Duitse segmentenbaan
Re: Duitse segmentenbaan
De twee verhoogde sporen die uit de tunnel komen leiden via een kleine brug over een landweg en het laaggelegen spoor naar de toekomstige helix.
De kleine brug:
De grote brug bestaat uit twee Arnold vakwerk bruggen. Er is genoeg doorrijhoogte:
[/url]
De landhoofden staan nog los en de opleggingen moet ik nog maken, maar het levert een mooi plaatje op:
Gezicht vanaf het plateau waar de gasfabriek moet komen:
Ben
De kleine brug:
De grote brug bestaat uit twee Arnold vakwerk bruggen. Er is genoeg doorrijhoogte:
[/url]
De landhoofden staan nog los en de opleggingen moet ik nog maken, maar het levert een mooi plaatje op:
Gezicht vanaf het plateau waar de gasfabriek moet komen:
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Die spiegel had me even misleid!
Mooie composite van lijnen. Erg leuk!
Mooie composite van lijnen. Erg leuk!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Duitse segmentenbaan
Mooie bruggenhoofden ook!
Zelf gemaakt?
Zelf gemaakt?
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Duitse segmentenbaan
Alle muren en landhoofden zijn van XPS gemaakt. Daardoor blijft de scenery erg licht. En dat is belangrijk, omdat ik dit segment in zijn geheel omhoog moet kunnen klappen om bij de bedrading te kunnen. Zie:
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p157046
Bovendien is het makkelijk te bewerken. De voegen zijn met frees en "Lego hulpstukken" ingekrast.
Ben
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p157046
Bovendien is het makkelijk te bewerken. De voegen zijn met frees en "Lego hulpstukken" ingekrast.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Er is wat tijd overheen gegaan sinds het vorige bericht, maar de zorg voor een ziek familielid (geen Corona gelukkig) maakte dat mijn aanwezigheid elders werd vereist. Gelukkig gaat het inmiddels beter en heb ik in de afgelopen 2 maanden wel wat kunnen doen.
Na de werkzaamheden aan de helling was het tijd de perrons aan te leggen. Wegens ruimtegebrek heb ik gekozen voor de in periode II nog ruimschoots voorkomende lage perrons van aangestampte aarde. Die heb ik gemaakt van strookjes ondervloer, waar ik met een bolkopfreesje een aflopende kant aan maakte. De perrons heb ik bestrooid met het hele fijne split van Minitec. Dat laat zich met verdunde boekbinderslijm en met een paletmes prima glad afwerken. Het oppervlak is na twee of drie behandelingen mooi glad en gelijk. en meteen "op kleur".
Na de bouw van de perrons moesten de bedrading en de wisselaandrijvingen van het goederenstation worden aangelegd. Dat zijn ruim 100 verbindingen. Gelukkig kon ik comfortabel achter de opgeklapte baan zitten tijdens het bedraden:
Nog even een overzicht over de hele baan. Links het ondergrondse station, achterin het schaduwstation(netje) waar de helix overheen komt en rechts het personen- en goederenstation "Maxwitz"
Nu nog de schakelaars van het goederenstation afmonteren op het bedieningspaneel, proefrijden en dan gaan mijn vrouw en ik ons weer een paar maanden wijden aan onze jaren 20 arbeiderswoninkje. Daar hebben we ook weer zin in
Ben
Na de werkzaamheden aan de helling was het tijd de perrons aan te leggen. Wegens ruimtegebrek heb ik gekozen voor de in periode II nog ruimschoots voorkomende lage perrons van aangestampte aarde. Die heb ik gemaakt van strookjes ondervloer, waar ik met een bolkopfreesje een aflopende kant aan maakte. De perrons heb ik bestrooid met het hele fijne split van Minitec. Dat laat zich met verdunde boekbinderslijm en met een paletmes prima glad afwerken. Het oppervlak is na twee of drie behandelingen mooi glad en gelijk. en meteen "op kleur".
Na de bouw van de perrons moesten de bedrading en de wisselaandrijvingen van het goederenstation worden aangelegd. Dat zijn ruim 100 verbindingen. Gelukkig kon ik comfortabel achter de opgeklapte baan zitten tijdens het bedraden:
Nog even een overzicht over de hele baan. Links het ondergrondse station, achterin het schaduwstation(netje) waar de helix overheen komt en rechts het personen- en goederenstation "Maxwitz"
Nu nog de schakelaars van het goederenstation afmonteren op het bedieningspaneel, proefrijden en dan gaan mijn vrouw en ik ons weer een paar maanden wijden aan onze jaren 20 arbeiderswoninkje. Daar hebben we ook weer zin in
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
dat ziet er weer behoorlijk degelijk en indrukwekkend uit.
noeste huisvlijt lijkt het mij.
overzicht van hele baan geeft ook genoeg info hoe alles globaal is opgebouwd.
complimenten en wachten nieuwsgierig op het vervolg nadat je/jullie weer uitgeprutst zijn aan jullie ook al zo mooie arbeiders woning.
succes en tot ?????
noeste huisvlijt lijkt het mij.
overzicht van hele baan geeft ook genoeg info hoe alles globaal is opgebouwd.
complimenten en wachten nieuwsgierig op het vervolg nadat je/jullie weer uitgeprutst zijn aan jullie ook al zo mooie arbeiders woning.
succes en tot ?????
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Dank Ben,
Ondanks de zomerse warmte hebben mijn vrouw en ik een aardige stap voorwaarts gezet met ons jaren '20 huis. Zie:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1038158
De schilder (mijn vrouw) gaat een dezer dagen aan de slag....
Ik heb inmiddels het werk aan de baan hervat met het nauwkeurig aansluiten van de brug op de helling.
De brug met één landhoofd is verwijderbaar, omdat hij precies over de scheiding van twee segmenten loopt.
Ook ben ik mijn baan aan het vergroenen. Nee, niet in het kader van de energietransitie, maar gewoon met grasjes van Woodland en zo
Foto's volgen binnenkort.
Voor mijn verjaardag heb ik een financiële bijdrage gekregen voor de omruil van mijn Proxxon MF70 voor een CNC versie van dezelfde machine. Daarmee kan ik veel objecten die ik voor mijn baan en ons poppenhuis maak computergestuurd maken en daarbij zijn dan ook ronde objecten en onderdelen met schuine kanten mogelijk. Als dat lukt, verschijnen daar in de toekomst wel fotootjes van.
En nu morgen weer naar zolder......................
Ben
Ondanks de zomerse warmte hebben mijn vrouw en ik een aardige stap voorwaarts gezet met ons jaren '20 huis. Zie:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1038158
De schilder (mijn vrouw) gaat een dezer dagen aan de slag....
Ik heb inmiddels het werk aan de baan hervat met het nauwkeurig aansluiten van de brug op de helling.
De brug met één landhoofd is verwijderbaar, omdat hij precies over de scheiding van twee segmenten loopt.
Ook ben ik mijn baan aan het vergroenen. Nee, niet in het kader van de energietransitie, maar gewoon met grasjes van Woodland en zo
Foto's volgen binnenkort.
Voor mijn verjaardag heb ik een financiële bijdrage gekregen voor de omruil van mijn Proxxon MF70 voor een CNC versie van dezelfde machine. Daarmee kan ik veel objecten die ik voor mijn baan en ons poppenhuis maak computergestuurd maken en daarbij zijn dan ook ronde objecten en onderdelen met schuine kanten mogelijk. Als dat lukt, verschijnen daar in de toekomst wel fotootjes van.
En nu morgen weer naar zolder......................
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. 66 klinkt voor mij al als lang geleden want toen kon ik de wereld nog verbouwen, kom nu niet meer verder dan 1 spa steek in de grond want dan zit ik al zonder lucht dus er kan veeel veranderen in 8 jaar.
De verbouwing die noodzakelijk in onze achtertuin moet plaats vinden na het leeghalen van mijn kolvijver moet ik helaas door de gezondheid uit handen geven en zullen mijn kids dit ter hand nemen. Daarmee komt voor mij de gelegenheid om toch met mijn andere hobby (treintjes) bezig te blijven zijn.
Als jij je nieuwe draaibank hebt kunnen we weer van allerhande mooie fijngedetailleerde zaken genieten.
T. is nog een klein half uurtje te gaan en dan is deze dag ook weer om.
Ik pak nog even een gele rakker en zeg proost op het nieuwe jaar.
Uiteraard ook de felicitaties voor jouw dierbaren.
Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. 66 klinkt voor mij al als lang geleden want toen kon ik de wereld nog verbouwen, kom nu niet meer verder dan 1 spa steek in de grond want dan zit ik al zonder lucht dus er kan veeel veranderen in 8 jaar.
De verbouwing die noodzakelijk in onze achtertuin moet plaats vinden na het leeghalen van mijn kolvijver moet ik helaas door de gezondheid uit handen geven en zullen mijn kids dit ter hand nemen. Daarmee komt voor mij de gelegenheid om toch met mijn andere hobby (treintjes) bezig te blijven zijn.
Als jij je nieuwe draaibank hebt kunnen we weer van allerhande mooie fijngedetailleerde zaken genieten.
T. is nog een klein half uurtje te gaan en dan is deze dag ook weer om.
Ik pak nog even een gele rakker en zeg proost op het nieuwe jaar.
Uiteraard ook de felicitaties voor jouw dierbaren.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Langzaam, heel langzaam begint er een beetje sfeer op de baan te komen. De achterkant van het grootste segment kan van aankleding worden voorzien, voordat de bouw van de helix op het aangrenzende segment begint.
Het is nog lang niet klaar, maar nu toch maar een indruk van de huidige stand van zaken:
De grote muurdelen zijn nog niet helemaal klaar. Ze moeten wat donkerder, zoals de middelste twee en de scheiding tussen de kleuren moet vager.
En de buitenste moeten ook nog wat worden verweerd, want bovenop die muur komt later de gasfabriek te staan met daarvoor een kolenbunker.
Ben
Het is nog lang niet klaar, maar nu toch maar een indruk van de huidige stand van zaken:
De grote muurdelen zijn nog niet helemaal klaar. Ze moeten wat donkerder, zoals de middelste twee en de scheiding tussen de kleuren moet vager.
En de buitenste moeten ook nog wat worden verweerd, want bovenop die muur komt later de gasfabriek te staan met daarvoor een kolenbunker.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
In de afgelopen maand de muren verder afgemaakt en een oprit gemaakt naar de helix, die hier komt:
De koppeling tussen oprit en helix heb ik gemaakt met een scharnier met losse pen. Als ik de pen er uit trek, kan ik de helix van de baan tillen en kan ik de onderliggende sporen schoonmaken of reparaties uitvoeren.
Linksboven komt de koppeling met het hooggelegen station, ook met een scharnier.
De helix staat op een 80cm diep deel van de baan. Gelukkig hoeft ik niet uren met gestrekte armen aan de helix te werken, maar nu kan ik hem in de naastgelegen ruimte zetten en er op mijn gemak aan werken:
Op het segment rechts naast de helix heb ik een paar lantaarns geplaatst en de muren nog wat donkergrijze wash gegeven.
In de muur zit een doorlaat voor leidingen naar een toren waarin kolen naar de hoger geplaatste kameroven van de gasfabriek worden getransporteerd. Die toren bestaat nog niet.
Ben
De koppeling tussen oprit en helix heb ik gemaakt met een scharnier met losse pen. Als ik de pen er uit trek, kan ik de helix van de baan tillen en kan ik de onderliggende sporen schoonmaken of reparaties uitvoeren.
Linksboven komt de koppeling met het hooggelegen station, ook met een scharnier.
De helix staat op een 80cm diep deel van de baan. Gelukkig hoeft ik niet uren met gestrekte armen aan de helix te werken, maar nu kan ik hem in de naastgelegen ruimte zetten en er op mijn gemak aan werken:
Op het segment rechts naast de helix heb ik een paar lantaarns geplaatst en de muren nog wat donkergrijze wash gegeven.
In de muur zit een doorlaat voor leidingen naar een toren waarin kolen naar de hoger geplaatste kameroven van de gasfabriek worden getransporteerd. Die toren bestaat nog niet.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Prachtig die laatste foto Ben!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Duitse segmentenbaan
Ik vind een helix maar een duf ding. Vaak is het een gesloten doos waarin een trein (soms onzichtbaar) omhoog en omlaag rijdt. Hij staat ook meestal vreselijk in de weg, vooral, als ik hem - zoals op mijn baan - bovenop drie segmenten moet zetten.
Ik moest voor dit probleem meerdere oplossingen bedenken:
- de helix moest op ca 6cm hoogte beginnen, zodat treinen er onderdoor konden rijden;
- er moest een hoogteverschil van 20 cm worden overbrugd, maar de sporen op de "begane grond" moest ik kunnen bereiken bij ontsporingen en voor een schoonmaakbeurt;
- Voor groter onderhoud moest de helix afneembaar blijven;
- het zou leuk zijn als er ook iets van de treinen te zien zou zijn en de helix ook op de begane grond nog wat ruimte zou bieden voor sporen en scenery.
Na wat probeersels, is het dit geworden:
- het begin van de helix staat bovenaan een Woodland helling van XPS met een standaard stijging van 3%;
- de helix staat in een rechthoekig frame van 135 x 55cm, gemaakt van 3mm aluminium hoeklijnen, die met bouten aan elkaar zitten;
- het eind van het hondebot van de hoofdbaan is onder de helix voor 50% zichtbaar gebleven;
- om ontsporingen te kunnen verhelpen heb ik op het eerste niveau het spoor buiten de helix gevoerd, waar hij over een talud en een boogbrug over de lus van het hondebot en een weg loopt. Het frame en de helix worden aan het zicht onttrokken door een verticale achtergrond met een rotswand met daaronder een glooiende helling die afloopt naar het hondebot spoor en het viadukt;
- dit externe deel is links en recht met scharnieren aan het tracé van de helix verbonden en is snel los te halen en te verwijderen;
- het tweede niveau blijft binnen de helix, maar het spoor wordt deels zichtbaar door een galerij met open arcademuur; ook dit spoordeel is uitneembaar door het loshalen van twee scharnieren.
Maar een plaatje zegt meer dat deze berg woorden:
Er komt nu dus nog 1,5 winding bovenop.
Ben
Ik moest voor dit probleem meerdere oplossingen bedenken:
- de helix moest op ca 6cm hoogte beginnen, zodat treinen er onderdoor konden rijden;
- er moest een hoogteverschil van 20 cm worden overbrugd, maar de sporen op de "begane grond" moest ik kunnen bereiken bij ontsporingen en voor een schoonmaakbeurt;
- Voor groter onderhoud moest de helix afneembaar blijven;
- het zou leuk zijn als er ook iets van de treinen te zien zou zijn en de helix ook op de begane grond nog wat ruimte zou bieden voor sporen en scenery.
Na wat probeersels, is het dit geworden:
- het begin van de helix staat bovenaan een Woodland helling van XPS met een standaard stijging van 3%;
- de helix staat in een rechthoekig frame van 135 x 55cm, gemaakt van 3mm aluminium hoeklijnen, die met bouten aan elkaar zitten;
- het eind van het hondebot van de hoofdbaan is onder de helix voor 50% zichtbaar gebleven;
- om ontsporingen te kunnen verhelpen heb ik op het eerste niveau het spoor buiten de helix gevoerd, waar hij over een talud en een boogbrug over de lus van het hondebot en een weg loopt. Het frame en de helix worden aan het zicht onttrokken door een verticale achtergrond met een rotswand met daaronder een glooiende helling die afloopt naar het hondebot spoor en het viadukt;
- dit externe deel is links en recht met scharnieren aan het tracé van de helix verbonden en is snel los te halen en te verwijderen;
- het tweede niveau blijft binnen de helix, maar het spoor wordt deels zichtbaar door een galerij met open arcademuur; ook dit spoordeel is uitneembaar door het loshalen van twee scharnieren.
Maar een plaatje zegt meer dat deze berg woorden:
Er komt nu dus nog 1,5 winding bovenop.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
ik zie dat je de de periode welke je gebruikt hebt om samen met jouw vrouw aan het mini huisinrichtingsproject weer hebt afgesloten en je je weer op jouw baan hebt gestort om ons weer te verblijden met allerhande ingenieuze knutsel toestanden waarmee je weer onze ogen probeert uit te steken.
het wordt zo langzamerhand ook wel tijd om de nodige kwijlbakjes rond jouw baan te gaan neerhangen want als ik draadje zo terugkijk zitten er verdomd mooi plaatjes tussen die mij het kwijl uit de bek doen druipen.
knap werk gemaakt van dat wat je klaar hebt maar nog knapper wat er lijkt aan te komen.
we gaan weer in de volgstand.
een dikke verdiend.
ik zie dat je de de periode welke je gebruikt hebt om samen met jouw vrouw aan het mini huisinrichtingsproject weer hebt afgesloten en je je weer op jouw baan hebt gestort om ons weer te verblijden met allerhande ingenieuze knutsel toestanden waarmee je weer onze ogen probeert uit te steken.
het wordt zo langzamerhand ook wel tijd om de nodige kwijlbakjes rond jouw baan te gaan neerhangen want als ik draadje zo terugkijk zitten er verdomd mooi plaatjes tussen die mij het kwijl uit de bek doen druipen.
knap werk gemaakt van dat wat je klaar hebt maar nog knapper wat er lijkt aan te komen.
we gaan weer in de volgstand.
een dikke verdiend.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Nee hoor Jan, ik probeer niemand de ogen uit te steken. Ik heb alleen geprobeerd om "outside the helix" te denken en die nu eens niet als een "black box" te bouwen. Misschien breng ik daarmee ook anderen op ideeën waar ze iets mee kunnen.
Maar bedankt voor je lovende woorden. Die zijn voor mij weer een stimulans. We kunnen nu toch nergens heen dankzij dat @*&$# virus.
Ben
Maar bedankt voor je lovende woorden. Die zijn voor mij weer een stimulans. We kunnen nu toch nergens heen dankzij dat @*&$# virus.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
De helix zit in elkaar. Ik heb hem buiten de baan rustig op kunnen bouwen en dat scheelt veel gerek en gestrek.
Het is een asymetrische helix, zoals hiervoor al beschreven.
D.m.v. een PTT steker wordt de hele helix op de baanvoeding aangesloten.
Hier de baan in de "werkplaats":
(sorry voor de scheve foto; er stond een straffe westenwind
Ingepast op de baan:
Er zitten nog twee kleine bedradingsfoutjes in. Zodra die zijn gefixt, maak ik een fimpje.
En dan verder aan de "stoffering.....
Ben
Het is een asymetrische helix, zoals hiervoor al beschreven.
D.m.v. een PTT steker wordt de hele helix op de baanvoeding aangesloten.
Hier de baan in de "werkplaats":
(sorry voor de scheve foto; er stond een straffe westenwind
Ingepast op de baan:
Er zitten nog twee kleine bedradingsfoutjes in. Zodra die zijn gefixt, maak ik een fimpje.
En dan verder aan de "stoffering.....
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
dat heb je weer zeer fraai gemaakt en opent zeker qua aankleding van dit geheel mooie perspectieven en inderdaad anders dan dat we van een helix gewend zijn.
ben benieuwd naar vervolg.
dat heb je weer zeer fraai gemaakt en opent zeker qua aankleding van dit geheel mooie perspectieven en inderdaad anders dan dat we van een helix gewend zijn.
ben benieuwd naar vervolg.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Mijn welgemeende complimenten voor je helix.
Tot nu toe heb ik een helix altijd verre van mij gehouden, maar jouw ontwerp spreekt mij heel erg aan
Zo kan de helix deel worden van de zichtbare baan.
Voor mijn huidige baan zit het er niet meer in, maar je weet nooit.
m.vr.gr.
Hans
Mijn welgemeende complimenten voor je helix.
Tot nu toe heb ik een helix altijd verre van mij gehouden, maar jouw ontwerp spreekt mij heel erg aan
Zo kan de helix deel worden van de zichtbare baan.
Voor mijn huidige baan zit het er niet meer in, maar je weet nooit.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Duitse segmentenbaan
Dag Hans,
Dank je. Het was wel even een puzzeltje hoe ik de sporen onder de helix bereikbaar kon houden voor schoonmaak en evt. storingen. De helix is verwijderbaar, maar de oppervlakte is 155 x 70 x 20 cm, dus te groot om in één keer te verwijderen. Daarom heb ik de twee voorste sporen demontabel gemaakt.
Het "buitenspoor" is met behulp van deze scharnieren aan de helix gekoppeld:
Als ik de pennen er uit trek kan ik het buitenspoor samen met de onderbouw verwijderen.
Het voorste spoor op de tweede winding zit met bouten met een vleugelmoer vast en is dus ook demontabel.
Als ik beide delen verwijder kan ik de onderliggende sporen nog redelijk goed bereiken om bijv. even te stofzuigen.
Ook is de rest van de helix dan makkelijk te verwijderen, want hij zit alleen rechtsachter m.b.v. een scharnier aan
een 3% helling van Woodland vast.
En zo ziet het eruit als de demontabele delen zijn verwijderd:
Het is belangrijk dat de helix niet te zwaar zou worden en de onderliggende segmenten zou laten doorbuigen, dus heb ik de helix op een aluminium frame opgebouwd uit 4mm dik populieren multiplex, deels met 4mm groene onderplaat belegd. Ik had een proefstrook gemaakt, waaruit blijkt dat de bevestiging aan de draadeinden de multiplexstroken onder spanning houdt, waardoor een flinke stijfheid ontstaat. Je moet er niet op leunen, maar je kunt met een railgum zonder problemen de rails poetsen zonder dat de zaak beschadigt.
Het geheel staat op 4 poten, waarvan er drie op de randen van de baan rusten. Omdat de baan bestaat uit twee bedbakken waarop de segmenten liggen, is de druk op de segmenten dus minimaal.
Het verraste me wel te zien dat je blijkbaar uit vrij dun multiplex toch een stabiele helix kunt bouwen. Weer wat geleerd .
Ben
Dank je. Het was wel even een puzzeltje hoe ik de sporen onder de helix bereikbaar kon houden voor schoonmaak en evt. storingen. De helix is verwijderbaar, maar de oppervlakte is 155 x 70 x 20 cm, dus te groot om in één keer te verwijderen. Daarom heb ik de twee voorste sporen demontabel gemaakt.
Het "buitenspoor" is met behulp van deze scharnieren aan de helix gekoppeld:
Als ik de pennen er uit trek kan ik het buitenspoor samen met de onderbouw verwijderen.
Het voorste spoor op de tweede winding zit met bouten met een vleugelmoer vast en is dus ook demontabel.
Als ik beide delen verwijder kan ik de onderliggende sporen nog redelijk goed bereiken om bijv. even te stofzuigen.
Ook is de rest van de helix dan makkelijk te verwijderen, want hij zit alleen rechtsachter m.b.v. een scharnier aan
een 3% helling van Woodland vast.
En zo ziet het eruit als de demontabele delen zijn verwijderd:
Het is belangrijk dat de helix niet te zwaar zou worden en de onderliggende segmenten zou laten doorbuigen, dus heb ik de helix op een aluminium frame opgebouwd uit 4mm dik populieren multiplex, deels met 4mm groene onderplaat belegd. Ik had een proefstrook gemaakt, waaruit blijkt dat de bevestiging aan de draadeinden de multiplexstroken onder spanning houdt, waardoor een flinke stijfheid ontstaat. Je moet er niet op leunen, maar je kunt met een railgum zonder problemen de rails poetsen zonder dat de zaak beschadigt.
Het geheel staat op 4 poten, waarvan er drie op de randen van de baan rusten. Omdat de baan bestaat uit twee bedbakken waarop de segmenten liggen, is de druk op de segmenten dus minimaal.
Het verraste me wel te zien dat je blijkbaar uit vrij dun multiplex toch een stabiele helix kunt bouwen. Weer wat geleerd .
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
zoals reeds eerder gezegd een mooi stukje vakwerk.
het door jou gebruikte multiplex daarvan is mijn baan, naast de gebruikte laminaatdelen, in zijn geheel opgebouwd.
en jazeker zeer stabiel en niet noemenswaardig last van doorbuigen. wel voldoende ondersteunen natuurlijk.
dit even tussendoor info
zoals reeds eerder gezegd een mooi stukje vakwerk.
het door jou gebruikte multiplex daarvan is mijn baan, naast de gebruikte laminaatdelen, in zijn geheel opgebouwd.
en jazeker zeer stabiel en niet noemenswaardig last van doorbuigen. wel voldoende ondersteunen natuurlijk.
dit even tussendoor info
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben, Ik ben nieuw hier en heb me eens even door je draadje heen geworsteld. Mooie baan met ingenieuze oplossingen voor de helix. Goed gedaan.
Groet Pierre.
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Mooi gedaan. Bereikbaarheid voor storingen en zo is inderdaad heel belangrijk.
Bij mijn baan zijn ook veel stukken verwijderbaar. En dat is al meer dan eens van pas gekomen.
Treinen ontsporen of verliezen hun wagens bij voorkeur in tunnels of andere op plekken die moeilijk bereikbaar zijn.
m.vr.gr.
Hans
Mooi gedaan. Bereikbaarheid voor storingen en zo is inderdaad heel belangrijk.
Bij mijn baan zijn ook veel stukken verwijderbaar. En dat is al meer dan eens van pas gekomen.
Treinen ontsporen of verliezen hun wagens bij voorkeur in tunnels of andere op plekken die moeilijk bereikbaar zijn.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Duitse segmentenbaan
Ik wens jullie allemaal:
Een gelukkig, gezond en voorspoedig 2021.
En ik hoop dat het een mooi modelspoorjaar mag worden waarin we nieuwe hoogten bereiken:
https://www.youtube.com/watch?v=5OUCNCWkySU
Ben
Een gelukkig, gezond en voorspoedig 2021.
En ik hoop dat het een mooi modelspoorjaar mag worden waarin we nieuwe hoogten bereiken:
https://www.youtube.com/watch?v=5OUCNCWkySU
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3234
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
2021 zal ongetwijfeld weer een goed modelspoor jaar worden.....
Blijf gezond en bouw lekker verder.
Prettige kerstdagen en een goede start.
mvrgr Bob
2021 zal ongetwijfeld weer een goed modelspoor jaar worden.....
Blijf gezond en bouw lekker verder.
Prettige kerstdagen en een goede start.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Duitse segmentenbaan
Vanaf de helix vormen straks twee bogen de in- en uitrijsporen van een kopstation.
Het gaat nog even duren voordat ik daar aan begin, maar het sporenplan ligt al vijf jaar klaar. Hier een 3D plaatje uit Scarm, gezien vanuit de hoek links achter:
Maar eerst eens wat meters maken met de scenery. Er wachten nog wat volkstuinen, kabelkanalen, de ingang van de Coronatunnel die dit jaar is gebouwd, de bouw van een brug met een eilandstation, de bouw van een gasfabriek, aankleding van de perrons, inrichting van het goederenstation, en de bekleding van de helix.
Kortom, deze jongen is nog wel een tijdje van de straat......
Ben
Het gaat nog even duren voordat ik daar aan begin, maar het sporenplan ligt al vijf jaar klaar. Hier een 3D plaatje uit Scarm, gezien vanuit de hoek links achter:
Maar eerst eens wat meters maken met de scenery. Er wachten nog wat volkstuinen, kabelkanalen, de ingang van de Coronatunnel die dit jaar is gebouwd, de bouw van een brug met een eilandstation, de bouw van een gasfabriek, aankleding van de perrons, inrichting van het goederenstation, en de bekleding van de helix.
Kortom, deze jongen is nog wel een tijdje van de straat......
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162