Fotodiorama

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Fotodiorama

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo allemaal,

Aangezien het WW2 diorama wel heel erg tijdsgebonden is was ik al een tijdje van plan om een nieuw diorama te maken wat iets meer van deze tijd is. Daardoor kan ik er dus een moderne SLT-50 op zetten, zonder dat er een Duitse Panther rondjes draait op de achtergrond.

Ik ben al een heel eind en heb nu genoeg om er een leuke post van te maken. Hij is nog niet helemaal af, maar het komt in de buurt! Het idee was om mijn nieuw ontworpen MAN KAT1 Faltschwimbrücke systeem in een diorama te bouwen. Oftewijl, een rivier met kade. Daarachter bomen om een achtergrond te creëren.

Eerst heb ik een dienblad gekocht bij de Blokker om een goede bak te hebben om op te bouwen. Niet te veel moeite en voor die €7 ga je er ook niet aan failliet. Deze heb ik vol gesmeerd met flexibele tegellijm, met op de achtergrond de verhoging van piepschuim. Gelijk na het insmeren met tegellijm heb ik zand van het lokale meertje over de lijm gegooid zodat de ondergrond al een beetje kleur zou hebben.

Afbeelding

De volgende stap was meer zand creëren. Door zand mooi meer te leggen en er een paar keer goed doorheen te ploegen met een voertuig heb ik een zandpad in zanderige grond gecreëerd. Hier een mengsel van 50% houtlijm en 50% water door en het zand blijft zitten.

Toen was het tijd om de ondergrond een kleurtje te geven om diepteverschillen in het water te maken. Och och och, wat was ik hierna nog blij met mijn ondergrond. Later kwam ik er pas achter dat het een gigantische fout was om de ondergrond niet 100% glad te maken op de plek van de rivier. Als je alles eens vooraf wist...

Afbeelding

De boten en brugdelen op de plek met kartonnetjes.

Afbeelding

Afbeelding

En de eerste laag water. Deze laag heeft een donkere kleur om het diepe water te maken. Dit geeft het water dus meer diepte, samen met de kleuren van de ondergrond.

Afbeelding

Nouja. Hier zie je het al he. Het hoogteverschil van de bodem is zo groot dat niet alles bedekt raakt onder het gekleurde water. Wellicht had ik er meer gekleurd water in kunnen doen, maar dan waren de kleuren van de bodem overal helemaal vergaan. Bovendien was ik bang dat ik dan maar een heel dun laagje transparant water erop kon doen, wat ook zou resulteren in een lelijk resultaat.

Hierna maar gewoon doorgegaan, want het is een fotodiorama. Oftewijl, ik moet er mooie foto’s mee kunnen maken en dat kan zeker nog. De plekken zie je vanaf de horizontale fotopositie helemaal niet, wat het dus goed genoeg maakt.

Na meerdere lagen transparant water was het tijd voor een paar testfotos. De basis lagen water liggen erin, er moet nog 1 laag op met een andere speciale gel waarmee ik golven en stuwing van de boten kan creëren. Dat komt dus als allee laatst, aangezien ik niet met het maken van mijn gras en bomen vlekken wil maken in de toplaag van het water.

Afbeelding

Afbeelding

Ongeveer 7 jaar drogen later (gevoelsmatig he) kon ik eindelijk veilig de gekochte graspollen (Lars op t hof scenery, echte aanrader) aanbrengen. Hier en daar wat plukken gras en bomen als achtergrond. Dat is dus waar ik nu ben. Valt weinig meer over te zeggen eigenlijk.

Er moet nog meer water op en ik wil nog iets met een achtergrond zodat je aan de onderkant niet door de bomen heen kijkt, maar verder ben ik er zeer tevreden mee.

Ik weet het, een totaal gebrek aan spoor en treintjes, maar scenery is ook een belangrijk deel van de hobby! Allemaal N schaal scenery, dus hoewel er geen trein op staat vind ik het geoorloofd ;)

Hier nog wat foto’s om de huidige status te tonen, dus met gras en bomen. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden tot nog toe! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trefwoorden voor de zoeker:
-Vallejo Still Water Gel, Lars op t hof scenery, Modelspoor24 bomen, Panzer-Shop.nl, Panzer-Shop, Militair, brug, rivier maken, water maken, pollen.

SdeVries

Re: Fotodiorama

Bericht door SdeVries »

Schitterend

Met vriendelijke groet,

Sander

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Bericht door spoorfreak »

Ik vind het erg mooi gelukt. Vooral het water. Ga zo door !

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Panzer-Shop »

Dankje :)

Ik heb geprobeerd het water te laten lijken op onderstaand.

Afbeelding

RieX

Bericht door RieX »

Heel gaaf, mooi gemaakt hoor. Die pontonbrug is ook heel leuk geworden.

Groet Rieks

N scale, what else?
Plaats reactie