Heb Dapol koppelingen aangeschaft om magnetisch te ontkoppelen met vaste magneten tussen de rails
Wat al eerder is gemeld, dat ontkoppelt ook als de trein er overheen rijdt
is hier een oplossing voor ??
mvg Ed
magnetisch ontkoppelen
Re: magnetisch ontkoppelen
Magneet die tussen de rail zit laten zakken?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Hallo Ed,
en een electromagneetje onder de rails? Alleen stroom op het electromagneetje als er ontkoppeld moet worden
groetjes, Fenna
en een electromagneetje onder de rails? Alleen stroom op het electromagneetje als er ontkoppeld moet worden
groetjes, Fenna
Ik heb ze ook, soms werkt het goed. Maar ik vind dit verre van ideaal, en niet echt betrouwbaar. Inmiddels opzoek naar een ander beter systeem.
Groetjes.
Groetjes.
Voor mijn baan wil ik zoiets proberen:
magneet ontkoppelaar by Ben Jorna, on Flickr
In een bakje onder de ontkoppelpositie ligt een magneet die met een stangetje vanaf de voorkant onder een tweede magneet kan worden geschoven, die op een roostertje van kuntsstof horregaas rust. Doordat beide magneten elkaar afstoten, wordt de bovenste door een gat in de baan tot tussen de dwarsliggers geschoven. Als daar een wagon met een magneet aan de koppeling boven wordt gereden, zal de magneet tussen de dwarsliggers de koppeling(en) optillen.
Als de bedieningsstang wordt teruggetrokken, valt de ontkoppelmagneet waar naar beneden, waardoor de kracht op de koppeling(en) wegvalt.
Ik stel me voor dat de verticaal beweegbare magneet in een goed passend, kunsstof pijpje moet bewegen, om niet vast te lopen.
Dit zou m.i. moeten werken, mits de omvang van en de afstanden tussen de magneet goed zijn afgesteld. Dat vergt dus wel wat proefopstellingen.
Ben
magneet ontkoppelaar by Ben Jorna, on Flickr
In een bakje onder de ontkoppelpositie ligt een magneet die met een stangetje vanaf de voorkant onder een tweede magneet kan worden geschoven, die op een roostertje van kuntsstof horregaas rust. Doordat beide magneten elkaar afstoten, wordt de bovenste door een gat in de baan tot tussen de dwarsliggers geschoven. Als daar een wagon met een magneet aan de koppeling boven wordt gereden, zal de magneet tussen de dwarsliggers de koppeling(en) optillen.
Als de bedieningsstang wordt teruggetrokken, valt de ontkoppelmagneet waar naar beneden, waardoor de kracht op de koppeling(en) wegvalt.
Ik stel me voor dat de verticaal beweegbare magneet in een goed passend, kunsstof pijpje moet bewegen, om niet vast te lopen.
Dit zou m.i. moeten werken, mits de omvang van en de afstanden tussen de magneet goed zijn afgesteld. Dat vergt dus wel wat proefopstellingen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Hallo Ben,
In theorie zou het inderdaad zo kunnen werken.
Een aandachtspuntje waar ik nog aan denk, is om de schuivende magneten in het bakje in geleiders te plaatsen en met bv droge teflon smering te behandelen (is er voor fietskettingen bv)
ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen
groetjes, Fenna
In theorie zou het inderdaad zo kunnen werken.
Een aandachtspuntje waar ik nog aan denk, is om de schuivende magneten in het bakje in geleiders te plaatsen en met bv droge teflon smering te behandelen (is er voor fietskettingen bv)
ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen
groetjes, Fenna
-
Je zou even kunnen kijken naar hoe de metalen haak precies zit in de koppeling en als deze gebogen haak iets teveel in het midden of juist gedraaid zit dan ontkoppelt hij makkelijker of juist helemaal niet als hij boven de magneet zit.
Ik gebruik soms en pincet of m'n vingers om hem een heel klein beetje bij te draaien en daarna werkt hij als een zonnetje.
Ik gebruik soms en pincet of m'n vingers om hem een heel klein beetje bij te draaien en daarna werkt hij als een zonnetje.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Vreemd ik heb Dapol koppelingen en die ontkoppelen alleen als ik terug over de magneet rangeer, dus alleen geduwd. Bij trekkracht toepassen ontkoppelen ze niet. Zo zou het ook moeten zijn.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie