Zo, op vakantie geweest, wat gewerkt, nu weer tijd voor mijn spoorbaan. Ik heb het baanplan wat aangepast voor wat meer rijplezier. Er komt nu een hoek in mijn tafel maar ook de bestaande circels blijven waardoor je meerdere onafhankelijke circels krijgt die ook door elkaar en om elkaar gaan. Ook verdwijnt een groot deel in een tunnel en komt er rails overheen. Om deze reden kan ik niet meer verder zonder koploper (of andere software, maar ik ga ervan uit dat ik koploper ga gebruiken). Er zitten wissels in de tunnel etc.
Nu heb ik een aantal handleidingen bekeken, wat demobanen gedownload etc en denk ik dat ik het begrijp, maar mij kennende kan ik er ook helemaal naast zitten, vandaar de vraag of het onderstaande klopt:
- baanplan.png (6.03 KiB) 4188 keer bekeken
Die blauw 1,2,3 vakken zijn de baanvakken, er zitten twee wissels in dit circeltje. De rode (en groene) strepen zijn de stukjes spoor die de bezetmelder krijgen. De rest van het spoor ga ik via een diodeschakeling voeden.
- Nu denk ik (nu komt ie
) dat een trein binnenkomt via bezetmelder 2, dus baanvlak 1 bezet wordt gezet. De trein stopt vervolgens in bezetmelder 3 (ik wil de het leren remmen van koploper gebruiken).
- De trein rijd door en komt aan in baanvlak 2, zodra de trein bezetmelder 3 uit rijd is baanvlak 2 weer vrij en rijd de trein over bezetmelder 4 waardoor baanvlak 2 bezet raakt. De trein stopt in het vak van bezetmelder 5.
- Nu neem ik dus aan dat bezetmelder 6 nodig is zodat de trein bezetmelder 5 uitrijd en bezetmelder 6 inrijd waardoor baanvlak 2 wordt vrijgegeven en baanvlak 3 bezet wordt.
Nu komt het punt waarvan ik dacht te hebben gelezen dat het niet kon en de oplossing hiervoor was extra bezetmelders plaatsen, maar ik heb geen idee of het idd nodig is hier en zo ja waar:
- De trein draait om in baanvlak 3 en rijd baanvlak 2 in door bezetmelder 5 te activeren. De trein stopt in bezetmelder 4.
- De trein rijd het bezetmelder 4 uit waardoor baanvlak 2 weer vrij is en de trein nu over bezetmelder 3 heen rijd om te stoppen bij bezetmelder 2 en dus baanvlak 1 bezet is (deze raakt dus bezet wanneer bezetmelder 3 gepasseerd wordt.
Ik weet dus niet in hoeverre dit klopt. Dit is 1 van de binnenste ringen van m'n baanplan. Mocht dit kloppen dan zal ik is kijken of ik het uit kan breiden naar de rest van de baan.