Causton Railways/ mag een slotje op
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Causton Railways/ mag een slotje op
Hallo allemaal
In dit topic ga ik u meenemen naar Causton Railways.
Causton is een fictief middel groot knooppunt aan de mainline tussen Edinburgh en Inverness. Tevens begint hier de branchline richting Lallybroch. Een klein station hoog gelegen in de highlands. Gespaard in de Bleecher Act door de hoge frequentie van lokale bedrijven die gebruik maken van het spoor. Het personen verkeer wordt meestal verzorgd door een DEMU treinstel met in de spits soms een getrokken trekduw trein.
Gezien vanaf Edinburgh komt de trein door de King Edward tunnel het station binnen gereden. Hier split het spoor zich op in enkele kopsporen voor het lokale verkeer richting Edinburgh en Glasgow. De buitenste sporen vormen de doorgaande sporen richting Inverness en bieden ruimte voor de HST 125 stellen.
Na het station duikt een enkele lijn naar Lallybroch de tunnel in en gaat de mainline naar Inverness over het kleine Loch Nassie heen de victoria tunnels in. Na de tunnel rijd de trein over de mainline parallel aan de grijze kliffen met de hoger gelegen lijn naar Lallybroch.
Vanaf het station is het ook mogelijk om de trein te pakken naar Lallybroch. Via een tunnel onder de oude stad bereikt de branchline het hoger gelegen spoor achter het station om langzaam te klimmen richting Lallybroch. Als de trein Lallybroch weer verlaat duikt die mount Frasser in om na een lange tunnel weer te voorschijn boven de mainline richting Inverness. Via een ruime boog om Mount Fraser heen duikt de lijn onder de mainline uit Edinburgh door om daarna weer uit de tunnel te komen en Loch Nassie te overbruggen. Daarna duikt de lijn een laatste maal de tunnel in om uit te komen in Causton station.
Zover het idee in mijn hoofd, hier een aantal foto's van het project in zijn huidige staat
Dit is het schematische plan voor Causton station. Het is al wel licht aangepast zodat het past op de baan. Zodra ik klaar ben met proefleggen komt er weer een update
En hier de huidige staat van de tafel die bestaat uit een u vorm. 1 poot van circa 5 meter en 1 van 3. 50m ongeveer met een achterstuk van 3 meter breed.
Gr
Reinder
In dit topic ga ik u meenemen naar Causton Railways.
Causton is een fictief middel groot knooppunt aan de mainline tussen Edinburgh en Inverness. Tevens begint hier de branchline richting Lallybroch. Een klein station hoog gelegen in de highlands. Gespaard in de Bleecher Act door de hoge frequentie van lokale bedrijven die gebruik maken van het spoor. Het personen verkeer wordt meestal verzorgd door een DEMU treinstel met in de spits soms een getrokken trekduw trein.
Gezien vanaf Edinburgh komt de trein door de King Edward tunnel het station binnen gereden. Hier split het spoor zich op in enkele kopsporen voor het lokale verkeer richting Edinburgh en Glasgow. De buitenste sporen vormen de doorgaande sporen richting Inverness en bieden ruimte voor de HST 125 stellen.
Na het station duikt een enkele lijn naar Lallybroch de tunnel in en gaat de mainline naar Inverness over het kleine Loch Nassie heen de victoria tunnels in. Na de tunnel rijd de trein over de mainline parallel aan de grijze kliffen met de hoger gelegen lijn naar Lallybroch.
Vanaf het station is het ook mogelijk om de trein te pakken naar Lallybroch. Via een tunnel onder de oude stad bereikt de branchline het hoger gelegen spoor achter het station om langzaam te klimmen richting Lallybroch. Als de trein Lallybroch weer verlaat duikt die mount Frasser in om na een lange tunnel weer te voorschijn boven de mainline richting Inverness. Via een ruime boog om Mount Fraser heen duikt de lijn onder de mainline uit Edinburgh door om daarna weer uit de tunnel te komen en Loch Nassie te overbruggen. Daarna duikt de lijn een laatste maal de tunnel in om uit te komen in Causton station.
Zover het idee in mijn hoofd, hier een aantal foto's van het project in zijn huidige staat
Dit is het schematische plan voor Causton station. Het is al wel licht aangepast zodat het past op de baan. Zodra ik klaar ben met proefleggen komt er weer een update
En hier de huidige staat van de tafel die bestaat uit een u vorm. 1 poot van circa 5 meter en 1 van 3. 50m ongeveer met een achterstuk van 3 meter breed.
Gr
Reinder
Laatst gewijzigd door Causton Railways op 30 nov 2020 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Causton Railways
Hallo Reinder,
Plaatsnaam uit Midsommer murders geleend??
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
En die andere naam uit "Outlander" gok ik?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Causton Railways
Welkom Reinder,
Leuk dat je nu ook aangemeld bent..... wat een leuk plan als ik het zo zie maar nog aardig wat te doen als je alles switcht naar Peco.
Ga je volgen...
Bjorn
Leuk dat je nu ook aangemeld bent..... wat een leuk plan als ik het zo zie maar nog aardig wat te doen als je alles switcht naar Peco.
Ga je volgen...
Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
@BjornOl49
De fleischmann rails blijft liggen in de niet zichtbare delen. Vervang alleen het zichtbare deel.
@shoven
Inderdaad al is Lallybroch ook een echte locatie in Schotland
De fleischmann rails blijft liggen in de niet zichtbare delen. Vervang alleen het zichtbare deel.
@shoven
Inderdaad al is Lallybroch ook een echte locatie in Schotland
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Causton Railways
Slingert aardig door de omgeving. Hoeveel is uiteindelijk werkelijk zichtbaar?
Groet,
Gerard van der Sel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Causton Railways
Zo hé, het thema heeft mijn interesse en de foto's die je laat zien doen nu al naar meer verlangen.
Ik houd dit draadje in de gaten, succes man!
Groets, Erwin
Ik houd dit draadje in de gaten, succes man!
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
ben een beetje bezig geweest vanavond met mijn definitieve spoorplan voor het grote station.
Het is grotendeels gebaseerd op het station in Edingburgh.
De beide dubbelsporige uiteinden gaan richting hun eigen schaduwstation nadat ze door het landschap heen zijn gegaan.
Op de hoofdlijn zullen de treinen dus van A via B naar C rijden en dan weer via B naar A gaan.
Het kromme spoor links onder gaat een nivo omlaag naar een helix die het spoor dan 7 cm boven tafel hoogte brengt.
Het aftakkende spoor recht boven gaat ook een helix in die het spoor ongeveer 18 cm omhoog brengt om dan de tunnel uit te komen en grote boogbrug op te gaan zoals je veel ziet in Engeland..
Het blauwe is een kleine haven met goederenloods zodat er toch wat gerangeerd kan worden op het station. Meeste goederen verkeer zal over de Branch line gaan naar het kleinere station wat ik nog moet uitdenken. Maar dat zal ongeveer 3 meter bij 40cm worden.
Het is grotendeels gebaseerd op het station in Edingburgh.
De beide dubbelsporige uiteinden gaan richting hun eigen schaduwstation nadat ze door het landschap heen zijn gegaan.
Op de hoofdlijn zullen de treinen dus van A via B naar C rijden en dan weer via B naar A gaan.
Het kromme spoor links onder gaat een nivo omlaag naar een helix die het spoor dan 7 cm boven tafel hoogte brengt.
Het aftakkende spoor recht boven gaat ook een helix in die het spoor ongeveer 18 cm omhoog brengt om dan de tunnel uit te komen en grote boogbrug op te gaan zoals je veel ziet in Engeland..
Het blauwe is een kleine haven met goederenloods zodat er toch wat gerangeerd kan worden op het station. Meeste goederen verkeer zal over de Branch line gaan naar het kleinere station wat ik nog moet uitdenken. Maar dat zal ongeveer 3 meter bij 40cm worden.
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Causton Railways
Dit beloofd en mooi en interessant te worden!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Zo mijn eerste treinset is binnen. Waarschijnlijk wordt die 8 of 9 rijtuigen lang. Beetje afhankelijk van de trekkrscht op de hellingen
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: Causton Railways
Wordt je hele baan de Engelse N schaal 1:148 of schuif je er ook nog (onopvallend ) 1:160 elementen tussen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Zal vast wel wat 1:160 tussen komen. Autootje of huisje ofzo.
Rollend materiaal wordt allenaal engels.
Ben erg content met de kwaliteit van de loc en rijtuigen
Rollend materiaal wordt allenaal engels.
Ben erg content met de kwaliteit van de loc en rijtuigen
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Zo na vele slaaploze nachten heb ik besloten om het stationsplan rigoureus te veranderen. Voornamelijk omdat ik bang ben dat het me toch snel gaat vervelen en te recht is.
Voor mijn nieuwe concept gaan we naar een plaatsje in zuid Engeland: Totnes. Uiteraard heb ik mijn eigen draai er aan gegegeven door het ietsje groter te maken.
De blauwe rondjes zijn mijn klimspiralen.
In de onderste poot moet nog een schaduwstation getekend worden en het kleine station dat daar weer over heen komt. Verder hoort die kruiswissel daar links onder in het station er niet.
Na het idee te hebben uitgewerkt ben ik gisteren aan de slag gegaan.
De lange tafel is met 41 cm verlengt waardoor ik straks met treinen van 8/10 rijtuigen lang in het station kan stoppen en alsnog ruimte heb voor de brug achter het station.
Aan de kleine tafel zijn we ook lekker bezig geweest. Derde schaduwstation ligt ook vast en ben begonnen met de ondersteuning voor het enkelspoor op de kleine tafel. Hoop dat deze week klaar te hebben.
Nu is het ook voornamelijk wachten op de bestellingen uit Engeland
Voor mijn nieuwe concept gaan we naar een plaatsje in zuid Engeland: Totnes. Uiteraard heb ik mijn eigen draai er aan gegegeven door het ietsje groter te maken.
De blauwe rondjes zijn mijn klimspiralen.
In de onderste poot moet nog een schaduwstation getekend worden en het kleine station dat daar weer over heen komt. Verder hoort die kruiswissel daar links onder in het station er niet.
Na het idee te hebben uitgewerkt ben ik gisteren aan de slag gegaan.
De lange tafel is met 41 cm verlengt waardoor ik straks met treinen van 8/10 rijtuigen lang in het station kan stoppen en alsnog ruimte heb voor de brug achter het station.
Aan de kleine tafel zijn we ook lekker bezig geweest. Derde schaduwstation ligt ook vast en ben begonnen met de ondersteuning voor het enkelspoor op de kleine tafel. Hoop dat deze week klaar te hebben.
Nu is het ook voornamelijk wachten op de bestellingen uit Engeland
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Causton Railways
Ziet er nu al goed uit Reinder, dit project gaan we volgen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Zo gisteren me eerstre rails mogen ontvangen met eat leeswerk
Nu even wachten op me 2de bestelling met meer wissels en flex rails om een heel eind vooruit te kunnen.
Vandaag weer even bezig geweest met de baan. De onderbouw voor de enkelsporige lijn is nu grotendeels klaar. Nu alleen nog draadeind kopen zodat de derde helix gemaakt kan worden.
Nu even wachten op me 2de bestelling met meer wissels en flex rails om een heel eind vooruit te kunnen.
Vandaag weer even bezig geweest met de baan. De onderbouw voor de enkelsporige lijn is nu grotendeels klaar. Nu alleen nog draadeind kopen zodat de derde helix gemaakt kan worden.
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Een veel belovend plan met al behoorlijk mooie stukjes werk.
vraag mij alleen af, bij het zien van de foto, met de helix, hoe stijl is die helix, het oogt mij, naast de zo te zien, kleine boogradius, ook stuk meer dan 3 procent stijging.
zo te zien, heb je eventueel best ruimte om de helix ovaal te maken, met wat rechte tussenstukken, zodat het stijging percentage behoorlijk naar beneden kan.
voor de rest, pff, wat een ruimte om een prachtige baan neer te zetten.
mvg
Freddy
vraag mij alleen af, bij het zien van de foto, met de helix, hoe stijl is die helix, het oogt mij, naast de zo te zien, kleine boogradius, ook stuk meer dan 3 procent stijging.
zo te zien, heb je eventueel best ruimte om de helix ovaal te maken, met wat rechte tussenstukken, zodat het stijging percentage behoorlijk naar beneden kan.
voor de rest, pff, wat een ruimte om een prachtige baan neer te zetten.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
De helix oogt inderdaad wat krap, maar als ik hem groter maak komt die in de weg te zitten.
Heb hem uitvoerig getest en ze rijden zo omhoog dus laat het zo. Daarnaast komen op de helix geen lanfe treinen te rijden
Heb hem uitvoerig getest en ze rijden zo omhoog dus laat het zo. Daarnaast komen op de helix geen lanfe treinen te rijden
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Zo deze week eindelijk begonnen met bouwen aan hry grote station nadat de nodige rails uit Engeland was gearriveerd.
Het is een stukje lastiger bouwen met peco dan met fleishmann maar het resultaat is erug mooi. Moet me nu eerst gaan verdiepen hoe ik de kruizingen en engelsman juist aansluit op de baan.
Het is een stukje lastiger bouwen met peco dan met fleishmann maar het resultaat is erug mooi. Moet me nu eerst gaan verdiepen hoe ik de kruizingen en engelsman juist aansluit op de baan.
-
Onderwerp starter - Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Causton Railways
Gisteren en vandaag weer bezig geweest. Meeste sporen van het grote station liggen nu op hun plek. Belangrijkste nu is zo snel mogelijk wat kunnen rijden.
Verder vandaag de brug voor na het station on elkaar geplakt, nu nog even de rivier uitzagen en dan kan die ook op zijn plek gezet worden.
Hoop morgen of dit weekend aan de slag te kunnen met de bedrading als mijn bestelling bij Domburg binnen is
Verder vandaag de brug voor na het station on elkaar geplakt, nu nog even de rivier uitzagen en dan kan die ook op zijn plek gezet worden.
Hoop morgen of dit weekend aan de slag te kunnen met de bedrading als mijn bestelling bij Domburg binnen is