sluiting in overloopwissels
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
sluiting in overloopwissels
Hallo allemaal,
Ik heb een baanplan met twee grote schaduwstations achter een helix op een lager niveau (niet op platje). Vlak voor het station liggen overloopwissels en volgens mij kom ik daar mee in het gebied van de keerlus en maak ik kortsluiting. Hoe kan ik dit met DCC verhelpen? Moet ik naar Dinamo oplossingen kijken of is er een simpele truc?
Onderstaand een schematische weergave van het baanplan zonder de schaduwstations, maar wel met de beoogde overloopwissels:
Ik heb een baanplan met twee grote schaduwstations achter een helix op een lager niveau (niet op platje). Vlak voor het station liggen overloopwissels en volgens mij kom ik daar mee in het gebied van de keerlus en maak ik kortsluiting. Hoe kan ik dit met DCC verhelpen? Moet ik naar Dinamo oplossingen kijken of is er een simpele truc?
Onderstaand een schematische weergave van het baanplan zonder de schaduwstations, maar wel met de beoogde overloopwissels:
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: sluiting in overloopwissels
Hallo Maarten,
Heb je in de keerlussen ook keerlusmodules toegepast? Zo niet, dan gaan de overloopwissels inderdaad kortsluiting geven... Dat heeft echter niets met digitaal of analoog te maken. Dat is een electrotechnisch probleem. Voor digitaal bedrijf is een keerlus module (1 in elke keerlus) dan de oplossing.
Groet, Wim
Heb je in de keerlussen ook keerlusmodules toegepast? Zo niet, dan gaan de overloopwissels inderdaad kortsluiting geven... Dat heeft echter niets met digitaal of analoog te maken. Dat is een electrotechnisch probleem. Voor digitaal bedrijf is een keerlus module (1 in elke keerlus) dan de oplossing.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: sluiting in overloopwissels
Dank je Wim. Ik zit een beetje dan met de blokindeling.... hoe maak je de blokken / waar moet je de boel isoleren van elkaar?
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: sluiting in overloopwissels
De simpelste oplossing is het op de juiste manier aansluiten en in ieder van de keerlussen een keerlus module plaatsen.
Niet in rijrichtingen denken, maar in polariteits aansluitingen denken.
De onderste 2 sporen waar de overloopwissels inzitten en die op de keerlussen aansluiten.
De onderste spoorstaaf de zogenaamde -min aansluiten de bovenste spoorstaaf de zogenaamde +plus aansluiten.
Het spoor erboven de onderste de zogenaamde -min aansluiten en de bovenste spoorstaaf de zogenaamde +plus aansluiten.
Zelfde geldt voor de sporen bij de scissors.(kruiswissel).
Groetjes van de keerlus specialist.
Niet in rijrichtingen denken, maar in polariteits aansluitingen denken.
De onderste 2 sporen waar de overloopwissels inzitten en die op de keerlussen aansluiten.
De onderste spoorstaaf de zogenaamde -min aansluiten de bovenste spoorstaaf de zogenaamde +plus aansluiten.
Het spoor erboven de onderste de zogenaamde -min aansluiten en de bovenste spoorstaaf de zogenaamde +plus aansluiten.
Zelfde geldt voor de sporen bij de scissors.(kruiswissel).
Groetjes van de keerlus specialist.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: sluiting in overloopwissels
Sorry Willem, maar ik snap dr nog steeds niet veel van vrees ik
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: sluiting in overloopwissels
Zo duidelijker?MaartenOtto schreef: ↑08 mei 2020 15:05 Sorry Willem, maar ik snap dr nog steeds niet veel van vrees ik
Groetjes.
- Bijlagen
-
- Overloopplusmin.jpg (57.91 KiB) 1595 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: sluiting in overloopwissels
Ja... nu zie ik het. Het probleem doet zich ook alleen voor op het moment dat je daadwerkelijk de overloopwissels in de afbuigende stand gaat berijden volgens mij. (Bijvoorbeeld komend uit de helix op linker spoor doorwisselen naar de zijlijn)
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: sluiting in overloopwissels
Juist, want anders is het gewoon een ovaal. Met overloop wissels maak je altijd 2 keerlussen. En moet je opletten dat je de polariteit van de sporen die je verbind gelijk houd. Zoals in de tekening is te zien. Is voor analoog en digitaal gelijk, alleen is de keerlus in digtaal eenvoudiger op te lossen.
Groetjes.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: sluiting in overloopwissels
Heb van de week een DCC systeem aangeschaft. Ben nog bezig met de basebords maar wil toch ook het kunstje van bedraden e.d. langzaam aan onder de knie krijgen.
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.