raamwerk

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

raamwerk

Bericht door martindomburg »

Nu de start van DE BOUW :) in zicht komt ben ik deze maand begonnen met het ontwerpen van de balken en de spanten. Ik wil mijn baan gaan bouwen op een framewerk met verbindingen om de 30cm. Hierop wil ik met spanten gaan werken.

Nu ben ik benieuwd welke houtsoorten ik het beste kan gebruiken.

Voor de latten heb ik bij de Gamma alleen keuze uit Vuren. Zat te denken aan een lat 18x143
Voor de spanten heb ik de keuze uit Timmerhout multiplex (5 of 8mm) en Beuken multiplex (6.5 of 9mm).

Ik heb al diverse sites afgezocht en zit ook nog te twijfelen tussen de bovengenoemde methode en de methode zonder spanten (wel frame)

Ben benieuwd naar jullie reacties

Jos

Re: raamwerk

Bericht door Jos »

18x143? Ga je je motor er op zetten?
Bij een maasgrootte van 40-50 cm is 18x44 voldoende, maak je ze groter dan is 18x69 ruim voldoende.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Jos schreef:18x143? Ga je je motor er op zetten?
Bij een maasgrootte van 40-50 cm is 18x44 voldoende, maak je ze groter dan is 18x69 ruim voldoende.

Groetjes,
Jos
Kan het wel proberen haha

Eindelijk iemand die een normale maat opgeeft ;) Overal stuit ik op maten boven de 80. Mijn maasgrote word 30 cm dus dan kan 18x44 werken :) heb je hier mischien foto's van?

Ik werkte vroeger met een plaat i.p.v. frame dus dit is nieuw voor me. Ik begin ook steeds meer van het spanten gebruik af te zien. Zijn er redenen waarom ik die manier van bouwen (behalve financieel) niet zo vaak zie.

btw. Mijn baan word vast

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Hoi Martin,

Kijk eens bij Stanny voor een idee: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=100

groetjes

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

H@Ns schreef:Hoi Martin,

Kijk eens bij Stanny voor een idee: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=100

groetjes

Hans :D
Top, das mooi wark. Ben benieuwd wat voor maat die balken zijn

evo

Bericht door evo »

martindomburg schreef:Mijn maasgrote word 30 cm
Martin, als je een berglandschap doet en de enige bereikbaarheid van een hoop sporen is vanaf de onderkant, dan denk ik dat 30cm een beetje klein is. Ik heb 60cm en nu dat de bereikbaarheid van boven aan het afnemen is (want landschap), vind ik dat wel zo prettig als er een ontsporing oid is.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

evo schreef:
martindomburg schreef:Mijn maasgrote word 30 cm
Martin, als je een berglandschap doet en de enige bereikbaarheid van een hoop sporen is vanaf de onderkant, dan denk ik dat 30cm een beetje klein is. Ik heb 60cm en nu dat de bereikbaarheid van boven aan het afnemen is (want landschap), vind ik dat wel zo prettig als er een ontsporing oid is.
Daar heb je een goed punt. Vind zelf 60cm iets te wijd voor een open bouw maar kan hem wel vergroten naar 40cm. Dan word voor mij het werken met spanten wel weer interessanter als "open bouw" (hiermee bedoel ik alleen railtrace uitzagen en ophogen met latjes). Als de opening grote word heb je ook minder ondersteuningsmogelijkheden voor de traces's en scenery.

Voor de latten heb ik nu vuren uitgezocht 20x70 van de Praxis. Deze kost € 8,24 per lat.
Voor de rijwegen heb ik nu beuken multiplex 6,5 mm van de Gamma Deze kost € 9,19 per plank van 61x122
Voor de spanten heb ik nu beuken multiplex 9 mm van de Gamma Deze kost € 11,95 per plank van 61x122

De helix bouw ik ook van 6,5 mm.

Ik zit nu op
30 mtr latten
9 planken 9mm multiplex
17 planken 6,5mm multiplex
Laatst gewijzigd door martindomburg op 20 jul 2010 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Hookies

Bericht door Hookies »

Even los van een raamwerk en de maten: als je reageert op een post die er direct boven staat, dan hoef je niet de hele quote nogmaals te plaatsen. Het maakt de pagina zo veel drukker dan nodig en iedereen begrijpt toch wel dat je reageert op de quote die er boven staat.

Nu weer on topic.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Ipio

Bericht door Ipio »

Ik mis de spijkers en schroeven nog op je lijstje!!!!

Groeten, Marc

Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

hoezo, gewoon Pattex geen spijkers en schroeven :lol:

cepero

Bericht door cepero »

Sorry dat ik hier even mee inpik op dit onderwerp, maar ik ben toevallig ook net bezig met een open frame bouw en er moeten enkel nog multiplex platen op. Welke dikte is hier aanbevolen of voldoende? De afmetingen van de 'gaten' zijn +- 70cm op 120 cm (modules van 207cm op 120cm die ik in 3 gelijke delen verdeelt heb met tussenschotten)
Bij de houtleverancier heb ik de keuze tussen afgerond 4mm, 6mm en 8mm.

Alvast bedankt voor de inbreng allemaal.

Groeten
Cepero

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik heb zelf gekozen voor 9mm voor de spanten en 6,5 mm voor de trace's

spoor65

Bericht door spoor65 »

cepero,

Als je het open raamwerk volledig afdekt met multiplex platen, dan heb je natuurlijk geen open raamwerk meer, maar een gesloten raamwerk.

In dat geval, hoe dikker jouw plaat, des te groter kun je de vakken in het raamwerk laten, wat je dan weer latten/balkjes bespaard.

Het voordeel van een open raamwerk is juist, dat je geen grote plaat gebruikt, maar alleen op die plaatsen waar nodig ( de spoorbaan en stukjes van de scenery zoals bv een stuk dorp of stad) stroken multiplex of MDF (al naar gelang jouw voorkeur) gebruikt, welke je dan door middel van spanten plaatst op het raamwerk.

Bij komende voordelen, je kunt makkelijker hoogteverschillen maken, maar vooral ook (zeker bij trajecten door bergen) in noodgevallen vanaf de onderkant bij het spoor komen als ergens in een berg een trein blijft steken.

Dus naar mijn mening, een open raamwerk heeft alleen zin in bovenstaande uitleg, wil je alles op een grote vlakke plaat gebruiken, kun je haast net zo goed op Marktplaats een paar oude stevige eethoektafels op de kop tikken en gebruiken als onderstel.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

cepero

Bericht door cepero »

Wel Freddy, ik ga wel met deftig wat hoogteverschillen werken (ben echt gek op veel bruggen en bergen) dus jouw beschrijving komt overeen met wat ik wil. Alles bedekt met multiplex, maar niet alles op dezelfde hoogte. Ik wil achteraf overal (langs onderen of via de achterkant) gemakkelijk aankunnen.

Maar ik vroeg me af of er andere redenen zijn waarom een plaat een bepaalde dikte zou moeten hebben anders dan dat het niet mag doorzakken. Anders kan ik evengoed die van 5mm gebruiken (zal in prijs ook wel schelen)

Achteraf gezien is heel men framewerk iets té stevig gemaakt. Alle planken zijn 19mm X 100mm en de poten 47mm x 47mm.
Mijn schoonvader lachte zich te pletter als hij na de bouw van men tafel, de treintjes en enkele sporen zag. Ik wilde op zeker spelen maar als ik het resultaat nu zie, kan ik er inderdaad bijna mijn motor opleggen :D

Martin, met tracé's bedoel je dan het deel waar je de sporen op bouwt? Want, die wilde ik ook liefst zo dun mogelijk houden, om gemakkelijk te kunnen zagen en doorplooien (vb helix)

mvg
Cepero

spoor65

Bericht door spoor65 »

Cepero,

De dikte van de plaat onder het trace, ja dat kan natuurlijk of dik of dun zijn, alleen, een mm of 8 a 9 buigt nog genoeg mee om binnen de marge`s een stijging te kunnen maken, en als je dunner gaat zul je alleen maar meer spanten moeten plaatsen, om doorbuigen te voorkomen, en een soepele stijging te bewerkstelligen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Je rails kan op vrij dun spul liggen.
In dit filmpje zie je mijn klimspiraal, gebouwd met 6mm MDF platen. Dat is sterk zat. Zo zwaar zijn die treintjes niet.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie