Hallo allemaal.
Ik zit met een probleempje met het ombouwen van mijn BR89.
Het is nu de tweede keer dat ik een poging waag en elke keer brand het decodertje er uit na een tijdje te hebben gereden.
Ik heb een DH10C er in gebouwd en die is gister avond met een grote rook pluim uit gefikt.
Er zit zo een motortje in met van die oude model koolborstels....
Ik heb alle stappen gedaan zoals poetsen van het anker, polijsten, nieuwe borsteltjes.. en analoog getest.
Analoog loopt hij prima en als ik de decoder in bouw dan gaat het een tijdje goed. Het langzaam rijden gaat ook zonder horten of stoten en merk eigenlijk niet dat hij niet lekker zou lopen omdat er een slecht contact in zit.
Maar na verloop van tijd gaat het toch mis. Is me nu al twee keer gebeurd dat de decoder er gewoon uit klapt.
Doe ik nou iets fout of moet ik wellicht een ander merk decoder voor dit lokje gebruiken?
Ik heb meerdere locs omgebouwd, maar die hebben allemaal van die losse 4 kante borsteltjes en daar heb ik nog nooit een probleem me gehad dat de decoder er uit fikt. Alleen met specifiek dit model "oudere" motortjes en borstels.
Heeft iemand raad of een idee wat ik nu structureel fout doe?
Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
- Bijlagen
-
- brushes.jpg (3.92 KiB) 1904 keer bekeken
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Ook ik heb dit type wel eens omgebouwd met diezelfde decoder. En hoewel dit voor andere is geweest en ik dus zelf niet die lok in bezit heb, heb ik ze nooit terug gehad met dit probleem.
Mijn eerste 2 vragen zijn; wat is het stroomverbruik van het motortje?
En 2 is er een bepaald moment dat dit gebeurd? Bijvoorbeeld bij ontsporen of iets in die richting. Ik vermoed eigenlijk dat de decoder met zijn componentjes op de print misschien in aanraking komen met de lok waardoor er kortsluiting ontstaat die gelijk deze schade tot gevolg heeft.
Mijn eerste 2 vragen zijn; wat is het stroomverbruik van het motortje?
En 2 is er een bepaald moment dat dit gebeurd? Bijvoorbeeld bij ontsporen of iets in die richting. Ik vermoed eigenlijk dat de decoder met zijn componentjes op de print misschien in aanraking komen met de lok waardoor er kortsluiting ontstaat die gelijk deze schade tot gevolg heeft.
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Hoi Joost.
ik zal in het weekend eens even kijken of ik de stoom kan meten als ik het motortje los op een trafo zet.
Gister gebeurde het toen ik langzaam aan het rijden was en toevallig over een wissel heen reed. toen begon hij te sputteren en sloeg mn DR5000 in kortsluit modus. En toen rook ik het al. Ik pak de decodertjes altijd in met een stukje Isolatie tape om er voor te zorgen dat de decoder dus niet de behuizing kan raken. Zeker als het zo krap is.
ik zal in het weekend eens even kijken of ik de stoom kan meten als ik het motortje los op een trafo zet.
Gister gebeurde het toen ik langzaam aan het rijden was en toevallig over een wissel heen reed. toen begon hij te sputteren en sloeg mn DR5000 in kortsluit modus. En toen rook ik het al. Ik pak de decodertjes altijd in met een stukje Isolatie tape om er voor te zorgen dat de decoder dus niet de behuizing kan raken. Zeker als het zo krap is.
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Zo te zien een oude minitrix motor.
Ik heb soortgelijke problemen (gehad). Deels opgelost door het op te geven om een bepaalde lok om te bouwen (50 jaar oude minitrix V200)
De oorzaak is waarschijnlijk een combinatie van 2 of meer van de factoren:
- te hoge stroom
- te hoge spanning
- isolatie tape; decoder kan warmte niet kwijt
- nog iets geleidende vervuiling tussen de collector plaatjes
- ......?
Bij mij brandt dan eerst de decoder door en vervolgens valt de centrale steeds af door kortsluiting.
Zelfs als ik de decoder weer heb uitgebouwd en ik hou de zwarte en rode draad tegen de rails dan geeft de centrale kortsluiting.
Groetjes,
Gerard
Ik heb soortgelijke problemen (gehad). Deels opgelost door het op te geven om een bepaalde lok om te bouwen (50 jaar oude minitrix V200)
De oorzaak is waarschijnlijk een combinatie van 2 of meer van de factoren:
- te hoge stroom
- te hoge spanning
- isolatie tape; decoder kan warmte niet kwijt
- nog iets geleidende vervuiling tussen de collector plaatjes
- ......?
Bij mij brandt dan eerst de decoder door en vervolgens valt de centrale steeds af door kortsluiting.
Zelfs als ik de decoder weer heb uitgebouwd en ik hou de zwarte en rode draad tegen de rails dan geeft de centrale kortsluiting.
Groetjes,
Gerard
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Hoi Hube
Ja idd het is een oud model minitrix motortje. En ik moet zeggen dat ik hier wel eens erder problemen mee heb gehad met het ombouwen van een glas kastje.. ook zo een oud motortje en daar kon een D&H nano decoder ook niet zo heel erg goed tegen.
Ik wist trouwens niet dat isolatie tape dus eigenlijk ook een verkeerde werking kan hebben op de decoder qua warmte afvoer. Ik zal dat gelijk bij een aantal bestaande ombouwtjes maar weg halen.
Ik ben wel benieuwd hoeveel stoom die motortjes trekken. Die DH10C zou volgens de specs wel een rijstroom van 1 amp moeten kunnen hebben dacht ik... dus dacht dat ik daar wel save mee zat
Ja idd het is een oud model minitrix motortje. En ik moet zeggen dat ik hier wel eens erder problemen mee heb gehad met het ombouwen van een glas kastje.. ook zo een oud motortje en daar kon een D&H nano decoder ook niet zo heel erg goed tegen.
Ik wist trouwens niet dat isolatie tape dus eigenlijk ook een verkeerde werking kan hebben op de decoder qua warmte afvoer. Ik zal dat gelijk bij een aantal bestaande ombouwtjes maar weg halen.
Ik ben wel benieuwd hoeveel stoom die motortjes trekken. Die DH10C zou volgens de specs wel een rijstroom van 1 amp moeten kunnen hebben dacht ik... dus dacht dat ik daar wel save mee zat
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Ik heb nu net een minitrix br98.4 (of. 2) suckersusi omgebouwd met hetzelfde soort motortje. En ook die wel eens vaker gedaan zonder problemen.
Overigens biedt volgensmij tramfabriek een ombouwsetje aan voor een t3 van trix. Weet alleen niet of die ook voor deze br89 geschikt is.
Overigens biedt volgensmij tramfabriek een ombouwsetje aan voor een t3 van trix. Weet alleen niet of die ook voor deze br89 geschikt is.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
Neem eens een kijkje op mijn pagina over de BR89. Misschien geeft het je een idee. Pagina kun je hier vinden:
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/br89.htm
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/br89.htm
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwen BR89...wat doe ik fout...
De br89 neemt lang niet genoeg stroom op dat de DH10c hier überhaupt last van zal hebben. Hooguit dat het motortje een 300 mA trekt.
Een paar factoren waar je eens naar kunt kijken:
1. Is er geen tandwiel gescheurd dat hij vastslaat bij lage snelheid?
2. Is het drijfwerk uitgelijnd en in kwartier
3. Zit het wormwiel goed
4. Zit er niet teveel speling op de borstels dat deze vaststaan? Zeker mogelijk bij dit oude type als de veer versleten is. Meestal zitten er twee kousjes ook omheen.
Ik denk dat je het daarin moet zoeken, qua power kan een DH10c de loc met gemak hebben.
Groetjes
Een paar factoren waar je eens naar kunt kijken:
1. Is er geen tandwiel gescheurd dat hij vastslaat bij lage snelheid?
2. Is het drijfwerk uitgelijnd en in kwartier
3. Zit het wormwiel goed
4. Zit er niet teveel speling op de borstels dat deze vaststaan? Zeker mogelijk bij dit oude type als de veer versleten is. Meestal zitten er twee kousjes ook omheen.
Ik denk dat je het daarin moet zoeken, qua power kan een DH10c de loc met gemak hebben.
Groetjes