Analoog
Analoog
Hallo leden.
Ik ben bezig met de N baan aan het opbouwen.
Ik heb de wissels denkend uitgevoerd en dat werkt prima.
Maar bestaat er een Jip en Janneke schema om de wissels automatisch te laten schakelen,en de loco vertraagd te laten stoppen?
M.vr.gr.Hans
Ik ben bezig met de N baan aan het opbouwen.
Ik heb de wissels denkend uitgevoerd en dat werkt prima.
Maar bestaat er een Jip en Janneke schema om de wissels automatisch te laten schakelen,en de loco vertraagd te laten stoppen?
M.vr.gr.Hans
Re: Analoog
Nee.
Het kan allemaal, maar het is niet simpel.
Een wissel mag een trein ook niet afremmen. Een wissel zet een sein op onveilig. Wanneer een trein nu het blok achter dat sein binnen rijdt, moet ie gaan remmen.
Ik heb wel eens uitgedacht wat je allemaal moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Het kan, maar ik heb het nooit uitgebreid getest. Maar het is mij niet gelukt het maar een paar componenten te doen. Wanneer je die kant op wil, zal je je moeten verdiepen in de wereld van transistoren, zaagtandspanningen, relais, terugmelders, ttl en cmos. Boeiend, maar je hebt er een hobby bij.
Heeft iemand trouwens nog het oude schema voor blokbeveiliging zoals dat ooit in de railhobby stond. Jaren 80? Ik dacht van Marten Weistra. Volgens mij deze nummers:
Op weg naar OPA, deel 1 79/10/308
Op weg naar OPA, deel 2 79/11/342
Op weg naar OPA, deel 3 79/12/382
Op weg naar OPA, deel 4 80/1/12
Op weg naar OPA, deel 5 80/9/287
Het kan allemaal, maar het is niet simpel.
Een wissel mag een trein ook niet afremmen. Een wissel zet een sein op onveilig. Wanneer een trein nu het blok achter dat sein binnen rijdt, moet ie gaan remmen.
Ik heb wel eens uitgedacht wat je allemaal moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Het kan, maar ik heb het nooit uitgebreid getest. Maar het is mij niet gelukt het maar een paar componenten te doen. Wanneer je die kant op wil, zal je je moeten verdiepen in de wereld van transistoren, zaagtandspanningen, relais, terugmelders, ttl en cmos. Boeiend, maar je hebt er een hobby bij.
Heeft iemand trouwens nog het oude schema voor blokbeveiliging zoals dat ooit in de railhobby stond. Jaren 80? Ik dacht van Marten Weistra. Volgens mij deze nummers:
Op weg naar OPA, deel 1 79/10/308
Op weg naar OPA, deel 2 79/11/342
Op weg naar OPA, deel 3 79/12/382
Op weg naar OPA, deel 4 80/1/12
Op weg naar OPA, deel 5 80/9/287
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Analoog
Het schema van Marten Weistra is te herleiden op de pagina van Klaas Zondervan.
Zie hier https://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog2.html
Zie hier https://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog2.html
Selectrix (RMX)
Re: Analoog
Alleen wel in de gaten houden dat dit waarschijnlijk een uitloopartikel is. Is niet meer terug te vinden in de product-database op Fleischmann.de. Dus wil je hier gebruik van gaan maken, koop er dan voldoende in.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Analoog
Hoeveel Jip en Janneke wil je hebben?
Zijn een paar relais, transistoren, weerstanden en condensatoren Jip en Janneke genoeg of is dat teveel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Zijn een paar relais, transistoren, weerstanden en condensatoren Jip en Janneke genoeg of is dat teveel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Analoog
Dat hangt wel van je eisen af. EVA werkt bv niet met duwtreinen.
Bedankt voor de link.gvandersel schreef: ↑13 jan 2020 12:54 Het schema van Marten Weistra is te herleiden op de pagina van Klaas Zondervan.
Zie hier https://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog2.html
Zijn er veel mensen die zelf een rijregelaar in elkaar gesoldeerd hebben? Zijn er mensen die willen leren hoe een analoog systeem met automatische beïnvloeding te bouwen is?
Re: Analoog
Hans,
Zo'n EVA is een Fleischmann 6960. Daarmee kun je de trein traploos laten afremmen tot stilstand en weer laten optrekken. Per railsectie waar je een trein wilt laten stoppen heb je één zo'n kastje nodig. De snelheid waarmee dat gaat kun je traploos instellen met een potmeter. Hieronder een schemaatje uit de handleiding.
Ik heb 1 Fleischmann 6960 liggen die kun je van me overnemen als je wilt. Stuur me even een PB als je interesse hebt.
Ben
Zo'n EVA is een Fleischmann 6960. Daarmee kun je de trein traploos laten afremmen tot stilstand en weer laten optrekken. Per railsectie waar je een trein wilt laten stoppen heb je één zo'n kastje nodig. De snelheid waarmee dat gaat kun je traploos instellen met een potmeter. Hieronder een schemaatje uit de handleiding.
Ik heb 1 Fleischmann 6960 liggen die kun je van me overnemen als je wilt. Stuur me even een PB als je interesse hebt.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162