Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Test uitgevoerd en beschreven door: Jeroen Mentink.
Het voorbeeld\
Geschiedenis
In de jaren ’90 gaf de Deutsche Bahn aan weer eens wat nieuws voor de cargotreinen te willen, aangezien de 141- en 111-jes en dat soort modellen lichtelijk outdated begonnen te raken. AEG Henningsdorf kwam daarop met de 12X als prototype waar uiteindelijk de 145 en dus ook de 185 uit ontwikkeld werd, gebouwd door Adtranz. Dit type lok kent veel varianten die bij veel landen en maatschappijen in dienst is.
De 2e generatie van het model is waar het in deze bespreking over gaat. Het belangrijkste en goed te herkennen verschil is de carrosserie waar je beter mee kunt botsen. Qua veiligheid dan. Railion rijdt er in Duitsland bijvoorbeeld vrolijk mee rond, en voor de spotters: de Baureihe 185.2 is te herkennen aan het loknummer dat begint met 185-2xx-x.
Het model
De 185-serie is geen onbekende bij de ontwerpers van Minitrix, want de 185.1 hadden ze 2 jaar geleden ook al uit de mallen gedraaid. Eentje die er overigens wat goedkoop uitzag, en het trouwens ook was. Met wat vlijtigheid was er echter een heel behoorlijk model van te maken. Ik doel uiteraard op het verslag van mijn hand van de Re 482 dat ik eerder schreef voor het Beneluxspoor-forum.
De loks van Minitrix toveren toch altijd een lach op het gezicht van de koper. Het is sowieso veel lok voor je geld, want duur zijn ze eigenlijk nooit. Dit in contrast met spul van de broertjes Fleischmann, waar je bijvoorbeeld ook 185’ers van kan kopen voor het dubbele. Goed, to the point dan maar.
Uit het bekende doosje eerst maar eens op het bureau in de spotlights, dit model van een saaie lok. Direct valt de nieuwe neus op waar toch de meeste details in zitten. We zien treeplaten, baanschuivers en duidelijke ruitenwissers. Onmiskenbaar de nieuwe botsneus van de 185-familie! Minpunt vind ik de hoorns van de typhoon die als het ware door het dak heen zijn gedrukt.
Verdere details zijn er op het dak eigenlijk niet, omdat het zo’n typische strakke tijdperk V-VI lokomotief is. Bij een blik op de draaistellen valt ook direct weer op dat Minitrix op de hobby-tour blijft, en ook deze generatie van de 185 geen, juist voor dit model zo typerend, remschijven op de wielen heeft aangebracht. Dat zullen we dus even moeten aanpassen.
De kleur is ook makkelijk, althans bij de Railion versie: rood. De lok zit strak in de verf, en met de belettering is niks mis. Het zit vol details, ook met de kleinste. Ook is alles mooi recht aangebracht en is goed leesbaar.
Eigenschappen
Wat we van Minitrix verwachten is een soepele loop en veel trekkracht. En hierin worden we dus niet teleurgesteld. Voorzien van 2 anti-slipbanden trekt de lok de zwaarste treinen.
Over het algemeen is Minitrix gewoon anderhalf keer zo sterk als eenzelfde lok van Fleischmann. Ik heb wel de indruk dat de lok hier en daar wat ‘hobbelt’ over mijn verkante bogen, iets waarvan ik de oorzaak maar niet kan vinden. Uiteraard is er met de stroomafname niks mis, maar dat is ook niet raar met 2 draaistellen. De verlichting vind ik bij Fleischmann mooier gedaan, maar is ook geen punt om over te zeiken. Gewoon 3 pitten aan elke kant dus, wisselend met de rijrichting en het schijnt nergens door.
Decoder
Ai, Minitrix en decoders/digitaliseren: het is niet het tegenwoordige makkelijke karweitje-van-niks wat het bij elke nieuwe lok is die wordt uitgebracht. Eigenlijk een schande, maar ja. Ik heb het hier natuurlijk over de stekker verbinding die nog wel eens maandagmorgen-kuurtjes heeft. Op adviezen van dit forum en de kundige verkopers soldeer ik altijd de decoder vast in de loks van Minitrix. Ook verwijder ik op de print de PTC, en gebruik een draadje als verbinding.
Het omcirkelde component is de PTC die ze beter PITA hadden kunnen noemen: Pain In The Ass
Gewoon doorverbinden met een decoderdraadje bijvoorbeeld: Hoppa!
Deze combinatie garandeert een probleemloos rijden met de 185. Als decoder heb ik de Lenz Silver Mini gebruikt, een decoder waar ik goede ervaringen mee heb. Veel ruimte is er niet onder de kap dankzij het strakke dak, maar tegenwoordig zijn de decoders ook niet groot (Kühn, Tran, etc.) Let erop dat de decoder niet op de roterende delen van de motor leunt, want dat wordt huilen natuurlijk.
Verzorging
Tja, niks bijzonders en niks mis mee. Degelijk treinendoosje van plastic met wat paperassen en een garantiebewijs. Geen poespas of onnodige flauwekul.
Overig
Om het model helemaal af te maken ben je toch weer op fabrikant Kuswa aangewezen. Deze maakt voor dit soort loks geëtste remschijfjes die je er makkelijk op kunt lijmen. Dat doet het model veel goeds, en duur is het niet (€9,-).
De lok ligt klaar voor Operatie Remschijf. Kap eraf, de draaistellen draai je, en trek je eruit volgens de handleiding. Kwestie van de wielen netjes neerleggen (stroomafname +/-!!!) en lijmen maar. Klusje van niks.
Zonder die remschijven is het eigenlijk geen TRAXX-model, en dat zouden ze bij Minitrix nou ook eens moeten inzien. Maak het model dan een tientje duurder, zou ik zeggen.
Crossrail vóór
Railion ná
De remschijven maken het model meteen een stuk stoerder
Ook bij dit model geldt het weer: ´Spaar ze allemaal!’. Zelf heb naast de Railion versie van dit model ook de Re482 van SBB Cargo en een Crossrail-lok. Deze zijn qua kleur natuurlijk wat aantrekkelijker en uitgebreider, en ook hier komen de details er goed uit. De foto’s spreken voor zich, zou je zeggen. Het dak is bij deze boys iets uitgebreider met wat elektrische frutsels en 4 panto’s, die overigens allemaal hetzelfde zijn. De prijs van deze loks is ook hetzelfde als de 185.
Nog één dingetje: er is ook een nieuwe versie van de 146, de –verrassing!- 146.2 Dit model heb ik niet in mijn bezit, maar alles wat ik hier schrijf is uiteraard ook van toepassing op dit model, daar het technisch en uiterlijk praktisch gelijk is.
Conclusie
Voor een bedrag van rond de €100,- moet je niet teveel verwachten. Als je met die instelling treinen moet gaan aanschaffen kun je nog blij zijn met een oud Lima model, zou je zeggen. Bij Minitrix verwacht je veel, en dat krijg je ook! De oude 185.1 serie heb ik niet gekocht, want die zag er werkelijk te goedkoop uit, maar met deze .2 versie is niks mis. De neus is goed gelukt, en dat springt echt in het oog. Ga even een kwartiertje zitten om de remschijven erop te jeunen en je hebt echt een mooie lokomotief waar je realistisch lange treinen mee kunt trekken. En wordt de trein te zwaar? Dan zou de prijs op zich geen beletsel moeten zijn om er gewoon een dubbeltractie van te maken!
Als laatste nog een fotootje waar je links het model ziet van de Re 482 versie 1, en rechts de versie 2 waar het in dit verslag om gaat. De verschillende neuzen zijn duidelijk te herkennen.
De Details:
Merk: Minitrix
Type: BR 185.2
Schaal: N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: 12193 (Railion), 12596 (Crossrail), 12195 (SBB Cargo)
Frame: metaal
Opbouw: plastic
Gewicht: standaard N-lok
Min. Radius: R1 (Fleischman)
Koppeling: standaard N
Prijs: € 85- 100
Testuitvoering: de 3 bovenstaande loks
Stroomafname: uitstekend, via 8 wielen
Motor: 3-polig
Verlichting: wit-wisselend met rijrichting
Decoder: niet inbegrepen; voorzien van Lenz Silver Mini
Krachtoverbrenging: gebruikelijk assen-wormwiel-tandwiel verhaal
Vliegwiel: Ja, 2
Trekkracht: Ruim voldoende
Demontage: makkie, kap wijken en hoppa!
Zelf aan te brengen onderdelen: niet aanwezig
Maten (met liniaaltje, niet supernauwkeurig dus)
Lengte over de buffers: 18900 mm/ 118,1 mm/ 118 mm
Hoogte: 4280 mm/ 26,75 mm / 26,2 mm (zonder panto’s)
Breedte: 2987 mm/ 18,7 mm / 18,5 mm
Wieldiameter: ?
Rijeigenschappen
Vmax: 140 km/h
V voorbeeld: 140 km/h
Vmin: <1 km/h (lok kan tergend langzaam kruipen met digitaal bedrijf)
Bronnen: Wikipedia
Fotoverantwoording: Jeroen Mentink
Het voorbeeld\
Geschiedenis
In de jaren ’90 gaf de Deutsche Bahn aan weer eens wat nieuws voor de cargotreinen te willen, aangezien de 141- en 111-jes en dat soort modellen lichtelijk outdated begonnen te raken. AEG Henningsdorf kwam daarop met de 12X als prototype waar uiteindelijk de 145 en dus ook de 185 uit ontwikkeld werd, gebouwd door Adtranz. Dit type lok kent veel varianten die bij veel landen en maatschappijen in dienst is.
De 2e generatie van het model is waar het in deze bespreking over gaat. Het belangrijkste en goed te herkennen verschil is de carrosserie waar je beter mee kunt botsen. Qua veiligheid dan. Railion rijdt er in Duitsland bijvoorbeeld vrolijk mee rond, en voor de spotters: de Baureihe 185.2 is te herkennen aan het loknummer dat begint met 185-2xx-x.
Het model
De 185-serie is geen onbekende bij de ontwerpers van Minitrix, want de 185.1 hadden ze 2 jaar geleden ook al uit de mallen gedraaid. Eentje die er overigens wat goedkoop uitzag, en het trouwens ook was. Met wat vlijtigheid was er echter een heel behoorlijk model van te maken. Ik doel uiteraard op het verslag van mijn hand van de Re 482 dat ik eerder schreef voor het Beneluxspoor-forum.
De loks van Minitrix toveren toch altijd een lach op het gezicht van de koper. Het is sowieso veel lok voor je geld, want duur zijn ze eigenlijk nooit. Dit in contrast met spul van de broertjes Fleischmann, waar je bijvoorbeeld ook 185’ers van kan kopen voor het dubbele. Goed, to the point dan maar.
Uit het bekende doosje eerst maar eens op het bureau in de spotlights, dit model van een saaie lok. Direct valt de nieuwe neus op waar toch de meeste details in zitten. We zien treeplaten, baanschuivers en duidelijke ruitenwissers. Onmiskenbaar de nieuwe botsneus van de 185-familie! Minpunt vind ik de hoorns van de typhoon die als het ware door het dak heen zijn gedrukt.
Verdere details zijn er op het dak eigenlijk niet, omdat het zo’n typische strakke tijdperk V-VI lokomotief is. Bij een blik op de draaistellen valt ook direct weer op dat Minitrix op de hobby-tour blijft, en ook deze generatie van de 185 geen, juist voor dit model zo typerend, remschijven op de wielen heeft aangebracht. Dat zullen we dus even moeten aanpassen.
De kleur is ook makkelijk, althans bij de Railion versie: rood. De lok zit strak in de verf, en met de belettering is niks mis. Het zit vol details, ook met de kleinste. Ook is alles mooi recht aangebracht en is goed leesbaar.
Eigenschappen
Wat we van Minitrix verwachten is een soepele loop en veel trekkracht. En hierin worden we dus niet teleurgesteld. Voorzien van 2 anti-slipbanden trekt de lok de zwaarste treinen.
Over het algemeen is Minitrix gewoon anderhalf keer zo sterk als eenzelfde lok van Fleischmann. Ik heb wel de indruk dat de lok hier en daar wat ‘hobbelt’ over mijn verkante bogen, iets waarvan ik de oorzaak maar niet kan vinden. Uiteraard is er met de stroomafname niks mis, maar dat is ook niet raar met 2 draaistellen. De verlichting vind ik bij Fleischmann mooier gedaan, maar is ook geen punt om over te zeiken. Gewoon 3 pitten aan elke kant dus, wisselend met de rijrichting en het schijnt nergens door.
Decoder
Ai, Minitrix en decoders/digitaliseren: het is niet het tegenwoordige makkelijke karweitje-van-niks wat het bij elke nieuwe lok is die wordt uitgebracht. Eigenlijk een schande, maar ja. Ik heb het hier natuurlijk over de stekker verbinding die nog wel eens maandagmorgen-kuurtjes heeft. Op adviezen van dit forum en de kundige verkopers soldeer ik altijd de decoder vast in de loks van Minitrix. Ook verwijder ik op de print de PTC, en gebruik een draadje als verbinding.
Het omcirkelde component is de PTC die ze beter PITA hadden kunnen noemen: Pain In The Ass
Gewoon doorverbinden met een decoderdraadje bijvoorbeeld: Hoppa!
Deze combinatie garandeert een probleemloos rijden met de 185. Als decoder heb ik de Lenz Silver Mini gebruikt, een decoder waar ik goede ervaringen mee heb. Veel ruimte is er niet onder de kap dankzij het strakke dak, maar tegenwoordig zijn de decoders ook niet groot (Kühn, Tran, etc.) Let erop dat de decoder niet op de roterende delen van de motor leunt, want dat wordt huilen natuurlijk.
Verzorging
Tja, niks bijzonders en niks mis mee. Degelijk treinendoosje van plastic met wat paperassen en een garantiebewijs. Geen poespas of onnodige flauwekul.
Overig
Om het model helemaal af te maken ben je toch weer op fabrikant Kuswa aangewezen. Deze maakt voor dit soort loks geëtste remschijfjes die je er makkelijk op kunt lijmen. Dat doet het model veel goeds, en duur is het niet (€9,-).
De lok ligt klaar voor Operatie Remschijf. Kap eraf, de draaistellen draai je, en trek je eruit volgens de handleiding. Kwestie van de wielen netjes neerleggen (stroomafname +/-!!!) en lijmen maar. Klusje van niks.
Zonder die remschijven is het eigenlijk geen TRAXX-model, en dat zouden ze bij Minitrix nou ook eens moeten inzien. Maak het model dan een tientje duurder, zou ik zeggen.
Crossrail vóór
Railion ná
De remschijven maken het model meteen een stuk stoerder
Ook bij dit model geldt het weer: ´Spaar ze allemaal!’. Zelf heb naast de Railion versie van dit model ook de Re482 van SBB Cargo en een Crossrail-lok. Deze zijn qua kleur natuurlijk wat aantrekkelijker en uitgebreider, en ook hier komen de details er goed uit. De foto’s spreken voor zich, zou je zeggen. Het dak is bij deze boys iets uitgebreider met wat elektrische frutsels en 4 panto’s, die overigens allemaal hetzelfde zijn. De prijs van deze loks is ook hetzelfde als de 185.
Nog één dingetje: er is ook een nieuwe versie van de 146, de –verrassing!- 146.2 Dit model heb ik niet in mijn bezit, maar alles wat ik hier schrijf is uiteraard ook van toepassing op dit model, daar het technisch en uiterlijk praktisch gelijk is.
Conclusie
Voor een bedrag van rond de €100,- moet je niet teveel verwachten. Als je met die instelling treinen moet gaan aanschaffen kun je nog blij zijn met een oud Lima model, zou je zeggen. Bij Minitrix verwacht je veel, en dat krijg je ook! De oude 185.1 serie heb ik niet gekocht, want die zag er werkelijk te goedkoop uit, maar met deze .2 versie is niks mis. De neus is goed gelukt, en dat springt echt in het oog. Ga even een kwartiertje zitten om de remschijven erop te jeunen en je hebt echt een mooie lokomotief waar je realistisch lange treinen mee kunt trekken. En wordt de trein te zwaar? Dan zou de prijs op zich geen beletsel moeten zijn om er gewoon een dubbeltractie van te maken!
Als laatste nog een fotootje waar je links het model ziet van de Re 482 versie 1, en rechts de versie 2 waar het in dit verslag om gaat. De verschillende neuzen zijn duidelijk te herkennen.
De Details:
Merk: Minitrix
Type: BR 185.2
Schaal: N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: 12193 (Railion), 12596 (Crossrail), 12195 (SBB Cargo)
Frame: metaal
Opbouw: plastic
Gewicht: standaard N-lok
Min. Radius: R1 (Fleischman)
Koppeling: standaard N
Prijs: € 85- 100
Testuitvoering: de 3 bovenstaande loks
Stroomafname: uitstekend, via 8 wielen
Motor: 3-polig
Verlichting: wit-wisselend met rijrichting
Decoder: niet inbegrepen; voorzien van Lenz Silver Mini
Krachtoverbrenging: gebruikelijk assen-wormwiel-tandwiel verhaal
Vliegwiel: Ja, 2
Trekkracht: Ruim voldoende
Demontage: makkie, kap wijken en hoppa!
Zelf aan te brengen onderdelen: niet aanwezig
Maten (met liniaaltje, niet supernauwkeurig dus)
Lengte over de buffers: 18900 mm/ 118,1 mm/ 118 mm
Hoogte: 4280 mm/ 26,75 mm / 26,2 mm (zonder panto’s)
Breedte: 2987 mm/ 18,7 mm / 18,5 mm
Wieldiameter: ?
Rijeigenschappen
Vmax: 140 km/h
V voorbeeld: 140 km/h
Vmin: <1 km/h (lok kan tergend langzaam kruipen met digitaal bedrijf)
Bronnen: Wikipedia
Fotoverantwoording: Jeroen Mentink
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Mooie bespreking Jeroen. Dat mag je beslist eens vaker doen. Alleen dat verhaal rond die remschijven gaat aan mijn neus voorbij. Kun je eens aangeven op een foto of iets meer in detail hoe die schijven er dan uitzien? Ik ben immers te onbekend met dit soort zaken.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
He, eindelijk een materieeltest die ik niet heb geschreven hier. En met de vergelijkingsfoto Traxx-1 vs 2.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
U wordt op uw wenken bediend, waerde Robér. Tja, zo'n N-lok bespreking hoort natuurlijk wel thuis hier op dit forum!
@Martin,
wat precies begrijp je niet aan het remschijven-verhaal? Het is echt kinderlijk eenvoudig. De remschijfjes van Kuswa komen in een geëtst stukje metaal, die snij je eruit en lijm je op de wielen als imitatie remschijf. Vergelijk de foto's hierboven maar eens met elkaar.....
Gr Jeroen
@Martin,
wat precies begrijp je niet aan het remschijven-verhaal? Het is echt kinderlijk eenvoudig. De remschijfjes van Kuswa komen in een geëtst stukje metaal, die snij je eruit en lijm je op de wielen als imitatie remschijf. Vergelijk de foto's hierboven maar eens met elkaar.....
Gr Jeroen
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Hoe Martin zie de volgende link http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 612.0.htmlHookies schreef:Mooie bespreking Jeroen. Dat mag je beslist eens vaker doen. Alleen dat verhaal rond die remschijven gaat aan mijn neus voorbij. Kun je eens aangeven op een foto of iets meer in detail hoe die schijven er dan uitzien? Ik ben immers te onbekend met dit soort zaken.
Mvg,
Martin
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Hoi,
Ik vind het inderdaad ook een mooi verslag!
Bruce
Ik vind het inderdaad ook een mooi verslag!
Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Jeroen,
Dit verslag is hier nog beter dan die op het andere forum, met name omdat de foto´s hier groter zijn!
Groet, Jeroen
Dit verslag is hier nog beter dan die op het andere forum, met name omdat de foto´s hier groter zijn!
Groet, Jeroen
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Ja, het kost hier meer moeite om te posten dan op het BNLS-forum, maar je hebt in de post wel direct grotere foto's. Het kan wel, en het leest makkelijk weg, maar voor mijn fotoverzameling hoef ik geen 800x600 foto's te hebben.....heb ik een mooie camera, gaan we de foto's lekker verkleinen .
Enfin, ik vond dat de bespreking ook zeker hier op dit N-forum thuishoort!
Grtz,
J
PS: anders heeft Roberto ook maar zo het alleenrecht, en dat trek ik natuurlijk niet
Enfin, ik vond dat de bespreking ook zeker hier op dit N-forum thuishoort!
Grtz,
J
PS: anders heeft Roberto ook maar zo het alleenrecht, en dat trek ik natuurlijk niet
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Wat betreft de botsneus...die zit ook op de traxxen voor de benelux...zijn ook traxxen versie2
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Hoi,
Een botsneus zit op de 1100 en niet op een TRAXX. Ze hebben alleen verbeterde kreukelzones in het bufferblok en achter de cabines overeenkomstig met actuele Europese regelgeving.
Toegelaten in Nederland zijn alleen de loks van het type TRAXX-2E MS (alias BR 186/ Re 486), de huidige minitrix-loks zijn alle AC varianten die niet overweg kunnen met gelijkstroom. Overigens betekent dat niet dat de SBB Cargo variant nooit in Nederland te zien is geweest. Er zijn twee SBB Cargo-loks in Nederland geweest, eentje van het type TRAXX-1 (dus zonder kreukelzones) en de andere van het type TRAXX-2 (met kreukelzones), beide type Re 482.
Robert
p.s. check anders http://www.railcolor.net/, daar staat heel veel op over deze loks, inclusief de toelating van de verschillende loktypes/generaties en de subseries binnen een bepaalde generatie.
Een botsneus zit op de 1100 en niet op een TRAXX. Ze hebben alleen verbeterde kreukelzones in het bufferblok en achter de cabines overeenkomstig met actuele Europese regelgeving.
Toegelaten in Nederland zijn alleen de loks van het type TRAXX-2E MS (alias BR 186/ Re 486), de huidige minitrix-loks zijn alle AC varianten die niet overweg kunnen met gelijkstroom. Overigens betekent dat niet dat de SBB Cargo variant nooit in Nederland te zien is geweest. Er zijn twee SBB Cargo-loks in Nederland geweest, eentje van het type TRAXX-1 (dus zonder kreukelzones) en de andere van het type TRAXX-2 (met kreukelzones), beide type Re 482.
Robert
p.s. check anders http://www.railcolor.net/, daar staat heel veel op over deze loks, inclusief de toelating van de verschillende loktypes/generaties en de subseries binnen een bepaalde generatie.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Materieeltest Minitrix BR185.2 TRAXX2
Hoi Noorderburen,
Inderdaad, de TRAXXen van NS HiSpeed en NMBS hebben reeds de kast van de TRAXX 2E. Mits enkele aanpassingen aan het Minitrix-model, kunnen deze versies wel nagebouwd worden:
Groeten uit België,
Dries
Inderdaad, de TRAXXen van NS HiSpeed en NMBS hebben reeds de kast van de TRAXX 2E. Mits enkele aanpassingen aan het Minitrix-model, kunnen deze versies wel nagebouwd worden:
Groeten uit België,
Dries