rijrichting omschakelen

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Ben in het bezit van Minitrix die bestuurd wordt door een Mobile Station.
M.b.v. de drukknop daarop kun je de rijrichting omdraaien.
Mijn vraag: kun je een bepaalde spanning en/of puls op de rails zetten die hetzelfde resultaat geeft?

de groeten van Harry



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door marco »

Dat zal best wel kunnen harry, maar ik weet echt niet hoe.
Waarom wil je dat trouwens :?:

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Om op deze manier een digitale pendelbaan te maken, die toch aangesloten is op de rest van de baan.

en de groeten van Harry



Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Is dit systeem misschien iets voor je?

KLIKKERDE KLIK HIER MAAR

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Die Lissy toch! Dat lijkt me inderdaad iets om me in te gaan verdiepen.
Bedankt voor de tip, Wim.

en de groeten van Harry



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Kan mijn Minitrix Mobile Station aan Loconet worden aangesloten? En daarna Lissy erbij?

de groeten van Harry



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Wim Ros schreef:Is dit systeem misschien iets voor je?

KLIKKERDE KLIK HIER MAAR

Mvg
Wim.
Toch stuurde je me 'n mailtje met daarin de opmerking dat Loconet niks is voor Minitrix.
Kan ik dan toch Lissy gebruiken? Dat geloof ik dan ook niet.
Maar jij vertelt het me wel.

en de groeten van Harry



Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Nee, ik heb je in een antwoord op privé mail geschreven, dat het niet samenwerkt met je Trix Mobiel station, dat is wat anders dan niet samen met Minitrix.

Daarin heb ik je ook geschreven dan je keus voor het Mobiel Station niet echt een handige is, en dat de wensen die je hebt daar niet mee kunnen worden uitgevoerd.

Ik vroeg dan ook of het andere systeem iets voor je is.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Wim Ros schreef:Nee, ik heb je in een antwoord op privé mail geschreven, dat het niet samenwerkt met je Trix Mobiel station, dat is wat anders dan niet samen met Minitrix.

Daarin heb ik je ook geschreven dan je keus voor het Mobiel Station niet echt een handige is, en dat de wensen die je hebt daar niet mee kunnen worden uitgevoerd.

Ik vroeg dan ook of het andere systeem iets voor je is.

Mvg
Wim.
Intussen is er niks gebeurd met mijn minitrixbaan.
Wèl zit ik te denken om de voeding naar één bepaald gedeelte via een fasedraaier te doen, zodat ik dan toch de rijrichting kan omdraaien mbv een relais.
Maar misschien zijn er bollebozen die dat ooit al eens geprobeerd hebben?

en de groeten van Harry :geek:



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door dentheo »

stuiverman schreef: Wèl zit ik te denken om de voeding naar één bepaald gedeelte via een fasedraaier te doen, zodat ik dan toch de rijrichting kan omdraaien mbv een relais.
:
Dat lukt perfect "analoog", maar niet digitaal....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Harry,

Bij digitaal wordt de richting waarin de lok over de baan rijd bepaald door de decoder, niet door de polariteit ( fase) van de digitale spanning op de baan.
Je kunt dus de Polariteit (fase) van de digitale spanning omkeren tot je een ons weegt, maar de lok zal niet in de andere richting gaan rijden.
En dat is maar goed ook want ander zouden de Ultieme, en Xtreme keerlus oplossingen niet werken.

In het protocol wat de centrale op de rails zet met snelheid functies aan/uit enz enz zit ook een richting bit. En daar reageert de decoder op, nergens anders op.

Wat je wil gaat gewoon weg niet. Maar we vervallen in herhaling.

Als je met 1 lok wil pendelen dan zul je die via een apart stukje baan op een analoge spanning moet laten rijden.
Of anders een ander digital systeem gebruiken zoals in een eerder bericht al is aangegeven, welke wel pendel mogelijkheid heeft, bijvoorbeeld een systeem via LocoNet en Lissy.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

stuiverman schreef:
Wim Ros schreef:Nee, ik heb je in een antwoord op privé mail geschreven, dat het niet samenwerkt met je Trix Mobiel station, dat is wat anders dan niet samen met Minitrix.

Daarin heb ik je ook geschreven dan je keus voor het Mobiel Station niet echt een handige is, en dat de wensen die je hebt daar niet mee kunnen worden uitgevoerd.

Ik vroeg dan ook of het andere systeem iets voor je is.

Mvg
Wim.
Intussen is er niks gebeurd met mijn minitrixbaan.
Wèl zit ik te denken om de voeding naar één bepaald gedeelte via een fasedraaier te doen, zodat ik dan toch de rijrichting kan omdraaien mbv een relais.
Maar misschien zijn er bollebozen die dat ooit al eens geprobeerd hebben?

en de groeten van Harry :geek:
En wie heeft er ervaring(en) met de pendelmodule van H-Tronic?
In de gebruiksaanwijzing wordt er vermeld dat "Bei Fahrbetrieb mit Wechselstrom können alle Fahrzeugen mit elektromagnetischen Umschalter mit und ohne Zusatzelektronik, elektronische Umschalter und Digitaldecoder die automatisch Wechselstrom erkennen oder manual auf Wechselstrom umgeschaltet werden können, betrieben werden."
Mooi gezegd, maar wat doet ie bij mijn DCCdecoder(s)?

en de groeten van Harry


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Jos »

Harry,

Luister nou gewoon naar Wim, de door jou gemelde module is voor (3-rail) wisselstroom, niet voor digitaal.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Jos schreef:Harry,

Luister nou gewoon naar Wim, de door jou gemelde module is voor (3-rail) wisselstroom, niet voor digitaal.

Groetjes,
Jos
Das toch hartstikke fijn als er meegedacht wordt, dan weet ik dat ook weer en zoek ik niet meer verder naar zulke modules. (en van die 3-rail had ik al vermoed toen ik de schema's zag.) Bedankt voor het commentaar, Jos.

en de groeten van Harry :ugeek:



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

stuiverman schreef:
Jos schreef:Harry,

Luister nou gewoon naar Wim, de door jou gemelde module is voor (3-rail) wisselstroom, niet voor digitaal.

Groetjes,
Jos
Das toch hartstikke fijn als er meegedacht wordt, dan weet ik dat ook weer en zoek ik niet meer verder naar zulke modules. (en van die 3-rail had ik al vermoed toen ik de schema's zag.) Bedankt voor het commentaar, Jos.

en de groeten van Harry :ugeek:
Ik ga nu dus naar Wim "luisteren". Hij heeft ook eens aangeraden om eens rond te kijken.
Dat heb ik inmiddels gedaan en mijn oog is gevallen op het RMX-systeem van Rautenhaus.
Echter vind ik de aanwijzingen en schema's te sumier. Is daar wel een goed handboek over?
Ik wilde beginnen met een RMX950 gestuurd via RMX954 waarop dan de PC en mijn Mobile Station kan worden aangesloten. Goed idee, Wim??? Nu die aanwijzingen nog. Ik wil niet blijven zitten met componenten zonder goede beschrijvingen van het GEHEEL.

en de groeten van Harry



Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Harry, waarom niet gewoon een Intellibox o.i.d. waarom nu weer zo'n exotisch geheel?

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Wim Ros schreef:Harry, waarom niet gewoon een Intellibox o.i.d. waarom nu weer zo'n exotisch geheel?

Mvg
Wim.
Hoezo "gewoon" en hoezo exotisch? Tenslotte wil ik toch mijn Mobile Station blijven gebruiken.
Intellibox vind ik niet zo'n goed idee voor Selectrix.

en de groeten van Harry



Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Waarom is dat niet zo"n goed idee voor Selectrix. Je Trix Mobiele station is ook gewoon DCC en selectrix, Dat is de Intellibox ook

Motorola, DCC en Selectrix alle 3 samen op dezelfde baan, en wat heb je dan nu van Selectrix?

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Wim Ros schreef:Waarom is dat niet zo"n goed idee voor Selectrix. Je Trix Mobiele station is ook gewoon DCC en selectrix, Dat is de Intellibox ook

Motorola, DCC en Selectrix alle 3 samen op dezelfde baan, en wat heb je dan nu van Selectrix?

Mvg
Wim.
Op de eerste plaats heb ik een heel kleine baan (100x180cm maar wel met 2 verdiepingen) met de standaardset van Minitrix, uitgebreid met rails en rails en wissels en gestuurd door het Mobile Station. Het belangrijkste is dat ik alleen met rijden bezig ben en zal blijven en dus niet met miniatuurdorpjes maken enzo. De wisselbesturing loopt al automatisch dmv contactrails. Het stoppen van de (3) treinen gebeurt ook al automatisch met contactrails, diodes en zelfgemaakte electronika.
Intellibox zal best een goed systeem zijn, maar ik heb (nog) geen zin om er zoveel geld in te steken. Bovendien wil ik een laptop aansluiten en dat leek me het gemakkelijkst EN goedkoopst door maar 2 modules van Rautenhaus aan te schaffen, nl de RMX850/950 en de RMX854. Het Mobile Station ga ik niet wegdoen en blijft dus in het circuit.
Tot dusver de "stand van zaken" hier in Eindhoven.

en de groeten van Harry



Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Harry,

Voor de aansluiting van de Intellibox of Intellibox Basic op de PC hoef je helemaal niets extra's te kopen, die aansluiting zit er gewoon al op.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Wim Ros schreef:Harry,

Voor de aansluiting van de Intellibox of Intellibox Basic op de PC hoef je helemaal niets extra's te kopen, die aansluiting zit er gewoon al op.

Mvg
Wim.
Niets extra's? En die Intellibox dan? En toch mijn Mobile Station weggooien?

en de groeten van Harry



Wim Ros

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Wim Ros »

Harry,

Even een prijsvergelijking

RMX met computer interface, je uiteindelijke doel. 405,== Compleet.
Intellibox-Basic 299.--

Verder wens ik je veel suc6 toe en veel wijsheid.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Wim Ros schreef:Harry,

Even een prijsvergelijking

RMX met computer interface, je uiteindelijke doel. 405,== Compleet.
Intellibox-Basic 299.--

Verder wens ik je veel suc6 toe en veel wijsheid.

Mvg
Wim.
Die wijsheid kan ik wel gebruiken. Maar toch... dat Mobile Station en Intellibox???

en de groeten van Harry


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door Jos »

Harry,

Je hoeft een bericht niet te citeren als je er diect op reageert. Dat maakt het alleen maar onleesbaarder.
Je kunt je Mobile Station ook gebruiken voor een test- en programmeerbaan, kun je de Intellibox voor je hoofdbaan gebruiken.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: rijrichting omschakelen

Bericht door stuiverman »

Dag Jos.
Dan wordt die programmeerbaan wel een kind met een waterhoofd.
En dat Mobile Station is toch wel makkelijk als de PC uitvalt of niet goed is geprogrammeerd.

en de groeten van Harry


Plaats reactie