terugmelders en wissels e.a.
terugmelders en wissels e.a.
Een volgende stap voor mijn treinbaar is het plaatsen van terugmelders om te kunnen werken met iTrain.
Hoofdregel is naar ik begreep dat blokken tot wissels lopen en dat wissels niet in blokken worden opgenomen.
Maar ik vraag mij af of het nuttig is om in een wisselstraat toch een bezetmelder te plaatsen.
In het plan voor het station heb ik met rode strepen de isolaties weergegeven.
Is het handig om in een blok van 2 wissels met een tussenstukje een bezetmelder te plaatsen of is dat ongewenst?
Het langste stuk rail bij dit station is 123 cm. Ik begreep dat 1 melder volstaat, maar andere info zegt dat meer melders handig kan zijn. Wat is wijsheid?
Ik ben benieuwd naar de mening van ervaren modelspoorders.
Jaap van Zetten
PS ik heb een proeflicentie van iTrain en probeer wijs te worden uit de handleiding, maar wat is die krakkemikkig geschreven.
Hoofdregel is naar ik begreep dat blokken tot wissels lopen en dat wissels niet in blokken worden opgenomen.
Maar ik vraag mij af of het nuttig is om in een wisselstraat toch een bezetmelder te plaatsen.
In het plan voor het station heb ik met rode strepen de isolaties weergegeven.
Is het handig om in een blok van 2 wissels met een tussenstukje een bezetmelder te plaatsen of is dat ongewenst?
Het langste stuk rail bij dit station is 123 cm. Ik begreep dat 1 melder volstaat, maar andere info zegt dat meer melders handig kan zijn. Wat is wijsheid?
Ik ben benieuwd naar de mening van ervaren modelspoorders.
Jaap van Zetten
PS ik heb een proeflicentie van iTrain en probeer wijs te worden uit de handleiding, maar wat is die krakkemikkig geschreven.
Re: terugmelders en wissels e.a.
Jaap,
Vind het een boute uitspraak om te zeggen dat de handleiding krakkemikkig is, misschien kan je het zelf beter.
Het is niet een handleiding waaruit je meteen een complete baan kan tekenen met alle attributen die nodig zijn.
Maar we hebben er wat op gevonden in de map Tutorials staat Stap voor Stap 4.1 en daarmee wordt je aan de hand genomen om zelf een bepaald baanplan te tekenen.
Kom je er niet uit dan staan er in dezelfde map een aantal video's die dingen uitleggen.
In de map "Veel stelde vragen" staat nog meer uitleg.
Zo en nu de vraag: alles is mogelijk, 1 t/m 10 melders, met 10 melders wordt het wel duur.
Het gaat prima met 1 melder en als je een schone en goed uit gemeten baan heb je ook geen problemen maar als de loc even stottert dan zal de trein niet op de juiste plek stoppen. Daarom kan je in een station beter meerdere melders plaatsen.
Vind het een boute uitspraak om te zeggen dat de handleiding krakkemikkig is, misschien kan je het zelf beter.
Het is niet een handleiding waaruit je meteen een complete baan kan tekenen met alle attributen die nodig zijn.
Maar we hebben er wat op gevonden in de map Tutorials staat Stap voor Stap 4.1 en daarmee wordt je aan de hand genomen om zelf een bepaald baanplan te tekenen.
Kom je er niet uit dan staan er in dezelfde map een aantal video's die dingen uitleggen.
In de map "Veel stelde vragen" staat nog meer uitleg.
Zo en nu de vraag: alles is mogelijk, 1 t/m 10 melders, met 10 melders wordt het wel duur.
Het gaat prima met 1 melder en als je een schone en goed uit gemeten baan heb je ook geen problemen maar als de loc even stottert dan zal de trein niet op de juiste plek stoppen. Daarom kan je in een station beter meerdere melders plaatsen.
Re: terugmelders en wissels e.a.
Nee, dit is een manier om zo min mogelijk vrienden te maken. Gaat denk ik op deze manier prima lukken.
Groetjes.
Re: terugmelders en wissels e.a.
Deze vraag had je beter op het iTrain-forum kunnen stellen, daar is deze voor.
Re: terugmelders en wissels e.a.
Jammer dat niemand vertelt hoe het nu wel moet.
Wat ik je nu ga vertellen staat in de handleiding van Koploper over hoe je blokken moet inrichten.
Een blok moet ten minste twee bezetmelder hebben. Aan het begin en aan het eind of anders om. De wissels worden niet tot het blok gerekend.
|-------|---------------------------------|--------| blok voor twee richtingen. Verbindt de terugmelders aan de stukjes aan het begin en eind.
|--------------------------------------|------| een voor een richting van links naar rechts. Verbindt de terugmelders aan de twee delen van de rails.
Je kunt de kleine stukjes rail zien als de stopplaats van een lok. Als je de wissel in het blok betrekt kan het zijn dat de lok stil komt te staan op de wissel en daar hebben ze vaak al moeite mee, helemaal met wegrijden op een wissel.
Ik heb het in mijn baan gemaakt volgens bovenstaande voorbeelden, die werkt met iTrain en ook met Koploper.
Success Kees Sap.
Wat ik je nu ga vertellen staat in de handleiding van Koploper over hoe je blokken moet inrichten.
Een blok moet ten minste twee bezetmelder hebben. Aan het begin en aan het eind of anders om. De wissels worden niet tot het blok gerekend.
|-------|---------------------------------|--------| blok voor twee richtingen. Verbindt de terugmelders aan de stukjes aan het begin en eind.
|--------------------------------------|------| een voor een richting van links naar rechts. Verbindt de terugmelders aan de twee delen van de rails.
Je kunt de kleine stukjes rail zien als de stopplaats van een lok. Als je de wissel in het blok betrekt kan het zijn dat de lok stil komt te staan op de wissel en daar hebben ze vaak al moeite mee, helemaal met wegrijden op een wissel.
Ik heb het in mijn baan gemaakt volgens bovenstaande voorbeelden, die werkt met iTrain en ook met Koploper.
Success Kees Sap.
Re: terugmelders en wissels e.a.
Kees,
als ervaren koploper gebruiker, het is maar net wat je zelft wilt. ook in koploper kan je prima met 1 melder per blok werken als je de moeite neemt om wat handigheidjes uit te halen, net als in Itrain.
wil je met 10 melders blok werken dan kan dat ook, zowel in Kpl als in IT, wederom, wat jij wilt. wissels kan je van een bezetmelder voorzien echter dat heeft alleen zin als alle locs en wagonetjes dedecteerbaar zijn.
sterkte in de strijd
als ervaren koploper gebruiker, het is maar net wat je zelft wilt. ook in koploper kan je prima met 1 melder per blok werken als je de moeite neemt om wat handigheidjes uit te halen, net als in Itrain.
wil je met 10 melders blok werken dan kan dat ook, zowel in Kpl als in IT, wederom, wat jij wilt. wissels kan je van een bezetmelder voorzien echter dat heeft alleen zin als alle locs en wagonetjes dedecteerbaar zijn.
sterkte in de strijd
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: terugmelders en wissels e.a.
Wat Kees Sap werkt inderdaad prima, maar het is geen MOET minimaal 2 melders hebben! En bij 2 melders per blok geldt bij Itrain ook helemaal niet dat daar een ongedetecteerd stuk tussen MOET zitten. Evenals dat wissels prima wel met melder van het blok gecombineerd mogen worden bij Itrain.
Met Koploper geen ervaring.
Met Koploper geen ervaring.
Re: terugmelders en wissels e.a.
Kees,
Als je met iTrain werkt MOET je ALLES van Koploper vergeten.
Als je met Koploper werkt MOET je ALLES van iTrain vergeten.
Dat is is het enigste wat MOET.
iTrain is veel flexibeler dan Koloper, werkt ook prettiger.
Alles goed inmeten, en dan op posities rijden. En laat je verrassen.
Groetjes
Als je met iTrain werkt MOET je ALLES van Koploper vergeten.
Als je met Koploper werkt MOET je ALLES van iTrain vergeten.
Dat is is het enigste wat MOET.
iTrain is veel flexibeler dan Koloper, werkt ook prettiger.
Alles goed inmeten, en dan op posities rijden. En laat je verrassen.
Groetjes
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: terugmelders en wissels e.a.
Wat Wim zegt klopt, vooral die opmerking over vriendjes maken is vermakelijk. De koploper methode is niet de iTrain methode en omgekeerd.
Het enige wat iTrain echt wilt is 1 melder per blok. Daarnaast ga je melders strategisch toepassen om bijvoorbeeld positieberekening te verbeteren (dus de meer melders des te nauwkeuriger word iTrain). Heb je een blok waarin niet word gestopt zoals een vrij baanvak, dan zijn twee melders zat. Een stationsblok zou je weer beter 3 of 4 melders kunnen gebruiken.
Maar melders kan je ook gebruiken om het vrijgeven te beïnvloeden, acties te activeren, rangeren in een bezet blok mogelijk te maken of wissels te detecteren.
2 vuistregels:
1. Het liefst alles detecteren, dus ook wissels en ja het liefst los van het blok elke wisselstraat 1 eigen melder.
2. Begin gewoon met twee melders per blok en maak de scheiding ergens in het midden. Dan kan je later altijd melders toevoegen aan dat blok.
Succes met het avontuur, mocht je hulp nodig hebben we geven ook hulp op afstand en organiseren supportmomenten voor iTrain.
Groetjes
Het enige wat iTrain echt wilt is 1 melder per blok. Daarnaast ga je melders strategisch toepassen om bijvoorbeeld positieberekening te verbeteren (dus de meer melders des te nauwkeuriger word iTrain). Heb je een blok waarin niet word gestopt zoals een vrij baanvak, dan zijn twee melders zat. Een stationsblok zou je weer beter 3 of 4 melders kunnen gebruiken.
Maar melders kan je ook gebruiken om het vrijgeven te beïnvloeden, acties te activeren, rangeren in een bezet blok mogelijk te maken of wissels te detecteren.
2 vuistregels:
1. Het liefst alles detecteren, dus ook wissels en ja het liefst los van het blok elke wisselstraat 1 eigen melder.
2. Begin gewoon met twee melders per blok en maak de scheiding ergens in het midden. Dan kan je later altijd melders toevoegen aan dat blok.
Succes met het avontuur, mocht je hulp nodig hebben we geven ook hulp op afstand en organiseren supportmomenten voor iTrain.
Groetjes