Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Op het ogenblik ben ik een Lima 207 (DB ET410001) aan het opknappen. Het locje doet het nog wonderbaarlijk goed, maar hapert bij het optrekken. Vanavond ontdekte ik dat één van de koolborstels half afgebroken is. Daar zat ik hen wel effe te knijpen, want hoe kom je aan onderdelen van zo'n oude locomotief. Maar gelukkig vond ik op de Duitse eBay reserve koolborstels en ook de bijbehorende veertjes. Ik wacht eerst deze bestelling af, om vervolgens de nieuwe koolborstels in te bouwen. Ik ga er voor het gemak er van uit dat het haperen dan ook afgelopen is.
Nou bezit deze locomotief een super eenvoudig technisch innerlijk. Zelfs verlichting ontbreekt. Uit de nalatenschap heb ik ook nog een Lenz 10310 Silver mini decoder. Ik ben van plan deze in te bouwen, maar:
1) Rijdt een digitale DCC locomotief ook analoog (want dat zal voorlopig nog aan de orde zijn).
2) Volgens mij moet ik de twee spoelen en de condensator rechts verwijderen. Dit moest bij Märklin Digital ook. Vervolgens gaan dan de oranje en grijze draad naar de motor en de rode en zwarte draad naar het draaistel. Rode draad op de rechter wielcontacten. Maar ik wil vooral weten of ik die spoelen en condensator moet verwijderen.
Dan wordt het duimen, want de Intellibox is retour naar de fabriek om te beoordelen of opknappen nog zinnig is. Anders moet ik daar ook nog een oplossing voor zoeken...
Nou bezit deze locomotief een super eenvoudig technisch innerlijk. Zelfs verlichting ontbreekt. Uit de nalatenschap heb ik ook nog een Lenz 10310 Silver mini decoder. Ik ben van plan deze in te bouwen, maar:
1) Rijdt een digitale DCC locomotief ook analoog (want dat zal voorlopig nog aan de orde zijn).
2) Volgens mij moet ik de twee spoelen en de condensator rechts verwijderen. Dit moest bij Märklin Digital ook. Vervolgens gaan dan de oranje en grijze draad naar de motor en de rode en zwarte draad naar het draaistel. Rode draad op de rechter wielcontacten. Maar ik wil vooral weten of ik die spoelen en condensator moet verwijderen.
Dan wordt het duimen, want de Intellibox is retour naar de fabriek om te beoordelen of opknappen nog zinnig is. Anders moet ik daar ook nog een oplossing voor zoeken...
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
In de Lima locomotief is een setje nieuwe koolborstels ingebouwd, en dat doet wonderen voor de rij-eigenschappen.
Van Uhlenbrock nog geen nieuws, de Intellibox is inmiddels wel door de fabriek ontvangen.
Van Uhlenbrock nog geen nieuws, de Intellibox is inmiddels wel door de fabriek ontvangen.
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Je kan elke decoder op analoog instellen met cv29, staat in de handleiding.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Onze vuistregel: spoelen en condensatoren altijd verwijderen. De huidige decoders behoeven deze electronica niet meer.
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Dan kan ik de decoder dus niet vooraf inbouwen, omdat ik niets heb om de decoder te programmeren...
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Ik zou dan adviseren dat je vooraf ervoor zorgt dat je basis in orde is.
Wat betekend dat je, als je zelf om wilt bouwen, dat je beschikt over een product waarmee je kan testrijden en programmeren. Hierbij hoeft dat product niet beide functies te hebben. Voor programmeren wordt vaak de Sprog IIv4 gebruikt met DecodePro 3 op een laptop. Je kan dan zowel programmeren als testrijden.
Je IB kan zowel rijden als programmeren via je programmeeruitgang.
CV29 staat standaard altijd met analoge herkenning aan. Maar hou er rekening mee dat de spanning van een transformator kan pieken op een te hoge spanning voor de decoder die je gebruikt. Zet je de trafo voluit dan kan een decoder hiervan defect raken. Bij analoog gebruik adviseer ik altijd om een decoder te nemen die meer aankan als 24V zoals de Doehler & Haass DH10c locdecoder.
Om heel eerlijk te zijn raden we analoog gebruik van digitale locs juist af, om dit soort problemen te voorkomen.
Wat betekend dat je, als je zelf om wilt bouwen, dat je beschikt over een product waarmee je kan testrijden en programmeren. Hierbij hoeft dat product niet beide functies te hebben. Voor programmeren wordt vaak de Sprog IIv4 gebruikt met DecodePro 3 op een laptop. Je kan dan zowel programmeren als testrijden.
Je IB kan zowel rijden als programmeren via je programmeeruitgang.
CV29 staat standaard altijd met analoge herkenning aan. Maar hou er rekening mee dat de spanning van een transformator kan pieken op een te hoge spanning voor de decoder die je gebruikt. Zet je de trafo voluit dan kan een decoder hiervan defect raken. Bij analoog gebruik adviseer ik altijd om een decoder te nemen die meer aankan als 24V zoals de Doehler & Haass DH10c locdecoder.
Om heel eerlijk te zijn raden we analoog gebruik van digitale locs juist af, om dit soort problemen te voorkomen.
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Alle DCC decoder staan standaard op Analoog en DCC herkenning. Speciaal om de rede die jij noemt.
Groetjes.
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Dat betekent ook dat je loc (decoder) adres 3 heeft, zoals alle nieuwe decoders dat adres hebben af fabriek. Leuk voor 1 loc maar als je er meer hebt moeten ze toch een eigen (uniek) adres krijgen. Hoe doe je dat dan? Als de winkel waar jij hem kocht dat heeft veranderd, dan kunnen ze ook de analoog-herkenning aan of uit zetten voor je.
Let wel op inderdaad met de hoogte van de spanning die je analoge regeltrafo af geeft.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Er wordt nu gebruik gemaakt van een TRIX 65552 transformator die maximaal 14V = afgeeft. Ik kan voor de zekerheid ook een Märklin Z transformator gebruiken, die geeft maximaal 10V = af.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
En daar zit de misleiding. Die 14V is een effectieve waarde (Veff) omdat dit een gelijkgerichte wisselspanning is, de maximale voltage is factor 1,4 van deze Veff (Voltage effectief).
Een decoder maakt hier een zuivere gelijkspanning van en die gebruikt dan de Vmax (voltage maximaal)
Een decoder maakt hier een zuivere gelijkspanning van en die gebruikt dan de Vmax (voltage maximaal)
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Persoonlijk zou ik die decoder gebruiken voor een beter model loc. Of van een donor-loc het binnenwerk gebruiken, waarvan het kapje past. Daar zijn op diverse fora wel voorbeelden van te vinden. Lima maakte geinige en afwijkende modellen, maar technisch gezien zijn ze nu eenmaal niet voor lang gebruik gebouwd. En loop- en sleepeigenschappen... Mwoa
Over een digitale loc op een analoge baan zijn er hierboven al wat nadelen genoemd (voordeel is er ook: de PWM-motoraansturing ) en nog eentje is dat frontverlichting van de meeste digitaal omgebouwde locs bij analoog gebruik altijd maar van één cabine brandt.
Decoder-fabrikanten schrijven -voor zover mij bekend- allemaal voor om de voorschakel-componenten te verwijderen. De vuistregel is trouwens, dat je een loc naar digitaal ombouwt, als 'ie analoog helemaal in orde is.
Over een digitale loc op een analoge baan zijn er hierboven al wat nadelen genoemd (voordeel is er ook: de PWM-motoraansturing ) en nog eentje is dat frontverlichting van de meeste digitaal omgebouwde locs bij analoog gebruik altijd maar van één cabine brandt.
Decoder-fabrikanten schrijven -voor zover mij bekend- allemaal voor om de voorschakel-componenten te verwijderen. De vuistregel is trouwens, dat je een loc naar digitaal ombouwt, als 'ie analoog helemaal in orde is.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Ik heb de decoder ingebouwd. Het is alsof je de besturing van een Baureihe 120 inbouwt in een Baureihe 118. Er heeft nog nooit zoveel hoogstaande techniek in dit locje gezeten. Voordeel van deze oude locomotieven is dat je wel veel ruimte onder de kap over hebt, en dat werkt wel zo prettig. Omdat ik al eerder nieuwe koolborstels in de motor had geplaatst rijdt deze loc ook analoog prima. Veiligheidshalve heb ik wel krimpkousjes over de stroomtoevoer uit het draaistel geplaatst, om te voorkomen dat ze contact maken met het zinkpersgietwerk onderstel (en zo de mogelijkheid tot kortsluiting uit te sluiten).
Ik heb inmiddels besloten om de Fleischmann Baureihe 141 ook om te bouwen, maar dit laat ik doen. De ombouwprijs, inclusief decoder, is me reuze mee gevallen, ook omdat er een stuk uit het balastgewicht gefreesd moet worden. En daarvoor heb ik de apparatuur niet.
Kan nu eigenlijk niet wachten totdat Uhlenbrock van zich laat horen...
Ik heb inmiddels besloten om de Fleischmann Baureihe 141 ook om te bouwen, maar dit laat ik doen. De ombouwprijs, inclusief decoder, is me reuze mee gevallen, ook omdat er een stuk uit het balastgewicht gefreesd moet worden. En daarvoor heb ik de apparatuur niet.
Kan nu eigenlijk niet wachten totdat Uhlenbrock van zich laat horen...
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
De decoder kwam uit een erfenis, waarvan ik ook niet van te voren wist of ze bruikbaar waren.
Het zelf ombouwen van de Lima locomotief is me prima bevallen, en ik sta open voor suggesties voor een goedkopere decoder. Immers, er hoeft meestal alleen maar een motor aangestuurd te worden.
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Goedkoper dan (ver-)krijgen, kan niet
Plezier ermee!
Plezier ermee!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Nou, de "dame" in kwestie dan ook maar netjes voorstellen. Lima 207 E410001 meerspanningslocomotief, voor de verbouwing. Later is de gelijkstroominstallatie er uit gehaald, waarbij ook 2 van de 4 pantografen op het dak verdwenen.
Voor een budget-merk is deze locomotief uit begin 70-er jaren best goed te noemen. Opvallend dat Lima toch gekozen heeft voor 4 pantografen, omdat uit kostenoverwegingen 2 standaard pantografen veel goedkoper is. Echter, er is geen front verlichting ingebouwd (Gelukkig maar, daar kon ik de decoder plaatsen!).
Voor een budget-merk is deze locomotief uit begin 70-er jaren best goed te noemen. Opvallend dat Lima toch gekozen heeft voor 4 pantografen, omdat uit kostenoverwegingen 2 standaard pantografen veel goedkoper is. Echter, er is geen front verlichting ingebouwd (Gelukkig maar, daar kon ik de decoder plaatsen!).
-
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Die 141 van Fleischmann is een priegel werkje maar best te doen ZONDER freeswerk. Ik heb een D&H decoder onder in gestopt. Misschien helpen deze foto's.MarcoTrix schreef: ↑20 jun 2020 12:51
Ik heb inmiddels besloten om de Fleischmann Baureihe 141 ook om te bouwen, maar dit laat ik doen. De ombouwprijs, inclusief decoder, is me reuze mee gevallen, ook omdat er een stuk uit het balastgewicht gefreesd moet worden. En daarvoor heb ik de apparatuur niet.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Opknappen Lima 207 / DB ET410001
Het goede nieuws:
Uhlenbrock kon voor slechts 58 Euro de Intellibox repareren. Hij bleek nog in goede staat te zijn, en inderdaad alleen de draaiknop was weg. Tevens heeft men de nieuwste software er op geïnstalleerd, de ontbrekende kabels toegevoegd en een gebruiksaanwijzing erbij gedaan.
Het slechte nieuws:
UPS heeft de Intellibox fijntjes naar de andere wereld geholpen. Inmiddels heb ik een klacht ingediend. Maar afwachten wat daar van komt
Uhlenbrock kon voor slechts 58 Euro de Intellibox repareren. Hij bleek nog in goede staat te zijn, en inderdaad alleen de draaiknop was weg. Tevens heeft men de nieuwste software er op geïnstalleerd, de ontbrekende kabels toegevoegd en een gebruiksaanwijzing erbij gedaan.
Het slechte nieuws:
UPS heeft de Intellibox fijntjes naar de andere wereld geholpen. Inmiddels heb ik een klacht ingediend. Maar afwachten wat daar van komt