Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
-
Onderwerp starter - Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Hallo,
Gisteren heb ik van een oude Fleischmann 218 loc de draaistellen schoongemaakt en daarna in iTrain de snelheidscurve opnieuw opgenomen (de stappen 126 t/m 120 allemaal, daarna elke derde stap). In het resultaat
zijn een aantal vrijwel horizontale stukken zichtbaar. Vooral het stuk tussen stap 114 en 99 is opvallend met over deze stappen een snelheidsverschil van slechts 1,4 km/h. De snelheid vooruit / achteruit is nauwelijks verschillend.
In de loc zit een mogelijk even oude Kühn decoder (CV8 = 157, CV7 = 35). Voor de snelheid worden de CV 2, 5 en 6 gebruikt.
Wat kan de oorzaak van dit vreemde verloop zijn en, nog belangrijker, is er iets aan de doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met groet,
Ben
PS. Het stuk tussen de stappen 114 en 99 is met een meting elke stap vrijwel exact te reproduceren.
Gisteren heb ik van een oude Fleischmann 218 loc de draaistellen schoongemaakt en daarna in iTrain de snelheidscurve opnieuw opgenomen (de stappen 126 t/m 120 allemaal, daarna elke derde stap). In het resultaat
zijn een aantal vrijwel horizontale stukken zichtbaar. Vooral het stuk tussen stap 114 en 99 is opvallend met over deze stappen een snelheidsverschil van slechts 1,4 km/h. De snelheid vooruit / achteruit is nauwelijks verschillend.
In de loc zit een mogelijk even oude Kühn decoder (CV8 = 157, CV7 = 35). Voor de snelheid worden de CV 2, 5 en 6 gebruikt.
Wat kan de oorzaak van dit vreemde verloop zijn en, nog belangrijker, is er iets aan de doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met groet,
Ben
PS. Het stuk tussen de stappen 114 en 99 is met een meting elke stap vrijwel exact te reproduceren.
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Ben,
Welk merk decoder zit erin?
Welk merk decoder zit erin?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Hallo Rinus,
Ben
Met groet,In de loc zit een mogelijk even oude Kühn decoder (CV8 = 157, CV7 = 35). Voor de snelheid worden de CV 2, 5 en 6 gebruikt.
Ben
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Probeer eens 28 stappen.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Dit lijken wel de 14 snelheid stappen met slecht gekozen regelvariabelen.
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Hallo,
Ik heb de ijking net op een kopie van het iTrain record met een ander adres ook uitgevoerd met 28 stappen (de ijking met 128 stappen gaat zo niet verloren).
Ook nu is in het gebied rond 95 km/h weer een bijna horizontaal deel te zien.
Overigens heb ik voor 128 stappen gekozen omdat de loc als 2e loc in een multi-tractie rijdt. Ook de hoofd-loc hierin is op 128 stappen geijkt. Dit leek mij beter omdat zo de snelheid van beide locs beter af te stemmen is.
@Greard, wat bedoel je met:
Wat moet ik veranderen om dit te verbeteren?
Met groet,
Ben
Ik heb de ijking net op een kopie van het iTrain record met een ander adres ook uitgevoerd met 28 stappen (de ijking met 128 stappen gaat zo niet verloren).
Ook nu is in het gebied rond 95 km/h weer een bijna horizontaal deel te zien.
Overigens heb ik voor 128 stappen gekozen omdat de loc als 2e loc in een multi-tractie rijdt. Ook de hoofd-loc hierin is op 128 stappen geijkt. Dit leek mij beter omdat zo de snelheid van beide locs beter af te stemmen is.
@Greard, wat bedoel je met:
.Dit lijken wel de 14 snelheid stappen met slecht gekozen regelvariabelen.
Wat moet ik veranderen om dit te verbeteren?
Met groet,
Ben
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Ik ben geen expert. Maar zover ik weet werken (hele) oude decoders met een snelheidscurve die is opgedeeld in 14 stappen. Ik had de indruk dat het een oude lok betreft met dan waarschijnlijk een oude decoder.
De curve die jij laat zien heeft ook 14 stappen.
Alleen lijkt de regeling wat te agressief.
Dit is vaak in te stellen met de cv’s die het regelgedrag bepalen.
Het kan goed zijn dat ik onzin vertel maar dan hoor ik dat graag (nou ja)
Groetjes Gerard
De curve die jij laat zien heeft ook 14 stappen.
Alleen lijkt de regeling wat te agressief.
Dit is vaak in te stellen met de cv’s die het regelgedrag bepalen.
Het kan goed zijn dat ik onzin vertel maar dan hoor ik dat graag (nou ja)
Groetjes Gerard
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Misschien heb je hier wat aan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41390.0
Bij een moderne decoder van Kuehn kun je met cv53,54,55 de regeling van de motor aanpassen.
Hoe? Daar moet je even induiken.
Groetjes, Gerard
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41390.0
Bij een moderne decoder van Kuehn kun je met cv53,54,55 de regeling van de motor aanpassen.
Hoe? Daar moet je even induiken.
Groetjes, Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Gerard,
Helaas valt er in deze decoder niets met de CV53 -56 te beginnen. Het zijn de parameters van de "lastregeling". Volgens de Kühn-handleiding moet deze lastregeling met CV 56 bit 2 ingeschakeld worden. Als ik dat doe dan weigert de loc elke dienst.
Inmiddels heb ik ontdekt dat ik de CV's 56 - 94 niet kan gebruiken voor een snelheidscurve met 128 stappen. Als in CV29 bit 4 de waarde 1 geeft wordt deze snelheidscurve gebruikt. ECHTER deze mogelijkheid is er NIET als het aantal stappen op 128 staat. Citaat uit de Kühn handleiding: "Bei 128 Fahrstufen wird die tabellen nicht ausgewertet". In mijn geval betekende dit dat met CV29 bit4 op 1 de loc niet meer voor- of achteruit wil.
Ik ben dus weer terug bij het begin.
Met groet,
Ben
Helaas valt er in deze decoder niets met de CV53 -56 te beginnen. Het zijn de parameters van de "lastregeling". Volgens de Kühn-handleiding moet deze lastregeling met CV 56 bit 2 ingeschakeld worden. Als ik dat doe dan weigert de loc elke dienst.
Inmiddels heb ik ontdekt dat ik de CV's 56 - 94 niet kan gebruiken voor een snelheidscurve met 128 stappen. Als in CV29 bit 4 de waarde 1 geeft wordt deze snelheidscurve gebruikt. ECHTER deze mogelijkheid is er NIET als het aantal stappen op 128 staat. Citaat uit de Kühn handleiding: "Bei 128 Fahrstufen wird die tabellen nicht ausgewertet". In mijn geval betekende dit dat met CV29 bit4 op 1 de loc niet meer voor- of achteruit wil.
Ik ben dus weer terug bij het begin.
Met groet,
Ben
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Misschien moet je eens een foto maken van de decoder zodat we zeker zijn welke decoder je precies hebt?
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Het is trouwens bit 1 in CV#56 om de snelheidsregeling aan te zetten, dat doe je met de waarde 2.
Misschien moet je beide loks dan op 28 stappen gaan aansturen?
(of de Guus el-cheapo manier : bij de 2e lok de motor er helemaal uit, incl wat tandwieltjes zodat de wielen vrij kunnen ronddraaien ...)
Op deze manier ben ik de trotse bezitter van br151 dubbeltractie en ook van een br185 dubbeltractie
guus
Misschien moet je beide loks dan op 28 stappen gaan aansturen?
(of de Guus el-cheapo manier : bij de 2e lok de motor er helemaal uit, incl wat tandwieltjes zodat de wielen vrij kunnen ronddraaien ...)
Op deze manier ben ik de trotse bezitter van br151 dubbeltractie en ook van een br185 dubbeltractie
guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Helaas is een foto niet al te makkelijk te maken omdat de decoder onder de printplaat zit geplakt. Waarschijnlijk moet ik die dan eerst helemaal loshalen.
In ieder geval is het een Kühn (CV8 = 157 met versie nummer 35. Voor de N25 van Kühn is CV7 > 33 en voor de N45 >35.
Met groet,
Ben
In ieder geval is het een Kühn (CV8 = 157 met versie nummer 35. Voor de N25 van Kühn is CV7 > 33 en voor de N45 >35.
Met groet,
Ben
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Dan is het het dus gewoon een courante n45 zoals ik die nu ook in de winkel zou kunnen kopen.
Niks oud aan denk ik.
Niks oud aan denk ik.
-
Onderwerp starter - Berichten: 119
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
@Guus:
Je hebt gelijkt wat CV56 aangaat voor wat betreft bit1. In mijn tekst hierboven is dat een typefout. Maar bit 1 moet echter de waarde 1 krijgen om de lastregeling aan te zetten. CV56 krijgt dan wel de waarde 2. Bit 2 is voor een SUSI uitgang.
Overigens gebruik ik de loc in dubbeltractie voor wat extra trekkracht. Jou "Guus el-cheapo manier" is in dit geval dus niet van toepassing.
De vraag of het vreemde gedrag in de snelheidscurve ligt aan de decoder is wat mij betreft nog niet beantwoord. Het kan ook de combinatie decoder - loc zijn. En de loc is zeer zeker wel redelijk oud. Die heb ik (met decoder) ooit 2e hands gekocht.
Een poging met een andere decoder zal echter ik zeker wagen.
Met groet,
Ben
Je hebt gelijkt wat CV56 aangaat voor wat betreft bit1. In mijn tekst hierboven is dat een typefout. Maar bit 1 moet echter de waarde 1 krijgen om de lastregeling aan te zetten. CV56 krijgt dan wel de waarde 2. Bit 2 is voor een SUSI uitgang.
Overigens gebruik ik de loc in dubbeltractie voor wat extra trekkracht. Jou "Guus el-cheapo manier" is in dit geval dus niet van toepassing.
De vraag of het vreemde gedrag in de snelheidscurve ligt aan de decoder is wat mij betreft nog niet beantwoord. Het kan ook de combinatie decoder - loc zijn. En de loc is zeer zeker wel redelijk oud. Die heb ik (met decoder) ooit 2e hands gekocht.
Een poging met een andere decoder zal echter ik zeker wagen.
Met groet,
Ben
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Je zou de suggestie van Guus @piksov kunnen volgen en beide loks met 28 snelheidstappen aansturen.
Dat geeft je dan de mogelijkheid om zelf de snelheidscurves te definiëren en voor beide loks gelijk te maken.
Cv67-94 bij een Kuehn N45 decoder,
128 stappen is, volgens ingewijden, toch te veel van het goede
Groetjes,
Gerard
Dat geeft je dan de mogelijkheid om zelf de snelheidscurves te definiëren en voor beide loks gelijk te maken.
Cv67-94 bij een Kuehn N45 decoder,
128 stappen is, volgens ingewijden, toch te veel van het goede
Groetjes,
Gerard
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Je allereerst kunnen kijken bij deze probleem lok of je bij 28 stappen het probleem ook hebt.
En ook ik heb de ervaring dat de ene decoder beter regelt dan de ander. Ik heb nog niet 1 decoder gevonden die perfect is.
Het is inderdaad combi decoder/lok (motor) die soms uitstekend werkt, en soms minder.
Guus
En ook ik heb de ervaring dat de ene decoder beter regelt dan de ander. Ik heb nog niet 1 decoder gevonden die perfect is.
Het is inderdaad combi decoder/lok (motor) die soms uitstekend werkt, en soms minder.
Guus
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
En natuurlijk 'spelen' met de instellingen.
ik zou cv9 op 0 zetten, voor de 16khz aansturing, je zegt dat het een oude lok is, misschien zelfs op 1 voor de lage frequentie aansturing
Via POM (programmeren via het hoofdspoor) kun je gelijk het effect zien / horen van het rijgedrag van je lok
c29 natuurlijk (?) op 2, je wilt 28/128 stappen en geen analoog bedrijf.
En daarna vooral pielen met cv53 en cv54
CV#53,54 Parameter der Lastregelung : Mittels CV#53 und CV#54 können Sie
die Lastregelung an viele unterschiedliche Motoren und Getriebe anpassen.
Die Grundeinstellung der Lastregelung liefert mit vielen neueren Motoren ein
sehr gutes Fahrverhalten. Bei älteren Motoren müssen die Parameter eventuell
angepasst werden. Der Parameter „P“ (in CV#54) bestimmt die Härte der
Regelung. Mit größerem P-Wert (16...32) regelt der Decoder stärker und
eventuelle Geschwindigkeitsschwankungen werden besser ausgeglichen, allerdings steigt damit auch die Kriechgeschwindigkeit. Der Parameter „I“ (in
CV#53) bestimmt die Reaktion auf längere Sollabweichungen. Für Glockenankermotoren sollte der I-Wert kleiner (1..3), für Motoren mit großer Schwungmasse größer sein (2...8). Ist der Wert zu groß, schwankt die Geschwindigkeit
stark. Wird der I-Wert erhöht, sollte der P-Wert auch etwas erhöht werden
ik zou cv9 op 0 zetten, voor de 16khz aansturing, je zegt dat het een oude lok is, misschien zelfs op 1 voor de lage frequentie aansturing
Via POM (programmeren via het hoofdspoor) kun je gelijk het effect zien / horen van het rijgedrag van je lok
c29 natuurlijk (?) op 2, je wilt 28/128 stappen en geen analoog bedrijf.
En daarna vooral pielen met cv53 en cv54
CV#53,54 Parameter der Lastregelung : Mittels CV#53 und CV#54 können Sie
die Lastregelung an viele unterschiedliche Motoren und Getriebe anpassen.
Die Grundeinstellung der Lastregelung liefert mit vielen neueren Motoren ein
sehr gutes Fahrverhalten. Bei älteren Motoren müssen die Parameter eventuell
angepasst werden. Der Parameter „P“ (in CV#54) bestimmt die Härte der
Regelung. Mit größerem P-Wert (16...32) regelt der Decoder stärker und
eventuelle Geschwindigkeitsschwankungen werden besser ausgeglichen, allerdings steigt damit auch die Kriechgeschwindigkeit. Der Parameter „I“ (in
CV#53) bestimmt die Reaktion auf längere Sollabweichungen. Für Glockenankermotoren sollte der I-Wert kleiner (1..3), für Motoren mit großer Schwungmasse größer sein (2...8). Ist der Wert zu groß, schwankt die Geschwindigkeit
stark. Wird der I-Wert erhöht, sollte der P-Wert auch etwas erhöht werden
Re: Snelheidscurve met diverse horizontale stukken
Je kunt de Decoder op de motor eigenschappen instellen.
CV9 is de motorfrequentie. Dit is van invloed op het gedrag van de motor.
CV53,54 stel je de P,I parameters mee in.
Overigens ziet de curve er helemaal niet verkeerd uit.
Dat ijken doe je om iTrain te vertellen welke rijstap ongeveer overeenkomt met de snelheid die iTrain opgeeft te willen rijden.
Dus bij 60km/u neemt iTrain de rijstap die het meeste overeenkomt met 60 km/u. Dat zal in het geval van de 28 stappen ijking rijstap 16 zijn, is 57,6 km/u, en bij 90 km/u is het rijstap 22.
iTrain weet nu met welke snelheid hij de afstand in tijd moet berekenen. Zal me verder niet zo druk maken over de verschillen in de tabel.
Groetjes.
CV9 is de motorfrequentie. Dit is van invloed op het gedrag van de motor.
CV53,54 stel je de P,I parameters mee in.
Overigens ziet de curve er helemaal niet verkeerd uit.
Dat ijken doe je om iTrain te vertellen welke rijstap ongeveer overeenkomt met de snelheid die iTrain opgeeft te willen rijden.
Dus bij 60km/u neemt iTrain de rijstap die het meeste overeenkomt met 60 km/u. Dat zal in het geval van de 28 stappen ijking rijstap 16 zijn, is 57,6 km/u, en bij 90 km/u is het rijstap 22.
iTrain weet nu met welke snelheid hij de afstand in tijd moet berekenen. Zal me verder niet zo druk maken over de verschillen in de tabel.
Groetjes.