Hallo .
Weer eens een vraag.
Als ik digitaal ga rijden,wat is dan de bedoeling van wissels met en zonder geleidend hartstuk?
Ik bedoel moeten er perse wissels met geleidend hartstuk toegepast bij digitaal rijden.
Heb nu ongeveer 40 wissels zonder geleidend hartstuk.
Kan iemand uitleggen wat het uitmaakt wel of geen geleidend hartstuk?.
Graag advies.
Bedankt en de groetjes van Hans
PS. Maakt het dan ook nog verschil of je de wissels denkend uitvoert??
Wissels
-
- Berichten: 994
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Wissels
Maakt niet uit bij digitaal of analoog. Met geleidend hartstuk hebben de wielen sneller stroom. Dat is voor kleine locs beter. En voor kruipen over wissels is met geleidend hartstuk fijner. Het kan zijn dat een loc dan stil valt op een niet geleidend hartstuk.
Wat wel anders is dat je hartstuk moet omschakelen tussen plus en min zeg maar. Dus kan je het oplossen met een relais. Of andere mogelijk oplossingen.
Wat wel anders is dat je hartstuk moet omschakelen tussen plus en min zeg maar. Dus kan je het oplossen met een relais. Of andere mogelijk oplossingen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Wissels
Kortom, als het maar even kan: pas wissels met een geleidend hartstuk toe.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Wissels
Het ding heet "puntstuk", maar het is zoals Ronald zei. Zolang je met BoBo's en CoCo's (grote, moderne locs) rijdt, zal je niet veel verschil merken. Wanneer je met korte twee- of drieassers traag gaat manoevreren, dan wil je die geleidende puntstukken wel hebben.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wissels
Overigens bij digitaal geen denkende wissels toepassen. Daar wil je altijd en overal spanning op de baan hebben.
Zoals boven gezegd zijn wissels met geleidende puntstuk of hartstuk beter. Als dit fleischmann of minitrix wissels zijn dan zit de omschakeling al ingebouwd. Als dit peco wissels zijn zul je die omschakeling zelf moeten realiseren.
Zoals boven gezegd zijn wissels met geleidende puntstuk of hartstuk beter. Als dit fleischmann of minitrix wissels zijn dan zit de omschakeling al ingebouwd. Als dit peco wissels zijn zul je die omschakeling zelf moeten realiseren.
Re: Wissels
Sorry, beroepsdeformatie... voor mij is een puntstuk zo'n ding...Michiel schreef: ↑07 feb 2020 08:26 Het ding heet "puntstuk", maar het is zoals Ronald zei. Zolang je met BoBo's en CoCo's (grote, moderne locs) rijdt, zal je niet veel verschil merken. Wanneer je met korte twee- of drieassers traag gaat manoevreren, dan wil je die geleidende puntstukken wel hebben.
- Bijlagen
-
- puntstuk.jpg (100.79 KiB) 1370 keer bekeken
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Wissels
'Nadeel' dat ik ooit tegenkwam ... omdat ik het natuurlijk lekker goedkoop wil ...
Ik rij wissels open ... ik weet het, gij zult geen wissels openrijden, maar ik doe het lekker toch.. scheelt weer een aandrijving.
Dat gaat niet bij wissels met polariserende puntstukken, daar is immers de polariteit afhankelijke van de laatst geschakelde stand.
Ik heb dus weer een aantal wissels moeten vervangen door wissels zonder geleidende puntstukken.
Guus
Ik rij wissels open ... ik weet het, gij zult geen wissels openrijden, maar ik doe het lekker toch.. scheelt weer een aandrijving.
Dat gaat niet bij wissels met polariserende puntstukken, daar is immers de polariteit afhankelijke van de laatst geschakelde stand.
Ik heb dus weer een aantal wissels moeten vervangen door wissels zonder geleidende puntstukken.
Guus