Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Herintreder »

Zie hier mijn eerste opzet voor een baanplan. Vergeef mij de wat ruwe uitvoering; het is niet getekend met een programma maar gewoon old-school met een Minitrix sjabloon in schaal 1:5 wat ik nog op zolder vond.
Het is de bedoeling dat het schaduwstation onder het station op niveau 1 komt te liggen en vervolgens aan de rechterzijde met een ruime bocht aansluit bij "A" op het achterliggende spoor. Dit zou wat onduidelijk worden in mijn potloodtekening, vandaar de wat knullig aandoende opzet.
Voor het zichtbare station denk ik er zelf al over om spoor 1 te laten vervallen want dit wordt een beetje aan de korte kant.
Ik ben van plan met korte (lokale) treinen en een enkele railbus te gaan rijden. De besturing en het rijden zal voorlopig analoog blijven; eerst maar weer eens het aanleggen onder de knie zien te krijgen :)
Oh ja, de onderbouw zal verrijdbaar worden, dus bereikbaarheid zal hopelijk geen problemen gaan geven.

Afbeelding


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2468
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door traiNiac »

Hallo herintreder,

Als je alleen met korte treinen/railbussen gaat rijden, waarom heeft het station dan zoveel doorgaande en opstelsporen? Minder wissels leidt tot langere sporen. Ik zou me beperken tot een inhaalspoor en een paar railaansluitingen/verzorgingssporen. Dat geeft meer ruimte en het rijplezier wordt er niet minder door. Mar je moet vooral doen wat je plezier geeft.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1231
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door bpieters »

Leuk plan!
Met de opmerking van Harry ben ik het wel eens.
Met minder doorgaande sporen kunnen de opstelsporen ook wat langer worden.
Sommige zijn nu wel erg kort.
Met iets langere opstelsporen kun je ook nog een goederenloods en een lokloods kwijt.
Verder als je een middenperron maakt moeten de sporen iets verder uit elkaar liggen.
Bij een perron van bijv. 3cm breed moet de hart op hart afstand van de sporen 5,4cm (3 + 2×1,2) zijn.

Met korte treinen kan het hellingspercentage wel 3% zijn dus de helling bovenin zal ook wel goed gaan.

Groet,
Bert



Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Herintreder »

Bedankt voor jullie reactie Harry en Bert (uiteraard sta ik open voor nog meer suggesties),
Het is grappig, maar pas toen ik mijn post zelf terug zag, viel mij al op dat het inderdaad een beetje druk werd qua inhaalsporen :)
Terug naar de tekentafel dus, maar het is leuk om te horen dat het plan in principe niet verkeerd is.

Groeten,
Jan


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1231
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door bpieters »

Misschien is het nog een optie om een apart pendelspoor te maken vanaf de linkerkant van het station en rechtsboven in een tunnel laten eindigen evt. iets stijgend. Ideaal voor een railbus en maakt de baan levendiger.
Voor een railbus heb je het schaduwstation met de lus niet nodig.
Groet,Bert



Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Herintreder »

bpieters schreef: 30 jan 2020 20:35 Misschien is het nog een optie om een apart pendelspoor te maken vanaf de linkerkant van het station en rechtsboven in een tunnel laten eindigen evt. iets stijgend. Ideaal voor een railbus en maakt de baan levendiger.
Voor een railbus heb je het schaduwstation met de lus niet nodig.
Groet,Bert
Leuk idee Bert, ga ik zeker meenemen in mijn herziene plan.
Ik heb al een railbus die nog via het oude EMS-system aangestuurd kan worden, dus die wilde ik onafhankelijk op de hoofdbaan laten rijden.
Maar misschien vind ik straks in Houten nog wel een "normale" railbus voor een redelijke prijs, dan kan die mooi op dat aparte spoor.
Groet, Jan


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Wim H »

Hallo Jan,
Teken ook de afmetingen van je tafel op schaal in je baanplan. Dan is duidelijker waar je in de knel dreigt te komen met bogen, wisselstraten, hellingen, enz.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4560
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door spoor65 »

Herintreder schreef: 31 jan 2020 09:25
bpieters schreef: 30 jan 2020 20:35 Misschien is het nog een optie om een apart pendelspoor te maken vanaf de linkerkant van het station en rechtsboven in een tunnel laten eindigen evt. iets stijgend. Ideaal voor een railbus en maakt de baan levendiger.
Voor een railbus heb je het schaduwstation met de lus niet nodig.
Groet,Bert
Leuk idee Bert, ga ik zeker meenemen in mijn herziene plan.
Ik heb al een railbus die nog via het oude EMS-system aangestuurd kan worden, dus die wilde ik onafhankelijk op de hoofdbaan laten rijden.
Maar misschien vind ik straks in Houten nog wel een "normale" railbus voor een redelijke prijs, dan kan die mooi op dat aparte spoor.
Groet, Jan
Vraag mij niet hoe, maar die EMS aangestuurde railbus, moet ook wel om te bouwen zijn naar gewoon analoog.
Heb er ooit in het verleden eens gehad, welke ook van oorsprong EMS was.

Kon wel eens goedkopere oplossing zijn dan een andere kopen.

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Herintreder »

Hierbij het aangepaste ontwerp van het station wat op nivo 1 komt te liggen. Ik heb inmiddels ontdekt dat ik absoluut geen enkel plezier ontleen aan het exact uittekenen van baanplannen, maar veel meer lol beleef aan het maken van een ruwe schets en dat vervolgens neer te leggen met echte rails.
Daarom deze foto, met als kanttekening dat dit niet de exacte ligging op de tafel weergeeft
Ik ga zeker nog het pendelspoortje maken wat Bert voorstelde (railbus in Houten gekocht voor een redelijke prijs :) ) en het uiteindelijke resultaat zal er wat vloeiender gaan uitzien door het gebruik van flexrail, maar dit geeft volgens mij een aardig beeld van wat het ongeveer gaat worden.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Wim H »

Herintreder schreef: 09 mar 2020 12:09 ... Ik heb inmiddels ontdekt dat ik absoluut geen enkel plezier ontleen aan het exact uittekenen van baanplannen, maar veel meer lol beleef aan het maken van een ruwe schets en dat vervolgens neer te leggen met echte rails.
Geen probleem Jan! Maar als het even kan, kun je dan wel de ruwe schets hier op het forum plaatsen? Dat geeft ons iets meer houvast dan alleen een foto. Het is namelijk lastig (onmogelijk) om nu in te schatten hoe je station op je beschikbare tafel komt te liggen. Hoe dicht bij de rand bv. Of de bogen nog ruimer kunnen. Of de helling te steil wordt. Enz, enz.

Wat betreft het station: lijkt me prima. Tussen de 2 doorgaande sporen is er voldoende ruimte voor een perron. Het pendelende railbusje kan op 1 van deze perronsporen stoppen en dan terug rijden. Je kunt er ook nog een extra kopsspoortje voor aanleggen, maar strikt noodzakelijk is dat niet.

Dan de goederenspoortjes: waar komt er hier een aansluiting (laad/losplaats)? Alleen aan de 2 voorste sporen? Of ook aan het achterste spoor? In dat laatste geval blokkeer je de toegang tot de 2 voorste sporen als er wagens geparkeerd staan.
Misschien kun je de 2 voorste sporen direct aansluiten op 1 van de doorgaande sporen. Dat scheelt heen en weer rijden over het uithaalspoor.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Herintreder »

Hallo Wim, bedankt voor je snelle reactie.

In mijn eerste ruwe schets (schaal 1 op 5) had ik een station getekend met "iets" teveel sporen ;) . Op deze plaats komt dit gefotografeerde station te liggen. Aangezien ik dit schaal 1 op 1 uitleg op karton en vastprik met spijkertjes, kan ik het station met ondergrond en al heen en weer schuiven op de grondplaat tot het naar mijn zin ligt (dus inderdaad niet te dicht bij de rand etc.) en kan ik zelf zien hoe ruim de bogen kunnen (moeten) worden.

Wat betreft de drie goederenspoortjes had ik het idee om één spoortje te laten eindigen in een kleine locloods en de beide andere te voorzien van een aansluiting. Hier heb ik dus inderdaad geen rekening gehouden met een eventuele blokkade zoals jij aangeeft, bedankt daarvoor.

Ik kan die wissel in het uithaalspoor dus beter verplaatsen naar het doorgaande spoor zodat je één enkel spoortje naar rechts krijgt en één spoor naar links, met eventueel nog een vertakking daarin.

Groeten,
Jan


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 100 x 200cm; suggesties welkom

Bericht door Wim H »

Herintreder schreef: 09 mar 2020 15:43 ...Ik kan die wissel in het uithaalspoor dus beter verplaatsen naar het doorgaande spoor zodat je één enkel spoortje naar rechts krijgt en één spoor naar links, met eventueel nog een vertakking daarin.
Hallo Jan,
Inderdaad, op die manier zijn alle 3 kopsspoortjes goed toegankelijk zonder elkaar te belemmeren. Dan kun je dus ook probleemloos een wagen met verse kolen voor je lokloods plaatsen (om de voorraad in de kolenbunker aan te vullen).
Groet, Wim


Plaats reactie