Wim H schreef: ↑13 feb 2020 22:15
rjvanhouten schreef: ↑13 feb 2020 16:01
Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Klopt, dat weet ik. Ik refereerde daar zelf al aan in mijn bericht. Ik zag ze alleen niet op de fotos, vandaar dat ik het nog even navroeg.
Erwin: Wat de helling betreft: 3% is erg fors! Test het inderdaad goed uit. Van de Lahntalbahn weet ik nog goed dat een kleine helling soms al grote problemen gaf bij lange treinen. (bv als we beneden in de Megastores stonden en de baan niet waterpas stond...).
Een plan B is misschien wel handig. Een bypass bv.
En anders toch proberen het ovaal langer te maken.
Dan heb je ook nog overloopwissels nodig toch? Of ga je verkeerd spoor rijden?
Groet, Wim
Hi Wim,
3% is te veel om met een oud analoog locje met een flinke sleep aan wagens op te komen. Er moet dus ergens in ons spoor met de hoogte worden gemarchandeerd. De trein komt de berg binnen op nivo 0 (nul) en vervolgens moeten we 33 mm stijgen. Het punt waar de trein binnenkomt ( links op de tekening) en de plaats waar het spoor wordt gekruist hebben we zo dicht mogelijk bij elkaar gebracht. Maar de trein uit naar nivo 0 aan de andere kant van de berg lukt natuurlijk niet. Hiervoor is eenvoudig niet voldoende ruimte in de berg module (120x100cm.) Wat we gaan bepalen is de hoogte van de uitrij kant; deze zal wellicht naar +2cm. gaan. dan hebben we maar 1,3cm te stijgen of te dalen.
Hiervoor gaan we een test opstelling maken, waarbij de treintjes van Fred worden gebruikt om de max. helling (of hoogte in/uitrij) te bepalen.
Uiteinedlijk zal het spoor aan de ene kant van de tunnel hoger liggen dan aan de andere kant
.
Overloopwissel;
Wij zijn natuurlijk bij de Moezel gaan kijken en op het moment dat wij daar waren werd er met de treinen op het "verkeerde" spoor gereden.
Er waren werkzaamheden aan een wissel in het hoofdspoor. Wij gaan dus ook zo nu en dan de pendeltrein tussen Bullay en Traben Trarbach tegen de richting in laten rijden. En om voor een verrassing te zorgen kunnen we de pendel even wegzetten in de tunnel en na verloop van tijd tegen de richting in weer te voorschijn laten komen. Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten