fleischmann 6 7346 met twin-decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ron

fleischmann 6 7346 met twin-decoder

Bericht door Ron »

Hallo,

Gisteren ontvangen, een nieuwe uitdaging voor een leek als ik.

het is een gebruikte BR111 met een vanuit de fabriek ingebouwde twin decoder. Met mijn MM kan ik hier weinig mee, krijg hem niet ingesteld en zelfs de verlichting brandt niet.
motor eruit gehaald, deze gecheckt, loopt als nieuw.
Op de printplaat heeft de vorige eigenaar naar mijn idee nog 2 extra condensatortjes gesoldeerd. Onder de printplaat zit ook nog iets (waar ik gelukkig helemaal geen sjoege van heb)

Mijn eerste idee was, alles eruit trekken en er een 6 polige decoder inbouwen. Maar misschien zijn er andere suggesties.
CIMG0668.jpg
CIMG0668.jpg (87.2 KiB) 2666 keer bekeken
CIMG0669.jpg
CIMG0669.jpg (104.31 KiB) 2666 keer bekeken
CIMG0671.jpg
CIMG0671.jpg (92.68 KiB) 2666 keer bekeken
CIMG0672.jpg
CIMG0672.jpg (92.71 KiB) 2666 keer bekeken
gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Jos

Re: fleischmann 6 7346 met twin-decoder

Bericht door Jos »

Ron,

Ik heb een sterk vermoeden dat dit een eerste generatie Twin-decoder is die alleen het FMZ protocol kent. Daar kun je met een MM inderdaad niks mee. Die grote zwarte condensator hoort bij de decoder, zo stonden ze vroeger ook in de catalogus bij FLM.

Groetjes,
Jos

RaceDuck

Bericht door RaceDuck »

Jos schreef:Ron,

Ik heb een sterk vermoeden dat dit een eerste generatie Twin-decoder is die alleen het FMZ protocol kent. Daar kun je met een MM inderdaad niks mee. Die grote zwarte condensator hoort bij de decoder, zo stonden ze vroeger ook in de catalogus bij FLM.

Groetjes,
Jos
De lok komt mij bekend voor. Heb er ook zo een gehad en de twincenter herkende deze inderdaad alleen als FMZ

De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik denk dat je het beste alles los kan halen, en er inderdaad een DCC decoder er in kan knallen.

Het beste lijkt mij, de printplaat ontdoen van alle componenten, Alleen de veertjes laten zitten van de verlichting.

Dan de stroom opname naar de decoder er op solderen, motoraansluitingen van de motor solderen (zorg dat de motor niet aan het chassis vast zit), daarna de verlichtingen solderen. (zorg wel dat bij een decoder zonder blauwe draad dat er een verbinding zit naar het chassis vanaf de ene rail)

Als die er niet standaard in zat (dus chassis geisoleerd van de stroomopname) kun je een decoder nemen met blauwe draad en de blauwe draad aan het chassis solderen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Als het echt een Twin Decoder is dan is het FMZ en DCC, want dat is waar Twin voor staat.
En ik denk dat het geen pure FMZ decoder is, want die moet je via weerstands lak via adresseer pads een adres geven.

Mvg
Wim.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Twin decoders hadden als enigste een condensator er aan.

Nou heb ik er dus óók geen positieve ervaringen mee en raad ja het advies van Joost te volgen

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Hi,

En voor puur DDC bedrijf, kan deze condensator die aangesloten is op de groene draden verwijdert worden en de groene draden verbind je met elkaar. Dan is er een grote stoorzenden voor de DCC weg, en je hebt kans dat het dan wel werkt. Voor DDC is deze condensator een soort van kortsluiting.

Mvg
Wim.

Plaats reactie