voor het sein te maken. Isolatie van de rails is niet nodig.

Op het moment rij ik zelf ook nog analoog en ben ik nog aan kijken hoe ik dit ga maken en of ik nog overstap op digitaal. De seinen van henckens zijn mooi en staan bij mij ook op het verlanglijstje om nog aan te schaffen.

Michiel

Bericht door Michiel »

Virmpje schreef:Ik denk dan dat het actief is.

Ik wil henckens seinen gaan gebruiken, omdat het een Nederlandse baan moet gaan worden! http://www.henckens-seinen.nl/henckenss ... 012web.JPG
De Henkens seinen hebben geen extra contacten om de baanspanning te schakelen, en kunnen dus niet actief ingezet worden. Je zal door middel van schakelaars en relais je blokken moeten besturen, en het beeldsein mee laten wisselen met de stand van deze schakelaars en relais.

Onderwerp starter
Virmpje

Bericht door Virmpje »

Bedankt voor de info!
Guut schreef:Je moet dan een stuk rail (alleen maar 1 spoorstaaf) isoleren zodat deze standaard geen spanning krijgt. Dit kun je doen door bv isoleer-asjes te plaatsen ipv metalen verbindings-asjes. Dat stuk geisoleerde rail kun je dan vanuit een schakeling voorzien van spanning (bij groen licht).
Vanuit diezelfde schakeling wordt het sein aangestuurd.
De makkelijkste manier zorgt ervoor dat de trein in een keer geen spanning meer krijgt op dat geisoleerde stuk bij rood licht en zal stoppen. Op het moment dat het licht groen wordt moet er weer spanning op komen te staan.
Een simpele manier om dit te realiseren is met een relais. Maar je kunt het zo ingewikkeld maken als dat je zelf wilt natuurlijk (rem / optrek vertraging etc.)
Alternatief is dat je bij rood licht zelf actie zal moeten ondernemen om de trein tot stilstand te krijgen. Hier hoef je alleen maar een aansturing voor het sein te maken. Isolatie van de rails is niet nodig.
Ik zou het graag automatisch willen doen. Maar zou je eventueel ook een schakelschema hebben, zodat ik weet hoe ik het aan zou moeten sluiten?

Mathijs

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Afbeelding

Zoiets misschien.

Mvg
Wim.

Plaats reactie